Sběr a recyklace li-ion baterií v Česku se zjednoduší

ECOBAT se pro Českou republiku stala partnerem evropského sdružení Reneos, které pro své klienty zajišťuje v 19 evropských zemích sběr, opakované použití a recyklaci lithium-iontových baterií.

Základním benefitem pro nadnárodní firmy zejména z řad automotive jsou jedno kontaktní místo, jeden software a jedna faktura za služby ve všech těchto zemích.
foto: BMW

S nárůstem e-mobility roste i využívání lithium-iontových baterií, pro které bude třeba zajistit recyklaci, a právě sdružení Reneos je schopné na evropské úrovni díky síti špičkových kolektivních systémů zajistit vysoce profesionální servis pro sběr a recyklaci těchto baterií při dodržení všech legislativních požadavků a specifických nároků na přepravu rizikových lithium-iontových baterií v režimu ADR.

„Hlavní výhody spolupráce vidíme v možnosti nabídnout nadnárodním automotive firmám jednotné řešení pro většinu evropských států a sdílet přitom know-how s našimi evropskými kolegy,“ dodává Petr Kratochvíl z ECOBATu. Dohodu o spolupráci podepsali Reneos a ECOBAT v červenci letošního roku.

Společně již zpracovali několik nabídek pro logistiku a recyklaci lithiových baterií pro významné automobilky. Prvním smluvním partnerem Reneosu je společnost Zero Motorcycles.

Sdružení Reneos předpokládá, že v následujících deseti letech se bude poptávka po využívání lithium-iontových baterií dramaticky zvyšovat.

„Největší využití lithium-iontových baterií lze očekávat pro oblasti e-mobility, a to až 90 procent z celkového množství, zbytek připadá na energetická úložiště a spotřební elektroniku,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti ECOBAT a dodává:

„Spolu s tím bude také postupně narůstat množství lithium-iontových baterií s ukončenou životností, pro které bude nutné zajistit recyklaci. Opravdu strmý nárůst lze předpokládat kolem roku 2030 a je třeba, aby na to byly připraveny recyklační kapacity.“

Systém Reneos navazuje na spolupráci významných provozovatelů evropských kolektivních systémů sběru baterií EUCOBAT, které je český ECOBAT členem již od roku 2012. Evropskou síť Reneosu, která má centrální kancelář v Belgii, tvoří v současné době partneři v 19 státech. Cílem Reneosu je do roku 2025 rozšířit svou působnost do 25 zemí.

Na základě technických údajů o lithiových bateriích, rozsahu distribuční sítě a kvalifikovaném odhadu vývoje množství vyřazovaných baterií společně v rámci systému zpracovávají partnerské kolektivní systémy také návrhy logistiky, zajištění požární bezpečnosti a cen poskytovaných služeb.

ECOBAT s.r.o. je nezisková organizace, která od roku 2002 zajišťuje zpětný odběr a recyklaci baterií v České republice. V roce 2019 zpětně odebrala 1 696 tun baterií, což představuje 46 % baterií dodaných na trh. ECOBAT provozuje více než 22 000 míst zpětného odběru.

tisková zpráva

60 Comments on “Sběr a recyklace li-ion baterií v Česku se zjednoduší”

  1. Saman když napsal jen když bude nedostatek, přepnu na
    Saman když napsal jen když bude nedostatek, přepnu na síť, já jsem chápal tak, že bude sosat ze sítě, ale že nemá přímé propojení ostrovní elektrárny ze sítí. Mám taky doma ostrovní systém bez dotací a svépomocí. Do domu jsem natáhnul další rozvody-mám vedle sebe dvě zásuvky buď síť, nebo solar. A když je teď v zimě málo slunce tak prostě vytáhnu vidlici z jedné zásuvky a strčím ji do druhé.

