Mavizen TTX02

Závodní elektromotorka Mavizen TTX02 – laptop na kolech

Každý rok se v konvenčním centru sejdou nejbystřejší hlavičky z auto-moto průmyslu celého světa na veletrhu SEMA, aby si navzájem ukázaly co je nového. Akce není otevřena pro veřejnost, přesto se tam objeví kolem 100 000 lidí. Letošní ročník proběhl od 3. do 6. listopadu. a mimo jiné se tam představil i se svou TTX02.  

eCarTec 2009

eCarTec 2009 – jaká byla první evropská výstava elektromobilů?

Ve dnech 13. až 15. října se v Mnichově uskutečnil první ročník veletrhu elektrické mobility eCarTec 2009. Zájem návštěvníků z řad laické i odborné veřejnosti byl překvapivý. Celkem se na eCarTec podívalo 11 000 zájemců, své stánky rozprostřelo na výstavišti 190 vystavovatelů. Ty největší samozřejmě patřily energetickým společnostem jako RWE, Vattenfall a Eon.  

Největší zastoupení měla jednostopá vozidla – elektrické koloběžky, elektrokola, elektroskútry a elektrické motorky (cross i endura). E-max představil nový jednomístný skútr s vyjímatelnou baterií a integrovaným kufrem. Cena by se měla pohybovat někde kolem 2200 euro.

Rajské zahrady

Elektrokola a elektromotorky jezdily v Rajských zahradách

Ve dnech 11. až 13. září 2009 proběhla v příjemném prostředí Proboštských jezer ve Staré Boleslavi akce nazvaná Rajské zahrady. Festival se zaměřil na alternativní a ekologické přístupy k životu a soužití člověka s přírodou. Heslo celého projektu znělo „Návrat k přírodě je evoluce“.

Během tří dnů zde vystoupilo mnoho jedinečných hudebních uskupení, návštěvníci si mohli prohlédnout řadu tematických výstav, vyslechnout přednášky, ve výtvarné dílně se spolu s dětmi vyblbnout, a především si také vyzkoušet elektrický pohon v praxi.
Rajské zahrady
K dispozici byly čtyři elektrokola společnosti Ekolo.cz, která zaujala všechny věkové skupiny. Dále si návštěvníci mohli vyzkoušet terénní elektromotorky Quantya a také elektrické vozíky Rolling Buggy pro seniory či lidi s pohybovým omezením (které ovšem okamžitě obsypaly především děti). K prohlédnutí byl také elektromobil Peugeot.
Rajské zahrady

elektromotocykl Smart Chopper a její tvůrce Paul Teutul

První americký chopper na elektřinu vyjel z New Yorku

Příznivci jedné stopy a dlouhých řidítek nejspíš mají americkou firmu Orange County Choppers v povědomí zejména díky úžasným přestavbám, kterými zásobuje trh už od roku 1999. Otec a syn Teutulovi si z toho udělali docela dobrou živnost a zároveň velkou televizní show v podobě pořadu American Choppper, která se od roku 2002 pravidelně vysílá na Discovery Channel. Partička drsných motorkářů aktuálně odhalila své nejnovější dílo, které vytvořila pro . Přihořívá? Jistě, jde o elektrický chopper nazvaný příznačně „Smart Chopper“! První svého druhu v USA.

Do silně futuristického designu vzdáleně připomínajícího Harley Davidson V-Rod, případně japonské anime, se vešel elektromotor a šest baterií. Tahle sada umožňuje dosáhnout rychlosti kolem 160 km/h, dojezdu asi 100 km a plného dobití během pěti hodin na 110V zásuvce. Žádná převodovka, výkon 27 koní. Celá tahle sranda vznikla na zakázku pro společnost Siemens a jde především o prezentační stroj. Rám a některé další části jsou vyrobeny z recykovaných materiálů, k slouží . Během příštího roku se Smart Chopper vydá na tour po , aby tak podpořil udržitelný rozvoj a zvýšil povědomí o zelených technologiích. Následně bude vydražen v aukci jejíž výtěžek půjde na charitu.

