Rychle, levně a efektivně se dopravit přes džungli velkoměsta je umění. V poslední době tak získávají na popularitě nejrůznější elektrická městská vozítka, skútry, kola nebo dokonce koloběžky. Poslední novinkou na poli městských „samochodů“ je elektrický skútr Stigo od firmy Stigobike z Estonska.
foto: Stigobike
Na první pohled to vypadá, že na poli malých městských elektrických dopravních prostředků nejde vymyslet už nic nového. Důvodem je především fakt, že kapacita baterie nebo výkon elektromotorů je pevně dán současnými technickými možnostmi. Žádný prostředek tak nevyniká nad ostatními extrémně dlouhým dojezdem nebo výjimečnými jízdními výkony – pokud mluvíme o prostředcích stejné cenové kategorie.
Na druhou stranu, konstruktéři si mohou vyhrát s dalšími užitnými vlastnostmi vozidla. Ceněnou vlastností pro městský provoz je například pohodlnost jízdy, ovladatelnost, kompaktnost a skladnost.
foto: Stigobike
Právě estonský skútr Stigo se může pochlubit výše jmenovanými vlastnostmi. Díky chytré konstrukci lze Stigo během dvou až tří sekund zabalit do podoby cestovního zavazadla na kolečkách. Skútr o hmotnosti 17 kilogramů tak není problém vzít sebou do bytu nebo si ho uložit k sobě do kanceláře.
Opětovné rozložení do pojízdného stavu je díky chytré konstrukci opět dílem okamžiku. Řidič má k dispozici pohodlné sedadlo, opěry pro nohy a přední a zadní „V“ brzdy. Pro větší bezpečnost je Stigo osazen předním a zadním LED světlem. Rychlost a stav baterie je zobrazována na jednoduché digitální palubní desce.
foto: Stigobike
O pohon Stiga se stará 250W elektromotor ukryty v náboji zadního kola. Energii motoru dodává 36V lithium-železo-fosfátový (LiFePO4) akumulátor. LiFePO4 využívá chemických reakcí s lithiem a sdílí mnoho vlastností s klasickými li-ion bateriemi. Mezi klíčové výhody LiFePO4 je bezpečnost (odolnost proti tepelným únikům) a schopnost dodávat vysoký proud při špičkových odběrech.
Bohužel nevýhodou Stoga je nemožnost vytáhnout baterií ven. Pro nabíjení je třeba celý skútr dostat k nabíjecímu kabelu. Podle firmy Stigobike však baterie vydrží bez problému fungovat několik let, než je nutné celý skútr poslat do servisní dílny.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V USA lidé používají golfové vozíky jako levnější variantu elektromobil
Výkon 250 W odpovídá výkonu svižně jedoucímu cyklisty. Ostatně tomu odpovídá i maximální rychlost 25 km/h. Kapacita akumulátoru umožňuje dojezd 40 kilometrů – dostatečná vzdálenost pro každodenní rejdění po městě.
Pokud máte o Stiga zájem, připravte se 2370 euro, tedy v přepočtu něco přes 70 000 Kč. Prvních 200 kusů Stiga má dorazit na evropský trh v druhém a třetím kvartále roku 2014. Pro rok 2015, po rozjetí plné sériové výroby, pak na evropský trh zamíří až 8000 skútrů Stigo.
Na silnici to může bez
Na silnici to může bez helmy i bez SPZ, proto ten výkon jen 250W a rychlost 25km/h. Ale cena je směšná. I za 20 000 Kč by to bylo moc. Minulý týden jsem zkoušel elektrokolo Agogs Fishkus s 12″ kolečky na Letné do kopců a bylo to skoro nepoužitelné, jak se to stavělo na zadní kolo. Tyto elektrovozítka s průměrem kol menším než 16″ musí mít motor v předním kole ! Jinak plně souhlasím s pánem co napsal že raději elektromotor do staré skládačky. Já starou skládačku nemám a proto si chci „elektrifikovat“ novou Foldy od ekola.
Na stránkách výrobce
Na stránkách výrobce mají vozítko zařazeno do kategorie motorových vozidel L1e. Proč by zařazovali takové vozítko mezi mopedy – skútry, když by ho mohly provozovat jako kolo?
Ale kolo to není, tak otázka zůstává – může bez výbavy na silnici.
Pokud pominu řazení do
Pokud pominu řazení do kategorií, tak teoreticky jde o něco podobného koloběžce, resp. elektrokoloběžce. Tam jsou tuším podobná pravidla, jako mají kola, ikdyž k pohonu neslouží pohyb pomocí ozubených kol a řetězu.
Ostatně jak je klasifikován třeba Segaway? Může třeba to vůbec na silnici bez výbavy?
Nyní ke kategoriím:
Pokud je to evidováno jako moped – skútr, pak je třeba nejen přilba (tam je možná rychlostní a výkonové omezení – nevím přesně), ale také SPZ včetně srand jako je nutnost STK jednou za 4 roky apod., ale také řidičský průkaz a jiné. Vzhledem k těmto radostem, které koncového uživatele jen administrativně zatěžují a nepřináší vůbec žádnou výhodu, je uváděný výkon i rychlost zcela absurdní.
Nicméně o čem se to vlastně bavíme, když cena je 70 000 Kč :-)))))
Segway není klasifikován
Segway není klasifikován nijak a na silnici vůbec nesmí. Na chodnících je zatím většinou tolerován, ale mnohde už ani to ne.
Aha,děkuji za upřesnění
Aha,děkuji za upřesnění 🙂 To je pak za 250 000 Kč, nebo co za to chtějí, teda kauf B-)
Malé příliš malé
Malé příliš malé kolečka na žulových kostkách to musí být utrpení.
Razor MX650 Electric Motorcycle Tricks
http://www.youtube.com/watch?v=O0IkW6C_Fn4&list=PL163j-BpIxjFq8CZqBids24LASI5srnKO
Dobrý. Funkční.
Dobrý. Funkční. Praktický. Cena? :-)Radší elektromotor do starý skládačky. A zajímalo by mne, jak to pojme naše legislativa. Na cyklostezky by to mělo mít šlapky a na silnici jako skůtr SPZ? Kolo to není. Na chodníku rychlostí chůze, nebo vůbec?
Takže skládací
Takže skládací elektrokolo bez možnosti příšlapu. Proč ne, ale ve městech, které nejsou úplná placka, to bude dost nepoužitelné.
Perfektní.
Doufám jen, že
Perfektní.
Doufám jen, že je skútřík v EU schválen pro provoz na silnicích bez značky, bez blinkrů, bez zadního brzdového světla a bez helmy. Cena je sice vyšší, ale jeho využití v provozu bude také vyšší, než je u klasického čínského skútru, které se u nás v ČR prodávají.
Od jakého výrobce jsou ve skútříku používané LiFePO4 baterie?
Zas super, parada ale tu
Zas super, parada ale tu cenu bych si představoval o malinko nižší..
Nápad vynikající, cena
Nápad vynikající, cena nesmyslná.