Německo bude investovat do elektrických dálnic eHighways

Německá vláda v pátek rozhodla o tom, že se bude podílet na spolufinancování výzkumného projektu testování a vývoje elektrifikovaných dálnic – eHighways.

V roce 2016 dodala Scania po celém světě 73 100 nákladních automobilů, 8 300 autobusů a také 7 800 průmyslových a lodních motorů.
foto: Scania

Volkswagen Group Research a společnost Siemens pro tento projekt společně vyvíjejí technologie a hybridní nákladní vozidla dodá Scania. Výzkum je zatím v přípravné fázi a před zahájením výstavby tří různých zkušebních úseků na německých veřejných komunikacích. Elektrická energie bude vozidlům dodávána z nadzemního vedení.

Projekt „Nákladní vozidla pro německé elektrifikované dálnice“ má za cíl snížit emise uhlíku z nákladních vozidel pro dálkovou přepravu. Během let 2019 a 2020 budou vozidla s elektrickým pohonem testována na třech nových německých „eHighways“.

Projekt je spolufinancován německou vládou prostřednictvím BMUB – Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti. Jedna zkušební cesta bude postavena v oblasti Schleswigu-Holsteinu na dálnici A1 poblíž přístavního města Lübeck. Další v Hesensku na A5 jižně od Frankfurtu a třetí pak v Bádensku-Württembersku na silnici B462.

„Scania vidí elektrifikované silnice jako jednu z nadějných technologií pro udržitelnou budoucnost dálkové nákladní dopravy. Elektrifikace vozidel se rychle vyvíjí a díky dopadům na životní prostředí, společnost a náklady, bude hrát důležitou roli při přechodu na přepravní systém bez fosilních paliv,“ říká Claes Erixon, výkonný viceprezident výzkumu a vývoje společnosti Scania.

Výzkumný projekt řídí společnost Volkswagen Group Research, která přispívá svými zdroji a znalostmi týkajícími se elektrifikace vozidel pro osobní automobily.

V první fázi projektu dodá Scania dva elektrické hybridní prototypy nákladních vozidel s různými pohonnými jednotkami: jeden bude mít baterii s kapacitou 15 kWh, druhý naopak hned několik akumulátorů pro větší kapacitu.

Stejně jako při jízdách elektrických hybridních nákladních vozidel společnosti Scania na elektrifikovaných silnicích ve Švédsku, což je vůbec první veřejný testovací úsek s touto technologií na světě, budou v Německu vozidla Scania vybavena pantografem vyvinutým společností Siemens.

„Scania vstoupí do tohoto nového projektu se všemi zkušenostmi ze Švédska. V Německu budou patřit mezi nejdůležitější zkoumané oblasti analýza a optimalizace koncepce hnacího ústrojí, správa energie, hybridní přenos, stárnutí baterie a nová generace chladicího systému,“ říká Christer Thorén, projektový manažer pro elektrické silniční technologie ve společnosti Scania.

Scania pracuje na několika projektech zaměřených na posun směrem k udržitelnému dopravnímu systému a urychlení pokroku elektrifikace pro městskou a dálkovou přepravu. Společnost Scania se rovněž účastní švédsko-německé vládní iniciativy v oblasti mobility a elektrických silnic.

Konkrétní projekty partnerství jako „Nákladní vozidla pro německé eHighways“ jsou dalším důkazem přístupu Scanie k inovacím. Spoluprací s partnery z veřejného a soukromého sektoru se snaží najít co nejkratší cestu a čas pro udržitelný dopravní systém.

tisková zpráva

70 Comments on “Německo bude investovat do elektrických dálnic eHighways”

  1. Problém je v tom, že zatímco na železnici jsou nastavená
    Problém je v tom, že zatímco na železnici jsou nastavená pravidla a předpisy, které se dodržují, na silnici je chaos. Ty troleje budou věčně stržené. Přijede nějaký nadměrný náklad – řidič nebude respektovat výšku, nebo řidič provede prudký manévr a automatika to nestačí odpojit, případně to do sloupu někdo napálí.

      1. Troleje v pražských nízkých podjezdech se trhávají víc
        Troleje v pražských nízkých podjezdech se trhávají víc než kde jinde. Snadná náprava – zavést pořádný postih náhrady škody nejen pro opravu troleje a ale i náhradu za zastavený provoz/náhradní dopravu a odškodnění zdržených lidí. To si pak každý rozmyslí. Anebo moderně elektronicky, podle GPS či optického čtení cedulí to prostě ten náklaďák nepustí tam kam se nevejde, když už existují nenapravitelně blbí řidiči. Čili možnosti jsou, ostatní jsou jen výmluvy.

