Rok 2021 přinese další zvýšení využívání lithiových baterií

Letos lze očekávat další výrazný nárůst využívání baterií. Zejména v oblasti e-mobility, která kromě elektromobilů zahrnuje také elektrokola, e-koloběžky, longboardy, elektroskútry, elektromotorky a další dopravní prostředky.

Třetí dekádu 21. století bude definovat mimo jiné rapidní nárůst využívání li-ion baterií – a zároveň i nárůst těch, které bude potřeba recyklovat.
foto: Volkswagen

Podle společnosti ECOBAT, která v České republice zajišťuje sběr a recyklaci baterií, mezi odpadními lithiovými bateriemi zatím převažují menší baterie o hmotnosti do 5 kilogramů z nejrůznějšího aku nářadí, spotřební elektroniky, e-kol a e-koloběžek.

Rok 2021 pak přinese další nárůst množství lithiových baterií, které budou na konci svého životního cyklu. Opravdový boom se však předpokládá za 5 až 10 let, kdy budou na recyklaci nebo na jiné využití směřovat baterie, které se dnes a v nejbližších letech dostanou do provozu právě v souvislosti s elektromobilitou.

Obnovitelné zdroje jsou velkým tématem po celém světě a většina států se snaží dát tomuto odvětví ještě více podnětů pomocí ekonomických stimulů. Současně probíhá aktualizace právních předpisů EU o bateriích, také s akčním plánem pro oběhové hospodářství. Svět proto potřebuje každý kilogram lithia, který může z vysloužilých baterií dostat, což klade velké nároky na jejich efektivní recyklaci.

„Za pozornost stojí technické hledisko životního cyklu lithiových baterií. Když v elektromobilu klesne kapacita baterie na přibližně 70-80 %, což zpravidla bývá tak po 8 letech jejího využívání, je třeba ji vyměnit za novou. Je však možné ji stále použít jinde a jinak – v současnosti nejvíce v bateriových úložištích energie, jak v průmyslu, tak v domácnostech,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti ECOBAT a dodává:

„Proto v souvislosti s lithiovými bateriemi nemluvíme jen o recyklaci, ale také o opakovaném využití baterií. Tím dochází k prodloužení životního cyklu baterie. Jednou však každá baterie doslouží a bude potřeba se postarat o její efektivní recyklaci.“

Graf: Celosvětová poptávka po bateriích v gigawatthodinách

Graf: Celosvětová poptávka po bateriích v gigawatthodinách

foto: ECOBAT

Podle studie McKinsey & Company se globální poptávka po bateriích od roku 2019 do roku 2025 zvýší sedminásobně a do roku 2030 stoupne dokonce až 17x. Z hlediska aplikací bude tato spotřeba z 85 % využívána pro e-mobilitu, dalších 13 % pro úložiště energie a jen 2 % ve spotřební elektronice.

Právě enormní množství lithiových baterií, pro které bude potřeba v následující dekádě zajistit recyklaci, je velkou výzvou pro zajištění dostatečných recyklačních kapacit, bezpečnosti při provozu, skladování a přepravě a také z hlediska odpovídající legislativy.

Kam s nimi, když doslouží

Otázka, jak bezpečně a efektivně naložit s lithiovými bateriemi na konci jejich životnosti, se úzce dotýká jejich výrobců. Nicméně bezprostředně se vztahuje také na prodejce elektronických zařízení, jejichž součástí jsou právě zmiňované typy baterií, či na servisní střediska, přepravce, kolektivní systémy a odpadářské firmy.

Řešení hledají též města a obce, protože mají povinnost pro své občany zabezpečit místa k odkládání odpadních baterií. Zároveň si také samotné samosprávy v posledních letech pořizují nová zařízení využívající lithiové baterie pro zabezpečení provozu úřadů a služeb pro občany. Jde například o elektrokola, elektrokoloběžky, elektroskútry, užitková i osobní vozidla, ale rovněž o drobné nářadí nebo o zahradní či komunální techniku.

„Výrazně přibývá nových subjektů, pro které zajišťujeme zpětný odběr baterií. Mezi nimi převažují firmy, které se zabývají prodejem či servisem lithiových baterií pro kola, koloběžky nebo skútry, Zájem je i ze strany samotných výrobců elektromobilů, kteří poptávají komplexní nabídku na zajištění všech skupin baterií, od malých knoflíkových z dálkového ovládání až po baterie, které jsou součástí pohonu jejich vozidla. Ale celkový záběr je mnohem širší. Řešíme pro ně legislativní požadavky a poskytujeme jim servis a poradenství zaměřené na bezpečnost, včetně způsobu skladování, manipulace s bateriemi, přepravy v režimu ADR a přípravy na mimořádné situace,“ dodává Petr Kratochvíl z ECOBATu.