      1. Světla mám na solár zapojeny jen ty nejpoužívanější,
        Světla mám na solár zapojeny jen ty nejpoužívanější, málo používané jsou trvale na síť, ale jsou tam LED žárovky a denní spotřebu prakticky nepoznáte. Hlavní spotřeba elektřiny dnes není ve světlech. A ty nejpoužívanější mám zapojeny tak, že jsem zjistil, na který jistič jsou připojeny, z jističe jsem je odpojil a připojil na solár.
        Původně, než jsem do toho šel, tak jsem si myslel, že podobně to udělám i u zásuvek, že je odpojím od jističe a napojím na měnič od solárů, ale tak to udělat nejde, protože když jsem to udělal, objevila se fáze i na uzemňovacím kolíku. Máme ještě dům, kde je nulák propojen s uzemněním a z měniče jdou z obou vývodů fáze, takže proto se fáze objevila i na uzemňovacím kolíku. Do zásuvek od solárů jsem to tedy natáhnul samostatně.

        1. Máte to zbytočne zložito urobené. Toto všetko vám vie
          Máte to zbytočne zložito urobené. Toto všetko vám vie zabezpečiť jeden kvalitný hybridný menič. A čo sa týka tej fázy na uzemnovacom kolíku, tak sa vám tam objavila preto, že máte nedostatočne alebo vobec uzemnený menič.

              1. Oficiální připojení přináší řadu nevýhod. Třeba
                Oficiální připojení přináší řadu nevýhod. Třeba jste limitování výkonem na fázi. Jste limitování instalovaným výkonem v panelech.
                Pokud mám ostrov. Tak si s tím prostě můžu dělat co chci kdy chci.
                Ale máte pravdu, dvojité zásuvky bych tady nedělal. Raději bych to přepínal přímo v rozvaděci.

          1. No, já jsem to měřil ještě než jsem to uzemnil. Teď to
            No, já jsem to měřil ještě než jsem to uzemnil. Teď to mám už uzemněné, tak to změřím znovu, jestli z měniče vychází „dvě“ fáze nebo je jen na jedné straně dírky. Jinak měnič jsem kupoval u nás, není to individuální dovoz, takže jsem předpokládal, že měnič je v pohodě a vyhovuje našim podmínkám.

  2. dnes reči o narastaní nepoužiteľných batérií
    dnes reči o narastaní nepoužiteľných batérií (presnejšie článkov PO ŽIVOTNOSTI) sú hlúposť.
    napríklad pre LEAF, BMW i3 sú firmy, ktoré menia celé batérie za novučičké, pôvodnása dá slušne predať/použiť.
    pre bmv i3 je výmena 60-120Ah cca 6k€ …

      1. Byl jeden domeček,
        v tom domečku stoleček,
        na stolečku

        Byl jeden domeček,
        v tom domečku stoleček,
        na stolečku mistička,
        na mističce vodička,
        v té vodičce rybička.
        Kde je ta ryba?
        Kočka ji snědla.
        Kde je ta kočka?
        V lesy zaběhla.
        Kde jsou ty lesy?
        Na prach shořely.
        Kde je ten prach?
        Voda ho vzala.
        Kde je ta voda?
        Voli ji vypili.
        Kde jsou ti voli?
        Páni je snědli.
        Kde jsou ti páni?
        Na hřbitově zakopáni.
        Tim konci pohadka o baterce co svet nevidel.

        1. Super, přesně vystihuje fanatismus a nekompetentnost
          Super, přesně vystihuje fanatismus a nekompetentnost dnešních politiku v EU a Nemecku. Jen lidstvo zaplace, no coz, nezažili válku tak si nějaké to neštěstí udělají sami. A Číňané jim to okořeníme.jeste bude v Evropě veselo, už se na to těším, ještě že je mi 65 let.

