V loňském roce bylo v Česku registrováno 10 920 nových osobních elektromobilů, meziročně o 63,5 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,7 %.
V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 1 447 934 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,9 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,6 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo v loňském roce registrováno 10 632 381 nových osobních vozidel (meziročně o 0,8 % více), z nich 1 447 934 bylo bateriových elektrických (meziročně o 5,9 % méně).
Bateriové elektromobily byly s podílem 13,6 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (33,3% podíl;meziročně -4,8 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,9% podíl; meziročně +29,9 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 11,9 % (meziročně -11,4 %), plug-in hybridní pak 7,1 % (meziročně -6,8 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 90 172 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 143 610 (-27,4 %, pozn. vliv ukončení dotačních pobídek v průběhu roku 2023).
V součtu ostatních zemí, mimo Německa, počet registrací BEVs meziročně vzrostl. Z větších trhů byl meziroční růst registrací BEVs evidován např. v Belgii +36,9 % (127 703 BEVs), Nizozemsku +16,0 % (132 166 BEVs) a Dánsku +42,2 % (89 199 BEVs). Naopak pokles zaznamenaly mimo uvedeného Německa např. Finsko (-26,0 %, 21 868 BEVs), Irsko (-23,6 %, 17 459 BEVs) a Švédsko (-15,9 %, 94 333 BEVs).
„Česko patří mezi 12 zemí EU, kde byl v uplynulém roce evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 10 920 vozidel představovalo 63,5% růst. V tomto ohledu patřilo Česko téměř na špici, když před námi byla s 90,5% meziročním růstem pouze Malta (2 886 BEVs). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (4,7 %), když nižších podílů dosáhlo letos jen pět zemí: Itálie (4,2 %), Bulharsko (4,1 %), Polsko (3,0 %), Chorvatsko (2,8 %) a Slovensko (2,4 %). V Česku byla loni mezi zákazníky nejoblíbenější Tesla Model Y, před Tesla Model 3 a Škodou Enyaq. Aktuálně je v Česku provozováno přes 37 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, k dispozici mají téměř 6 tisíc veřejných dobíjecích bodů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Další přehledná data o elektromobilitě v Česku a EU najdete v tomto článku publikovaném portálem Suri.
zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Podle Forbesu USA pravděpodobně příští rok odstoupí od mezinárodního obchodování s emisními povolenkami, což povede ke zhroucení jejich cen a naprosté cenové nekonkurenceschopnosti energií z OZE.
Nejtvrději bude postižena EU, pro kterou to navíc bude znamenat nejméně pětinový výpadek příjmů do rozpočtu.
Drvoštěpe, až tady budeš, dlužíš mi flašku.
A doporučuji Frankfurter Allgemeine Zeitung – Elektromobily už v Německu nikdo nechce.
hxxps://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/auto-verkehr/e-auto-kaum-jemand-will-den-klimaaufpreis-zahlen-110234472.html
Drvoštěp jako Drvoštěp…. Nejspíš se vypravil na cestu kolem světa právě ve zkratowoze a moc mu to neodsejpá? Hlavně ať si počte skopčák, má to ve své árijské hatlamatilce.
Je to tady Nemci nechteji e-auta!
Průzkum, který Yougov provedla mezi přibližně 2200 účastníky … Čtyři pětiny dotázaných byli řidiči a mezi nimi 84,6 procenta …