Škoda Auto vystavuje v Essenu aerodynamické veterány

Na veletrhu Techno Classica 2017 v německém Essenu vystavuje Škoda aerodynamické vozy a připomíná si velká jubilea.

Typ ŠKODA 935 Dynamic patřil k prvním aerodynamickým prototypům značky. Vůz byl poprvé vystaven na autosalonu v Praze v roce 1935, kde budil zaslouženou pozornost svými proudnicovými tvary.
foto: Škoda Auto

Škoda prezentuje na výstavě Techno Classica v Essenu (5.-9. dubna) v Essenu milníky své 122leté historie. Například vozy Škoda 935 Dynamic, Popular Monte Carlo Coupé a Cabrio, Rapid OHV s dálnicovou karoserií či zkušební kupé 130 RS A5 svědčí o cílené práci značky na poli aerodynamiky.

Hlavními tématy expozice v hale číslo 7 budou vývoj aerodynamických vozů a významná jubilea, která si letos připomínáme. Před 40 lety získaly vozy Škoda 130 RS cenný « double » v Rally Monte Carlo 1977 ve třídě do 1300 cm3, před 30 lety se veřejnosti představil moderní hatchback Škoda Favorit – vůz, jenž přispěl k uzavření úspěšného partnerství s koncernem Volkswagen.

„Na letošní výstavě Techno Classica se věnujeme tématům, která jsou pro značku Škoda a její historii zásadní,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „K největším hvězdám bude bezesporu patřit proudnicová Škoda 935 Dynamic. Jediný dochovaný exemplář byl v našich dílnách vzorně zrenovován, dokonce i odstín laku přesně odpovídá původní barevné kombinaci,“ dodává A. Frydlová.

Škoda byla ve své historii vždy velmi aktivní při stavbě pokrokových a odvážně konstruovaných vozů, které posouvaly vývoj díky netradičním technickým řešením. Příkladem je i aerodynamický prototyp Škoda 935 Dynamic, který se představil na autosalonu v Praze v roce 1935 a vzbudil velkou pozornost svými proudnicovými tvary.

V Essenu návštěvníci uvidí jediný dochovaný exemplář po náročné a precizní renovaci. Počiny na poli aerodynamiky dokumentují i další vozy Škoda: atraktivní Popular Monte Carlo v provedení kupé i kabriolet či rovněž aerodynamicky optimalizovaný RAPID OHV s karoserií tzv. dálnicového typu (v letech 1938 až 1941 se s motorem 1,6 l/34 kW vyrobilo jen 110 exemplářů).

Tradičně silné angažmá značky Škoda na poli motorsportu se prolíná i s tématem aerodynamiky – v Essenu je toho příkladem neobvyklá verze legendárního kupé Škoda 130 RS A5 (typ 738). Na letišti v Hoškovicích posloužila v roce 1978 řadě měření s cílem optimalizovat aerodynamický odpor a současně zvýšit přítlak zadních poháněných kol při vysokých rychlostech.

Škoda 130 RS

Škoda 130 RS
foto: Škoda

Prototyp s řadou spoilerů dosahoval až 250 km/h, chlazení 140 kW silného čtyřválce zajištovala řada dodatečných přívodů vzduchu. Třicet let uplyne od debutu moderně řešeného hatchbacku Škoda Favorit – světovou premiéru měl tento vůz 16. září 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Vznikal v nelehkých dobách socialistické éry, i tak se ale týmu zapálených konstruktérů podařilo vytvořit vysoce konkurenceschopný automobil s moderní koncepcí, design byl dílem italského studia Bertone.

Právě nadčasové řešení modelu Favorit bylo jedním z důvodů, proč se o koupi automobilky Škoda zajímal koncern Volkswagen. V Essenu je vedle klasického pětidveřového hatchbacku Škoda Favorit k vidění i oblíbené kombi Fornab, rallyový Favorit F2 či studie Favorit s karoserií sedan.

tisková zpráva

9 Comments on “Škoda Auto vystavuje v Essenu aerodynamické veterány”

      1. Řekl bych, že Škodovka byla až do Embéčka vzhledem k
        Řekl bych, že Škodovka byla až do Embéčka vzhledem k době na nějaké technické úrovni. Každý další model byl více a více vyhoršené embéčko. Vrcholem byl paskvil 105/120. S tím si vystačili do konce 80tých let. Favorit byl tak na úrovni o 20 let staršího jedničkového Golfa, ovšem s 40 let starým motorem. Pak udělali Favoritu facelift, nazvali ho Felicie a s tím si vystačili až do konce milenia. A pak už je to Volkswagen.

        1. Asi tak.
          Myslím si, že v historii byla asi nejvíc aktivní

          Asi tak.

          Myslím si, že v historii byla asi nejvíc aktivní značka Aero, která přicházela s progresivním řešením vždy o něco dřív než konkurence. Z toho jsem byl velmi překvapen. Nejznámější je však v tomto ohledu značka Tatra či Sodomkovi kreace. O nějakém proudnicovém prototypu Škoda jsem jaktěživ neslyšel, dokavad ho Škoda milostivě konečně nevytáhla ze skladu a nezrestaurovala. Díkybohu, už to měli udělat dávno předávno. Nechápu proč tolik desetiletí čekali? Doufám, že tam už nic neschovávaj.

          Nenápadné porovnání Aerovek a jinejch slavnej modelů.
          Dobrý je porovnat i roky vzniku jednotlivejch modelů 😉
          http://www.aero-ig.de/galerie/cont_galerie_s12.htm

Napsat komentář