Skoro polovina nových aut v EU už nejezdí pouze na benzín nebo naftu

Prodej elektromobilů v EU rostl meziročně o 22 %, v Česku dokonce o 65 %! Ve třetím čtvrtletí měla benzinová a dieselová auta pouze 54,3% podíl na prodejích nových aut.

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 se podíl bateriových elektromobilů (BEV) na trhu dále zvýšil, protože jejich prodeje nadále rostly. BEV tvoří za Q3 2022 celkem 11,9 % z celkového počtu nově registrovaných osobních automobilů v EU. registrací (oproti 9,8 % ve třetím čtvrtletí roku 2021).

Tržní podíl posílily také hybridní elektromobily – tvoří 22,6 % všech prodejů (nárůst z 21,2 % ve třetím čtvrtletí 2021). Navzdory ztrátě podílu na trhu stále dominují vozidla s dieselovým a benzinovým pohonem, jejichž celkový podíl na trhu je 54,3 %.

Meziroční rozdíl v prodejích jednotlivých typů pohonů v EU pro 3. čtvrtletí 2022. graf: ACEA

Od července do září 2022 se registrace benzinových automobilů v EU propadly o 3,3 % a čítaly 823 360 kusů. V důsledku toho se tržní podíl benzinu snížil z 39,3 % ve třetím čtvrtletí roku 2021 na 37,8 % v letošním roce. Přesto zůstal benzin nejoblíbenějším typem paliva v EU.

Stejně tak se snížil prodej vozů s dieselovým motorem, a to o 4,7 % na 360 596 prodaných kusů v celé Evropské unii. Podíl nafty na trhu klesl téměř o 1 procentní bod na 16,5 % celkových prodejů ze 17,5 % ve třetím čtvrtletí roku 2021.

Podíl jednotlivých typů pohonu na prodejích nových aut v Q3 2022 v EU. graf: ACEA

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 zaznamenala bateriová elektrická vozidla (BEV) nejsilnější nárůst ze všech typů paliv (+22,0 %), když bylo v celé EU zaregistrováno 259 449 kusů. S výjimkou Dánska (-2,6 %) a Itálie (-35,0 %) přispěly k tomuto pozitivnímu výsledku všechny trhy v regionu, přičemž na Kypru (+490,0 %), v Lotyšsku (+231,8 %), Rumunsku (+213,4 %) a Bulharsku (+101,7 %) byl nárůst dokonce trojciferný.

Registrace plug-in hybridních elektromobilů (PHEV) naopak ve třetím čtvrtletí roku poklesly o 6,0 %, neboť všechny největší trhy v EU zaznamenaly ztráty. Itálie a Francie zaznamenaly dvouciferný pokles (-22,2 %, resp. -14,3 %), zatímco Německo a Španělsko vykázaly mírnější poklesy (-0,9 %, resp. -1,0 %). V důsledku těchto negativních výsledků ztratily vozy PHEV ve srovnání se stejným obdobím loňského roku podíl na trhu, který nyní činí 8,5 % z celkového počtu registrací automobilů.

Podrobná tabulka prodejů za Q3 v EU. tabulka: ACEA

Prodej hybridních elektromobilů (HEV) se s 492 011 prodanými kusy od července do září zvýšil o 6,9 %. Jejich tržní podíl se rozšířil o 1,3 % – tvoří 22,6 % celkového trhu. Z hlavních trhů v regionu zaznamenalo pokles pouze Německo (-1,5 %). Největší nárůst zaznamenala Itálie (+20,8 %), následovaná Francií (+15,6 %) a Španělskem (+11,3 %).

Registrace vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) v EU utrpěly další dvoucifernou ztrátu (-52,4 %), která byla z velké části způsobena výrazným poklesem v Itálii (-71,2 %) – největším trhu regionu, na který připadá více než 40 % celkových registrací.

V důsledku toho se podíl CNG aut na trhu během třetího čtvrtletí roku 2022 snížil na polovinu ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Zejména za to může Itálie, největší trh s CNG auty, s 71,2% poklesem. Prodeje automobilů s pohonem na LPG sklouzly zpět o 9,5 % a dosáhly 55 418 kusů, protože dva největší trhy s tímto typem paliva zaznamenaly pokles: Francie (-14,9 %) a Itálie (-3,1 %).

Data pravidelně sbírá a publikuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

zdroj: tisková zpráva, grafy a tabulky: ACEA

35 Comments on “Skoro polovina nových aut v EU už nejezdí pouze na benzín nebo naftu”

    1. Docela trefa.
      Například Škoda Auto, slunce naše jasné, hvězda Udržitelnosti:
      2019 prodeje -1%
      2020 prodeje -19%
      2021 prodeje -13%
      2022 prodeje zatím -23%

      Protože se jedná o Y2Y srovnání, tak fakticky je Škodovka na POLOVINĚ prodejů roku 2019. Prostě soudruzi to dělají skvěle. Ještě čtyři roky tímto stylem a můžou se vrátit k výrobě bicyklů.

        1. Kecy, výmluvy, vytáčky, omluvy, lži. Simply Škoda.

          Nabídnu ti tři jiné možnosti.
          1) Extrémní just in time logistika s cílem maximalizovat zisk na úkor bezpečné dostupnosti vstupů.
          2) Upřednostnění free-cool-in designu před účelným.
          3) Restrukturalizce portfolia s nahrazením žádaných modelů za ideologicky tlačené.

