Siemens spustil veřejnou nabíječku umožňující bezkontaktní platbu

Společnost Siemens zprovoznila výkonnou dobíjecí stanici Unity 90 o výkonu 90 kW s integrovaným bezdotykovým platebním terminálem. Jedná se o první tuzemskou veřejnou dobíjecí stanici s možností přímé platby přiložením bezkontaktní platební karty. Stanice se nachází před vlakovým nádražím ve Strakonicích, provozuje ji společnost E.ON Česká republika

Zaplatit za načerpané fosilní pohonné hmoty platební kartou je zcela běžné. Platby za dobití elektromobilů však v Česku probíhají především prostřednictvím RFID karet a čipů, které nejčastěji vydávají energetické společnosti nebo např. výrobci elektromobilů. K použití různých systémů je nezbytné pořídit si RFID karty různých společností a instalovat jejich aplikace, což pro uživatele snižuje komfort použití.

Dobíjecí stanice Siemens Unity 90 je vybavena integrovaným platebním terminálem Ingenico Self 2000, který elektromobilistům umožní zaplatit za dobitou elektrickou energii bankovními bezkontaktními platebními kartami. Použít je možné karty, chytré telefony s NFC podporou, chytré hodinky apod.

Zprovozněním tohoto řešení se elektromobilita přibližuje standardu čerpacích stanic, u kterých je možné využívat všechny dostupné formy plateb. Zavádění harmonizovaných platebních systémů je nezbytné také z pohledu Evropské komise, podle programu Fitfor55 by měly být od roku 2025 bezkontaktní platební terminály instalovány na všech dobíjecích stanicích.

„Naše jednoduché a široce použitelné řešení nabídne uživatelům dobíjecích stanic v síti EON pohodlnou možnost platby za dobití elektromobilu,“ říká Martin Šilar, vedoucí oddělení elektromobility českého Siemensu. „Pro široké přijetí elektromobility jsou dostupnost a komfort dobíjení včetně možností platby zcela zásadní. Rychlé, spolehlivé dobití a snadnou platbu kartou můžeme považovat za trend, který se bude dál rozšiřovat a rozvíjet,“ uzavírá Šilar.

„V dnešní době nalezneme platební terminály téměř všude, nicméně v elektromobilitě si řidiči museli kvůli různým technickým obtížím vystačit při platbě kartou pouze s QR kódem umístěným na stanici. Abychom udělali přechod na elektromobilitu jednodušší, rozhodli jsme se, že stanice začneme postupně bezkontaktními terminály osazovat. Všechny dobíjecí huby, které v příštích letech postavíme, budou bezkontaktním terminálem vybavené. Jen během tohoto roku by jich mohlo vyrůst dalších pět například ve Velké Bítěši, ve Zdibech a Horních Počernicích u Prahy nebo v Brně. Předbíháme tím i očekávání Evropské komise. Podle směrnice pro alternativní paliva AFIR by měly být od roku 2025 bezkontaktní platební terminály instalovány na všech dobíjecích stanicích,“ doplňuje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má v rámci skupiny E.ON výstavbu a správu veřejné dobíjecí sítě na starost.

Siemens společnosti E.ON dodá a nainstaluje celkem 60 kusů dobíjecích stanic Unity 50. Dobíjecí stanice Siemens jsou budovány v rámci Operačního programu Doprava, který přispívá ke zlepšení a zkvalitnění infrastruktury dobíjecích stanic a zvýšení hustoty této sítě.

V rámci této unikátní dodávky byla základní verze dobíjecí stanice Unity 50 výkonově rozšířena na Unity 90, tj. na výkon 90 kW. Dobíjecí stanice je navíc vylepšena o systém paralelního dobíjení, který umožní souběžné stejnosměrné (DC) dobíjení 1x 60 kW a 1x 30 kW (nebo 1x 90 kW). Kromě DC konektorů disponuje dobíjecí stanice AC konektorem Type 2 o výkonu až 22 kW. Výsledkem je, že na takto konfigurované stanici lze dobíjet až 3 elektromobily zároveň. Do budoucna lze také tuto stanici rozšířit na Unity 120, tj. na 120 kW.

