Severský Northvolt začíná se stavbou zkušebního provozu

Projekt obří skandinávské baterkárny Northvolt začíná dostávat reálné obrysy. Díky investicím EIB a Volkswagenu se začíná stavět první zkušební výrobna.

Maroš Šefčovič (třetí zleva) se zástupci Northvoltu při zakládání zkušebního závodu.
foto: Evropská komise

V městečku Västerås nedaleko švédského Stockholm začíná Northvolt díky €100 milionům sesbíraných investic se stavbou zkušebního provozu nazvaného Northvolt Labs.

Dokončen bude v roce 2019. Jeho posláním bude vývoj, testování a „industrializace“ li-ion bateriových článků před začátkem velkovýroby. Položení základního kamene se zúčastnil mimo jiné i vicepredident evropské komise Maroš Šefčovič.

Závod by měl mít výrobní kapacitu 125 MWh ročně. Velkovýrobna, která bude vybudována později ve městě Skellefteå, má mít roční výrobní kapacitu až 32 GWh.

V současné době je sdružení Northvolt v posledních fázích jednání o stavebním povolení pro svůj hlavní závod v Skellefteå. Mezi strategické partnery patří mimo jiné ABB, Vestas a Scania.

Mezi dalšími novými partnery jsou kanadský dodavatel lithia Nemaska Lithium a japonský výrobce zařízení pro výrobu baterií SECI. Pokračuje i vývoj bateriových článků a modulů. Pracuje se i na recyklačním programu.

V současné době už Northvolt zaměstnává přes 100 lidí. Jde o veterány ze společností jako Scania, Tesla, McKinsey, ABB či Renault Nissan.

Pokud se do roku 2023 skutečně podaří vybudovat továrnu na výrobu ař 32 GWh baterií ročně, půjde o zřejmě největší takový závod v Evropě a obdobu americké gigatovárny Tesla. Vzhledem k ohlášenému důrazu většiny automobilek včetně evropských na elektromobilitu bezesporu najdou své uplatnění a Evropa tak nebude zcela závislá na jejich dovozu.

tisková zpráva

29 Comments on “Severský Northvolt začíná se stavbou zkušebního provozu”

  1. Tak to vzali ve velkém stylu. U nás HE3DA pár malých
    Tak to vzali ve velkém stylu. U nás HE3DA pár malých kladívek na poklepání základního kamene, tady rovnou nakladač a první hromada štěrku do základů 🙂
    Ovšem reálný přínos v pětiletkách, když 2019 má být hotova teprve ta vývojová část a až potom nějaká reálná baterkárna, která bude dodávat reálně automobilce. 2025?

  2. Evropa není zcela závislá na jejich dovozu, tady zase
    Evropa není zcela závislá na jejich dovozu, tady zase většina Západních rasistických „intelektuálů“ ignoruje podle nich „zaostalý“ východ i samotné EU, kde se primární nejmodernější bateriové články už čím dál rychleji vyrábí v Polsku a Maďarsku.

    1. Pardon za neobratnou formulaci. Samozřejmě, výroba v
      Pardon za neobratnou formulaci. Samozřejmě, výroba v Německu, Polsku, Maďarsku nějaká je – ale v porovnání s Asií, resp. plány USA, by na tom Evropa při neúspěchu Northvoltu a dalších projektů baterkáren nemusela být právě dobře.

  3. Tento projekt má šanci na úspěch hned napoprvé ne jako
    Tento projekt má šanci na úspěch hned napoprvé ne jako baterkárna v Tesle. Tesla měla také vše dobře rozjeté. Bohužel největší problém má se zaměstnanci. Na výrobu menšího množství aut schopné zaměstnance našla, na větší produkci bohužel ne.
    Tesla přivezla stroje na výrobu baterek z Japonska. V Kalifornii je těžké najít schopné zaměstnance. Ti co vzal Musk akorát ničili stroje a materiál. Demografie se mění a žijí tam hlavně hispánci a černoši. Mezi nimi se jen málo inteligentních schopných zaměstanců. Jak se také říká. Běloch musí být nejlepší, asiat je dobré pokud má střední, i černocha je dobré pokud se naučí číst a psát a u latinos pokud přijde.
    Musk se díky nedostatku schopných zaměstnanců rozhodl, že linku zautomatizuje více než ostatní automobilky. To ale přináší další problémy, externí automobilové komponenty na to nejsou připravené. Škoda, že Musk nepostavil továrnu u nás. Tady je schopných zaměstanců dost a pracují i za malé mzdy.