          1. Asi se moc neorientujete. HE3DA je ceska firma, ktera uz pres
            Asi se moc neorientujete. HE3DA je ceska firma, ktera uz pres 5 let slibuje zazracne baterky. Je to tzv. vaporware a lidi jim na to skacou. zeman panu Prochazkovi dal metal. Pry maji investory s miliardama a zpracuji vsechno ceske lithium. Na tento podvod je ta pohadka namirena. Jinak EV funguji excelentne a ja je podporuji. To neni pohadka.

                1. No, já jen vím, že byl a he velmi obratný obchodník.
                  No, já jen vím, že byl a he velmi obratný obchodník.

                2. Tak to je Krejčíř taky. Ale pokud je to situace win-lose
                  Tak to je Krejčíř taky. Ale pokud je to situace win-lose tak je to dost na pendrek.

    1. Přesně tohle mám na jazyku , jak to s těma baterkama bude.
      Přesně tohle mám na jazyku , jak to s těma baterkama bude. U nás jsou všechny prodáné baterie součástí vozu. Tj. v majetku majitele vozu, ale je možné že auto legálně neodlásíte z evidence pokud nebudete mít papír o ekologické likvidaci. Což už platí dneska . Pokud do sběrného dvora odvezete neúplné auto , tak Vám ho zadarmo nevezmou a nevydají protokol. A to se jedná jen o pitomej motor a převodovka třeba do traktůrka, jak se bude jednat o trakční baterku v hodnotě 50-100 tis. tak už se budou cukat úplně.

      Na druhou stranu, asi málokterý majitel EV za 1-3 mil, které má od novoty si ho nechá až do stavu 10+ let kdy bude třeba vozidlo likvidovat , ale třeba při nehodě ten stav může nastat. Bude povinnost odevzdat ten vrak i s baterkou bezplatně.

        1. Nucený odevzdání asi jako takový nebude, ale když třeba
          Nucený odevzdání asi jako takový nebude, ale když třeba ten 5 majitel koupí EV na dojetí a hlavně kvůli baterce, tak může narazit, pokud to auto bude chtít legálně odhlásit z evidence.

          Pokud ho dá do depozitu na „trvalo“ a na zahradu pod plachu tak to asi projde.

          Baterky v EV jsou i po ukončení životnosti docela v pohodě na vlastní oči jsem viděl baterku z BMW i3 po 6 letech a 90 tis. šla na výměnu za kapacitnější a baterka co má 60Ah měla i po těch letech změřených 52 Ah všechny články vyrovnané a u nás se na bazoši nabízela od prokazatelného majitele (žádná kradená) za 64 tis. Kč takže žádná láce a kupodivu se prodala poměrně rychle.
          Otázka je kolil toho ještě vydrží musela mít za sebou skoro 1000 cyklů.

      1. urcite to nebude bezplatne, i vrak ma svou cenu za kterou se
        urcite to nebude bezplatne, i vrak ma svou cenu za kterou se prodava a nikdo nema povinnost nechat vrak sesrotovat, staci mit jen misto kde dany vrak muze bejt a neni to verejne misto

        dalsim faktorem bude, ze nikdo nemuze vedet v jakem stavu se baterie vraci, takze pokud si majitel baterii vykucha a zaplni ji treba AA baterkama co nasbira po pribuzenstvu, tak tim vesmes asi splni kriteria k recyklacnimu sesrotovani

        ale docela verim ze mista kde pujde takovy vrak s bateii odepsat e budou o to prat cenove, takze baterii napoji na diagnostiku aby zjistili jeji priblizny stav a podle toho nabidnou nejakou adekvatni cenu, a na majiteli bude jestli tu cenu bude akceptovat

          1. mam na zahrade 6 aut pod plachtou ktere lze oznacit za vrak,
            mam na zahrade 6 aut pod plachtou ktere lze oznacit za vrak, jsou nepojizdna a k renovaci, jedno tam stoji jiz prez 15 let, a co s tim jako ty nebo nekdo jinej udela aby tam nestalo klidne dalsich 50 let? nic, protoze to auto je moje, je vyrazene docasne z registru a je na mem pozemku a neporusuju tim zadny zakon 😉 jedine co me kazdy rok u vsech tech aut znovu a znovu ceka je prodluzovani lhuty o depozitu spz, coz je otazka cca 5 minut za dany rok, no silenost to ti povim kazdej rok zadat o prodlouzeni depozitu 😀

