Opakovaně jsem zmiňoval, že evropské automobilky v oblasti elektromobility úspěšně stahují náskok konkurence, jako je Tesla nebo čínští výrobci.
Pohled na prodejní statistiky z klíčového německého trhu pak ukazuje dominanci evropských výrobců nebo (v případě Tesla Model Y) vozů vyrobených přímo v Evropě (zde kousek od Berlína). Čistokrevných čínských značek zde moc nenajdete – do první desítky se tak tak dostalo jedno MG, do druhé Smart.
SOUVISEJÍCÍ: V EU se loni prodalo téměř 1,5 milionu elektromobilů
Jinými slovy, to, co tvrdili všemožní bojovníci za minulost, tedy třeba, že by se Evropa měla elektromobilům vyhnout, protože budou dominantně čínské, se ukazuje jako neplatné.
A stejně neplatné se ukazuje tvrzení, že elektromobilita je omyl a svět se brzy vrátí ke staré, osvědčené minulosti. Loni vzrostl celosvětový prodej elektromobilů (bateriových vozů a plug-in hybridů) o více než čtvrtinu (přes 17 milionů aut). V prosinci pak šlo téměř o 2 miliony prodaných aut.
Samozřejmě, o elektromobilitě nejsou jen samé dobré zprávy:
- Chaotické politiky některých evropských zemí v oblasti podpory elektromobility způsobily, že prodeje BEV (bateriových elektrických vozidel) v Evropě – jako v jediném regionu na světě – klesaly.
- Pohled do statistik ukazuje, že na trhu chybí levnější auta, po kterých je větší poptávka, zatímco výrobci se více soustředí na výrobu dražších a lukrativnějších modelů.
- Existuje riziko, že pokud se podaří prodeje nastartovat, což je pravděpodobné, slabý rok 2024 mohl zpomalit růst infrastruktury na některých místech.
Hlavně ale nesmíme zapomenout, proč je nástup čisté mobility tak důležitý: umožňuje zachovat rozsáhlou osobní mobilitu při poklesu emisí. Dalším efektem je obrovská úspora energie – na rozdíl od spalovacích aut, která většinu energie přeměňují na teplo, elektromobily využívají energii mnohem efektivněji.
A nezanedbatelným přínosem elektromobility (třeba i té na železnici) je také snížení závislosti na dovozu ropy. Ta nejen zatěžuje naši ekonomiku, ale často nás také vede do partnerství s diktátorskými či nepředvídatelnými režimy.
Takže pro svět to byl celkově dobrý e-rok. Evropští výrobci jsou připraveni a konkurenceschopní. A doufám, že díky pozitivnímu vývoji v příštím roce dokážeme ztrátu v prodeji za zbytkem světa dohnat.
Kdo je Luděk Niedermayer?
Vystudoval Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP). V letech 1996 až 2008 člen bankovní rady České národní banky a navíc v letech 2000 až 2008 viceguvernér ČNB. Následně pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014). Od roku 2014 je poslancem Evropského parlamentu.
zdroj: vlastní
tak si to shrnme
Trump odstoupil do klimaticke dohody a slibuje ze se bude vic tezit fosilnich paliv v USA
coz pro Evropu znamena win win, vetsi tezba znamena levnejsi cena komodit, ale jiz ted tezari volaji po subvencich, protoze nechteji davat penize na nove vrty s vedomim, ze za 4 roky muze prijit nekdo jinej kdo cele kormidlo zase otoci o 180 stupnu a investice do vrtu ktere se amortizuji 6-10 let by se nemusely vyplatit….. ano spravne tezari v USA volaji po subvencich od USA pro vetsi tezbu ropy a plynu 😀
V projevu pak nezminil ze chce zakazat elektricka auta, ale jen ze zrusi zakaz spalovacich aut z rukou Bidena (ten zakaz v USA schvalili v minulem preziodentskem Trumpove obdobi a jen ho nasledne zastinil kovid) a at si zakaznik sam vybere jakre auto chce, nezminil zadny pohon. (on moc dobre vi ze s trhem bojovat nesmi, protoze by prohral a to on nechce) zaroven chce zrusit dotace na EV, kdy cca tretina lidi ktere mel na inauguraci jsou podporovatele EV, a jiz ted se vesmes resi ze ano nektere ty dotace na EV v USA budou zrusene a jine naopak zustanou dal a mozna i posilej, to je primo z jeho administrativy na Xku, nektere ty dekrety ktere podepsal totiz nepujde snadno legilativen prosadit a jzou snadno napadnutelne u soudu, coz on moc dobre vi a proto to ani netlaci dal medialne 😀
Dale chce usilovat o to, aby jednotlive staty nemohli sami urcovat emisni limity jine nez je federlani norma, zminil samozrejme Kalifornii ktera si jede svoji ligu, ale od Kalifornie to prebiraj i dalsi staty USA. Tohle pdole me nestihne vyresit, na to potrebuje souhlas napric politickym spektrem. A jsou proti tomu i nekteri republikani.