          Škoda Auto buď nenabízí co chceš (kde je např. malé levné auto?), nebo je to zprasené k nepoužití (proč prostředí řidiče oktávie designoval naprostý mentál bez řidičáku?), nebo to není schopna vyrobit (kde je náš rok a půl objednaný Superb?).

          Pro mě Škoda skončila. Fuck off.

                1. ok 👍
                  Tak je ještě popros, ať se přestanou v českých médiích zesměšňovat s německou přiteplenou Udržitelností a více reflektují regionální odlišnosti.

                2. pro Runnču…Co těma regio-odlišnostma jako myslíš? Snad že by měla Škodovka jako poslední z koncernu sekat jenom spalováky, pak zhasnout a zatáhnout oponu? Hmm tak to by bylo fakt super….

                3. Sice to není podstatou mého příspěvku, který byl o zbytečnosti propagace zaměřené v ČR na přiteplené progresivisty.

                  Ale ano, pokud se budeme bavit o portfoliu Škoda, zaměřil bych se na spalováky. Na to stavět co nejúčelnější a nejlevnější spalovací auta.

                  Není lepší příležitost, než když business ovládne ideologický fanatismum, plavat proti jeho proudu. Křetínský se svýmo uhelkami by o tom mohl vyprávět.

                4. pro Runnču… Jasný, takže by si chtěl naplno využít možnost vyrábět a se ziskem prodávat levné fosily (ani to by ale moc nešlo, protože pitomé emisní normy), neutrácet za přípravu na přechod na elektromobilitu a za 15 max 20 let kompletně zavřít krám…
                  Tomu se říká ,,Po nás potopa“ 😉
                  Ale je fakt, že by to asi bylo ekonomicky výhodné… aspoň pro někoho určitě 😁

                5. Kde jsem to už jenom slyšel…
                  Ahaaa, už vím – konec fosilních elektráren do 2030 a uzavření hlavních uhelných v Německu do konce roku 2022.

                  Jako vždy, realita je naprosto odlišná od soudružských představ a závazků.

                6. Ano, stačil na to jeden pablb. A stejný pablb má moc to definitivně vyřešit. Říká se tomu „konečné řešení“.

                7. Ja tam vidim podobny scenar jako byl boj o zachranu parnich lokomotiv. Nekolik pitomcu to nepochopili dodnes. Kdyz je cas prejit na novou technologii, tak neni nostalgie na miste. Ropna mafie se boji o zivobyti a proto se pokousi brzdit a blokovat. Ale je to marne, marne, marne.

                8. Dobrý článek. Jednu větu z něj si dovolím citovat: „Největší překážkou je setrvačnost lidského myšlení.“

                9. Změna automaticky neznamená přínos. Automobilky již hromadně předvedly, že jsou schopny „pokroku“ za každou cenu. I proti zájmům a přání klientů.

                  Jeden příklad za všechny – dotekové ovládání místo tlačítek. Naprosto fatální selhání, kdy progresivismus přinesl zhoršení ovládání i bezpečnosti.
                  Teď slavně ohlašují návrat tlačítek. Máme je za to snad chválit?

                  Elektromobily jsou naprosto to samé. Arogantní přezírání skutečných potřeb a požadavků zákazníků.

                  Socialismus non plus ultra.

      1. primitiv behna si mysli, ze muze scitat procenta a dobere se k padesatiprocentnimu poklesu 🙂 fakt jeste vetsi blbec nez jsme doufali

        Financni cisla nevypadaji ale vubec spatne 🙂 a o tom je bussines:
        › Key financial figures from January to September 2022 remain stable
        › €856 million operating profit (-4.9% yoy), 5.6% return on sales (2021: 6.8%)

        Behno, referuj nam radeji o automobilkach z russka, at se poradne pobavime 🙂

            1. Co znamená „aspekty daleko od Evropy“? To jako že chybné strategické plánování dodavatelského řetězce není odpovědnost managementu?

              Že nenaleješ přes imbecilně husté sítko kapalinu do ostřikovačů a v tom střepu je jedna vysíračka vedle druhé, to jsou je „aspekty daleko od Evropy“?

              Že emisní odpustky zdražily auto velikosti nákupní tašky na úroveň zlatého kočáru, to jsou jsou „aspekty daleko od Evropy“?

                1. Povinností managementu je mít adekvátní Business Continuity Planing a řídit rizika.
                  Německý management byl ovšem, stejně jako v jiných případech, zaměřený výhradně na maximalizaci zisku.
                  Výsledek se dostavil.

      1. I proto sem rád chodím, neboť tu je redakce (jmenovitě pan Horčík), která je zkrátka normální, přijímá od čtenářů zpětnou vazbu a dovede uznat svou chybu. Různé chyby děláme všichni. Zdaleka ne všichni je ale dokážeme uznat a napravit. Takže za mě jednoznačně palec nahoru, tak by to mělo vypadat.

        1. Tak za chvilku přijde okamžik, kdy budeme moct zase i na Twitter, jen co tam Musk vyvětrá ten totalitní levičácký smrad.
          Mimochodem… před chvilkou propustil všechny, co podepsali petici za zablokování Trumpova účtu. Přijde mi to docela humorné. Blokovači zablokováni 😀

          hxxps://www.dailywire.com/news/leftists-fume-after-musk-takes-over-twitter-its-like-the-gates-of-hell-opened-on-this-site

Napsat komentář