            1. no moment moment soudluhu a odhlášený?? nejsou značky
              no moment moment soudluhu a odhlášený?? nejsou značky fdepozitu že?? tos ještě stihnul bez eko likvidace jj a je pod každým vrakem nepropustná vana proti úniku ropných sraček do životního prostředí? kde že se ta zahrada nachází ?? ;))

              http://www.cizp.cz/

              PS: ty elektrohošan že schraňuješ fosilní autopopelnice? fuj že se nestydiš ;))

                1. je sory já to nedočetl celý jen první 4řádky :)) no a
                  je sory já to nedočetl celý jen první 4řádky :)) no a máš tam ty nepropustný vany jako věříme ti 🙂

              1. je i druha moynost, mit to na ynackach a dohodnout se s
                je i druha moynost, mit to na ynackach a dohodnout se s pojistovnou 😉 no rekneme si narovinu, i dnes na takove auto bude pojistka okolo 50-200 korun za rok 😀 dnes depozit vyjde levneji neb nestoji nic, a cekat ze by pojistovny nejak zvedaly sazby, no rekneme si narovinu zrovna v povinnem ruceni ta konkurence funguje docela dobre

                koukam hosi dalsi debata s experty na danou tematiku 😀

            2. Saman Taky mám auta v depozitu a na úřadě mně řekli,
              Saman Taky mám auta v depozitu a na úřadě mně řekli, že nic nemusím každý rok hlásit, tak jak to děláte vy. Jen jednou kdysi dávno jsem musel nahlásit, kde ty auta jsou a za jakým účelem. Další věc je ta, že vymyslí, že i za auto v depozitu se bude platit nějaký poplatek. Tím pádem depozit nemusí být moc výhodný. No a taky by mě zajímalo, když si každý rok neprodloužíte lhůtu, jak to uvádíte, tak co by se stalo ? Vozidlo vám zruší ? To by ale v některých případech byla výhoda, někdo chce zrušit vozidlo a nechce ho zdarma či za babku věnovat šroťákovi.

              1. hele netusim, me to dela ucetni, a kazdy rok se tam jen posila
                hele netusim, me to dela ucetni, a kazdy rok se tam jen posila nejaka zadost o prodlouzeni uschovy v depozitu, a co si budem namlouvat tohle proste muze bejt asi rozdilne jak urad od uradu tak jedinec od jedince, ostatne i na DOH jsou 3 ruzne lhuty, nekdo podava 1x mesicne, nekdo ctvrtletne a nekdo rocne, to podle toho jak mu to kdysi financak nastavil, dnes je to mam dojem mozne jen mesicne nebo ctvrtletne, takze ja osobne to mam rocne, jedna firma co spoluvlastnim a je nejnovejsi to ma mesicne, a druha starsi firma to ma ctvrtletne, Ceske zakony jsou proste uzasne dementni a ruznorode 😀

                a jak jsem psal, ikdyby zavedli nejaky poplatek na depozitu, porad je tu moznost to zase postavit na znacky a dohodnout se s pojistovkou na sezoni pojistce, u vraku tedy nejkratsi mozna sezonni doba, tedy u nekterych pojistoven i jen tyden, u jinych 1-3 mesice po ktere se pojistka plati, takze sumy v radu nizsich stokorun rocne, me to nastesti nezruinuje

