Nejmenší SUV z aristokratické rodiny luxusních roverů značně omládlo a ukázalo se ve svěžím moderním designu s mild-hybridními pohonnými jednotkami a několika technologickými vychytávkami.
foto: JLR
Druhá generace kompaktního SUV Range Rover Evoque nabídne populární siluetu blízkou karoserii kupé, která se vyznačuje svažující se střechou. Proporce vozu ještě zesilují výrazné blatníky a velká 21″ kola. Luxus se skrývá také v detailech – podívejte se na úzké diodové světlomety a zapuštěné kliky dveří ve stylu Range Roveru Velar nebo Tesla Model S.
NEPŘEHLÉDNĚTE TEST: Range Rover PHEV – Nesmyslně zelený aristokrat
Interiér hostí komponenty z recyklovaných materiálů (až 33 kg), volitelně z eukalyptu či technické tkaniny vyrobené ze znovupoužitelných plastů (53 PET lahví), která se nabízí jako alternativa ke klasickému koženému čalounění.
Land Rover opustil koncepci kulatého výsuvného voliče řazení – nově ovládáte převodovku klasickou pákou, která podle výrobce dodává autu více sportovnosti. Samotný volant najdete také v ostatních modelech značky, ovšem pro Evoque je zbytečně velký a nemotorný, navíc pomocná pádla vyrobená z laciných plastů celý dojem trochu kazí.
foto: JLR
Inovovaný a rychlejší infosystém pracuje standardně ve dvou dotykových obrazovkách, sedadla jsou nastavitelná až v šestnácti směrech a nechybí ani ionizace vzduchu nebo digitální vnitřní zrcátko s kamerou integrovanou do antény ve stylu žraločí ploutve.
Šikovná technika, kterou využívá například Subaru Levorg, nabídne oproti klasickému zrcátku širší úhel pohledu a nevadí ji přeplněný kufr nebo cestující vzadu. Range Rover Evoque má chytrou „rentgenovou“ technologii vytvářející dojem průhledné kapoty, což poskytne řidiči přehled o tom, co se děje pod předními koly.
foto: JLR
Tuhle vychytávku oceníte především při těsném parkování v městské džungli nebo terénu. Navíc díky prodlouženému rozvoru o 20 mm nabízí kabina více odkládacích přihrádek, větší schránku u spolujezdce a prostornější zavazadelník s objemem 591/1383 l.
foto: JLR
Auto má základy v nové platformě, kterou inženýři vyvinuli s ohledem na plánovanou elektrifikaci. Malý elektromotor mild-hybridního systému funguje jako startér/generátor, je spojený se spalovacím motorem a ukládá narekuperovanou energii do baterie umístěné pod podlahou.
Při deceleraci umí počítače vypnout fosilní jednotku už při rychlosti 17 km/h, při akceleraci je naopak elektrická energie využívaná na podporu dynamiky. Systém MHEV snižuje spotřebu auta asi o 6 %, ušetří 8 g CO2 na kilometr a dočasně přidá až 140 Nm točivého momentu.
foto: JLR
Mild-hybridní technologie je k dispozici pro všechny dvoulitrové benzinové i naftové agregáty s výkony od 110 do 221 kW, automatickou převodovkou a pohonem 4×4. Výjimku tvoří základní (neelektrifikovaná) specifikace, která nabídne výkon 110 kW, šestistupňové manuální řazení a pohon předních kol. Příští rok se dočkáme ještě plug-in hybridní varianty s benzinovým tříválcem.
Ačkoli je SUV určené primárně do města, nezalekne se ani terénu. Kompaktní Evoque dostal z „dospěláckého“ Range Roveru techniku pro automatické rozpoznání povrchu a nastavení vozu. Vzrostla také brodivost – z původních 500 mm na 600 mm.
foto: JLR
Mimo silnice přijde vhod takzvaný terénní tempomat, který dokáže řidiče provést konstantní rychlostní při stoupání a klesání. Praktické testy nám však ukázaly, že při větších převýšeních je bezpečnější regulovat rychlost brzdovým pedálem. Na umělém polygonu předváděla druhá generace kompaktního roveru doslova opičí kusy, nechybělo výrazné křížení, prudké sjezdy nebo boční náklony.
