Praha do roku 2020 zavede městské sdílení elektromobilů e-carsharing, vypisuje výběrové řízení

Hlavní město Praha v rámci podpory elektromobility a sdílené ekonomiky vypsalo veřejnou zakázku na komplexní provoz systému sdílených automobilů na elektrický pohon na území hlavního města a související služby.

E-carsharing bude všem zájemcům a zájemkyním v Praze plně dostupný do roku 2020.
foto: Operátor ICT

Cílem projektu je zajistit celoměstský systém veřejné služby sdílených elektrovozů e-carsharing a zároveň i napomoci rozšířit trh carsharingových služeb v Praze a dále vytvářet podmínky pro rozvoj celoměstské elektromobility jako alternativy k stávajícím prostředkům individuální městské přepravy.

Magistrát hlavního města Prahy na projektu spolupracuje s Technickou správou komunikací hlavního města Prahy a městskou společností Operátor ICT, a. s., jež má na starosti testování a zavádění technologických inovací a chytrých řešení v našem hlavním městě.

Hlavními přínosy této služby bude navýšení počtu sdílených vozů na území hlavního města Prahy, podpora elektromobility a tím snížení emisí v ovzduší a snížení počtu vozů vlastněných uživateli v centru hlavního města.

„Dopad individuální automobilové dopravy na životní prostředí v hlavním městě je neoddiskutovatelný. Studie ukazují, že na 1000 obyvatel je v Praze až 621 aut, přičemž například v Dubaji je tomu 540, v Londýně 327 a v New Yorku pouze 246. Ukazuje se, že vedle podpory veřejné dopravy je nutné také posílit sdílenou dopravu a intermobilitu, to znamená vhodně kombinovat a liberalizovat všechny možné způsoby přepravy ve městě,“ vysvětluje Vladimír Zadina, ředitel úseku Smart Prague v městské společnosti Operátor ICT, a. s.

Součástí projektu je také vybudování potřebné infrastruktury. „Fungování služby carsharingu postaveného na elektromobilech v tomto počtu na území Prahy není samozřejmě možné bez toho, aby byla zajištěna zodpovídající infrastruktura. V současné době pracujeme na vytvoření páteřní sítě padesáti rychlonabíjecích stanic, o jejichž konkrétním umístění mohou občané ještě stále hlasovat on-line na stránkách Smart Prague. Přímo v rámci projektu e-carsharing pak má být instalováno 150 dobíjecích stanic, které budou během dne k dispozici i veřejnosti pro dobíjení jejich vlastních vozů,“ doplňuje Zadina.

Celková vyhlašovaná hodnota veřejné zakázky je více než 1,01 miliardy Kč za sedm let, což je však abstraktní částka stanovená dle požadavků zákona o veřejných zakázkách, který vyžaduje započítat například i příjmy od zákazníků služby, které budou tvořit za sedm let až 830 milionů korun.

Celkové předpokládané náklady města činí necelých 190 milionů Kč, tedy jen asi pětinu celkové částky, a to včetně nefinančních nákladů, jako je úprava a pronájem parkovacích míst a pozemků, na nichž budou stát dobíjecí stanice.

„Lidé se mohou ptát, proč chce přesto Praha platit za služby, které zde již některé firmy nabízí komerčně bez dotací. Současní poskytovatelé carsharingových služeb v Praze dnes využívají v drtivé převaze vozy se spalovacími pohony, jelikož u elektromobilů vychází dle provedených konzultací všem provozovatelům finanční ztráta. Praha chce přispívat k rozvoji elektromobility, a proto se rozhodla vybrat v otevřeném výběrovém řízení formou koncese provozovatele, který nabídne v této službě pouze elektromobily. Příspěvek by měl pomoci překonat vyšší finanční náklady a umožnit nasazení bezemisních vozů v těchto službách. Finálním kritériem výběru je pak pouze výše požadovaného příspěvku města,“ vysvětluje Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT, a. s.

Podpora čisté mobility patří mezi klíčová témata projektů Smart Prague. Jednou z šesti základních oblastí koncepce Smart Prague 2030 je mobilita budoucnosti, která bude čistá, inteligentní, samořídící a sdílená, a jejímž cílem je snížit emise z dopravních prostředků a učinit dopravu v Praze plynulejší a pohodlnější.

tisková zpráva

40 Comments on “Praha do roku 2020 zavede městské sdílení elektromobilů e-carsharing, vypisuje výběrové řízení”

  1. Jako opatření ke snížení dopravní zátěže ve městě
    Jako opatření ke snížení dopravní zátěže ve městě zavedení sdílených vozidel nestačí. Máme levné mhd i taxi a těm konkurovat moc nemůže. Měl by konkurovat individuálnímu vlastnictví a parkování nevyužitých vozidel nebo dojíždění do vnitřního města. Pak by bylo potřeba zavést restrikce na spalovací vozy pro vjezd do centra, zvýšit kapacity P+R parkovišt, postihovat poškozené dpf filtry, zvýšit cenu parkování, zvýhodnit firmy rozvážejíci s eko vozy a v celkově vytvořit motivaci pro zefektivnění dopravy. V takovém prostředí pŕijdou komerční poskytovatelé sami i bez podpory z rozpočtu města. Sdílené vozy jsou alternativa, město je auty přesycené a je to potřeba řešit, zejména diesely, které patří na dálnice a ne aby chrchlaly mikroprach a saze v centru. To by se to ale muselo řešit komplexně..