  2. nesmysl, tenhle system umoznuje aby elektrifikaci vyuzivali
    nesmysl, tenhle system umoznuje aby elektrifikaci vyuzivali jen kamiony a mozna autobusy

    kdys je ten kabel dole ve vozovce pro takzvane OLEV, tak ho muzou vyuzivat uplne vsichni co po te komunikaci jedou, tedy i osobni auta a motorky, staci proste jen indukce proi napajeni

    jestli vam to nikomu porad nedocvaklo, tak Siemenst tohle zkousi jiz asi 8 let, ano 8 let a porad na to od ruznych statu berou jen dotace 😉 za 8 let vyzkoumali tolik, ze maj testovaci kousek nad jednou silnici ve Skandinavii dlouhej asi 4km a asi 4-6x za den tama projede testovaci kamion, ty maj dva, je to cele jen obri tunel na dotace k projektu ktery nema v Evrope sanci se ujmout ve vetsim meritku, a jak Siemens tak VW to moc dobre vedej

    neni na tom nic ke zkoumani, vsechno potrebne k tomu davno maji vyzkoumane a odladene, ale dotace se pobyraj tak snadno

      1. prvni zkusebni e-highway byla postavena v roce 2010 v USA
        prvni zkusebni e-highway byla postavena v roce 2010 v USA (Siemens) a v testovacim rezimu funguje dodnes, prvni v Evrope ve Svedsku v roce 2016 (Siemens + Scania), a prvni koncepce napajeni nakladniho trucku se vyuziva od roku 1981, tehdy to poprve predstavili v dolech pro dulni trucky, parcialni trolejbusy jsou stare asi 10 let, diesel elektricke lokomotivy jsou zalezitost stara asi 90 let, co na tom chces vyvyjet a zkoumat, vsechny technologie k tomu potrebne davno jsou a pouzivaji se v doprave jiz dnes

        aneb tunel na dotace, dotace do projektu ktery stejne za par let skonci, aby se mohli venovat zase vyzkumu s dotacema na indukci pro dopravu, mimochodem na tu Siemens ma take dotace od EU 😉

        1. Testují pantograf, který se automaticky napojí v
          Testují pantograf, který se automaticky napojí v případě, že jsou nad ním troleje a automaticky odpojí, pokud kamion předjíždí nebo troleje zkončí. Ano e-highway se postavila v roce 2016 ve Švédsku. V Německu se staví až letos, o e-higway v Německu se již mluví několik let, ale trvalo jim dlouho než zístali potřebná povolení.

    1. Ješkovi vlasy, proč tohle těšíte? Přijde mi to že
      Ješkovi vlasy, proč tohle těšíte? Přijde mi to že vymyslet jakoukoli blbost jen aby jste byl zajímavý. Stejně jako lidí vymýšlejí cokoli aby hodili hlínu na vše elektrické.

      Neříkám že tyhle troleje nejsou blbost, ale váš příspěvek je ještě hloupější.

      Na dálnicích je plno mostu myslíte že někdo těší jestli se pod ně vejde nadměrný náklad? Řekl bych že ne.
      A nebo že by nějaký Most nepostavili kvůli tomu že se tam ten nadměrný náklad nevejde?

  3. kamion s trolejema bude mit logiku, kdyz bude elektrina
    kamion s trolejema bude mit logiku, kdyz bude elektrina pochazet z cistych zdroju. jinak mi to smysl nedava. ve mestech chapu, ze je situace jina, ziji tam lide a elektromobil ma opodstatneni i za cenu, ze ma vyfuk za mestem. ale tohle mi smysl nedava.

    1. Rozhodně lepší energetický mix než spalovat naftu. Mě to
      Rozhodně lepší energetický mix než spalovat naftu. Mě to smysl dává, ale jen za předpokladu, že až systém důkladně otestují, tak úseků z trolejemi bude také dostatek a vyplatí se montovat pantograf na každý nový kamion. Na troleje budou pravděpodobně podobné dotace jako na nabíječky. Narozdíl od nich se ale troleje mohou provozovatelům v budoucnu hodně vydělat.
      Mě zase nedává smysl těžit neekologicky ropu, přepravovat ji přes půl zeměkoule, rafinovat ji a rozvážet ji do benzínek.
      Twitter projektu:
      twitter.com/hashtag/ehighway?lang=cs

      1. energeticky mix je prevazne uhli, jaderne elektrarny a zemni
        energeticky mix je prevazne uhli, jaderne elektrarny a zemni plyn, velice strucne ve vseobecnosti, od krajiny ke krajine se to urcite lisi, ale obnovitelne zdroje rozhodne nehraji hlavni roli. dokonce ani ve vyspelych zapadnich krajinach, ktere do toho narvali spoustu penez. tusim v cr je toho uhli 60 procent. proto bych rozhodne netvrdil, ze tohle je rozhodne lepsi nez spalovani nafty. myslim, ze co je lepsi zalezi prave na tom energetickem mixu.

