Scania dodá pro projekt německých e-dálnic 15 plug-in hybridních kamionů se sběračem

Od května 2019 začne Scania dodávat vybraným zákazníkům celkem 15 kusů tahačů R 450 upravených jako plug-in hybrid se sběračem. Testovat se budou v německém projektu eHighway.

Plug-in hybridní tahače Scania R 450 jsou určeny pro testování v rámci německého projektu eHighways. V Německu vznikají tři testovací úseky veřejných komunikací vybavených trolejemi pro tyto tahače. Další se budují v Itálii (6 km dálnice A35 Brebemi mezi exity Romano di Lombardia a Calcio) a Kalifornii (1,6 km ve městě Carson).
foto: Scania

Sběrače pro plug-in hybridní tahače Scania R 450 vyvinula společnost Siemens. V Německu je zatím v provozu pětikilometrový úsek e-dálnice A5 v Hesensku.

V létě 2019 přibude také malá část dálnice A1 do severoněmeckého přístavu Lübeck. Začátkem roku 2020 pak bude trolejemi vybavena také část federální silnice B462 v Bádensku-Württembersku. Ve všech případech jde o veřejné komunikace.

Upravený tahač Scania R 450 se sběračem společnosti Siemens určený pro německý projekt eHighways.

Upravený tahač Scania R 450 se sběračem společnosti Siemens určený pro německý projekt eHighways.
foto: Scania

Plug-in hybridní tahače budou ve skutečném provozu testovat dopravní společnosti. Zda, jak a kdy případně najdou reálné komerční uplatnění zatím žádná ze zúčastněných firem či institucí nezveřejnila. Už jen samotné testování ale naznačuje, že v určitém typu aplikací by tento způsob pohonu mohl své místo najít.

tisková zpráva

65 Comments on “Scania dodá pro projekt německých e-dálnic 15 plug-in hybridních kamionů se sběračem”

  1. Ad „úplně nesmyslný nápad, nikdo neřeší držení stopy
    Ad „úplně nesmyslný nápad, nikdo neřeší držení stopy vozidla, nikdo neřeší obsluhu sběrače atd.“: To vše má právě Siemens vyřešeno – stačí se podívat na jejich webové stránky:
    siemens.com/global/en/products/mobility/road-solutions/electromobility/ehighway.html

    Ad „v reálném silničním provozu nikde neexistuje trolejové vedení pro kamiony.“: Právě byl zahájen zkušební provoz na vytíženém 5km úseku dálnice A 5 mezi Frankfurtem a Darmstadtem. Nejnovější videa zde:
    youtube.com/watch?v=eStVgtoEFXk
    youtube.com/watch?v=Z4YE_By6iho

    Ad náklady na infrastrukturu: byly by zajisté vyšší než u železnice, ale zase by byly vyváženy o to intenzivnějším využitím. Siemens to dobře ví a nepouštěl by se do projektu bez šance na rentabilitu…

  2. Ad vysoké pořizovací náklady: budovat trolejové vedení
    Ad vysoké pořizovací náklady: budovat trolejové vedení se vyplatí tam, kde je hustý provoz. Na současných dálnicích se bez nadsázky šinou celé kolony kamionů a objem převáženého nákladu překonává železnici.
    Apropos: Jestliže jsou náklady tak neúnosně vysoké, jak jsme potom dokázali elektrifikovat tisíce km železničních tratí?

    Ad předjíždění: logicky lze předpokládat, že by se dělo na baterie, přičemž se pantograf automaticky sklopí. Po najetí do zatrolejovaného pruhu se opět připojí.

    Ad déšť: Ani silná průtrž mračen trolejové trakce obvykle z provozu nevyřadí. Jediným nepřítelem trolejí je námraza, konkrétně ledovka. Zde by opravdu mohlo dojít ojediněle i k vážným problémům, viz ledovková kalamita v prosinci 2014. Ovšem při dostatečně hustém provozu by se námraza pravděpodobně ani nestíhala tvořit.

    1. PMB:
      1.
      Ano, hustý provoz tam je.
      A investice by byla

      PMB:
      1.
      Ano, hustý provoz tam je.
      A investice by byla vyšší, než u elektrifikace železničních tratí už jen kvůli počtu měníren.

      2.
      Jak jinak, než na baterie – a ten proces přechodu na baterky a shození sběrače nejsou žádné desítky ms, jak tu psal Radovan. On totiž vůbec neuvažoval časovou délku celého procesu, jen vypíchl vypnutí jednoho obvodu.

      3.
      Námraza by se nestíhala tvořit kvůli vysokému provozu a taky by asi nestíhal samotný provoz se vůbec udržet ve stopě po vedením.