          1. to je a bude dost sporne, protoze na takovou homemage baterku
            to je a bude dost sporne, protoze na takovou homemage baterku nedostanes od zadneho elektrikare papir o revizi, takze zapojit to do systemu muze legalne jen nekdo, kdo ma ostrovni system, a pokud by to nekdo udelal nacerno, tak ryskuje sakra problemy pokud by nastal problem

            a neverim ze tohle se bude dit nejak ve velkem, cena oficilanich systemu urcenych prave k akumulaci v elektrickem rozvodu klesa na cene prakticky stejne jako cena trakcnich akumulatoru pro BEV, jestli tohle nejak pojede tak to budou promile procent z celkoveho trhu, a jak jsem psal, bude to mit nekolik reseni 😉

            1. Prave ze ty baterky budou v ostrovnim rezimu. Jen kdyz bude
              Prave ze ty baterky budou v ostrovnim rezimu. Jen kdyz bude nedostatek, tak se prepnu na sit. V lete asi 1x za 50 let a v zime obcas. Nejaka revize je na dve veci. Kdyz to bude na zahrade, tak nic nehrozi. A myslite, ze nejaky revizak tomu rozumi?

              1. jakoy e to pripichnes do site bez revize, a co kdys to hodi
                jakoy e to pripichnes do site bez revize, a co kdys to hodi spetnej na nejblizsi trafo, co myslis ze udela majitel toho trafa coz bejva nejaka velke anergeticka spolcnost 😀 tak preju hodne stesti s pravniky treba Cez, Eon a podobnych 😀 resit pak odskodne treba z vypadku celeho trafa, no to se muzes pekne prohnout 🙂

                a;e sak je to tvoje volba, smele do toho, me je to jedno co si kdo dela s jeho majetkem

                1. Kdyz pisu, ze baterka bude v ostrovnim rezimu, tak co ma kde
                  Kdyz pisu, ze baterka bude v ostrovnim rezimu, tak co ma kde padat? Koukam ze nemate ani sajna o fve v ostrovnim rezimu. Mozna ani celkove. Mezi baterkou a siti neni vubec zadne propojeni. Akorat tak pres usly zisk Cezu. Ale mozna ze vyzkratuju Temelin, to by stalo zato.

                2. No pokud vím, tak pokud chcete provozovat FVE, tak je třeba
                  No pokud vím, tak pokud chcete provozovat FVE, tak je třeba mít revizi, jinak jdou případné veškeré průsery na zdraví přímo za vámi, to samé s pojištěním stavby s FVE v jakémkoli režimu, tak pojišťovna požaduje revizi – ostrov, nebo síť.
                  A určitě si jen tak nezrevidujete jetou baterku z auta doma…na to to má i dost vysoké napětí, aby to mohl provozovat kdejakej kuliferda

                3. Ty baterky se prepojuji na napeti 48V a to je napeti ktere
                  Ty baterky se prepojuji na napeti 48V a to je napeti ktere nepodleha revizi ani bezpecnosti pred dotykovym napetim. Dava se tam nova BMS klidne od. Ceskeho vyrobce. Revize je jen na hybridni menic kdyz to bude spojene s rozvodnou siti.

                4. Jak přepojíte na modelu Y baterku na 48V? Aby to šlo
                  Jak přepojíte na modelu Y baterku na 48V? Aby to šlo udělat 48V, tak musíte mít moduly, které to umožní, pokud je nebudete mít a budete baterku rozebírat na články a pak je testovat a sjednocovat, aby měly shodné SOH, dávat na to nové BMS atd…tak při ceně práce a jejím objemu si většina lidí radši koupí novou baterku.

                  A jestli něco takového chcete mít bez revize – že je to napětí, co nepodléhá revizi, tak to jste dobrej střelec..

                  PS: mimochodem víte, že pro baterku není určující jen napětí, že jo?

                5. Prosím tě, radeji komentuj jen auta, tam ti to trochu jde
                  Prosím tě, radeji komentuj jen auta, tam ti to trochu jde ale do FVE se raději neser.
                  Tomu nerozumíš absolutně vůbec!

