S Martinem Hrdličkou ze Škody Auto jsme si na konferenci Autosympo 2013 vedle současných aktivit mladoboleslavské automobilky v oblasti stlačeného zemního plynu připomněli i bohatou historii využití plynu jako paliva pro dopravní prostředky.
foto: Hybrid.cz
Tato historie sahá až domeziválečného období, kdy se svítiplyn hojně využíval např. v Anglii jako palivo pro vozidla taxislužby a autobusy. Druhá polovina 20. století z hlediska využití zemního plynu v dopravě již tolik úspěšná nebyla.
V 70. a 80. letech dokonce při těžbě ropy, jejíž ložiska se obvykle vyskytují společně s ložisky zemního plynu, těžaři odsávaný plyn rovnou zapalovali jakožto nepotřebný vedlejší produkt, což způsobovalo velká zanečištění ovzduší.
Dnes, kdy již zemní plyn hraje významnou roli v automobilovém průmyslu, začal kromě svých tradičních těžařských bašt v Asii dobývat i Evropu. Evropskou zemí s největším zastoupením CNG automobilů na silnicích je Itálie, kde byly za Berlusconiho vlády tyto vozy ohromně dotovány – výše příspěvku dosahovala 1500 – 2500 EUR.
Koncern Volkswagen, z jehož produkce pochází každé čtvrté auto na světě, přivezl do Roztok u Prahy CNG automobily Volkswagen eco up! a Škoda Citigo CNG. Připomeňme, že Citigo je malý vůz s rekordně nízkou spotřebou a s produkovanými emisemi čítajícími pouze 79 g CO2 na 100 km, což je nejméně ze všech nabízených verzí.
Při spotřebě kolem 4,4 kg CNG/100 km (což se rovná už zmíněným 6,3 m3/100 km) se dojezd čistě na zemní plyn pohybuje kolem 275 km. Jakmile plyn dojde, auto přepne na 10l benzinovou nádrž. Z ní si bere, podobně jako běžná benzinová verze, kolem 5,5 l/100 km, takže vystačí zhruba na dalších 200 km.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Mnoho zájemců o Škodovku s pohonem na stlačený zemní plyn by si však představovalo větší a prostornější auto. Martin Hrdlička proto připomněl, že již začátkem příštího roku na trh vtrhne Octavia III CNG se spotřebou 3,4 kg na 100 km, dojezdem 400 km (CNG) + 900 km a výkonem turbomotoru 81kW.
V současně době jsou prodeje Škody Citigo dle Hrdličky na 35 – 45 tisících kusech, avšak očekává se, že Octavia III CNG bude díky většímu dojezdu prodávanějším vozem.
Rád bych se projel v Citigo
Rád bych se projel v Citigo CNG, ale byl jsem u třech prodejců v Brně a ani jeden o něm ANI NEVÍ, natož tak, aby vozidlo měli k projetí, případně objednání si projetí.
Když jsem se ptal na vlastnosti, prodejce mi nebyl schopen odpovědět !!!
Mimochodem když jsme u toho, zná někdo alespoň cenu Citigo CNG?
Stačí si dát
Stačí si dát konfigurátor škoda-auto a naklikat. Je to cca+50k kč.
Sám jezdím zafirou, kde je to přesně naopak (pokles výkonu při jízdě na benzin). Proto bych citygo nedoporučil.
Díky.
Já jsem osobně
Díky.
Já jsem osobně Nacionalista, takže pokud to jde, vybírám výrobky vyrobené u nás. Ale tím, že nejsou dostatečně prezentovány, smolíček.
Pokud jste nacionalista,
Pokud jste nacionalista, potom nechápu, proč chcete kupovat Citigo? Je vyvinuté v Německu a vyrábí se na Slovensku.
Hmm, tak nic no
Hmm, tak nic no
Aby do nedopadlo jako
Aby do nedopadlo jako „Citigo CNG“. Pánové asi nepochopili, že motor musí seřídit na CNG palivo=vyšší oktanové číslo.
Jestli někdo jel s CNG Citygo, určitě si všiml lenosti na CNG a když se to přepne na benzin začne být auto živé.
Pokud i takto udělají Octavii na CNG, tj. nechají seřízení na nižší oktanové číslo paliva, pak si spíše dělají srandu s lidí.