Velice dobre tlaci vyrobce aby vyrabeli primo v USA, coz na jednu stranu auta zdrazi, na druhou stranu to da amikum praci, pro nej vesme win win. Pro vetsinu automobilek je to problem, tezit na tom bude hlavne Tesla. Nektere Cinske automobilky jiz ohlasili plan tovaren v USA. Takze tohle je ciste boj automobilek jak se s tim poperou. Cla na dovoz se maj srovnat pro Evropu, tedy stejna cla tam i sem, ano ted jsou cla do USA nizsi nez cla do EU, a vetsi cla maj bejt jen pro Cinu. Jetsli budou 100% se dozvime az to zacne platit.
Mnoho lidi si mysli ze Musk v tomto ophledu neco zmeni coby novej minitr toho noveho ministerstva, ale Musk vesmes vydelava na tom ze je od Donalda odpor k EV, Tesle tim mete cesticku. Mnohem vic ale Muska asi zajima SpaceX a tlaceni zakazek prave pro SpaceX, Tesla je takova bokovka ktera jen vydelava penize a dela z Muska jakoze nejboharsiho na Zemi. Tesla by asi jiz bez Muska normalne mohla fungovat i bez jeho hipe.
Realne se nezmeni vubec nic, elektromobilita dal pojede tak jak jede, mozna 1-2-3 roky bude mit nizsi prodeje v nekterych krajinach, ale celosvetopve pujde dal o nizsi desitky procent nahoru. Dalo by se rici normalni sezonni vykyv se kterym se proste dalo pocitat podle politickych nalad jednotlivych krajin. Vyvoj baterii jede neuprosne dal a ani Trump ani nikdo jinej to nema sanci zmenit, je v tom proste vetsi vidina penez a postupne ovladnuti trhu ktery maji dnes petrolejari, je to ciste boj o ty biliony dolaru ktere v tom kolaci kazdy rok jsou. Vi to Trump a vi to i vsichni CEO petrolejaru, automobilek a vesmes celej energetickej business. Neda se to zapstavit at tam jsou nebo nejsou nejake subvence.
Postupne odpusteni sytemu emisnich povolenek, coz je velice dobry krok pro USA a vesmes i pro Evropu a Cinu, ano emisni povolenky jsou i v Cine. Kazda krajina ma proste svuj system. Opet je to business, business kde se toci obrovskej kolac financi, a zrusenim v USA se nestane nic, naprosto nic. Vyrobci dal vedej ze musej i bez emisnich povolenek mit snahu o snizovani emisi poku chteji uspet globalne, a zrovna z USA to je tlacene mnohem vice firemne nez politicky. Kdys si vybavite nejakou velkou znamou globvalni firmu co ma hlavni sidlo v USA, tak tam je snaha i mimo politiku snizovat emise. Amazon, Apple, Google, Tesla, Meta, Microsoft, Nvidia, CocaCola, Pepsi, a slo by pokracovat dal a dal na dalsi zname znacky, ktere maj i nepoliticke duvody si drzet zakazniky a nabizet jim myslenku snizovani emisi, proste oni si dneska nechtej tvorit skupinky a rict treba cernochum, vy u nas nejste vitani. Ciste proto ze jim to gheneruje prachy od tech zakazniku. Takze bezci42 nabidnou hambac s prichuti nafty, a elektrotatikovi zase hambac s prichuti voltu, a kdyby to nebylo nejak extra drahe a narocne legislativne, tak k tem nabijeckam na parkovisti klidne pridaj i tankovaci stojan na benzin 😀 je nezajima ideologie, je zajima zakaznik a zisk ktery z nej maji, a pokud jim tam nekdo prijede s elektrikou a maji z neho zisk, tak proste hlasaj ze jsou „zelenií“.