Všechny zkoušky prokázaly off-roadové schopnosti vozu a potvrdily konstrukční vyspělost a torzní tuhost karoserie, nicméně do reálného terénu s ním majitelé pravděpodobně nevyrazí. Range Rover Evoque cílí na městský provoz, ženy, případně post druhého auta v rodině.
foto: JLR
Na silnici se naopak cítí nejmenší člen aristokratické rodiny britských SUV jako doma. Ačkoli nemá vzduchové odpružení, rozhodně neztrácí na komfortu. Silnice (včetně těch rozbitých) žehlí s ladností baletky. Na vysoké úrovní je také odhlučnění kabiny a pohonné jednotky jsou v nízkých otáčkách takřka neslyšitelné.
Díky elektromotoru můžete navíc těžit z výhod regenerativního brzdění a ušetřit trochu paliva. V dynamickém režimu se projeví elektrifikace ku prospěchu zrychlení, takže akcelerace za hranici 200 km/h není žádný problém. Trochu péče by zasloužila automatická převodovka, která při rychlém podřazení (sportovní jízdě) zbytečně kope.
foto: JLR
První generace Range Roveru Evoque se celosvětově prodalo přes 772 tisíc exemplářů, současná novinka byla navržena a zkonstruována v Británii, kde se také vyrábí. SUV stojí v základu těšně pod milion korun, zatímco za nejsilnější a nejdražší variantu R-Dynamic HSE zaplatíte skoro 1,9 milionu korun.
foto: JLR
Hamburk sice architektonicky vypadá, jako kdyby ho stavěl hráč Sim City (videohra) po deseti pivech, ale plachtící rovery nám tu převedly, že díky pomocnému elektromotoru lze zefektivnit (potažmo zachránit) motory s vnitřním spalováním a že ani prémiové SUV nepotřebuje (mnohdy nesmyslně) velkobjemové motory.
foto: JLR
Kdy už propána přestabou vyrábět tyhle zhovadilosti
Kdy už propána přestabou vyrábět tyhle zhovadilosti ?!
PHEV s velkou baterkou alespon na 100km a malým spalovacím motorem, protože by se ukázalo, že jedině to má jaký-taký smysl.
Proč proboha hybrid vypíná motor pouze při rychlosti pod
Proč proboha hybrid vypíná motor pouze při rychlosti pod 17kmh?
Odpovím si sám. Qůli tabulkové spotřebě, páč ta skutečná nikoho nezajímá.
Spalovací motor spálí spoustu paliva jenom na to aby se točil i když nepředává žádnou práci.
Co by bylo za problém vypnout a odpojit motor kdykoli dá řidič nohu z plynu?
Protože ve skutečnosti to žádný hybrid není.
Protože ve skutečnosti to žádný hybrid není.
Ta technologie mild-hybrid by to umožňovala. Je to jen
Ta technologie mild-hybrid by to umožňovala. Je to jen otázka software
Resp. stačila by motivace snížení skutečné spotřeby a
Resp. stačila by motivace snížení skutečné spotřeby a ne jen tabulkové.
Kolik že to ujede bez nastartovaného čmoudu? Nula
Kolik že to ujede bez nastartovaného čmoudu? Nula kilometrů? Tak ať smažou slovo hybridní z názvu! Tenhle tank fakt zlepší ovzduší ve městech, na nákupy opravdu ideální. Možná ještě dotaci na vybetonování několika parků a trávníků plus zrušit zeleň a rozšířit cesty, ať se paninkám na ty nákupy dobře jezdí.
Jaký tank? Velikostí to je zhruba jako Škoda Scala.
Jaký tank? Velikostí to je zhruba jako Škoda Scala.
Á, já zapomněl, že dnes už se Scala považuje za
Á, já zapomněl, že dnes už se Scala považuje za městské vozítko na nákupy. Proč nepotahovat po městě 1,8 tuny kvůli 60kg majitelky a tašky s nákupem. Kdyby měla na ty nákupy jezdit v e-UPu, musela by se přece propadnout hanbou. Lidská zhovadilost je nekonečná.
Mě zaujalo to slovo tank. Opravdu si myslíte, že auto
Mě zaujalo to slovo tank. Opravdu si myslíte, že auto velikosti Scaly je tank a nepatří do města? Není každý tak bohatý, aby měl několik aut, na každý účel jedno.
