Siemens a Airbus pracují na létajícím taxíku pro města budoucnosti

Od roku 2016 spolupracují společnost Siemens a Airbus na vývoji hybridního elektrického propulzního systému pro leteckou dopravu.

Jedním z prvních letounů vybavených touto technologií je CityAirbus – městské taxi budoucnosti. Je navrženo tak, aby doplňovalo koncepty městské mobility
foto: Siemens/Airbus

Na cestě k prvnímu skutečnému letu, který je naplánován na konec tohoto roku, dospěl nyní vývoj letounu k významnému milníku: začínají pozemní testy. CityAirbus by se měl již za několik let prohánět nad přeplněnými ulicemi velkých měst a rychle a spolehlivě přepravovat pasažéry.

Je konstruován tak, aby dokázal najednou pojmout až čtyři cestující. V první fázi provozu bude létat s pilotem na palubě, později by měl přejít do plně autonomního režimu.

Jeho hlavní předností by měla být rychlost, poněvadž dokáže zrychlit až na 120 km/h a nezpomalí ho žádná dopravní zácpa ani uzavírky, ke kterým ve velkých městech běžně dochází. Velkou devizou jsou i nízké provozní náklady a především pak bezemisní provoz.

Zkušební multikoptéra s rekordními parametry

CityAirbus ztělesňuje koncept elektrické bateriové multikoptéry určené pro městskou mobilitu. Zkušební systém, který je již v podstatě dokončený, slouží k testování celého propulzního systému od začátku do konce.

Létající taxi společnosti AirBus, jehož pohon dodal Siemens.

Létající taxi společnosti AirBus, jehož pohon dodal Siemens.
foto: Siemens

Skládá se z baterií, elektrického rozvodného systému a elektrické propulzní jednotky, které mají být provozovány v uzavřené řídicí smyčce prostřednictvím autonomního systému řízení letu. Na tomto kompletním zkušebním systému se provozuje a ověřuje celá dynamika systému, včetně elektrických, tepelných a mechanických aspektů.

Součástí tohoto zařízení jsou elektrické pohony od společnosti Siemens, které jsou připojeny k elektrickým zátěžovým strojům, jež napodobují skutečné zatížení vrtulí. To je důležitý milník na cestě k prvnímu letu, který je naplánován na konec letošního roku.

 Srdcem propulzního systému je nově vyvinutý elektrický motor SP200D s točivým momentem 30 Nm/kg

Srdcem propulzního systému je nově vyvinutý elektrický motor SP200D s točivým momentem 30 Nm/kg
foto: Siemens

CityAirbus je vybaven osmi elektromotory s maximálním výkonem 200 kW, které byly speciálně navrženy pro tuto konkrétní aplikaci. Vyznačují se rekordní hustotou točivého momentu 30 Nm/kg, což prakticky znamená, že se dosahuje nominálního točivého momentu okolo 1 500 Nm s hmotností menší než 50 kg.

Kromě motorů společnost Siemens dodává také měniče a systém energetického managementu. Zajímavé rovněž je, že celý tento pohonný systém Siemens vyvinul a dodal během velmi krátké doby – něco málo přes 9 měsíců. To by jistě nebylo možné bez využití silných digitálních nástrojů, zejména SimcenterTM od Siemens PLM, které se obecně využívají pro vývojové práce na eAircraft.

Městská doprava ve třetí dimenzi

Realizace myšlenky přemístit městskou dopravu do „třetí dimenze“, tedy do vzduchu, může pomoct obzvláště velkým městům. Kromě úlevy enormně přetížené městské dopravě pomůže i snížení hladiny hluku a emisí škodlivin. Díky inovativní konfiguraci čtyř vrtulových pohonů je celý systém navíc i velmi bezpečný.

Kvůli specifickým podmínkám, které panují ve městech, musí být toto létající taxi schopné vzlétnout i přistát svisle a manévrovat ve všech směrech. Poněvadž ale nemá žádné křídla pro klouzavý let, zdvih musí generovat samotný hnací systém. Elektromotory s vysokým točivým momentem jsou proto ideálním řešením.

V celém systému zkušebního zařízení Siemens a Airbus provozují a ověřují celkovou dynamiku systému, včetně elektrických, tepelných a mechanických aspektů

V celém systému zkušebního zařízení Siemens a Airbus provozují a ověřují celkovou dynamiku systému, včetně elektrických, tepelných a mechanických aspektů
foto: Siemens

Nový hnací systém by se měl fyzicky integrovat do demonstrátoru v polovině letošního roku. Aktuálně se pracuje na sestavení již vyrobených součástí letounu. Pro sériově vyráběné letouny se bude konfigurace dále průběžně optimalizovat podle konkrétních požadavků jednotlivých městských celků a z hlediska obchodu se bude pracovat na zvýšení ziskovosti.

