Po Škodě Citigo CNG přichází Octavia III CNG

S Martinem Hrdličkou ze Škody Auto jsme si na konferenci Autosympo 2013 vedle současných aktivit mladoboleslavské automobilky v oblasti stlačeného zemního plynu připomněli i bohatou historii využití plynu jako paliva pro dopravní prostředky.

Škoda Citigo CNG
foto: Hybrid.cz

Tato historie sahá až domeziválečného období, kdy se svítiplyn hojně využíval např. v Anglii jako palivo pro vozidla taxislužby a autobusy. Druhá polovina 20. století z hlediska využití zemního plynu v dopravě již tolik úspěšná nebyla.

V 70. a 80. letech dokonce při těžbě ropy, jejíž ložiska se obvykle vyskytují společně s ložisky zemního plynu, těžaři odsávaný plyn rovnou zapalovali jakožto nepotřebný vedlejší produkt, což způsobovalo velká zanečištění ovzduší.

Dnes, kdy již zemní plyn hraje významnou roli v automobilovém průmyslu, začal kromě svých tradičních těžařských bašt v Asii dobývat i Evropu. Evropskou zemí s největším zastoupením automobilů na silnicích je Itálie, kde byly za Berlusconiho vlády tyto vozy ohromně dotovány – výše příspěvku dosahovala 1500 – 2500 EUR.

Koncern Volkswagen, z jehož produkce pochází každé čtvrté auto na světě, přivezl do Roztok u Prahy CNG automobily Volkswagen eco up! a Škoda Citigo CNG. Připomeňme, že Citigo je malý vůz s rekordně nízkou spotřebou a s produkovanými emisemi čítajícími pouze 79 g CO2 na 100 km, což je nejméně ze všech nabízených verzí.

Při spotřebě kolem 4,4 kg CNG/100 km (což se rovná už zmíněným 6,3 m3/100 km) se dojezd čistě na zemní plyn pohybuje kolem 275 km. Jakmile plyn dojde, auto přepne na 10l benzinovou nádrž. Z ní si bere, podobně jako běžná benzinová verze, kolem 5,5 l/100 km, takže vystačí zhruba na dalších 200 km.

Mnoho zájemců o Škodovku s pohonem na stlačený zemní plyn by si však představovalo větší a prostornější auto. Martin Hrdlička proto připomněl, že již začátkem příštího roku na trh vtrhne Octavia III CNG se spotřebou 3,4 kg na 100 km, dojezdem 400 km (CNG) + 900 km a výkonem turbomotoru 81kW.

V současně době jsou prodeje Škody Citigo dle Hrdličky na 35 – 45 tisících kusech, avšak očekává se, že Octavia III CNG bude díky většímu dojezdu prodávanějším vozem.

vlastní

6 Comments on “Po Škodě Citigo CNG přichází Octavia III CNG”

  1. Rád bych se projel v Citigo
    Rád bych se projel v Citigo CNG, ale byl jsem u třech prodejců v Brně a ani jeden o něm ANI NEVÍ, natož tak, aby vozidlo měli k projetí, případně objednání si projetí.

    Když jsem se ptal na vlastnosti, prodejce mi nebyl schopen odpovědět !!!

    Mimochodem když jsme u toho, zná někdo alespoň cenu Citigo CNG?

  2. Aby do nedopadlo jako
    Aby do nedopadlo jako „Citigo CNG“. Pánové asi nepochopili, že motor musí seřídit na CNG palivo=vyšší oktanové číslo.

    Jestli někdo jel s CNG Citygo, určitě si všiml lenosti na CNG a když se to přepne na benzin začne být auto živé.

    Pokud i takto udělají Octavii na CNG, tj. nechají seřízení na nižší oktanové číslo paliva, pak si spíše dělají srandu s lidí.

Napsat komentář