      Celé je to úplně nesmyslný nápad, nikdo neřeší držení stopy vozidla, nikdo neřeší obsluhu sběrače atd.
      A navíc jak jsem uvedl – vymýšlí se tu trakař, protože dávno existuje elektrický vláček.
      Ale co chtít od pseudoekologů a naivků…

        1. Radovan:
          V reálném silničním provozu (nikoli nějakém

          Radovan:
          V reálném silničním provozu (nikoli nějakém pokusně-laboratorním) nikde neexistuje trolejové vedení pro kamiony.

          A opakuju – náklady na infrastrukturu by byly tak vysoké, že by taková dráha nepřinesla efekt, zvláště při těch vysokých ztrátách.

          1. Nebudete Vy z toho pořadu ČT Aktuality? Co vždycky říkali
            Nebudete Vy z toho pořadu ČT Aktuality? Co vždycky říkali zprávy až už to každý věděl? To přece každý ví, že pro kamiony se to teprve zkouší.
            Nicméně pro autobusy už to funguje a v reálném provozu po celé Evropě. V Číně denní chlebíček.
            Jinak máme tu minimálně 2 bateriové tahače kamionů ve zkušebních prototypech – Tesla a Nikola. Obojí s reálnými objednávkami.
            A nevím, jestli se bavíme o tomtéž. Myslím, že já o průběžném nabíjení za jízdy/při zastávce, a Vy o dálnicích s trolejemi á la trolejbusy. Takže za mne takhle opravdu ne, má jít maximálně o krátké úseky na místech k tomu vhodných. Určitě neuvažuji o kamionové dopravě ve stylu trolejbusu.

            1. Radovan:
              Nejsem z pořadu ČT Aktuality.
              O trolejbusech mi

              Radovan:
              Nejsem z pořadu ČT Aktuality.
              O trolejbusech mi nepovídej, znám je detailněji, než ty – včera jsem zde zrovna měl otevřený dobíječ z jednoho staršího typu.

              Objednávky mohou být na leccos, třeba i na neexistující zboží či na špatně fungující prototyp.

              Průběžné nabíjení za jízdy = trolej, k tomu už jsem se vyjádřil, co vyžaduje. Aby měla vůbec smysl, musí splňovat hodně požadavků, které pro KAMION nelze řešit.
              KAMION není linková doprava.

                1. Tak to víte, že by to šlo. Ostatně autobusy to tak
                  Tak to víte, že by to šlo. Ostatně autobusy to tak dělají už i u nás v Hradci Králové http://www.hybrid.cz/elektrobusy-v-hradci-kralove-vyzkouseli-jsme-jak-se-jezdi-se-sor-ns-12-electric nebo ve Vrchlabí http://www.hybrid.cz/cez-podporuje-provoz-elektrobusu-ve-vrchlabi nebo v Ostravě https://www.dpo.cz/aktuality/3288-2018-10-26-tz-opportunity-charging.html nebo v Praze s realistovým oblíbeným trolejem http://www.hybrid.cz/prazsky-dopravni-podnik-dal-zelenou-plne-elektrifikaci-linky-c-140-elektrobusy-v-praze-pribudou nebo – což je nejblíže kamionům a je to dálková trasa – Flixbus ve Francii http://www.hybrid.cz/flixbus-nasazuje-dalkovy-elektrobus-uz-take-v-nemecku. A to pominu, že třeba poláci to nasazují ve stovkáchhttp://www.hybrid.cz/polske-katovice-nakoupi-300-elektrobusu .
                  Jen realista pořád mele svou a považuje realitu za Utopii. Páč je to odborník a co neměli před léty ve škole, to reálně nemůže existovat.

  3. Scania = VW = taky podvodník
    Mateřská společnost –

    Scania = VW = taky podvodník

    Mateřská společnost – Volkswagen Group
    Majitel – Volkswagen Group

    2017
    Scania dostala stamilionovou pokutu za kartel. Podle Bruselu trval třináct let, některé firmy se přiznaly
    https://byznys.ihned.cz/c1-65896060-scania-dostala-stamilionovou-pokutu-za-kartel-podle-bruselu-trval-trinact-let-nektere-firmy-se-priznaly

  4. Na prijezdech do mest, kdy se pred vstupem do centra dobije to
    Na prijezdech do mest, kdy se pred vstupem do centra dobije to neni uplne spatna vec. Na dlouhe useky dalnic to moc nevidim kvuli vysokym zrizovacim nakladum, predjizdeci manevry atp. Navic u sjezdu blizko mest jsou casto kolony, tak uz jen to ze si na popojizdeni nemusi otravovat okolni vzduch je bezva bonus:-)

  5. OT: Tesla začne od února dodávat do Evropy 13 tisíc TM3
    OT: Tesla začne od února dodávat do Evropy 13 tisíc TM3 měsíčně, takže kdo chce a má peníze na vyšší model (alespoň 1,5 mil.), dočká se během pár měsíců i bez rezervace. Až takoví zákazníci dojdou, dočkají se další – MR bude tak v půlce roku a SR tak ke konci 2019.