      1. S tím chválením bych to nepřeháněl. Pokud si dítě od
        S tím chválením bych to nepřeháněl. Pokud si dítě od mala zvykne, že je chváleno za každou maličkost, tak v reálném světě narazí. V reálném světě se tolik nechválí.
        Jinak nechci vidět jak bude USA vypadat za 20 let až budou běloši v menšině a velká část z nich v důchodu. Takový třetí svět s jadernými zbraněmi. Úpadek USA je vidět na silnicích. Nemají ani peníze na jejich údržbu a téměř nic nového nestaví, podobně vysokorychlostní tratě. Naproti tomu Čína za posledních 10 let postavila 90 000 km nových dálnic a 35 000 km VRT.

        1. V USA nemají peníze na údržbu silnic, protože:
          a)

          V USA nemají peníze na údržbu silnic, protože:
          a) dominantní ideologií je „snižovat daně, hlavně korporacím“, takže pak není na výdaje,
          b) mají obrovsky přebujelý rozpočet na armádu, respektive na zakázky těm správným korporacím.

          1. Za a) snižování daní nyní prosazuje Trump. Nicméně já
            Za a) snižování daní nyní prosazuje Trump. Nicméně já mluvím o období posledních 10 let, kdy vládl Obama. Za Obamy a jeho předchůdců se nic nestavělo ani nerekonstruovalo. Trump to chce změnit, nicméně nemá moc z čeho brát.
            b) to máte pravdu

            1. ad a) A před Trumpem Bushové a Reagan. Po Bushovi starším
              ad a) A před Trumpem Bushové a Reagan. Po Bushovi starším i po Bushovi mladším získali Clinton s Obamou ekonomiku s obří sekyrou v rozpočtu. Clintonovi vyšší daně prošly, Obamovi už ne.
              Trump nemá z čeho brát, protože teď sobě a svým kámošům odpustil cca 200 miliard USD ročně na daních.
              ad b) A zvedl rozpočet na armádu o 100 miliard USD na celkem 700 miliard dolarů, což je více než součet dalších 14 nejvyšších armádních rozpočtů. (zdroj).
              P.S.: Poslední a jediný prazident, který vládl 10 nebo více lety byl FDR.

                1. Teoreticky se to zpět vrátit může, empiricky se jim to
                  Teoreticky se to zpět vrátit může, empiricky se jim to ještě při několika posledních pokusech nestalo ani jednou. Od Reaganova prvního pokusu pak jen kumulují státní dluh.

    1. Kdyby jsi si udělal průzkum trhu, zjistil by jsi, že i u
      Kdyby jsi si udělal průzkum trhu, zjistil by jsi, že i u nás je v současné době nedostatek lidí na práci. Češi už došli i Škoda najímá cizince. České firmy v příhraničí zaměstnávají stále více Poláků. Kdo by dnes prodával ve večerkách a na vesnicích místo pracovníků z Vietnamu? Kdo by dnes pracoval na stavbách, kdyby sem nepřijela velká skupina lidí z Ukrajiny…. Slovenska…. Ruska…..
      V Evropě se nenarodilo a už se nenarodí 50milionů lidí. Už dnes máme více prázdných nemovitostí, než bezdomovců. Musk předběhl dobu, proto více automatů. Nepotřebují odbory, nepotřebují plat, nemarodí, nestávkují a pracují 24/7/365.

      1. Podle ČSU počet obyvatel České republiky v průběhu
        Podle ČSU počet obyvatel České republiky v průběhu loňska poprvé v historii přesáhl hranici 10,6 miliónu. Během posledních tří let vzrostl celkem o 71,8 tisíce. Lidí v ČR přibývá. Skoro se nestaví a bytů je nedostatek. Je pravdou, že do důchodu jdou početnější ročníky než přicházejí ze škol – ze škol vychází děti narozené po revoluci a těch bylo opravdu málo. Než import cizinců je lepší zvedat mzdy a nechat zkrachovat firmy, které si nemohou vyšší mzdy dovolit. Šití triček přenechat Bangladéši. Pokud budeme tahat mongoly do ČR, tak budeme mít v ČR Mongolsko včetně nízkých mezd.