        1. Odsířená uhelná elektrárna s filtry je méně škodlivá
          Odsířená uhelná elektrárna s filtry je méně škodlivá než spalování nafty z kamionu. Navíc výfukové plyny čuchají všichni, kteří po dálnici jedou. V autech je více znečištěný vzduch než pokud jdete vedle kolony aut ve městě.

        2. Elektrárna má ale, jak již zmíněno, účinné filtry a
          Elektrárna má ale, jak již zmíněno, účinné filtry a nad to velmi vysoké komíny, auta mají naproti tomu výfuky poměrně nízko ve vrstvě kterou povětšinou dýcháme a mnoho vozů má i kuchlé filtry (osobní), takže nadělají více akutních škod než když rozjedou Chvaletice.

        3. na rafinaci paliv v CR putuje priblizne 20% elektriny
          na rafinaci paliv v CR putuje priblizne 20% elektriny spotrebovane v CR, takze co je lepsi? spalit v nakladaku kazdych 100km treba 30 litru nafty + asi 40kWh elektriny v elektrarne na rafinaci te nafty, a nebo spotrebovat na 100km jizdy rovnou treba 60-70kWh elektriny? z hlediska emisi me prijde podstatne lepsi kdys ty emise jsou pouze z elektrarny, a ne jeste z vejfuku kamionu

  4. Mě to dává smysl. Elektřina se prodává za 1,1 Kč/kWh, s
    Mě to dává smysl. Elektřina se prodává za 1,1 Kč/kWh, s OZE a ztrátami v síti se dá dostat na 2 Kč/kWh, doma platím cca 2,5 Kč/kWh. Kamionu by sa dalo prodat třeba za 4 Kč/kWh, za to by se zaplatila výstavba a údržba trolejí, měnírny a ještě by na tom byl slušnej vejvar. Kamion má spotřebu asi 1 kWh / 1 km. Tj za 4 Kč/km. Normální kamion má spotřebu 33 litrů nafty / 100 km, tj cca 10 Kč/km. Kamion by ušetřil 6 Kč/km a ještě by se ČEZ napakoval.

    1. Mně to přijde jako dobrý nápad. Nebudou to celé dálnice,
      Mně to přijde jako dobrý nápad. Nebudou to celé dálnice, dráty budou jen v malých úsecích, hlavně ve stoupání. Kamion pojede na baterky po rovině, v kopci bude brát motor energii rovnou z trolejí a trochu dobije baterie, z kopce rekuperace.

      Baterie jsou zatím velmi drahé, navíc nabíjení má nižší efektivitu, než když ten motor bere energii rovnou z trolejí bez nabíjecího cyklu. Častějším dobíjením klesá i opotřebení baterií, které nemají rády nabíjení na 100% a hluboké vybití.

      Otázkou zůstává ekonomika takového provozu, stavba a údržba trolejí atd. Ale je to stokrát lepší než diesel, kterej na D1 funí do kopce.

    2. hele mě to taky přijde jako dobrý nápad. Evropský kamion
      hele mě to taky přijde jako dobrý nápad. Evropský kamion jako čistý elektromobil? Víš kolik by sežral baterek kterých je a ještě dlouho bude velký nedostatek?? Nesmysl, lepší vrabec s tykadýlkama a malou baterkou než vysněný holoubek typu SEMI 😉 Uvědom si že Mamamerkl NIKDY nedovolí postavit v EU americkou TESLA baterkárnu!!

      tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/trump-chce-vytlacit-nemecke-automobilky-z-trhu-usa_482425.html

  5. Dá mi velikou práci se vyjádřit slušně, protože se mi
    Dá mi velikou práci se vyjádřit slušně, protože se mi derou do klávesnice jen samá sprostá slova. Tohle je tak hrůzná zvrácenost. Namísto využití železnice, kde obvykle už takové troleje jsou, se budou opět mrcasit kamiony na dálnici a ejchuchů, troleje ve vzduchu. Chce se mi zvracet.

