Francouzská automobilka představuje koncept Renault Scenic Vision, o kterém tvrdí, že jde „o víc než koncept“. Auto kombinuje bateriový a vodíkový pohon.
Pozvánka na cestu. To sliboval první koncepční vůz Scenic před více než 30 lety, v roce 1991. Slib, který poznamenal svou dobu. Renault vynalezl kompaktní minivan s přátelským rodinným vozem, který každému dopřál jedinečný zážitek z cestování, při němž vzpomínky z cesty přetrvávaly i po dosažení cíle.
Toto „auto budoucnosti“ inspirovalo i dnešní vůz. Po čtyřech generacích se Renault Scenic znovu objevuje a tento model není jen siluetou, je to zážitek jako žádný jiný. S novým koncepčním vozem Renault Scenic Vision se tento vůz pro život a pro bydlení vrací a jeho pozvání stále platí.
Renault Scenic Vision spadá do segmentu C a je určený pro dlouhé rodinné cesty. Bude vybaven všemi výhodami platformy CMF-EV. Výroba i provoz konceptu Renault Scenic Vision jsou bezemisní a zkoumají alternativu k plně elektrickým vozidlům s hybridním vodíkovým motorem, který využívá baterie s poloviční hmotností. Jeho materiály jsou ze 70 % recyklované a z 95 % recyklovatelné, včetně baterií. Tento vůz otevírá novou kapitolu v konstrukci vozidel tím, že zahrnuje vše od výroby až po likvidaci vozidla s ekosystémovým přístupem.
Technologie zabudované v Safety Coach mohou snížit počet nehod na silnicích až o 70 % a přidávají k bezpečnostním prvkům i rozměr ochrany zdraví. Kromě atraktivního vzhledu je postaven na řadě cílů, které si Skupina stanovila a které bude postupně přenášet na další generace vozidel.
Hybridní pohon, elektrický i vodíkový, má za cíl zkrátit prostoje pro dobíjení energie a zároveň snížit uhlíkovou stopu, a to včetně uhlíkové stopy baterie. Renault Scenic Vision má nulové emise při výrobě i provozu a o 75 % menší uhlíkovou stopu než běžný elektromobil.
Synchronní elektromotor Renault ScenicVision s vinutým rotorem o výkonu 160 kW vychází přímo z motoru zcela nového Renaultu Megane E-TECH Electric a je vyráběn v závodě v Cléonu. Nevyužívá žádné součástky vzácných kovů, což pomáhá snižovat uhlíkovou stopu a vytvářet zodpovědný a udržitelný ekosystém. Baterie o kapacitě 40 kWh je recyklovatelná a od roku 2024 se bude vyrábět ve Francii v továrně Renault ElectriCity Gigafactory.
Je dvakrát tak lehčí, menší a ve skutečnosti také levnější než baterie pro podobný elektromobil. Její kapacitu doplňuje palivový článek o výkonu 16 kW, který ji dokáže dobíjet při dlouhých jízdách, a tím prodloužit její dojezd. V roce 2030 a později, až bude síť vodíkových stanic dostatečně rozsáhlá, budete moci ujet až 800 km – nebo například 750 km z Paříže do Marseille – bez zastávky na dobití baterie. K naplnění vodíkové nádrže bude stačit zastavit maximálně na 5 minut. Pokud tedy vyjedete z Paříže a například v Lyonu za 5 minut natankujete vodík, palubní energie vám umožní ujet vzdálenost do Marseille.
Renault Scenic Vision využívá nový podvozek, který je účelově navržen tak, aby se na něj vešly všechny komponenty: elektromotor, vodíkový motor, baterie, palivový článek a vodíková nádrž. Umístění motoru vzadu (a tím i pohon zadních kol) znamená, že nádrž na vodík o hmotnosti 2,5 kg může být umístěna vpředu. Palivový článek je umístěn pod podlahou v zadní části podvozku za baterií.
