Automat - cyklojízda

Auto*Mat – český dokument o tom, kdo ovládá město

Je automobil dopravní prostředek, nebo náš fetiš, kterému jsme se slepě oddali a obětujeme mu naše pohodlí i zdraví? Na tuhle otázku se pokouší odpovědět nový český dokumentářní film Auto*Mat režiséra Martina Marečka. Auto*Mat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním. Do kin vstupuje 24. září Pro lepší představu mrkněte na ukázku:

Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.

Kromě filmu Auto*Mat existuje také stejnojmenná iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu. Zasazuje se o postupné zklidňování automobilového provozu, podporu cyklistiky jako plnohodnotného dopravního prostředku a rozvíjení dalších forem udržitelné dopravy. Realizuje také umělecké a osvětové akce, které zviditelňují téma šetrné a vlídné mobility, odpovědného používání automobilu a zábavnou formou nabízí osvědčená řešení z metropolí západní Evropy.

URB21

URB21 – šlapací auto pro 21. století

Městský vůz pro 21. století? URB21! Nespotřebuje ani kapku benzinu, ani elektron elektřiny. Ze všeho nejvíc připomíná plechová šlapací autíčka, ve kterých jsme se proháněli jako děti. Šlapací vůz navrhnul designér Eliseu Santos. Energie šlapání je naakumulována v setrvačníku, který ji pak převádí na přední kola. Namísto volantu se auto řídí pákami po obou stranách sedadla. Maximální rychlost dva metry dlouhého vozu je slušných 75 km/h.

URB21

Elmoto HR-2

Elektrokolo nebo elektromotorka? Elmoto!

Německá společnost Elmoto-Cycles představila už před více než půlrokem na veletrhu kol IFMA v Kolíně nad Rýnem svůj skvost jménem Elmoto HR-2. Jde o jedinečnou kombinaci a , nebo možná spíš . Celý stroj je postaven na hliníkovém rámu vybaveném 1,7kW elektromotorem, který vás dokáže vystřelit až na 45 km/h při dojezdu 70 km. Lithium-iontové baterie se dobijí na 80% za dvě hodiny, na plnou kapacitu za čtyři. O odpružení se vpředu starají tlumiče Marzocchi 888, vzadu olejové tlumiče pro hladkou jízdu i na našich polorozbořených silnicích, případně v terénu, ačkoliv samotní tvůrci tvrdí, že jim jde především o městskou mobilitu. Celoodpružený krasavec Elmoto HR-2 vážící 50 kg by se měl na evropském trhu začít prodávat už letos v červenci, přinejhorším před vánoci. Cena je stanovena na 3340 euro bez daně, tedy zhruba 3x méně než například elektromotorka Quantya. Na druhou stranu je to i třikrát více než za kolik se dá pořídit obyčejné elektrokolo. Prostě hybrid! Podívejte se na video z testování!  

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Sport Life 2008 – elektrokola ovládla výstaviště na akci E-bike

Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.

Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008