        1. Ano, bohužel. A čím více moci stát uzurpuje, tím více
          Ano, bohužel. A čím více moci stát uzurpuje, tím více přerozděluje nebo povoluje a tím větší je prostor pro korupci a rozkrádání.
          V Praze se jen navíc kumulují, mísí a vzájemně přetahují zájmy různých skupin místních částí, zájmy různých skupin na magistrátu, zájmy různých skupin na kraji, jímž Praha současně je, zájmy různých skupin na jednotlivých ministerstvech a centrálních orgánech a nakonec zájmy různých skupin okolo hradu. Do toho podsvětí a všechny centrály cizojazyčných mafií a je vymalováno.
          V ostatních částech země je to jednodušší, pijavic tam bývá řádově méně a je obvykle na první pohled jasné, kdo tam nejvíce sosá. Viz třeba takový Syner neblahé paměti a Liberecko.

          1. Přesně tak. Proto i všechny ty dotace tvářící se
            Přesně tak. Proto i všechny ty dotace tvářící se bohulibě (na car sharing, na EV, na nabíječky, atd…) jsou zdrojem korupce a rozkrádání. Ale tady se často setkávám s tím, že dotace jsou v principu špatné, ale když to jde na něco co já využiji, tak je to najednou fajn a najednou je to dobrá věc… třeba ta elektromobilita. Taková schizofrenie 🙁

            1. Věc se má tak – systémově je to špatně a vzniklo to z
              Věc se má tak – systémově je to špatně a vzniklo to z korupčních důvodů a nakrmí se tím pijavice (zde „zpracovatelé“) ale ty peníze už nikdo „lidu“ nevrátí.
              Co je tedy lepší – v růžku tiše doufat že ostatní napadne totéž a nikdo se o dotace nepřihlásí aby bylo jasné že tohle se podporovat nemá, nebo se přihlásit a relativně férově (každý má tu příležitost) získat něco co je placeno z daní i toho kdo se přihlásil ?

              Těžká volba.

              Můžete si myslet že to je schizofrenie nebo jen čistá vypočítavost a mamon (což ve skutečnosti také(ve významu přidané hodnoty) je) ale brát či nebrat je otázkou každého jednoho člověka a zpochybňovat jeho rozhodnutí je na vážnější diskusi než jen to smést ze stolu jedním smutným smajlíkem.

  2. Tak toto je bomba, jsem se válel smíchy, jak si někdo
    Tak toto je bomba, jsem se válel smíchy, jak si někdo dokáže vydělat pár korun 🙂
    praha.idnes.cz/elektrokolobezky-lime-lide-nabijeni-vydelavaji-tisice-p18-/praha-zpravy.aspx?c=A181129_100749_praha-zpravy_rsr

    To by mohli zavést i u toho půjčování aut, aby se nestalo, že člověk dorazí k autu a to má prázdnou baterku.

        1. Taky jsem jejich jeden vůz koupil a jezdí jako divý =) Ptal
          Taky jsem jejich jeden vůz koupil a jezdí jako divý =) Ptal jsem se jich, proč to vlastně krachlo a důvodem prý byl hlavně rezervační systém, který měl chyby a houby podporu. Ostatní věci, jako je chování uživatelů a špatné jednání magistrátu by se prý daly přežít.

          1. Já mám informace od zaměstnance, že to investor prostě
            Já mám informace od zaměstnance, že to investor prostě už nechtěl dál dotovat. S EMuj jsem jezdil, rezervační systém byl v pohodě, jen ty ceny byly šílené a auta dost stála (párkrát jsem si půjčil auto po 3-4 dnech a bylo tam, kde jsem ho nechal). Trochu asi přestřelili ceny, pokud si dobře vzpomínám, tak to bylo 50 Kč/hod. + 5 Kč/km, což bylo fajn na blbnutí a na mou první zkušenost z elektromobilem, ale dlouhodobě neudržitelné, zvlášť v dost konkurenčním prostředí.

                1. My se tady bavíme, co je o kačku levnější, ale o to v
                  My se tady bavíme, co je o kačku levnější, ale o to v dnešní době klimatické změny nejde. Jde o přežití!!