    1. Jiří_Švarc:
      Yo, už to vidím na

      Jiří_Švarc:
      Yo, už to vidím na alze:
      alza.cz/tesla-model-3-recenze
      Fakt hustý, pořídit si za 1,5 mega tratar těžší o 550 kg než můj dosavadní vůz vyšší střední třídy s tím, že po 150 km budu trnout hrůzou, abych se vůbec doplazil domů…

      Dojde k tomu, co říkám – boom opadne, TESLA vyšumí. Lidi přijdou na to, že šlo o blamage, dojezdy jsou menší, než se chvástali a baterky vydrží sotva 5 let.
      Navíc se časem pěkně napálí ceny za elektriku, nemluvě o poplatcích za odběry ze stojanů.
      Odejde to rychleji, než to přišlo…

          1. Podle ultimátních výroků o konci a nemožnosti vývoje
            Podle ultimátních výroků o konci a nemožnosti vývoje bateriových článků by jeden tipoval kvalifikaci v chemii… Podle ultimátních výroků o konci a nemožnosti vývoje dopravních služeb by jeden tipoval praxi v logistice… Hmm…
            Takže opravdu jenom elektro?

      1. Dnes jsem jel ve městě za Teslou X asi kilometr. Kéž bych
        Dnes jsem jel ve městě za Teslou X asi kilometr. Kéž bych takových aut před sebou potkával více. Fakt hustý, když cítím, že mi to auto nefouká přímo do ventilace ty jedy, které musím dýchat u všech ostatních fosilů. Hned by se nám všem líp dýchalo. Takže kamiony na elektřinu jsou dobrá volba.

      2. Můžeš mi prosím upřímně odpovědět, co je tvým
        Můžeš mi prosím upřímně odpovědět, co je tvým záměrem v diskuzích na Hybrid.cz? Výroba baterií – nesmysl, použití v autě – nesmysl, použití v dodávce – nesmysl, použití v kamionu – ještě větší nesmysl, kamiony se sběračem – nemožné, evoluce baterií – žádná není, recyklace baterií – nejde, samořízení – nikdy nebude, Tesla výroba – nikdy se nerozjede, zisková produkce elektromobilů – nelze provést a takhle bych mohl pokračovat do nekonečna.
        Nikdy jsem tady neviděl jednu jedinou pozitivní zprávu od tebe. Dokonce ani nějakou věcnou poznámku, žádná data, podklady, prostě nic. Jenom vždycky tohle a támhleto nikdy nebude fungovat. To fakt nemá s realistickým pohledem na problematiku nic společného. A evidentně nejsem sám, koho tu s tím prudíš. Zkus aspoň napsat, že dneska budeš mít dobrej oběd, nebo si fakt budu myslet, že si ztělesněním depresivního robota Marvina (Stopařův průvodce). Nedaboval jsi ho náhodou? :-D.

              1. zkus si najít web o letadlech a tam diskutuj čím nahradit
                zkus si najít web o letadlech a tam diskutuj čím nahradit jeho motor, zde řešíme přechod automobilů na čistší provoz než je benzín a nafta. Letadla nezasírají městské aglomerace rakovinou. U letadel jsme zatím nebyli schopni vyřešit ani spotřební daň a daň z přidané hodnoty na letecké palivo. Poté by byla vyřešena problematika zplodin letecké dopravy na ekonomistickém principu.

                1. Já ten motor ale nahradit nechci.
                  A městské aglomerace, kde

                  Já ten motor ale nahradit nechci.
                  A městské aglomerace, kde jsou letiště, dostávají spaliny taktéž.
                  Spotřební daň s tím nemá co dělat.

                2. V roce 1880 bys chtěl koně
                  V roce 1920 bys chtěl pouze

                  V roce 1880 bys chtěl koně
                  V roce 1920 bys chtěl pouze parní stroj
                  V roce 1940 bys chtěl v autě elektromotor

                  prostě vždy bys chtěl být u staré vyzkoušené technologie.

                  Dej stejnou spotřební dǎň na litr kerosinu jako je na benzínu a uvidíš co se stane s leteckou přepravou – cestovat bude polovina lidí a cyklus obměny letadel se zkrátí na polovinu – jakmile vyjde nový stroj se spotřebou o 5% menší a všechny společnosti budou měnit celou flotilu.

                1. e-LUKY:
                  „…se bavíme o elektroautech…“

                  ANO.
                  Chci dojet

                  e-LUKY:
                  „…se bavíme o elektroautech…“

                  ANO.
                  Chci dojet osobním autem do Rigy a zpět.
                  Můžu použít elektromobil?