Ukončením obchodování emisních odpustků největší ekonomikou světa že se nic nestane?? 😀 😀 😀 Jinak jsi zdráv?
Řeknu ti přesně, co se stane – naprosto zkolabuje celosvětový systém s jejich obchodováním a jejich cena, jakmile největší jejich kupec ze systému za rok vystoupí, mnohonásobně klesne. Okamžitě zkrachují všechny projekty postavené na jejich re-sellingu, včetně různých OZE projektů a přerozdělovacích fondů.
Je to zásadní úder pro systém obchodování s emisními odpustky a dopad bude dalekosáhlý.
USA zastavily dotace elektromobilitě. Vešel v platnost Trumpův exekutivní příkaz zastavující socialistický dotační projekt Bidenovy administrativy Inflation Reduction Act, skrze který byla financována elektromobilita a OZE.
S okamžitou platností bylo nařízeno úřadům zastavení vyplácení dotací. Šlus.
2025 bude zřejmě celosvětově růst EV prodejů nějakých 20-30% . Ale nesouhlasím s tím , že se potvrdila konkurenceschopnost evropských automobilek , spíše naopak. Cla na EV dočasně oddálila problémy , které mají. A to jak technologické zaostávání ,tak problém s výrobními náklady , který je se se současným vedením v současných továrnách, prakticky neřešitelný. Dokonce se zdá , že se tyto problémy spíše prohlubují.
A ten růst zajistí samotná Čína? Protože evropské automobilky počítají s dalším poklesem a USA je od pondělí jasná záležitost. Takže kde se ten růst vezme?
Hyundai očekává v roce 2025 výrazně nižší prodejní výsledky z důvodu očekávanému velkého poklesu odbytu elektromobilů.
Výroba BEV v Hyundai Nošovice je prozatím pozastavena, nebo výrazně omezena, jak to bude dál se uvidí, nemají odbyt, zastavili výrobu.
Aha, to by sedělo, já slyšel, že se vyrábí jen čtyři dny v týdnu a že linka elektrické Kony stojí, protože se vyrábělo jen na sklad a už jsou takové zásoby, že nedává smysl pokračovat.
Sdružení automobilového průmyslu: V České republice se vyrobilo v roce 2024 o 16,4% méně vozidel s elektrickým pohonem, než v roce 2023. Podíl BEV a PHEV klesl na pouhých 10,4%.
I když budete tisíckrát o Leynu tvrdit, že voní jako růže, pořád bude smrdět jen jako Leyno.
Muzu se zeptat proc je tady stale ta verejna exhibice ruskych agentu?
Ja vim, ze se tomu rika demokracie, ale pravo svobody slova by melo byt aplikovano vyhradne na lidi a nikoli na umelou inteligenci z ruskych trollich farem.
Tenhle příspěvek mě zneklidnil. Podobné sem píše Leodendula, ale to je starý pán.
Kolik ti je? Mohl by to být symptom počínající schizofrenie, ta neschopnost v psaném projevu udržet konzistenci slovesného podmětu mezi dvěma na sebe navazujícími souvětími, kdy z nositele děje v podobě agenta je najednou software… Navíc i ta agentománie je pro schizofrenii typická.
Přeji pevné zdraví.
Copak, potrefená husa se hned chytla?
Upozorňuji na symptomatickou nekoherenci příspěvku. Nic víc, nic míň, k obsahu se nevyjadřuji.
Zato ty koherentne kdakas ruSSkou propagandu.
Dokážeš mě citovat?
Ty tvoje kydy nebudu opakovat.
Můžu se zeptat, proč je tady opět ta veřejná vlastizrádcova exhibice, když máme leden 2025 a na výsledcích minulého roku je naprosto zřejmé, že se ve všem naprosto mýlil, nebo přímo lhal?
Takovou sebereflexi jsem od tebe nečekal…