Bezpečnost především

Nakládání s lithiovými bateriemi přináší zvýšené riziko z hlediska požární bezpečnosti. Lithiové baterie totiž obsahují chemické látky, které jsou značně reaktivní nebo hořlavé. Problém může nastat, pokud při sběru, skladování nebo přepravě dojde k mechanickému poškození nebo vzájemnému zkratování baterií.

Ze zahraničí, ale již i z České republiky jsou známé požáry způsobené nesprávným nakládáním s lithiovými bateriemi. Incidenty se netýkaly běžných sběrných míst pro spotřebitelské baterie, ale lokalit, kde je shromažďováno velké množství lithiových baterií.

„Toto jsou témata, která jsou aktivně řešena na platformě evropské asociace Eucobat, která sdružuje národní kolektivní systémy pro zpětný odběr baterií. Na preventivních postupech úzce spolupracujeme také s orgány veřejné správy, s Hasičským záchranným sborem ČR, Vysokou školou chemicko-technologickou a dále s výzkumnými institucemi nebo podnikateli ze soukromého sektoru,“ dodává Kratochvíl.

tisková zpráva

38 Comments on “Rok 2021 přinese další zvýšení využívání lithiových baterií”

  1. plug-iny su hlupost ako firemne auta, lebo nikto ich nikdy
    plug-iny su hlupost ako firemne auta, lebo nikto ich nikdy nezapichne do siete. Ja ked si kupim konecne Cayenne Plug-in buduci rok (snad nezabudnu kvalitnejsiu kozu na sedackach pri facelifte) tak ho kazdy vecer napichnem na siet a po meste jazdim len na elektrinu, na lyzovacku nech ma 2 krat za rok nesie V6 alebo V8 v pohode…

    1. Dovolím si vás poopravit – plug in hybridy jsou hloupost
      Dovolím si vás poopravit – plug in hybridy jsou hloupost jako referentská auta, co jdou z ruky do ruky. jako manažerská, co stojí většinou přes noc u baráků jsou v pohodě, jednak si to každý do zásuvky dát může a druhak manažeři mají hlídanou spotřebu a pokud nebudou chtít doplácet, tak jsou k tomu motivovaní. Navíc pro manažery má i smysl parkování na modrých atd…zkuste si jet na jednání do bank někam kolem Václaváku.

        1. To je o člověku, nikdo v mém okolí ani já bych s tím
          To je o člověku, nikdo v mém okolí ani já bych s tím problém neměl. Naopak, kdybych měl dneska nafasovat znova služebák, tak pokud by neprošla Tesla (nemám ji rád jak víme, ale prostě je jediná na dálky použitelná v tempu firmy), tak budu chtít Plug-ina…
          A ten šluplík, kterému se tak vysmíváte by se znova stal víkendovou hračku bydlící v garáži

          1. Když knížepán potřebuje kočár a ekvipáž, musí
            Když knížepán potřebuje kočár a ekvipáž, musí počítat se všemi následky. Jiný kraj, jiný mrav, švédští nebo holandští ministři jezdí do práce MHD zcela běžně a taky jich neubude. Jim Hacker taky jezdil do Whitehallu vlakem.
            Třeba by to mělo pozitivní efekt na celou MHD. Baťa taky chtěl, aby management jeho podniků bydlel po větru/po proudu od fabrik.

            1. Víte co, staňte se CEO nějaké firmy s obratem 3mld ročně
              Víte co, staňte se CEO nějaké firmy s obratem 3mld ročně plus, mějte naplánovaný hmg pro každý den na minutu a jezděte MHD a metrem…lidi si rádi po cestě poslechnou telekonference a hovory co vedete až tu zkušenost získáte, tak přijďte říct, jaké to bylo

              1. Tak ať si jezdí kočárem s ekvipáží, když je to taková
                Tak ať si jezdí kočárem s ekvipáží, když je to taková „důležitá persona“. Já se znám s CEO firmy s 2 miliardovým obratem a tímhle životním stylem nežije. On dělá rozhodnutí, takhle šaškují jeho podřízení. Mám příbuzného, co šéfuje v podniku s obratem 4 miliardy Euro, ten tohle taky nedělá.
                A na kolika miliardách Euro sedí švédský nebo holandský ministr, to to teprve úplně jiná liga.

