Dobíjecí stanice pro elektromobily by se mohly stát minulostí díky nové technologii společnosti Qualcomm. Jde o dobíjení přímo za jízdy.
foto: Qualcomm
O možnostech dobíjení elektromobilů za jízdy píšeme už delší dobu. Technologie to není úplně k zahození, ale praktické provedení se zatím teprve zkouší.
NEPŘEHLÉDNĚTE Plugless nabídne bezdrátové nabíjení pro Tesla Model S
Další firmou, která ho má v hledáčku, je americká společnost Qualcomm, pionýr bezdrátových technologií vzešlý z MIT. Sto metrů testovací dobíjecí dráhy postavila ve Francii.
Testovací dráha zapuštěná přímo ve vozovce dokáže projíždějící auta dobíjet výkonem až 20 kW při dálničních rychlostech. Použitá technologie Qualcomm Halo umožňuje samozřejmě dobíjet více vozidel v jednom pruhu, a to v obou směrech.
Testovací dráha spadají pod projekt Evropské komise „FABRIC“ se nachází v Satory Versailles. Testována byla za pomoci dvou upravených elektromobilů Renault Kangoo ZE. Skládala se ze čtyř 25m pruhů, každý s vlastním napájením. Elektřina se přenáší na dva 10kW přijímače umístěné v podvozku. Konvertuje se 85kHz AC na příslušné DC napětí.
Významnější rozšíření technologie bezdrátového dobíjení za jízdy se očekává zejména s nástupem robotických aut. Qualcomm není zdaleka jediná společnost, která na tomto pracuje, mezi další patří např. Honda.
Chyba je již v nadpisu. Tohle nemá sloužit k nabíjení,
Chyba je již v nadpisu. Tohle nemá sloužit k nabíjení, ale k napájení a tedy prodloužení dojezdu.
Je to zas pěkný kus technologie, ale aby to fungovalo jako
Je to zas pěkný kus technologie, ale aby to fungovalo jako nabíječka tak by to muselo mít násobně větší výkon. Při těch 20kW to spíš slouží jako „napájení ze sítě“ po dobu jízdy na dálnici. Tak nějak je totiž třeba hradit odběr pro jízdu takovouto rychlostí, který bude od 15kW výše.
Vzhledem ke ztrátám zcela neefektivní věc.
Vzhledem ke ztrátám zcela neefektivní věc.
Bezdrátové dobíjení je v tomto případě naprostý
Bezdrátové dobíjení je v tomto případě naprostý nesmysl. Nemůže přinést žádný efekt kvůli vysokým ztrátám.
Takovým směrem nepůjde žádný konstruktér.
Trolej by byla levnejsi a efektivnejsi. Nejlevnejsi by byla
Trolej by byla levnejsi a efektivnejsi. Nejlevnejsi by byla poutova auticka na elektrinu. Akorat by vozovka musela byt kovova 🙁
Dobrý nápad, bohužel nízký výkon. 20kwh je málo. Pokud
Dobrý nápad, bohužel nízký výkon. 20kwh je málo. Pokud něco stavět, tak aby dobíjení mohly používat i kamiony. Pro ně by to ale chtělo alespoň 100 kwh.
V případě, že by dobíjení mohly využívat i kamiony, tak se vyplatí i dražší řešení. Pokud počítám dnešní cenu nafty cca 30 Kč, tak
8,2 Kč je ropa
5,7 Kč je marže pro distribuci, rafinerie a benzínky
10,9 Kč je spotřební daň
5,2 Kč je DPH
Jeden litr pohonných hmot odpovídá zhruba 3kwh. Cena silové elektřiny je cca 30 eur/MWh, tj 0,8 Kč za kwh. Samozřejmě se k této ceně musí započítat ztráty v síti, podpora OZE, … Doma platím cca 2,5 Kč + elektroměr. Pokud bych počítal cenu 2,5 Kč za kwh, tak jako ekvivalent 1 litru je to 7,5 Kč. Tzn. každý ušetří 22,5 Kč na litru, cena za kwh by samozřejmě byla vyšší, tak aby řidiči zaplatili výstavbu (třeba 5Kč/kwh). Výhodné by to bylo pro řidiče, pro ČEZ a elektromobily by nemusely mít tak velký dojezd. Stát by si na své přišel jinak a producenti ropy, rafinérie a benzínky by přišli o kšeft.