                6. tak jak rozeberete baterku Y na 48V díly?
                  a rozporujete z

                  tak jak rozeberete baterku Y na 48V díly?
                  a rozporujete z pohledu bezpečnosti, že je důležité i množství uložené energie?

                7. Neodbíhej od tématu.
                  Rozumíš FVE ať se jedná o

                  Neodbíhej od tématu.
                  Rozumíš FVE ať se jedná o síťovou, hybridní nebo ostrovní.

                  Taky ti nepíšu jaký bude rozdíl SOH u baterky z Y !

                8. Ano rozumím, ale jako nechápu proč bych neměl dělat u
                  Ano rozumím, ale jako nechápu proč bych neměl dělat u ostrovní FVE revizi – tu přece dělám z pohledu bezpečnosti zařízení pro uživatele a to, jestli je to ostrov nebo připojené ven je úplně jedno. Tak jako je dobrý zvykem, když mám vyhlášku 50 projektanta, tak nemám revizáka, abych si nerevidoval své projekty a zajistil pohled někoho dalšího. Ale jak tak koukám, tak asi jsem divnej, když si pro svojí baterku k FVE a doma řeším zhášecí zařízení… apravděpodobně ještě divnější, když mám ve spalovácích automatické zhášecí systémy.
                  A že pojišťovna chce vyjádření (revizi) aby pojistila stavbu s FVE a baterkou? Co je na tom divného? Dokládal jsem i od TČ – protokol o instalaci a revizi. Stejně tak když si necháte pro ESS přeskládat baterku z auta, tak taky bude chtít protokol, že to dělal někdo, kdo ví co dělá..

                9. Já si všimnul u vás už při odpovědích na auta, že to
                  Já si všimnul u vás už při odpovědích na auta, že to až moc rozebíráte, stejně jako teď.

                  Polovina z toho co píšete je skutečnost, druhá polovina váše obavy ne podmínka.

                  Já se ptal na jednoduchou otázku. rozumíte FVE a navíc dokážete si si sám instalovat a připojit k síti?

                  Revize se dělá na všechna nová elektrická zařízení a po určitých letech se i opakují, to ale nemá vliv na fungování jakékoliv FVE o které tu byla řeč!

                  Tak vy máte doma FVE s baterkou a máte k ní udělaný automatický zhášecí systém? Jaký typ baterií tam máte?
                  Divnej jste, už podle vašich odpovědí.
                  Co si ale doma uděláte ve vaše věc a ostatních zbytečná.

                10. FVE si dokážu připojit, pospojovat a zapojit do stavu, aby
                  FVE si dokážu připojit, pospojovat a zapojit do stavu, aby revizák na to dal palec a mohlo se to připojit do sítě. Ostrovně si to umím samozřejmě uchodit.
                  A ano jakmile dělám nějaké ESS snažím se je vybavit zhášecím systémem dle použité chemie – je to snad profesně špatně?

                11. Jo díky, teoretik amatér.
                  Ani jsem nic jiného

                  Jo díky, teoretik amatér.

                  Ani jsem nic jiného nečekal.

                  „Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí. Pokud bude moudřejší ustupovat osel získá pole působnosti a prosadí osloviny.
                  Toto přesně pasuje na vás!

                12. díky takže přepíšeme vyhlášku 50 1978 sb paragraf 10 na
                  díky takže přepíšeme vyhlášku 50 1978 sb paragraf 10 na teoretika amatéra 😀 paráda, hned na to jdu…

                13. Tys to zase nepochopil, ty nejsi ten chytřejší z toho
                  Tys to zase nepochopil, ty nejsi ten chytřejší z toho přísloví ale ten Osel.