    1. Delame servis prumyslovych kompresoru ( srdce kazde fabriky )
      Delame servis prumyslovych kompresoru ( srdce kazde fabriky ) pri poruuse objedname nahr. dil z Nemecka a druhy den ho mame na stole. Vlak dobry pro uhli, pisky, ropu a pod. Nikdo nebude cekat nekolik dni na dodavky dilu nedej boze ovove a kvetin. Zdravi Zdenek

      1. I ten vlak by se dal podstatně zrychlit, pokud by se do toho
        I ten vlak by se dal podstatně zrychlit, pokud by se do toho nepletla banda zasněných modrogum a ekvivalentů v jiných zemích, které chtějí z dráhy udělat živý skanzen. Nehledě na X věcí, které měly smysl před, no ještě před dvaceti lety, ale dnes jej postrádají. Je tam kolem toho i jistá klika co to brzdí. Přitom by se dalo celkem jednoduše všechno řešit pomocí kombinace ETCS, které je taky v každé zemi pomalu jiné (!) a vhodného nasazení systémů vyvinutých velmi dávno. Nehledě na to ani zadávání ad hoc tras není pořád ideální, ale je to pořád menší problém než nutnost mít poznání (nebo jak tomu říkají) tratě a dalších X věcí kolem, které to prodražují, sem patří třeba to že běžný revizák tlakových nádob nesmí dělat revizi zdrže na vlaku, to smí jen ten se speciálním drážním razítkem atd. To ten systém prodražuje a dělá neefektivním.

        I na nejpitomější lokálce je možné odvézt náklad odpovídající asi 5-10 kamionům, pokud by se ložila přímo auta, tak je to méně, ovšem je zase rozdíl v určení, kdy kamion většinou veze něco na delší vzdálenost, menší auto na kratší…, jenže se to pro hromadu problémů nevyplácí, např výše zmíněných.

        Situace by byla zcela jiná pokud by bylo možné pouze zadat do systému odkud kam a číslo lokomotivy, která vlak vede a následně nechat vlak vést automatikou či dálkovým řízením v případě potřeby.

        Jenže to nikdo nechce dovolit, nebo o tom jenom přemýšlet.

        Záhadou také je je možné že se vyplatí platit deset kamionů a deset řidičů a podstatně vyšší spotřebu nafty, ale nevyplatí se jedna lokomotiva táhnoucí ekvivalent 20 kamionů. Na dráze musí být v současnosti něco hodně blbě.

        1. Největší brzdou na dráze jsou v tomto případě tragicky
          Největší brzdou na dráze jsou v tomto případě tragicky zastaralý kolejový svršek i s výhybkami apod. a také silně zastaralý vozový park. Ta trať prochází obytnou oblastí Heřmanova Městce a není elektrifikovaná, takže provoz je povolen pouze ve dne (ne v době nočního klidu) a o víkendu tu jezdí taky jenom lokálka. A když se do toho opřou ty velkoobsahové, pomalootáčkové diesely, tak vám 200 metrů daleko v baráku poskakuje srdce v hrudi. A to tu nejezdí žádné dvoutaktní Sergeje, obyčejné 730 (nebo 731).

          1. U lokálky do Heřmanova Městce, což je trať která by
            U lokálky do Heřmanova Městce, což je trať která by mohla pokračovat dál snad jen zubačkou, asi ano, ale v jiných případech větší roli hrají jiné předpisy a podmínky, které ženou jakousi finančně efektivní hmotnost vlaků hrubě přes 1000t. Navíc je třeba logisticky neudržitelné mít lidi s poznáním na všechny tratě, pokud nejste ČD Cargo, to dost limituje co a kam můžete dovézt. Horší než svršek je ale stav zabezpečení a ovládání stanic. Špatný svršek bude dělat kravál, bude mít jistá omezení, ale to nákladům zase tak nevadí, problém je že stanice se ovládají ručně, nebo se při rekonstrukcích zmrší, mají málo a krátké koleje atp. (to ale zase nemusí tak vadit pokud uvažujeme provoz krátkých nákladů)

            Starý vozový park nemusí být problém vagony se dají modernizovat, horší je to s lokomotivami, ty jsou problém. Rekonstrukce a dosazení nějakého autonomního systému by byly podle mne ideálním řešením situace. Problém je právě traťová část, dost by se dalo řešit pomocí GPS, odometrie a dalších, ale pokud nebudou příslušně vybaveny stanice, tak je to celé o ničem. Jistě se dá ten celý systém udělat i levně, ale asi není zájem, spíš než asi, je to zcela určitě.

            Jinak co umí sergej vím, jednou jsem si neprozřetelně stoupl příliš blízko dvojice chvilku před tím než nahodili motory. 🙂 Třepalo se i nástupiště z betonových desek.