                2. To je technická?
                  Ano, můžeš už dnes.

                  To je technická?

                  Ano, můžeš už dnes.

                3. Jo, to vidím – stačí abych trochu zakroužil kolem města a
                  Jo, to vidím – stačí abych trochu zakroužil kolem města a volám odtahovku, protže tam veřejný dobíječky nejsou:

                  ev-charging.com/at/de/elektrotankstellen?destination=elektrotankstellen&status=301

                4. Tak jsem ti dal 3 možnosti mi dát jednu nebo i více
                  Tak jsem ti dal 3 možnosti mi dát jednu nebo i více technický otázek „záležitostí“ a nedal jsi ani jednu, takže s takovýma končím a jdu pracovat!

                  Jinak zkus použít i https://www.plugshare.com/
                  a rázem jich na té cestě máš odhadem víc jak 2ooo.

                  A už tady nikomu neříkej (nepiš), že nemá technické vzděláni v oboru elektro, ty ho možná máš ale nerozumíš tomu!

                5. e-LUKY:
                  Jo aha, nějaký studentíci aby přivydělali se

                  e-LUKY:
                  Jo aha, nějaký studentíci aby přivydělali se registrujou kdesi, že za poplatek vyhazujou kabel z okna, muhehé…

                6. Jsi člověk, který díky svojí povaze nemá žádné, ale
                  Jsi člověk, který díky svojí povaze nemá žádné, ale žádné kamarády. Nudíš se a proto prudíš všude možně a teď už i tady na Hybridu. Jdi pryč. Nikdo tě nechce. Je mi tě líto, ale jdi pryč. Pokud uposlechneš, děkuji.

                7. spetak:
                  Jsi pražský studentík, typický sluníčkářský

                  spetak:
                  Jsi pražský studentík, typický sluníčkářský vořežprut, vzorový přílušník pražské kavárny. Nejspíš jsi někde upíchnutý v neziskovce, orientované na příjem čmoudů. Tvoje kvalifikace je humanitního směru. Chytáš se jakýchkoli nových trendů, které zachytíš po internetu. Volils Drahoše. Bez skleněné desky v řachně bys nedošel ani do nejbližšího pekařství. Dobře víš, že mléko roste v supermarketu.

                8. spetak:
                  Sorry, nevzal jsem si prášky.

                  spetak:
                  Sorry, nevzal jsem si prášky.

                9. Tak použij svěrací kazajku a nevotravuj už tady, magore !
                  Tak použij svěrací kazajku a nevotravuj už tady, magore ! ! !

                10. Samozřejmě, že ano, jakým?
                  Nejkratší cesta je přes

                  Samozřejmě, že ano, jakým?
                  Nejkratší cesta je přes Kaliningrad. Máte vízum?

                11. Chechto, v Bohnicích se ti už nelíbí? Kdyby ses náhodou
                  Chechto, v Bohnicích se ti už nelíbí? Kdyby ses náhodou de te Rigy dostal, tak tam taky zůstaň!

      3. Podle tech údajů v odkazu má tesla 3 hmotnost 1730 Kg ta
        Podle tech údajů v odkazu má tesla 3 hmotnost 1730 Kg ta vyšším dojezdem.

        Můžete mi prozradit jaký vůz vyšší střední třídy používáte když je o 500 Kg lehčí?

        Doufám jen že tu nevytáhnete nějakou 20 letou vránu.

        Pro ostatní aktuální model sedanu passat má ve verzi 2,0 TDI BMT 4MOTION což je srovnatelná verze celkovou hmotnost 2250 Kg včetně nákladu a paliva takže bych hmotnost vozu viděl +- stejně. Max rychlost passatu je 224Km/h Tesly 225 km/h.

        Udaje o zrychlení jsem nenašel ,ale myslím že tesla 3 jasně vede.

        Jedíně v čem bude rozdíl je cena tam jasně passat vede tady zatím stojí cca 1,1 Mil.

      4. Trapný trolling, ale stejně odpovím: Tesla dojede i na
        Trapný trolling, ale stejně odpovím: Tesla dojede i na nejmenší betrii přes 300 km. Předehřát si můžeš auto už v garaáži před odjezdem když je ještě v síti, takže ti dojezd neubyde. Baterie mají po 500 tisíc km degradaci v průměru 20%, tedy zbývá okolo 80% kapacity. A to jsou ještě ty starší chemie z modelů S a X. To s přehledem pokryje běžnou životnost toho auta. Provozní výdaje na EV jsou desetinové oproti spalovákům. Takže i kdyby někdo najezdil víc než půl milionu tak se mu vyplatí si nechat vyměnit celou baterii, případně upgradovat na větší kapacitu a pořád ušetří spoustu peněz. Zvlášť v Evropě kde máme pohonné hmoty podstatně dražší než třeba v Americe.

Napsat komentář