                14. Ale pochopil Lukášu kam míříš neboj… už jsem škrtl
                  Ale pochopil Lukášu kam míříš neboj… už jsem škrtl pracovník pro samostatné projektování a pracovník pro řízení projektování a přepsal teoretik amatér spkojen? iá

                  Dneska mě označuješ za osla a za pár let nikomu nepřijde divné, že ESS je vybaveno zhášecím systémem a pravidelně revidováno…

                15. Ten kdo to umí, tak si s tím poradí a kdo neumí ,nebo
                  Ten kdo to umí, tak si s tím poradí a kdo neumí ,nebo nechce tak tu svoji baterku někomu dalšímu prodá. Nehledejte za tím problém kde není. Diskuze je o tom jestli má majitel vozu právo využít baterii ze svého vozu, který hodlá zlikvidovat, nebo je po totálce.

                16. Proč by se měla přepojovat na 48V? Můj měnič umožňuje
                  Proč by se měla přepojovat na 48V? Můj měnič umožňuje připojit baterku až 600V, teď tam mám 320V.

                17. „Jen kdyz bude nedostatek, tak se prepnu na sit.“ jj ostrov
                  „Jen kdyz bude nedostatek, tak se prepnu na sit.“ jj ostrov jak noha, kazda rozvodna sit v domacnosti, dome, chalupe proste kdekoliv, aby mohla bejt legalne pripojena k siti, tak v CR musi mit revizi od elektrikare ktery muse danou revizi vystavit, a pokud v dane siti coz je rozvod v danem objektu pouziva i nejake komponenty ktere neodpovidaji revizi, tak pri problemu muze energeticka spolecnost podnikat prislusne kroky k vymahani pripadnych skod

                  jak pisu, je to tvoje volba,a nepredpokladam ze mas v danem objektu dvoje separatni a nepropojene rozvody, nebo snad ano?

                  jinak v dane oblasti jsem laik, na energetiku v oblasti OZE a akumulace v nasich projektech si najimame vzdy firmu z regionu kde dany projket ma bejt realizovanej, za rok 2019 jsem realizovali 14 staveb s OZE a akumulaci do ruznych medii po Evrope a Cine, coz je teda asi hodne malo jak koukam na diskutovani zde o tematu, dobre tedy a doufam ze letos se polepsime a bude to alespon 15-16 takovych projketu, no uvidime zda to do toho mesice zmaknem dotahnout do alespon zahajeni stavebnich praci a tedy finalnich projektovych dokumentaci vcetne tech ohledne energetiky daneho objektu

                  a teda po pravde, asi bych teda nechtel mit doma baterku z auta coby uloziste a jeste k tomu nejak bastlit nejaky system k hlidani, kdys vim ze za par supu si to muzu poridit hotove se zarukou a alespon nejakou jistotou ze to udela co ma kdys to bude potreba a ze to treba pri problemech pak vyresi pojistovna, treba ja nevim ze baterka blafne a veme to sebou pul baraku nez to hasici ukocirujou, proste takove ty banality vsedniho dne, ale tak jako pokud ma nekdo sen mit v technicke mistnosti domu nejaky batterypack z auta, no kazdy jsem nejaky no, jak pisu hodne stesti s takovym resenim 🙂

                18. Chapu vas, pekar by me take nedoporucoval pect vlastni chleba,
                  Chapu vas, pekar by me take nedoporucoval pect vlastni chleba, cukrar dort a zelinar pestovat vlastni mrkev.

                19. naopak ja to doporucuju, cim vic lidi bude mit OZE s
                  naopak ja to doporucuju, cim vic lidi bude mit OZE s akumulaci, tim nizsi budou ceny a tim vice se zajisti v budoucnu snizovani energeticke zavyslosti

                  navic z textu jsem cekal ze pochopis ze OZE neni moje podnikani, ja podnikam v autodoprave, v architekture a v grafickem designu, OZE a akumulaci beru jen ciste jako standard pro nase architektonicke projekty kde si to zakaznik muze zvolik coby jednu z moznosti na ktere dany projket objektu je pripraveny po vsech strankach, rekneme ze je to volitelna vybava 😀 a tak jako stavbu samotnou tak i toto reseni se zadava z nasi strany jinym firmam

Napsat komentář