              1. Infrazvuk, ultrazvuk by byl neslyšitelný, to lokomotivy
                Infrazvuk, ultrazvuk by byl neslyšitelný, to lokomotivy nedělávají.

                Ano, nové věci to bude ničit, ale bavíme se o 7-8 tisících kilometrech tratí, možná i více, které jsou jen většinou záplatované a aby vyšla ekonomická studie rekonstrukce, tak musí být nějak docíleno zvýšení provozu na těchto a to bude vyžadovat změnu v desítkách či stovkách předpisů a osazení přinejmenším dvou, ale lépe tří kolejí, tedy až 6 výhybek ve stanici motory a nějakou krabici která to napojí jak na dálkové ovládání tak zprostředkuje vazby, ale musí to zase být něco velmi light weight, co bude stát stovky tisíc, ne miliony a dá se to do provozu za týden. Pak bude pár let trvat než se to nějak ustálí, než poroste počet autonomních vlaků a než se to rozjede a přinese výsledky, teprve pak snad bude dost na to uvést svršek do pořádného stavu.

  6. Dá mi velikou práci se vyjádřit slušně, protože se mi
    Dá mi velikou práci se vyjádřit slušně, protože se mi derou do klávesnice jen samá sprostá slova. Tohle je tak hrůzná zvrácenost. Namísto využití železnice, kde obvykle už takové troleje jsou, se budou opět mrcasit kamiony na dálnici a ejchuchů, troleje ve vzduchu. Chce se mi zvracet.

        1. Víte že s bohem jsme na štíru od… Hmm, hodně dlouho a
          Víte že s bohem jsme na štíru od… Hmm, hodně dlouho a popravdě nevím jestli je dobré se kolem té potvory motat, víte jak dopadají lidi co se s ním zapletou.

          problém je že tu 40 let řádili komunisti, z Hitlera bychom se vzpamatovali, ale z komančů a jejich absolutní destrukce morálky a přirozeného společenského řádu, který byl nahrazen všemocností lůzy.

      1. Bude to znit cynicky, ale mozna prave to potrebuji, aby na
        Bude to znit cynicky, ale mozna prave to potrebuji, aby na nouzovem brzdeni zamakali. Stejne jako Model 3 brzdil vyborne, do chvile, nez mu Customer Reports odmitl dat doporuceni. Pak byl problem najednou skutecny a patch zalezitosti par dni.

    1. Celý slavný autopilot je evidentně jen nekvalitní lane
      Celý slavný autopilot je evidentně jen nekvalitní lane assistant, kterej má dnes každý druhý prodaný auto.
      Radar nebo lidar by překážku v kolizním kurzu musel vidět.
      Lidar Elon zavrhnul a radar nejspíš nejde použít. Případně nechápu, proč ho Tesla nepoužívá.

  7. USA začnou v pátek uplatňovat cla ve výší 25 procent na
    USA začnou v pátek uplatňovat cla ve výší 25 procent na ocel a 10 procent na hliník na dovoz z Kanady, Mexika a také z EU. Oznámil to americký ministr obchodu.

    byznys.lidovky.cz/usa-zacnou-od-patku-uplatnovat-cla-na-ocel-a-hlinik-z-kanady-mexika-a-eu-1el-/firmy-trhy.aspx?c=A180531_155109_firmy-trhy_pkk

        1. … Macronovi řekl, že nechce, aby New York brázdily
          … Macronovi řekl, že nechce, aby New York brázdily mercedesy… Skoro v každým filmu z ameriky vidíte Mercedes v hlavní roli.. Ale kdo za to může?? Američani!! neumí dělat kvalitní luxusní káry a TESLU stále díky negativním výhrůžkám ropáků ignorují. Je to jejich KORUPCE 😉 Na druhou stranu Evropský autodebilky jsou TSI/TDI připosraný a NECHTĚJÍ vyrábět ELEKTROMOBILY ;(

                1. V tom článku jsou úplně nesmyslné čísla, Mercedes Audi
                  V tom článku jsou úplně nesmyslné čísla, Mercedes Audi a BMW prodává desitky tisíc kusů a ne stovky tisíc.

      1. Proč zašlapané?
        V elektromobilním Brně trolejbusy byly,

        Proč zašlapané?

        V elektromobilním Brně trolejbusy byly, jsou a budou stále dopravovat miliony lidí ročně. Navíc se jejich počet neustále zvyšuje a jejich tratě stále rozšiřují – nyní např. bude prodloužena trať z konečné u Zetoru do Líšně na Jírovu.
        A v přípravě jsou další rozšíření tratí, protože autobusy na baterky se v kopcovitém terénu města neosvědčily.

Napsat komentář