QuantumScape slibuje revoluční solid-state baterie; záchrana pro Volkswagen?

Americký start-up QuantumScape tvrdí, že vyřešil všechny problémy solid-state baterií. Vstoupil na burzu a investoval do něj i Volkswagen.

QuantumScape možná ve svých laboratořích opravdu mají revoluční solid-state baterii. Otázka zní, zda ji dokážou dostat do výroby? To je totiž moment, na kterém se zasekne většina nadějných start-upů a technologií. V tomto případě mají ale za sebou mocný koncern Volkswagen. Ale třeba také jméno JB Straubela, spoluzakladatele Tesly, který je členem dozorčí rady QuantumScape.
foto: QuantumScape

Když v polovině letošního roku Volkswagen ohlásil, že investoval dalších US$200 mil. do neznámé firmy QuantumScape, šlo o zdánlivě nedůležitou zprávu. Koncern VW údajně s firmou spolupracuje od roku 2012 a do té doby investoval už US$100 mil.

Před měsícem vstoupila firma QuantumScape na burzu a její šéf Jagdeep Singh přišel s tvrzením, že se jí podařilo vyřešit všechny problémy technologie solid-state baterií (baterií s pevným elektrolytem).

QuantumScape zveřejnili ke svým revolučním bateriím první data. Baterie je údajně možné nabít z 0 na 80 % kapacity během 15 minut. Energetická hustota by měla být >400 Wh/kg, resp. 1000 Wh/l.

Životnost je údajně minimálně 800 cyklů, ale reálně prý vydrží „stovky tisíc ujetých kilometrů“. Navíc je schopna pracovat i v teplotách kolem -30 °C – bez předehřevu.

Hlavním průlomem má být využití keramického separátorů a bezanodový design. To znamená, že anoda vzniká teprve in situ v okamžiku, kdy se dokončený článek nabije. Jagdeep Singh tvrdí, že jeho baterie testovali „nejlepší baterioví vědci ve svých laboratořích“. Kteří a co o tom říkají už nedodal.

Faktem ale je, že QuantumScape za sebou má kolem US$1,5 mld. investic od takových jmen, nepočítaje VW, jako Breakthrough Energy Ventures, Khosla Ventures, Kleiner Perkins, Continental AG, Fidelity Management & Research, Prelude Ventures, Lightspeed Venture Partners či Capricorn Investment Group.

I samotný Sing přiznává, že jeho firma zatím nemá k dispozici výrobní verzi svých článků. Jejich výrobu chce ale v rámci společného podniku (joint-venture) s Volkswagenem rozjet už v roce 2024. A nejpozději do roku 2027 být v zisku. Držíme palce.

25 komentářů u “QuantumScape slibuje revoluční solid-state baterie; záchrana pro Volkswagen?”

  1. baterkárny po celé Evropě rostou:
    v Německu VW, Tesla,

    baterkárny po celé Evropě rostou:
    v Německu VW, Tesla, čínská Contemporary Amperex, Svolt Energy…
    v Polsku působí LG Chem
    v Maďarsku Samsung
    ve Švédsku Northvolt
    na Slovensku InoBat Wildcat Discovery Technologies
    ve Francii start-up Verkor
    v ČEZku … HÉ3DÁ :)))
    https://www.garaz.cz/clanek/v-nemecku-vznikne-nova-tovarna-na-baterie-pro-elektromobily-21005142

    1. Jo roste to, ale když koukám na ty výrobní kapacity třeba
      Jo roste to, ale když koukám na ty výrobní kapacity třeba na příští rok, tak na nějaké vyšší stovky tisíc EV to stačit nebude. Všichni se bijí v prsa kolik vyrobí EV, ale otázka je, kde do toho chtějí brát ty baterie? 🙂

      https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nejvetsi-evropske-tovarny-na-baterie-kde-vznika-potrebna-technika-do-vyhlizenych-elektroaut-1370044

      1. Ten nabijeci proud se nastavi na nabijecim kabelu nebo
        Ten nabijeci proud se nastavi na nabijecim kabelu nebo wallboxu. Takove nabijeci kabely se prodavaji od 3500 Kc a samozrejme vis.
        Leaf nastaveni neumi, Tesla to umi. Na aliexpress pri zaslani z Ceska stoji jeste mene a clo se neplati, protoze z Ceska. Tento kabel umi od 8A, ale nechce se mi moc hledat.
        https://www.aliexpress.com/item/4000105545332.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.145269f6NH6WJh&algo_pvid=92878198-e610-4c0b-906e-657b299f6a8f&algo_expid=92878198-e610-4c0b-906e-657b299f6a8f-4&btsid=0b0a556f16080655263995276e603c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

        1. škoda, že to neumí – pokud si správně pamatuju, tak na
          škoda, že to neumí – pokud si správně pamatuju, tak na e-golfu to jde nastavit v autě, ale po nějakých krocích. Že jde kabel vím, nicméně použití by bylo dokonale pro neseznámené uživatele, takže ideálně nastaveno v autě a poučení: tohle zapoj tam a tamto tam a o nic se nestarej a hlavně na nic nešahej. Jinak díky za odkazy na kabely – na Ali jsem to nikdy nehledal – ještě jsem nenajel, že mají dost věcí v EU skladech

    1. Ta délka dobíjení je sporná.
      Jezdím každý den do práce

      Ta délka dobíjení je sporná.
      Jezdím každý den do práce 50km, takže mě dobíjení vůbec nijak nelimituje. Jen prostě přijedu k domu a zapojím kabel cestou když jdu zavřít vrata.
      Spíše šetřím čas, protože nemusím zajíždět k benzínce.
      Že se audo dobíjí 3-4 hodiny je mi fuk. V noci spím.
      Cena záleží od nájezdu. A bazarový elektromobil se klidně může i vyplatit proti spalováku, pokud se sečtou veškeré náklady.
      Třeba emise u nás podražili skoro na 1000kč. Což je pro mě cena za ujetí 2500 km.
      Pokud se elektromobil používá tak na co je určený, tak některé věci prostě omezení nejsou. Cesta do chorvatska na jeden zátah pro mě není argument.
      A emise mě nezajímají. Elektromobil jsem si koupil jen kvůli nákladům na provoz.

Napsat komentář