Ekvivalent množství benzínu a nafty spotřebovaného na území ČR je zhruba 25TWh, což odpovídá dostavbě 2 bloků Temelína a jednoho bloku v Dukovanech.
I pro osobák je těch 20Kw málo. To není ani na udržení
I pro osobák je těch 20Kw málo. To není ani na udržení té dálniční rychlosti. Aby to mělo smysl, muselo by to pokrýt okamžitou spotřebu a další stonásobek dát do baterek aby 1km bylo dobíjení a dalších 100 km auto jelo na baterky.
Co píšeš níže je svatá pravda, ale to nikdo z těch ev-maniaků nechápe. Že v ceně nafty a benzínu jde jen malá část na jeho výrobu a zbytek platíme za to, že máme po čem jezdit.
mysím, že to bude přiliš drahé a neefektivní. Aby se to
mysím, že to bude přiliš drahé a neefektivní. Aby se to zaplatilo, musí tam dát drahé mýto, takže Kč/Km se o dost zhorší. Náklady na elektřinu na dlouhých úsecích nebudou malé a efektivita nebude velká. Navíc to je užitečné jen pro auta s malým dojezdem, kterých bude čím dál tím méně, než toto někde zrealizují.
Prostě lepší je mít velké levné baterky s rychlým levným dobíjením, než toto
Může to mít i vedlejší účinek kdy to bude v zimě
Může to mít i vedlejší účinek kdy to bude v zimě částečně rozmrazovat vozovku a „odklízet“ sníh?
Mně to zase dává největší smysl na dálnicích a
Mně to zase dává největší smysl na dálnicích a rychlostních silnicích. Mohu jet „zadarmo“ a ušetřenou energii v akumulátoru použiji, až sjedu. Tím by se eauta dostala na dálnice s „nekonečným“ dojezdem.
A v poplatku (myte) za prejdene km, by bolo rovno zahrnute
A v poplatku (myte) za prejdene km, by bolo rovno zahrnute dobitie energie za prejdene km 🙂
Cena v čezsku 10 Kč za km 🙂
Cena v čezsku 10 Kč za km 🙂
Tak v místech, kde se na dálnici tvoří kolony, zůžení,
Tak v místech, kde se na dálnici tvoří kolony, zůžení, zpomelení atd, by to dávalo smysl 🙂 By mi zajímalo jak nástup elektromobilů, rychlonabíječek a infrastruktury kolem pohne s už tak tenkýma světovýma zásobama mědi. Stejně tak jen čekám, kdy sběrači kovů objeví a začnou vandalizovat rychlonabíjecí stanice 🙁
Čistě teoreticky na každý úsek 25m bude potřeba
Čistě teoreticky na každý úsek 25m bude potřeba přípojka 22kW (3x32A). Což je na 1km 40 přípojek (80 v obou směrech). To je 2×880 kW.
Todle bych dal do míst kde se tvořej zácpy, tam bude víc
Todle bych dal do míst kde se tvořej zácpy, tam bude víc času na nabití. Aspoň to čekání bude nějakým způsobem užitečný. Pro D1 ideální 😀
25m ? při dálničních rychlostech ?
Hmm kolik kilometrů
25m ? při dálničních rychlostech ?
Hmm kolik kilometrů by se muselo postavit, aby to vydrželo nabíjet alespoň pár minut ? nebo každý kilometr bude 250m tohoto dobíjecího pruhu? V našich podmínkách je to nereálně, když vidím jak rychle a levně se tu staví obyčejná silnice.
Tohle mi dává smysl ve městě 50m od křižovatky.. když minutu dvě stojím na červenou. nebo při jízdě do 50km/h ale né na dálnici.
Aj zeleznice najprv postavili jeden prepoj dvoch miest (Vieden
Aj zeleznice najprv postavili jeden prepoj dvoch miest (Vieden – Breclav – Brno)…
Ked sa niekto konecne rozhodne ze toto je ta spravna cesta, tak jednoducho postupne tie dialnicne useky prestavaju 😉
Qualcomm vyhodil peníze luftem, Tesla už to dávno
Qualcomm vyhodil peníze luftem, Tesla už to dávno vyřešila, žádné problémy, jen zrychlování nabíjení 😉