Přesná adresa dobíjecí stanice:

E.ON Dopravní terminál Strakonice
U Nádraží 1315, 386 01 Strakonice

zdroj: tisková zpráva

25 Comments on “Siemens spustil veřejnou nabíječku umožňující bezkontaktní platbu”

  1. pripominam, ze platebni terminal na tankovacim stojanu neni v Evrope as tak beznej, v CR jsem tuhle moznost na vlastni oka nevidel nikdy, par jich asi bude, ale ja to v CR fakt nikde nevidel, a vzdy jsem musel jit zaplatit k pokladne na dane cerpacce a nahlasit cislo stojanu a zaplatit

    v USA to maj vesmes vsude a platit nekam na kasu se chodi jen kdys je problem s kartou primo na stojanu

    nema nahodou tento system u svejch nabijecek ted Lidl, ze se kartou da platit, ale strhava to nesmyslnou sumu predem?

    1. Ano, to je pravda. Důvodem je to, že drtivá většina čerpacích stanic je s obsluhou a přidruženým obchodem, restaurací apod., takže samostatný platební terminál na stojanu není potřeba, jdu dovnitř a zaplatím na kase. Ale pár samoobslužných už jsem viděl i u nás.

      U natankování je to v pohodě, za minutu natankuji, jsem pořád u auta, pistoli dám na místo a jdu zaplatit. U nabíjení je to vzhledem k době trvání nepohodlné – nabít, pak odpojit kabel, jít dovnitř, nahlásit číslo stojanu a zaplatit. Mnohem lepší je dám nabíjet, jít se najíst, odskočit, vrátit k autu, odpojit a zaplatit kartou u stojanu. Hlavně, když nabíječky jsou kolikrát daleko od hlavní budovy, bez zastřešení, jako nějaký vyvrhel 🙂

      1. Platba u kasy prinasi dalsi obrat. Kdo jde platit, vidi tolik dobrot ze si neco koupi. Platba u stojanu by tento lukrativni privydelek znemoznila. Udajne nektere benzinky zijou vic z prodeje zbozi jineho typu nez z PHM. Divim se ze se benzinky neperou o nabijecky, protoze cekajici posadka by pustila nejakou korunu navic.

  2. Na tohle by si měla EU posvítit. Podle mého názoru by to mělo být povinné pro všechny stojany. Když člověk potřebuje nutně šťávu, nejde ani tak o cenu, jestli bude mít za čip slevu, ale o to, že prostě nabije a hned. Já osobně si teď budu objednávat BEV a toho, že budu mít X čipů, Y aplikací se trochu děsím. A lidé, co nejsou ultrafans jako já to mají jako další důvod, proč se EV bránit.

      1. Takže ta povinnost bude platit nejen na nové nabíječky, ale i do stávajících musí provozovatelé přidat do roku 2025 možnost platit kartou? To by bylo super, konečně věc, která je na benzinkách zcela běžná a nikdo se už nad tím nepozastavuje, jaké je to super platit za PHM kartou 🙂

      2. Ještě by mohli zrušit ty registrace a rozdílné ceny pro různé zákazníky… Existuje něco podobného u benzinek? Myslím že ne…
        Navíc takhle když přijede k nabíječce lokální společnosti neregistrovaný cizinec s prázdnou baterkou, tak vždy zaplatí tu nejvyšší cenu, a vlastně klidně může být i nehorázná… Pomatuju, že dvojí ceny pro našince/cizince zákázal nějaký soud už hodně dávno…

        1. Vím, že i benzinky mají své věrnostní programy, ale většinou se jedná o sbírání bodů na nákup cetek a pod. Benzina má i jakýsi program, kde lze tankovat levněji, ale to je tak řádově o korunu nebo dvě levněji.

          Celkově ale u čerpaček PHM je ten systém cen a placení mnohem přehlednější a uživatelsky přívětivější. Vím, že benzín je průměrně v okolí kolem 37, Ono za 36, dálnice za 40 nebo i lehce přes. To rozpětí u cen je mnohem menší a pro uživatele je cena za litr mnohem lépe předvídatelná.

