PRVNÍ DOJMY: Range Rover Evoque – Moderna, elektrifikace a rentgenové vidění

Nejmenší SUV z aristokratické rodiny luxusních roverů značně omládlo a ukázalo se ve svěžím moderním designu s mild-hybridními pohonnými jednotkami a několika technologickými vychytávkami.

Vyrazili jsme do německého Hamburku, abychom se s novinkou krátce svezli a přinesli vám první dojmy.
foto: JLR

Druhá generace kompaktního SUV Range Rover Evoque nabídne populární siluetu blízkou karoserii kupé, která se vyznačuje svažující se střechou. Proporce vozu ještě zesilují výrazné blatníky a velká 21″ kola. Luxus se skrývá také v detailech – podívejte se na úzké diodové světlomety a zapuštěné kliky dveří ve stylu Range Roveru Velar nebo Tesla Model S.

Interiér hostí komponenty z recyklovaných materiálů (až 33 kg), volitelně z eukalyptu či technické tkaniny vyrobené ze znovupoužitelných plastů (53 PET lahví), která se nabízí jako alternativa ke klasickému koženému čalounění.

Výsuvné kliky jako u Tesly.

Výsuvné kliky jako u Tesla Model S.
foto: JLR

Land Rover opustil koncepci kulatého výsuvného voliče řazení – nově ovládáte převodovku klasickou pákou, která podle výrobce dodává autu více sportovnosti. Samotný volant najdete také v ostatních modelech značky, ovšem pro Evoque je zbytečně velký a nemotorný, navíc pomocná pádla vyrobená z laciných plastů celý dojem trochu kazí.

Řazení zajišťuje většinou devítirychlostní automat.

Řazení zajišťuje většinou devítirychlostní automat.
foto: JLR

Inovovaný a rychlejší infosystém pracuje standardně ve dvou dotykových obrazovkách, sedadla jsou nastavitelná až v šestnácti směrech a nechybí ani ionizace vzduchu nebo digitální vnitřní zrcátko s kamerou integrovanou do antény ve stylu žraločí ploutve.

Šikovná technika, kterou využívá například Subaru Levorg, nabídne oproti klasickému zrcátku širší úhel pohledu a nevadí ji přeplněný kufr nebo cestující vzadu. Range Rover Evoque má chytrou „rentgenovou“ technologii vytvářející dojem průhledné kapoty, což poskytne řidiči přehled o tom, co se děje pod předními koly.

Pohodlí je připraveno i pro zadní cestující.

Pohodlí je připraveno i pro zadní cestující.
foto: JLR

Tuhle vychytávku oceníte především při těsném parkování v městské džungli nebo terénu. Navíc díky prodlouženému rozvoru o 20 mm nabízí kabina více odkládacích přihrádek, větší schránku u spolujezdce a prostornější zavazadelník s objemem 591/1383 l.

Virtuální rentgenové vidění odhaluje, co se skrývá vpředu.

Virtuální rentgenové vidění odhaluje, co se skrývá vpředu.
foto: JLR

Auto má základy v nové platformě, kterou inženýři vyvinuli s ohledem na plánovanou elektrifikaci. Malý elektromotor mild-hybridního systému funguje jako startér/generátor, je spojený se spalovacím motorem a ukládá narekuperovanou energii do baterie umístěné pod podlahou.

Při deceleraci umí počítače vypnout fosilní jednotku už při rychlosti 17 km/h, při akceleraci je naopak elektrická energie využívaná na podporu dynamiky. Systém MHEV snižuje spotřebu auta asi o 6 %, ušetří 8 g CO2 na kilometr a dočasně přidá až 140 Nm točivého momentu.

Range Rover Evoque druhé generace.

Range Rover Evoque druhé generace.
foto: JLR

Mild-hybridní technologie je k dispozici pro všechny dvoulitrové benzinové i naftové agregáty s výkony od 110 do 221 kW, automatickou převodovkou a pohonem 4×4. Výjimku tvoří základní (neelektrifikovaná) specifikace, která nabídne výkon 110 kW, šestistupňové manuální řazení a pohon předních kol. Příští rok se dočkáme ještě plug-in hybridní varianty s benzinovým tříválcem.

Ačkoli je SUV určené primárně do města, nezalekne se ani terénu. Kompaktní Evoque dostal z „dospěláckého“ Range Roveru techniku pro automatické rozpoznání povrchu a nastavení vozu. Vzrostla také brodivost – z původních 500 mm na 600 mm.

Pro jízdu v terénu má vůz technologii automatického rozpoznávání povrchu.

Pro jízdu v terénu má vůz technologii automatického rozpoznávání povrchu.

foto: JLR

Mimo silnice přijde vhod takzvaný terénní tempomat, který dokáže řidiče provést konstantní rychlostní při stoupání a klesání. Praktické testy nám však ukázaly, že při větších převýšeních je bezpečnější regulovat rychlost brzdovým pedálem. Na umělém polygonu předváděla druhá generace kompaktního roveru doslova opičí kusy, nechybělo výrazné křížení, prudké sjezdy nebo boční náklony.

