Mitsubishi i MiEV elektromobil

Mitsubishi zdvojnásobí výrobu elektromobilu i MiEV

Pátá největší japonská automobilka Mitsubishi hodlá do roku 2011 vyrábět každý rok 20 000 kusů elektromobilu i MiEV namísto původně plánovaných 10 000. Zdvojnásobení výroby přichází poté, co o vozidlo projevila velký zájem firemní sféra. Té začne Mitsubishi dodávat v nejbližších měsících, konečným spotřebitelům bude svůj elektromobil prodávat v Japonsku až příští rok. Aktuálně předvedla na autosalonu v New Yorku také verzi elektromobilu s řízením vlevo. Ta je mírně upravená, nicméně specifikace zůstávají stejné – dojezd 130 km až 160 km, dobíjení za sedm hodin z 220V zásuvky nebo čtrnáct hodin ze 110V. Při využití rychlodobíjení z třífázové 220V zásuvky je možné dostat baterii na 80% kapacity za 30 minut. V Evropě se má elektromobil Mitsubishi i MiEV objevit možná také už v roce 2010, ovšem pod značkou Peugeot. V USA se bude prodávat také pod novou značkou, prozatím není jasné jakou konkrétně.

Saab – další oběť krize

Stejně jako chřipková epidemie před nedávnem kosila obyvatele ČR, kosí nyní ekonomická krize jednu automobilku za druhou. Jednou z prvních evropských obětí je švédský Saab, který od roku 1989 patří pod takřka bankrotující General Motors. Saab požádal švédskou vládu o ochranu před věřiteli a možnost oddělit se od krachujících GM a nadále fungovat jako samostatná společnost. Faktem je, že koupě Saabu byla pro General Motors, kteří za něj zaplatili kolem 5 mld. dolarů, vysoce ztrátovou transkakcí. GM dnes zoufale žadoní o peníze amerických daňových poplatníků – jednu dávku už dostali, teď chtějí další. Také Saab ale žádá švédskou vládu o pomoc, chce se reorganizovat a umožnit vstup soukromým investorům. Elisabeth Thand Ringqvist, mluvčí švédského ministertva průmyslu, řekl, že Saab by mohl získat pomoc v podobě záruk na půjčky skrze podpůrný balíček schválený vládou v prosinci minulého roku. Spekulovalo se dokonce o tom, že General Motors sloučí Saab se svou německou značkou Opel, ale to se podle deníku Handelsblatt nestane. Také Opel se v Německu potácí v problémech a tamní vláda řeší „co s ním“. Více například aktuálně v článku iHNed.cz Saab zápasí o přežití. Opel žádá o totéž – za 3,3 miliardy eur.

elektromobil Sinclair C5

Sinclair předvídá létající auta na elektřinu

Sir Clive Sinclair představuje nejen legendů světa počítačů, ale i elektromobilů. V obou oblastech se angažoval měrou větší než malou. Podle magazínu IHNed.cz v rozhovoru pro BBC nedávno prohlásil, že „…by mohlo být brzy ekonomicky a technicky možné vyrobit osobní létajícící auto.“ Dál předvídá, že létající auta budou muset být samozřejmě řízená automaticky, protože „nemůžeme všechny naučit létat.“ Dodal, že létající auta mají být poháněna elektrickou energií namísto fosilních paliv a benzinových motorů, které jsou podle něj málo spolehlivé. Právě v elektromobilech dnes Sinclair vidí velkou budoucnosti, přestože v 80. letech se svým vlastním elektromobilem C5 neuspěl. Více v článku „Počítačový“ Sinclair dnes sní o létajících autech, podrobněji o Sinclairovi na anglické Wikipedii, klub majitelů elektromobilů Sinclair C5.

EU bude investovat do vodíku

Hospodářské noviny přinášejí skrze svůj internetový magazín IHned.cz zprávy o tom, že Vodík může v budoucnu výrazně snížit spotřebu benzínu a nafty.

„…dnes ministři průmyslu členských zemí EU dali zelenou novému projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) s náklady ve výši 940 milionů eur (23,5 miliardy korun), který se má zabývat výzkumem vodíkových technologií a palivových buněk. Z unijních peněz by v příštích šesti letech mělo na projekt jít zhruba 470 milionů eur (11,7 miliardy korun), zbytek pak má zajistit soukromý sektor.“