              1. Zalezi na tom, jak daleko ma firma sidlo od mista schuzky a
                Zalezi na tom, jak daleko ma firma sidlo od mista schuzky a jak dlouho schuzka bude trvat. Bud se vrati do firmy, nebo zaparkuje v nejblizsim parkhausu, nebo muze jet za holkama. Nedelal jsem nikdy ridice ani jsem ridice nemel, tak se zeptejte nekoho, kdo se tim zivi. Urcite jich neni malo a urcite maji nejaky system, jak se takove situace resi. Vas CEO 3 miliardove firmy ridice nejspis bude mit.

                1. Vtipálku, je vidět, že víte, jak to chodí 😀
                  Vtipálku, je vidět, že víte, jak to chodí 😀

                2. No jo. Jeste ze maji vsichni CEO plug-in hybridy a ze vsichni
                  No jo. Jeste ze maji vsichni CEO plug-in hybridy a ze vsichni ziji v Praze. Jak by se jinak na takove setkani dostali. A co teprve v metropolich, kde modre zony nemaji a plug-iny tam nemaji volne parkovani? Vy ze sebe delate vsemi vodami mazaneho supermanagera a pritom mate rozhled jako staroveky rytir v helme s uzkym hledim.

                3. jasne vubec nechapete co jsem psal… n
                  fat head

                  jasne vubec nechapete co jsem psal… n
                  fat head

                4. Sam jste si upletl sit nesmyslu, do ktere jste se sam zamotal.
                  Sam jste si upletl sit nesmyslu, do ktere jste se sam zamotal.

                5. nesmysly melete sam a uz ani nevite o cem
                  jedina vase myskenka

                  nesmysly melete sam a uz ani nevite o cem
                  jedina vase myskenka je vsechna auta hahradit bev a nejlepe teslou

                  Edit: protože jen vy a vaše doplňování slov přidalo okrajovou podmínku, že jde o lidi, co jsou z Prahy a jaksi jste vůbec nevzal v úvahu, že mohou na tu schůzku jet klidně 150~200 km jedním směrem, což je naprosto běžné.

                6. Pokud shrnu vase argumenty, tak plug-in dava smysl hlavne pro
                  Pokud shrnu vase argumenty, tak plug-in dava smysl hlavne pro CEO kteri potrebuji zaparkovat v modre zone. Ja bych teda doporucil na takove vyznamne jednani prijet nevystresovany a radil bych pouzit Taxi. Mimoprazsky navstevnik by mel stejne pouzit P+R parkoviste a nepoustet se do nekalkulovatelneho centra mesta vlastnim vozem. Ani privileg volneho parkovani v modre zone nezaruci volne misto v centru v blizkosti navstivene instituce. Kdyz jsem jezdil do tehda jeste existujici Zivnobanky, tak jsem nikdy nepouzil auto. A tenkrat bylo zaparkovani jeste jakz takz mozne. Ted vyuzivam P+R a metro. Neni nic lepsiho. Ani to Taxi. Uzaviram diskuzi se zjistenim, ze plug-in je pro vas modelovy pripad zbytecny, protoze na jednu takovou jizdu rocne je porizeni plug-inu zoufaly nesmysl.

  2. V budoucnu si každá automobilka ráda vezme zpět
    V budoucnu si každá automobilka ráda vezme zpět vysloužilé baterie. Uzavřený cyklus bude snižovat náklady na výrobu baterií a tím i na objem těžby kovů a to zejména NIKLU. Ten je a nejspíš i bude hlavní složkou baterií i v budoucnosti.

  3. OT: V Německu vypukl skandál kolem zprávy ministerstva
    OT: V Německu vypukl skandál kolem zprávy ministerstva dopravy, ve které přiznává, že plug-in hybridy jsou ekologický podvod a jejich skutečné emise jsou v reálném používání 2,5x vyšší, než do teď uvádělo a než kolik papírově deklarují výrobci.

    https://www.sueddeutsche.de/auto/foerderung-pluginhybrid-oekobilanz-umweltpraemie-1.4553350

        1. Ale o to jde. Někde jsem četl, že přes 80% majitelů
          Ale o to jde. Někde jsem četl, že přes 80% majitelů hybridů v UK nikdy nevybalilo nabíječku. Prostě s tím jezdí jako s benzíňkem a jenom využívají dotací a automobilky si to počítají do emisí, ale nezměnilo se vůbec nic. A právě proto to je blbost.

          1. I plug-in hybrid při používání jen benzínu bude mít
            I plug-in hybrid při používání jen benzínu bude mít menší spotřebu než srovnatelný vůz jen se spalovacím motorem. Ta schopnost rekuperce tam nezmizí. Jen to nebude jezdit za 2 litry. Ono vůbec udávat spotřebu jen jednoho zdroje energie je blbost, když to může v libovolném poměru využívat dva zdroje.

            To je jak u auta na LPG udávat spotřebu jen benzínu a LPG ignorovat.

Napsat komentář