Provoz tohoto pohonného systému modelu Renault Scenic Vision je jednoduchý a účinný. Na každodenních cestách můžete s vozem jezdit jako s běžným elektromobilem bez použití palivového článku. Když pak chcete ujet delší vzdálenost, použití palivového článku je zvýhodněno, protože je rychlejší doplnit vodíkovou nádrž než nabíjet baterii. Plánovač trasy vypočítá, kolik energie musí palivový článek dodávat, aby se baterie udržela déle nabitá a vy jste ji nemuseli nabíjet po cestě. Smysl používání palivového článku na dlouhých cestách spočívá v tom, že je rychlejší doplnit vodíkovou nádrž než nabíjet baterii. Díky tomu nemusíte baterii nabíjet, dokud nezaparkujete vůz v cíli. Když je chladno, vodíkový prodlužovač dojezdu navíc udržuje teplotu baterie na správné úrovni pro optimální provoz a dodatečný dojezd.
Neomezená jízda
Hybridní elektrický a vodíkový pohon vozu Renault Scenic Vision má všechny výhody elektrického pohonu: okamžité zrychlení, nižší hlučnost a žádné vibrace. Hybridní elektrická a vodíková technologie doplňuje plně elektrický dojezd s výhodou kratších zastávek a menší uhlíkové stopy, takže je ideální pro dlouhé cesty s rodinou. Protože tento vůz jezdí na ekologický vodík, dokonale zapadá do cílů skupiny Renault v oblasti dekarbonizované mobility.
A žádné znečištění, protože vůz při provozu nevypouští nic než vodu. Tato platforma a tento nový druh pohonu mají několik výhod: můžete ujet dlouhé vzdálenosti jen s krátkou zastávkou na doplnění vodíkové nádrže (zhruba každé tři hodiny) a představují atraktivní alternativu k plně elektrickým motorům – i když jsou zatím ve fázi zkoušení.
Baterie s nižšími emisemi uhlíku
Skupina Renault vyvíjí ekologické, nízkouhlíkové a odpovědné baterie. Změnila uspořádání celého hodnotového řetězce tak, aby šetřila zdroje a snižovala emise uhlíku. Koncepční vůz Renault Scenic Vision využívá všech možností, které byly dosud identifikovány díky strategickým partnerstvím, jež skupina Renault v minulosti uvedla do pohybu. Cílem je snížit uhlíkovou stopu baterií o 60 %, a to jak dekarbonizací energie použité k jejich montáži, tak odpovědnějším dodavatelským řetězcem.
- Udržitelné dodávky niklu díky strategickému partnerství s firmou Terrafame, jehož cílem je získávat plně sledovatelný síran nikelnatý s nízkými emisemi uhlíku; Touto dohodou si skupina Renault zajistí významné roční dodávky síranu nikelnatého od společnosti Terrafame, což představuje roční kapacitu až 15 GWh.
- Udržitelné dodávky lithia prostřednictvím pětiletého strategického partnerství se společností Vulcan Energy v rámci projektu Zero Carbon Lithium™, jehož cílem je získávat 6 000 až 17 000 tun lithia pro baterie ročně;
- Továrna na baterie Gigafactory, která bude do roku 2024 zřízena v centru ElectriCity v Douai, aby umožnila místní výrobu a optimalizovala logistiku;
- Recyklace strategických materiálů (kobalt, nikl, lithium) v uzavřeném cyklu pro výrobu nových baterií: V roce 2030 bude 80 % strategických materiálů používaných k výrobě nových baterií recyklováno.
Zodpovědný design z jednoho materiálu
Celých 95 % materiálů tohoto koncepčního vozu – včetněbaterie – je recyklovatelných. Tento nový přístup k designu přesahuje rámec vozidla a zahrnuje dosud neprozkoumané prostředky a technologie. Všechny vnější materiály (ocel, hliník, uhlíková vlákna a plasty) lze po skončení jejich životnosti recyklovat. Vše ve vnitřním prostoru je navrženo zodpovědně. Například pěny, látky a švy na světle béžových sedadlech jsou vyrobeny ze stejného materiálu, který je vyroben z plně recyklovaného a recyklovatelného plastu. Lze je snadno oddělit od rámů. Protože neobsahují žádné pigmenty, jsou ještě snadněji recyklovatelné.
zdroj: tisková zpráva
Pozor vlak Vodíkový vlak v ČR
https://www.youtube.com/watch?v=FU8Bp5fBtIE
Ale tady byde zase narku jak je ten vodik spatnej…..
Však uvidíme, jak to bude úspěšné. Jestli to vůbec kdy budou vyrábět masově.