Komerční produkt by mohl být technicky zrealizován do roku 2025, vše ale závisí na tom, jak tento nový typ městské dopravy přijme veřejnost, jak se ho podaří implementovat do stávající infrastruktury a jaký pokrok nastane z hlediska legislativy pro městskou leteckou dopravu.

tisková zpráva

29 Comments on “Siemens a Airbus pracují na létajícím taxíku pro města budoucnosti”

    1. Ovšem vrtulové pohony se ve městech běžně nepoužívají
      Ovšem vrtulové pohony se ve městech běžně nepoužívají a také používat nebudou – vrtulníky tam startují a přistávají jen v nutných případech a pokud má někdo soukromý heliport, jde obyvkle o zpevněnou plochu.
      Jakékoli masové využití nepřichází do úvahy.

  1. Problém u těchto létajících taxíků je s hlukem. I malý
    Problém u těchto létajících taxíků je s hlukem. I malý dron vydává nepříjemný zvuk. Tento létající taxík musí být daleko hlučnější. Nedokáži si představit neustále bzučící a hlučící oblohu ve městech. To už je reálnější Musk se svými tunely.

    1. rs:
      V ničem.
      Proto se taky tyhle nápady v praxi neuchytí,

      rs:
      V ničem.
      Proto se taky tyhle nápady v praxi neuchytí, bude dál pokračovat vrtulník – klasický s hlavním a vyrovnávacím rotorem, koaxiál s dvěma hlavními rotory, dva prolínající se hlavní rotory či koncepce s dvěma rotory na koncích trupu.

      Tyhle sny o elektrických koptérech jsou nesmysl už jen kvůli nemožnosti autorotace a malé energetické hustotě akumulátorů.

      1. o baterie mozna ani nejde. to je jasne, ze je to momentalne
        o baterie mozna ani nejde. to je jasne, ze je to momentalne mimo realitu. a vsechny ty elektrotaxiky jsou z rise fantazie. ale vemte si treba drony. proc je najednou strasna moda tech 4vrtulovych. pokud nemaji zadnou vyhodu, tak proc se namisto toho neprosadili obycejne vrtulniky na dalkove ovladani? treba i s tema baterkama.

                1. Podstatna informace je, ze jedna dvojice vrtuli se toci jednim
                  Podstatna informace je, ze jedna dvojice vrtuli se toci jednim smerem a druha druhym.

      2. Není to nesmysl.
        Budou to brzy používat multimilionáři z

        Není to nesmysl.
        Budou to brzy používat multimilionáři z okraje města na střechy mrakodrapů v centru a zpět, aby se vyhnuli dopravním zácpám.
        Baterka na takový let do půlhodiny dostačuje už dnes, a za 10 let budou ještě daleko lepší.

    2. Čtyři vrtule jsou menší, jednodušší na výrobu,
      Čtyři vrtule jsou menší, jednodušší na výrobu, efektivnější, než klasický vrtulník (veškerá energie jde totiž na udržení ve vzduchu). Čím více vrtulí, tím menší délka listů je potřeba. Logicky je tak kvadrokoptéra odolnější, menší a energeticky efektivnější.
      Než vůbec byl vymyšlen vrtulník se zadním svislým rotorem, byly testovány helikoptéry se čtyřmi vrtulemi a to už ve 20. letech. Jenže byly pro člověka příliš obtížné na ovládání. Na to je potřeba elektronika, která přišla až v 21. století.
      více zde:
      en.wikipedia.org/ wiki/ Quadcopter

      Přece jenom, někdy je lepší věnovat 30 sekund googlení než dělat chytrého, když o tom nic nevím…

            1. Core:
              Zřejmě máš humanitní vzdělání a nevíš, proč

              Core:
              Zřejmě máš humanitní vzdělání a nevíš, proč se vůbec vrtulníky používají a jak fungují.
              Multikoptér jakožto náhrada za vrtulník je vyloučen už kvůli vysoké složitosti rotorových hlav, kterých by musel být větší počet a také kvůli mechanickému propojení rotorů, které je náročné.
              A nezkoušej tu vytahovat blábol o jeho elektrickém pohonu, ten je také vyloučen kvůli vysoké hmotnosti.

                1. Core:
                  K věci:
                  Multikoptér pro pilotované lety či nesení

                  Core:
                  K věci:
                  Multikoptér pro pilotované lety či nesení nákladu není vhodný kvůli mechanické složitosti.
                  K elektrickému pohonu jsem se vyjádřil – překážkou je energetická hustota materiálu.
                  Pokud máš argument a hodláš věcně debatovat, pak se vyjádři.

        1. Omlouvám se, ale to nebylo na Vás, ale na stavitele
          Omlouvám se, ale to nebylo na Vás, ale na stavitele elektrického vozítka nebo jak si říká, který se samozřejmě níže ozval jako ta potrefená husa 🙂

          On je ten, který tu házel machry i když o tom očividně vůbec nic neví. Vy jste se jen ptal, to je přece v pořádku. Takže na Vás jsem tím určitě nemířil. Hezký den.

Napsat komentář