Dobíjecí infrastruktura pro elektromobily a elektrická auta obecně v Nizozemsku

Nizozemsko – vzor pro rozvoj elektromobility v ČR?

Elektromobilitu od začátku sužuje základní problém „slepice/vejce“. Tedy zda se mají začít dobíjecí stanice na veřejných místech objevovat teprve, až bude dostatek elektro vozidel, nebo zda je dostatečně rozšířená dobíjecí infrastruktura nutnou podmínkou k tomu, aby se lidé přestali elektromobility bát a silnice konečně začaly plnit elektromobily.

auto elektromobil Čína dobíjecí stanice pro elektromobily

Čína podporuje infrastrukturu pro elektromobily, prodej vozidel však pokulhává

Hospodářství v  je na vzestupu. Nedávno předstihla Japonsko a stala se druhou největší ekonomikou světa. Nejlidnatější země světa nyní dováží více aut než Spojené státy a vyváží více zboží než hlavní evropská továrna Německo. Rozvíjí rozsáhlý systém , vysokorychlostní železnice a značného rozšíření se díky investici 15 miliard dolarů dočkala i infrastruktura pro elektromobily.

Londýn - doprava

Británie zavede dotace na elektromobily a plug-in hybridy

Británie plánuje dotace až v hodnotě 5000 liber (150 000 Kč) aby podpořila motoristy k nákupu elektromobilů nebo plug-in hybridů. Podpora je součástí programu v hodnotě 250 milionů liber, který má během následujících pěti let prosazovat nízkouhlíkovou dopravu. Zástupci automobilového průmyslu sice plán vítají, ale britská opozice to označuje za „planou fantasii“. Podle ní by bylo lepší podpořit hromadnou dopravu a místa, kde je možné elektromobily dobíjet. Celá strategie přitom počítá s dalšími 20 miliony liber pro dobíjecí stanice a související infrastrukturu, která je momentálně v Británii velice omezená. Britský ministr dopravy Geoff Hoon říká, že potenciál k redukci emisí je obrovský. V Británii jezdí 26 milionů automobilů, z toho naprosté minimum na elektřinu. Ročně se prodá kolem 2,7 mil. nových aut. Podpory se nedočkají klasické hybridy jako je například Toyota Prius (leda budoucí plug-in model) nebo Honda Insight, nýbrž pouze čisté elektromobily jako Mini E, Tesla Roadster nebo G-Wiz, případně plug-in hybridy jako Chevy Volt. Britská vláda chce, aby se vozy na elektřinu staly součástí každodenního života. Zástupci ekologických organizací upozorňují, že elektromobily jsou pouze tak „zelené“ nakolik zelená je elektřina na kterou jezdí. Proto je podle nich důležité dále podpořit energii z obnovitelných zdrojů energie. V tomto ohledu má Británie obrovské možnosti především v oblasti větrných elektráren, zejména těch pobřežních. Dokonce i v Británii se už ale uvažuje o zavedení šrotovného, a to až ve výši 2000 liber (asi 60 000 Kč).

Dobíjecí stanice pro elektromobily - Izrael, Project Better Place

Kanadské Ontario přeje elektromobilům

Podnikatel Shai Agassi se svým elektrifikačním projektem Project Better Place postupně pokrývá většinu vyspělých států světa. Naposledy zavítal na Havaj, předtím od Dánska až po Austrálii. Kanada, resp. její na počet obyvatel největší provincie Ontario, je zatím jeho posledním úlovkem. V plánu je vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a infrastruktury, která zájemcům umožní případnou výměnu baterií na počkání. Začne se ale postupně. Nejprve v Torontu vznikne předváděcí centrum elektromobilů. Velice příjemné je však slyšet, že samotná kanadská vláda se zavázala, že rozvoj elektromobilismu podpoří. Naříklad pobídkami ke koupi elektromobilu, jejich využitím ve vládních letkách, případně informační a vzdělávací kampaní. „Chci poděkovat Better Place za jejich vizi a vítám je v Ontariu. Máme tu nejlepší pracovní sílu a ve spojení s tímhle inovativním byznysem se nám nabízí obrovská příležitost pro tvorbu nových pracovních míst a ekonomický růst pro budoucnost,“ řekl premiér provincie Dalton McGuinty.
Jako dodavatel energie dobíječek pro elektromobily byla zvolena společnost Bullfrog Power, která využívá především obnovitelné zdroje energie. Samotné Ontario chce skončit s využíváním uhelných elektráren do roku 2014. Jakkoliv zatím Project Better Place vypadá ze všeho nejvíc jako sci-fi, faktem je, že Shai Agassi má s řízením velkých projektů zkušenosti ze společnosti SAP a v oblasti velkého byznysu se pohybuje jako ryba ve vodě. O tom svědčí nejen jeho schopnost postupně přesvědčovat vlády nejvyspělejších států, ale uzavírat dohody s dalšími společnostmi, která na projektu spolupracují, jako je například aliance RenaultNissan.