Další propagace spalovací popelnice.
Další propagace spalovací popelnice.
Vopravdu. Nepovidejte. Kazdej elektrifikovanej samohyb se
Vopravdu. Nepovidejte. Kazdej elektrifikovanej samohyb se pocita. Voni Cesi nekupujou ani hybridy a vy byste jim nutil EVcka?
Představ si to. Btw máš blbý informace, prodej hybridů
Představ si to. Btw máš blbý informace, prodej hybridů zrovna rapidně roste.
To sice roste ale z doslova zoufalejch cisel na o neco mene
To sice roste ale z doslova zoufalejch cisel na o neco mene zoufala. Ale nejak se zacit musi, to je pravda.
Mezitim v Japonsku je kazde 5. registrovane (ne nove registrovane) auto hybrid. (Mimo Kei kategorie)
No vidíš, takže sis dokázal že meleš blbostě a pak hned
No vidíš, takže sis dokázal že meleš blbostě a pak hned radši přešaltuješ na Japonsko. Lol :))))
LMFAO 🙂 Konniciwa.
LMFAO 🙂 Konniciwa.
Sorede oshimai
Sorede oshimai
Není na spojení slov „SUV primárně určeno do města“
Není na spojení slov „SUV primárně určeno do města“ něco úplně špatně?
A proč? Spíš záleží na rozměrech. Evoque je třeba cca.
A proč? Spíš záleží na rozměrech. Evoque je třeba cca. stejně dlouhý jako Škoda Scala a u té nikdo nezpochybňuje její vhodnost do auta. Tak proč u tohoto auta?
Prostě mi to přijde jako samoúčelné plýtvání u
Prostě mi to přijde jako samoúčelné plýtvání u kterého nevidím žádný racionální důvod. Minimálně tedy v reáliích českých měst.
Ja to taky povazuju za modni nesmysl.
Ja to taky povazuju za modni nesmysl.
Vždyť ten Evoque je menší na délku než ten Prius co
Vždyť ten Evoque je menší na délku než ten Prius co máš v podpisu 🙂 Nebo ti vadí, že to není hybrid? Tak potom Volvo XC40 je to SUV, ale dělá se jako hybrid. To už může do města? Nebo v čem je problém? 🙂
V tom, ze mi tykate. Kravy jme spolu nepasli.
V tom, ze mi tykate. Kravy jme spolu nepasli.
Tady je diskuse na internetu, ne pražská kavárna.
Takže si
Tady je diskuse na internetu, ne pražská kavárna.
Takže si dej klídek, ty postpuberte.
Co to vlastne znamena, ten pojem „prazska kavarna“?
Co to vlastne znamena, ten pojem „prazska kavarna“?
Třeba místo, kde se schází pseudointeligenti.
Třeba místo, kde se schází pseudointeligenti.
Třeba jako na Hradčanech 😀
Třeba jako na Hradčanech 😀
LMFAO
LMFAO
A to misto je? A pseudointeligenti jsou?
A to misto je? A pseudointeligenti jsou?
To je pojem, který si vymyslela Putinova děvka, aby se měla
To je pojem, který si vymyslela Putinova děvka, aby se měla vůči čemu vymezit.
Souhlasim stoprocentne. Mozna mame spolecneho vic nez by se
Souhlasim stoprocentne. Mozna mame spolecneho vic nez by se mohlo zdat :-).
Ok. Takže argument k věci nemáte.
Ok. Takže argument k věci nemáte.
A proč je jedno auto (Evoque) do města nevhodné a druhé
A proč je jedno auto (Evoque) do města nevhodné a druhé auto (třeba ta Scala) vhodné, přižem ale mají obě auta +- stejné rozměry? Proč jedno ano a druhé ne?
Není. Při městských rychlostech výška auta skoro
Není. Při městských rychlostech výška auta skoro nenavýší spotřebu, a na západních silnicích jsou teréní schopnosti potřeba nejčastěji při zdolávání obrubníků a retardérů právě ve městech.
A to si vážně dnes někdo koupí komponenty z
A to si vážně dnes někdo koupí komponenty z recyklovaných materiálů (až 33 kg) za 1,9mega?