Francouzská společnost DCNS Group představila projekt nejnovější hybridní diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean. Ponorka má ambici nahradit jaderné ponorky a stát se nejtišší ponorkou vůbec.
foto: DCNS Group
Pohonný systém nového typu ponorky využívá k napájení elektromotorů jak dieselové motory, tak vodíkové palivové články a obří li-ion baterie.
První historicky doloženou ponorkou bylo plavidlo zkonstruované během roku 1624 holandským konstruktérem Corneliusem van Drebelem.
Ke skutečnému průlomu ve vývoji ponorek došlo ale až v roce 1928, kdy americká konstrukční kancelář Bureau of Steam Engineering navrhla první skutečný diesel-elektrický pohonný systém pro ponorky.
Diesel-elektrické ponorky mají oproti jaderným několik výhod a jednu zásadní nevýhodu. Výhodou je velmi tichý provoz a nízká cena. V případě potřeby diesel-elektrická ponorka funguje pouze na baterie a jedinou pohybující částí ponorky (vydávající hluk) je elektromotor, hřídel a lodní šroub.
Nevýhodou je omezený pobyt pod vodou a nízký dosah. Zda naopak dominují jaderné ponorky. Jaderná zásoba paliva stačí na několik let nebo dokonce několik desetiletí provozu.
Výdrž pod vodou je tak omezená jen zásobou kyslíku a jídla. Nevýhodou jaderného zdroje energie jsou hlučná čerpadla neustále ochlazující jaderný reaktor.
DCNS Group nyní představila projekt diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean, která rozdíly mezi oběma typy smazává.
SMX-Ocean dokáže díky svému pokročilému pohonnému systému zůstat pod vodou tři týdny, během kterých přepluje ze Severní Ameriky do Evropy šestkrát.
V řečí přesných čísel je dosah ponorky SMX-Ocean 33 336 kilometrů při rychlosti 10 uzlů (18,5 km). Maximální rychlost pod vodou je 20 uzlů (37 km/h). Operační výdrž na moři je 90 dnů.
video: YouTube
Výtlak ponorky je 4700 tun a na délku měří 100 metrů. Maximální hloubka ponoru je 350 metrů.
SMX-Ocean je především zbraní. Na palubě je místo pro torpéda, protilodní a protiletecké střely, střely s plochou dráhou letu nebo miny. Stejně tak lze ponorky vybavit robotickými podvodními, hladinovými i vzdušnými systémy.
Nejzajímavější ale je zmiňovaný pokročilý, na vzduchu nezávislý pohon typu AIP (Air Independent Propulsion). V případě potřeby mohou dieselové motory běžet pod vodou bez přístupu k atmosferickému kyslíku. Jako oxidační činidlo pro palivovou směs se používá kapalný kyslík.
Samozřejmě v případě bojového nasazení dieselové motory utichnou a ke slovu se dostanou li-ion baterie a palivové články. Kapacita baterií a článků však nebyla zveřejněná.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Čína pracuje na nadzvukových ponorkách
Zajímavostí je také použití plovoucí boje místo periskopu. Ponorka SMX-Ocean místo vysunutí mechanického periskopu vypustí k hladině malou bójí propojenou s ponorkou datovým kabelem.
Bóje pak zprostředkovává obrazové a průzkumné informace situace nad hladinou. Výhodou je především mnohem větší operační hloubka, než v případě použití periskopu.
A má to okýnka, aby se
A má to okýnka, aby se dalo koukat na rybičky?
Nemá 🙂
Nemá 🙂
Pak to není „:)“, ale „:(„
Pak to není „:)“, ale „:(“
Dodal by som, že jadrové
Dodal by som, že jadrové ponorky nie sú obmedzené zásobou kyslíka, ten si totiž vyrábajú priamo z morskej vody elektrolýzou.
Nevíte někdo, proč se
Nevíte někdo, proč se nepoužívá exsorpce kyslíku z mořské vody a následná absorpce CO2 ? Vždyť by to bylo jednoduší energeticky výhodnější.
Používá, ale na
Používá, ale na jaderných ponorkách, kde je dostatek energie na tyto procesy. Na ostatních ponorkách je celkový úkol o tom, jak do ponorky dostat co nejvíce energie (v jakékoli formě) a úspornější je kyslík zkapalnit na pevnině za pomocí tam dodané energie a pak ho vézt. Samozřejmě, základní zásoba stlačeného vzduchu se vytváří mechanicky spuštěním kompresorů na hladině.
Prosím opravte ty svoje
Prosím opravte ty svoje „bóje“, aby ten text o periskopu dával smysl. „Boje“ a „bojí“ mají totiž jiné významy.
Napraveno, díky.
Napraveno, díky.
Nejmodernější
Nejmodernější ???
http://tech.ihned.cz/c1-23149725-ponorky-na-vodikovy-pohon-vydrzi-pod-hladinou-cele-tydny