Všechny zkoušky prokázaly off-roadové schopnosti vozu a potvrdily konstrukční vyspělost a torzní tuhost karoserie, nicméně do reálného terénu s ním majitelé pravděpodobně nevyrazí. Range Rover Evoque cílí na městský provoz, ženy, případně post druhého auta v rodině.

Auta se nezaleknou ani městské džungle.

Auta se nezaleknou ani městské džungle.

foto: JLR

Na silnici se naopak cítí nejmenší člen aristokratické rodiny britských SUV jako doma. Ačkoli nemá vzduchové odpružení, rozhodně neztrácí na komfortu. Silnice (včetně těch rozbitých) žehlí s ladností baletky. Na vysoké úrovní je také odhlučnění kabiny a pohonné jednotky jsou v nízkých otáčkách takřka neslyšitelné.

Díky elektromotoru můžete navíc těžit z výhod regenerativního brzdění a ušetřit trochu paliva. V dynamickém režimu se projeví elektrifikace ku prospěchu zrychlení, takže akcelerace za hranici 200 km/h není žádný problém. Trochu péče by zasloužila automatická převodovka, která při rychlém podřazení (sportovní jízdě) zbytečně kope.

Digitální středové zrcátko.

Digitální středové zrcátko.

foto: JLR

První generace Range Roveru Evoque se celosvětově prodalo přes 772 tisíc exemplářů, současná novinka byla navržena a zkonstruována v Británii, kde se také vyrábí. SUV stojí v základu těšně pod milion korun, zatímco za nejsilnější a nejdražší variantu R-Dynamic HSE zaplatíte skoro 1,9 milionu korun.

Infosystém hostí dvě dotykové obrazovky.

Infosystém hostí dvě dotykové obrazovky.
foto: JLR

Hamburk sice architektonicky vypadá, jako kdyby ho stavěl hráč Sim City (videohra) po deseti pivech, ale plachtící rovery nám tu převedly, že díky pomocnému elektromotoru lze zefektivnit (potažmo zachránit) motory s vnitřním spalováním a že ani prémiové SUV nepotřebuje (mnohdy nesmyslně) velkobjemové motory.

Torzní tuhost karoserie je na výborné úrovni.

Torzní tuhost karoserie je na výborné úrovni.
foto: JLR
vlastní

34 Comments on “PRVNÍ DOJMY: Range Rover Evoque – Moderna, elektrifikace a rentgenové vidění”

  1. Proč proboha hybrid vypíná motor pouze při rychlosti pod
    Proč proboha hybrid vypíná motor pouze při rychlosti pod 17kmh?
    Odpovím si sám. Qůli tabulkové spotřebě, páč ta skutečná nikoho nezajímá.
    Spalovací motor spálí spoustu paliva jenom na to aby se točil i když nepředává žádnou práci.
    Co by bylo za problém vypnout a odpojit motor kdykoli dá řidič nohu z plynu?

  2. Kolik že to ujede bez nastartovaného čmoudu? Nula
    Kolik že to ujede bez nastartovaného čmoudu? Nula kilometrů? Tak ať smažou slovo hybridní z názvu! Tenhle tank fakt zlepší ovzduší ve městech, na nákupy opravdu ideální. Možná ještě dotaci na vybetonování několika parků a trávníků plus zrušit zeleň a rozšířit cesty, ať se paninkám na ty nákupy dobře jezdí.

      1. Á, já zapomněl, že dnes už se Scala považuje za
        Á, já zapomněl, že dnes už se Scala považuje za městské vozítko na nákupy. Proč nepotahovat po městě 1,8 tuny kvůli 60kg majitelky a tašky s nákupem. Kdyby měla na ty nákupy jezdit v e-UPu, musela by se přece propadnout hanbou. Lidská zhovadilost je nekonečná.

                1. Co to vlastne znamena, ten pojem „prazska kavarna“?
                  Co to vlastne znamena, ten pojem „prazska kavarna“?

                2. Třeba místo, kde se schází pseudointeligenti.
                  Třeba místo, kde se schází pseudointeligenti.

                3. Třeba jako na Hradčanech 😀
                  Třeba jako na Hradčanech 😀

                4. A to misto je? A pseudointeligenti jsou?
                  A to misto je? A pseudointeligenti jsou?

                5. To je pojem, který si vymyslela Putinova děvka, aby se měla
                  To je pojem, který si vymyslela Putinova děvka, aby se měla vůči čemu vymezit.

                6. Souhlasim stoprocentne. Mozna mame spolecneho vic nez by se
                  Souhlasim stoprocentne. Mozna mame spolecneho vic nez by se mohlo zdat :-).

Napsat komentář