VertiGO

Elektromotorka VertiGO – jak vypadá rychlost

Maarten Timmer právě dokončil studium průmyslového designu. Jeho konečným projektem se stala VertiGO. Maarten se rozhodl od začátku využít předností elektrického pohonu. Svůj jednostopý stroj navrhnul od začátku s elektřinou ve své mysli. Přesto podle Wese Silera ze známého motoristického magazínu Hell for Leather nebyl dost radikální. „Bývali bychom rádi, kdyby Maarten zašel ještě o krok dál a úplně odznova promyslel vztah mezi motorkou a jezdcem. Ačkoliv falešná nádrž vypadá výborně a dobře slouží jako úchop pro jezdcova kolena, jde v případě elektrické motorky o zbytečný designérský anachronismus,“ píše Siler.

„Žiju v oblasti Detroitu a čtu o elektromobilech už od raných 70. let,“ píše čtenář jménem James v komentáři k elektromotorce VertiGO na serveru Hell for Leather. „Jenže jsou tu tři problémy. 1. budoucnost ještě nedorazila. 2. obal. Aby byla motorka silná a rychlá s velkým dojezdem, potřebuje velkou baterii. S velkou baterií přichází vyšší hmotnost a delší dobíjení. 3. když jedete na klasické motorce a dochází vám benzin, motorka má pořád stejný výkon než dojde palivo. …. Motorka je dokonalá pro benzinový motor. Malá, lehká, mocná a lakomá.“ Jak to vidíte vy?

VertiGO

elektrický motocykl VertiGO elektrická motorka VertiGO elektromotorka VertiGO
skládací elektromotorka Evergreen

Evergreen – skládací elektromotorka budoucnosti

Konceptem známé české „skládačky“ se ve svém nejnovějším návrhu vzdáleně inspiroval průmyslový designér Nick Fisher. Nazval jej příhodně „Evergreen“.

Jde o skládací elektromotorku určenou především pro pohyb po městě. Svůj osobitý dopravní prostředek přitom nechal ovlivnit také přírodou a jejími formami, aby elektromotorka svým stylem a symbolikou vyvolávala příjemné emoce a napomáhala jezdci k relaxovanému a klidnému stavu mysli.
skládací elektromotorka Evergreen
Celý stroj je poháněn lehkým elektromotorem, který je spolu s baterií umístěn v zadním kole. V zavazadlovém prostoru přitom zbývá místo na MacBook či kufřík. Tou nejzásadnější vlastností je však možnost motorku „složit“ a táhnou za sebou jako vozík. Jak se na tom sedí? ČTĚTE DÁL…
skládací elektromotorka Evergreen

Elektromotocykly - Evolt Bull1 MX

Evolt – konkurence pro Quantyi i Zero

Elektrická endura Quantya a Zero X se dočkaly další konkurence. Je jí elektromotorka Bull1 italské společnosti EVOLT. Konstruktérem a duchovním otcem motorky je Bruno Greppi, který se rozhodl vytvořit celou řadu elektrických jednostopých vozidel. Bull1 je z nich však zdaleka nejzajímavější.

Disponuje maximálním výkonem 33,5 kW, který zajišťují lithium-polymerové baterie. Díky nim dokáže elektromotorka řádit v „off-road módu“ až dvě hodiny, maximální rychlost podobně je něco mezi 70 a 90 km/h. Motocykl váží zhruba 100 kg. Velkou výhodou proti Quantyi je technologie regenerativního brzdění. K dispozici by stroj měl být v Itálii koncem letošního roku za cenu zhruba 150 000 Kč.