          Tak placení kartou za nabíjení je první krok k uživatelsky příjemnějšímu nabíjení.

          1. Kdyz se na zacatku automobilismu kupoval benzin v lekarnach, tak to take bylo dost komplikovane. Jak dlouho existuji verejne nabijecky v Cezku? Vse chce svuj cas a pak to bude fungovat uplne v pohode. Clovek je tvor hodne konzervativni a co nezna, to nezere. Flexibilita mysleni je trochu zavisla na intelektu a kdo je debil, ten se nenauci nikdy delat neco jinak.

            1. To srovnání s nakupováním benzinu v lékárnách je nesmyslné přeci, to musí cítit i takový EV fanatik jako jste vy 🙂 Technologicky jsme už úplně jinde, infrastruktura je jinde, nic nebránilo tomu dávat na nabíječky od počátku platební terminály a ne se sr*t s kartičkami a aplikacemi. Vždyť tady byl příklad od čerpaček, přes např. nápojové automaty, kde se kartou hradí korunové položky. Nechápu ten přístup provozovatelů, když najednou to jde bez problémů.

                1. Říká zaslepený elektrofanatik s elektrickými klapkami na očích 🙂

                  Už jsem vám kdysi psal, že svým fanatismem děláte elektromobilitě akorát medvědí službu a koukám, že se nic nezměnilo. Jsou lidi, kteří elektromobilitě fandí, dělají osvětu a vzdělávají, jejich streamy si rád kouknu, poučím se a až budu EV vybírat, budu moudřejší. Vy šíříte jenom nenávist vůči jiné skupině, od vás se člověk nic nenaučí, nenačerpá, neobohatí. Ale je to vaše volba…

                2. @marek. Blbecku, nemusis me psat zadne kazani. Ja jezdim EV dele nez ty umis myslet a nebudes me prikazovat co muzu a nemuzu psat. Kup si dalsi smradlavy lexus a bez se s nim zahrabat.

                3. @Leodendula
                  Nauč se číst a případně i chápat smysl psaného textu. Nepřikazoval jsem ti, co můžeš a co nemůžeš psát, to je opravdu jen a jen tvoje věc. A vypovídá to o tobě hodně, nejen tyto komentáře, ale i ty ostatní. Piš si opravdu co chceš a dělej ze sebe nadále fanatika a leckdy i hlupáka, jde ti to velmi dobře 🙂

                1. Tak to je historie min. 20-30 let stará 🙂 Přeci nechcete, aby nabíječky začínali tak blbě jako první benzinky, kdy se benzin kupoval v lékárnách, ne? Zvlášť, když jak jsem psal, technologie je dnes jinde, možnosti jsou jinde, dotace na to jsou obrovské, tak nic nebrání tomu udělat infrastrukturu uživatelsky přívětivě a pořádně, aby to neodrazovalo některé uživatele spalovacích aut při přechodu na elektroauto.

                  Já osobně bych s tím až takový problém neměl, stejně už teď mám v telefonu spoustu jiných aplikací. Ale proč to dělat takto složitě, když to jde jednoduše, jak jsme se teď přesvědčili u této nabíječky?

        2. samozrejme ze existuje, vernostni program ma asi hodne retezcu provozujicich cerpaci stanice, stejne tak nejake vyhody se sbiraj na tankovaci karty tretich stran typu CCS

          ja takto kdysi tankoval cca kazdou desatou nadrz na Shell zdarma, nebo slo tusim mit levnejsi kazdy litr natankovaneho paliva o 2 kacky, jako je to dlouho takze presne sumy si nepamatuju, ale body jsem sbiral

  3. Jako 90 dobry, ale NIC neni jednodussi a rychlejsi nez karta/chip.
    Jednou vostal v kapse jinejch gatí a krzevá mobil infernetem to byl voprúz se startem jakozto i stopem a u toho 100yanu plp.kartou by to byl vopruz mensi; za mne lepsejsi nez ty ony appky webcloudy…
    A navic rozdil v tom, ze plp.kartou je za vjetsi zlataky nez smluvne s chipem.

Napsat komentář