        1. 71.8 tisíc vypadá jako velké číslo. Ale dalo by se to
          71.8 tisíc vypadá jako velké číslo. Ale dalo by se to srovnat s peněženkou ve které jste měl před třemi roky 100 Kč a dnes tam máte o šedesát haléřů více. O kolik Vám stoupla za tři roky životní úroveň, když tam máte každý rok náhodou o 20 haléřů více? Legálních cizinců máme v ČR cca půl miliónu. Řekl bych že 71.8tis.lidi je statistická chyba v počítání. A je otázkou zda se větší část z toho počtu nepřistěhovala ze Slovenska.

        2. V podstatě souhlasím.
          Ale vidím problém v tom, že by to

          V podstatě souhlasím.
          Ale vidím problém v tom, že by to chtělo ještě 5 let posečkat na rozvoj robotizace, a nechat pak odejít do ciziny firmy, které nezvládnou vyšší mzdy i v odlišném prostředí robotické budoucnosti.

          A bytů ve městech je sice postupně nedostatek, ale na vesnicích je dost domů, co se začínají rozpadat, a tam pársettisíc ukrajinských řemestníků a stavebníků případně při bohatnutí i biozemědělců, co by se tam nastěhovali natrvalo opravdu chybí.

          Dále se nesmí zapomínat, že bankovní kapitalismus založený na věčném úroku potřebuje věčný růst a zdravěji to jde s růstem (i třeba jen minimálním, ale neustálým) pracující populace, jinak se zákonitě celý zhroutí.

      1. V USA jsem byl mnohokrát, za „white trash“ se označují
        V USA jsem byl mnohokrát, za „white trash“ se označují dívky, které chodí s černochy a hispánci. Spojení „white trash nácek“ jsem nikdy neslyšel.
        Pokud vládu převezmou černoši, tak výsledek lze vidět například na JAR. V době apartheidu byla JAR 50 nejvyspělejší země, nyní za vlády černochů po 25 letech již na 95 místě a stále se propadá. Nebo Haiti, kdysi nejúspěšnější kolonie v Americe. Černoši vyhnali bělochy a nyní je Haiti nejchudší zemí Ameriky.
        V 60 letech minulého století byl vymyšlen pojem rasismus, aby se menšiny necítili špatně. Rasismus znamená, že není etické říkat, že existují rozdíly mezi rasami. Nicméně rasismus pravdu neřeší. Rasismus byl vytvořen jako milosrdná lež vůči menšinám.
        Co se týče školství, tak v USA je přes 16 tis školních obvodů a ve všech jsou podle ministerstva školství černoši horší než běloši.
        Pokud máte zájem o další info, tak je třeba tady:
        youtube.com/watch?v=fKdFI6pJnyI

          1. Právě protože je Must zkušený rasista, co musel utéct z
            Právě protože je Must zkušený rasista, co musel utéct z JAR, tak tolik opovrhuje vnitřně obyčejnými dělníky, které znal pouze barevné, že to nakonec chybně přepálil s robotizací, a předběhne ho díky tomu VW, který na bílých odborných dělnících tolik nešetří.

          2. Politická korektnost je všude na západě a samozřejmě i v
            Politická korektnost je všude na západě a samozřejmě i v Tesle. Možná si někteří z manažerů Tesly mysleli. Počkat Ti naši mexikánci nezvládnou obsluhovat japonské stroje. Nicméně neodvážili se to říci, protože nechtěli být označeni za rasisty. Výsledek vidíme všichni – pokles cen akcií Tesly a zdržení náběhu trojky o několik měsíců.
            Jinak Jared Taylor je borec. V klidu říká fakta, která většinou může dokázat z oficiálních vládních statistik nebo jiných oficiálních zdrojů. Je nekonflitní, neublížil by ani mouše a má hezký poklidný vypravěčský tón řeči.
            Sluníčkáři jsou z jeho slov naopak plní nenávisti, vědí, že proti němu nemají argumenty a tak se ho snaží alespoň co nejvíce umlčet. Například nesmí vystupovat na univerzitách, podobně jako třeba nesmí vystupovat černoch Chris Rock. Ten nesmí vystupovat, protože jako černoch si občas utahuje z černochů, že nepracují, nestarají se o děti a mají vysokou kriminalitu.

Napsat komentář