FIM logo

FIM zakládá oficiální závody elektromotorek

Díky úspěchu prvního bezemisního motocyklového závodu TTxGP pořádaného na britském Isle of Man se Mezinárodní federace motocyklistů rozhodla vytvořit oficiální závody elektromotorek od roku 2010. FIM Series poběží v rámci Road Racing Grand Prix Commission, které velí Azhar Hussain, zakladatel TTxGP. FIM Series si klade za cíl stát se mezinárodní platformou pro rozvoj elektrických motorek a technologie kolem nich, která pak bude mít vliv na bezemisní dopravu jako takovou. Prezident FIM Vito Ippolito si pochvaluje nejen nulové emise, ale také řádově nižší hlukové znečištění.

Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

Yamaha chce prodávat hybridní motorku Gen-Ryu

Poprvé se koncept budoucnosti jménem Gen-Ryu objevil v roce 2005 na . Yamaha si mezitím stačila zaregistrovat zástup patentů a teď to vypadá, že už příští rok by se hybrid mohl objevit v . Naživo se motorka opět objeví již v produkční verzi v . O pohon se bude starat 600ccm motor z YZF-R6, který dodá šťávu generátoru. Ten zase požene elektromotor a ten nakopne kupředu tuhle krásku na dvou kolech. tak nejspíš předběhne značku , která na příští rok také slíbila hybridní motorku.

Motorka samozřejmě může jezdit čistě na elektrickou energii, to pokud jsou plné baterie. Při brzdění se promění ve druhý generátor a bude posílat energii zpt do baterií. Gen-Ryu má tedy být s ohledem na svůj pohonný systém velmi flexibilní. O velkou částí řízení se postará palubní počítač, který bude rozhodovat ve kterých okamžicích mají jet elektromotor i spalovací motor, případně pouze jeden z nich.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu
Mimochodem, „Gen-Ryu“ má japonsky znamenat „pramen řeky“. Vypadá to tedy, že úžasné vize oblých elektrických motorek z japonského animace začínají nabývat skutečných obrysů. předvedený v roce 2005 a který vidíte na obrázcích měl být samozřejmě především lákadlem návštěvníků a japonští designéři se na něm zjevně dost vyjádřili. Produkční verze hybridní motorky si jistě nemohla dovolit pustit fantazii svých návrhářů tolik z uzdy.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

KTM - elektrické enduro

KTM pracuje na elektrickém enduru

Zero Motorcycles a Quantya by brzy mohli dostat novou konkureci, ve svém oboru na slovo vzatou. Rakouské KTM se kromě vysněných konceptů jako je KTM X-BOW Roadster zabývá také vývojem elektrického endura. Jejich první elektromotorka by se měla objevit někdy kolem roku 2011. KTM dále pracuje na vývoji dvoutaktního motoru a společně s indickou firmou Bajaj také vyvíjí 125ccm motorku, kterou by mohla firma představit už letos v Miláně.

Team Agni - vítěz závodu elektromotorek TTxGP Rob Barber na své elektrické motorce Suzuki GSXR

Vítězem TTxGP je Rob Barber

Dne 12. června se uskutečnil první závod TTxGP, neboli závody elektrických motorek. Isle of Man, slavný britský okruh, se tak stal domovem historicky prvního závodu elektromotorek na světě posvěceném mezinárodní motocyklovou federací (FIM). Vítězem závodu v kategorii profesionálů se stal Rob Barber z týmu AGNI X01. Dojel závod za 25:53:50 při průměrné rychlosti 140 km/h. Jeho strojem byla předělaná Suzuki GSXR 600 z roku 2007 se dvěma elektromotory Agni 95 a lithium-polymerovou baterií Kokam. Na druhém místě závodu skončil Thomas Schoenfelder z týmu XXL Racing Team a na třetím Mark Buckley z týmu Brammo, čtvrtý dojel Thomas Montano z týmu Mission Motors. Celý závod nepříjemně poznamenala smrt zkušeného 55letého závodníka Johna Crellina. Přesné okolnosti smrti dosud nebyly odhaleny, nicméně nejspíš šlo o nehodu.