                2. Co jsem tu na Hybridu tak 80 % diskutujících donekonečna
                  Co jsem tu na Hybridu tak 80 % diskutujících donekonečna řeší, které auto se jim „zaplatí“ a že domácí FVE je jen pro dobrý pocit protože se skoro nezaplatí :))))
                  To že auto se zaplatí leda tak taxikářům a FVE není jen pro dobrý pocit, tak na to moc lidí neslyší, stejně tak jako 99,9999 % majitelů dízlgejtových rakovinometů včetně médií řešilo jenom jak moc Dízlgejt ohrozí jejich kapsu a jestli nepřijdou o výkon a nízkou spotřebu u svýho miláčka, případně co by se na tom dalo trhnout… Že to zasírá planetu a zabíjí lidi jim je hluboko u zadele.

  3. Více detailů:
    Tendr 1) Výstavba 60 dobíjecích hubů pro

    Více detailů:
    Tendr 1) Výstavba 60 dobíjecích hubů pro osazení až 150 ks dobíjecích stanic po 2 dobíjecích bodech (300 parkovacích stání) + zajištění připojení do distribuční sítě. Hodnota 50 mil. bez DPH, součástí nejsou dobíjecí stanice.
    Tendr 2) 600 sdílených elektromobilů ve 4 kategoriích, servis a údržba, technické kontroly, pojištění, IT řešení vč. podmínek nastavení tarifu a instalace 150 dobíjecích stanic po 2 dobíjecích bodech. Hodnota 1,01 miliardy bez DPH.

    Jinými slovy pokud bychom brali 10x předražený milion za dobíjecí stanici, 10x předražené IT řešení za 250 milionů, tak zbývá milion bez DPH za jeden elektromobil.
    Pokud mají být příjmy ze 600 aut 830 milionů za 7 let, musí každé auto vydělat 16 468 Kč měsíčně (19 926 Kč vč. DPH).

  4. Proč si někdo myslí, že když to nefungovalo v Paříži,
    Proč si někdo myslí, že když to nefungovalo v Paříži, tak to bude fungovat v Praze?
    Podobně jako sdílení jízdních kol nejprve města dotovala. Ale pak se ukázalo, že se to dá provozovat efektivněji jako komerční aktivita a město jen musí stanovit podmínky.
    Pokud se veřejný carsharing s elektromobily nevyplatí, tak ho nedotujme, nastavme podmínky. Případně zkusme nabídnout nefinanční pobídky, které zatraktivní elektromobily pro komerční provozovatele carsharingu.

  5. Město nemá zasahovat do fungující oblasti podnikání.
    Město nemá zasahovat do fungující oblasti podnikání. Pokud vedení magistrátu chce prosazovat elektromobilitu, má ji zajistit ve vozech MHD, atd..

    Je to stejné, jako když nám úředníci na radnicích připravují kulturní akce. Zatímco většinu pořadatelů kulturních akcí zatíží zvláštní městskou daní z každé vstupenky, hrstce kamarádů pořádajících kulturní akce zadotují podnikání v rámci tzv. „partnerství“ a dalším kámošům nechají vydělat nesmyslné částky za kulturní akce na ulici.

    Radnice tady nejsou proto, aby křivili fungující trh a zajišťovali něco, co si má každý zaplatit z vlastní kapsy. Radnice mají utrácet naše daně jen za veřejné služby, Které si nemůžeme zajistit sami.

    1. Přesně tak.
      Pokud chce město čistou mobilitu, tak má

      Přesně tak.

      Pokud chce město čistou mobilitu, tak má začít u smradlavých busů jako první. A samozřejmě, u všech dopravních prostředků provozovaných městem.

      A pokud vím, tak v Praze už se EV normálně půjčit dají, tak v čem je problém? V tom, že se to moc nevyplatí? Takže zase dotace? Hm… super 🙁

      1. Včera a dnes jsem si v Praze užil přestupní uzel Černý
        Včera a dnes jsem si v Praze užil přestupní uzel Černý most. Po elektromobilu v Ostravě, elektrovlaku Ostrava-Praha a elektrickém metru to byl humus nejvyššího kalibru. Dvoupatrový terminál plný smradlavých nastartovaných dýzlů, protože +3°C. Ať už byly před odjezdem, po dojezdu nebo jen parkovaly. A kolem toho frčely po magistrále další stovky osobních dýzlů a kamionů. Když slyším pojem ekoterorista tak jak nazvat toto? Spalovací fašista? Veřejná plynová komora?

        1. A to jsi Radovane ráno nešel spustit vytápění svého vozu
          A to jsi Radovane ráno nešel spustit vytápění svého vozu před barákem aby veslestojící vůz fašistka nenastartovala a za výfuk přistavila malé dítě do doby než oškrábala vokna. Potom přiotrávené dítě umístila do sedačky nasedla, odjela a celému vnitrobloku milostivě zanechala smradlavý dáreček pokud by náhodou byli tak drzí a větrali mikroventilací. Poslední dobou lituji jak jsem vychován a že mám psychické zábrany vztáhnout na ženy ruce k inzultaci. Drzé čelo a jáismus nepřizpůsobivých (i když jsou příslušníky většinové společnosti) nás ve spojitosti s mravními hodnotami zničí.

          1. Včera jsem se vrátil do Ostravy večer, pěkně mrzlo.
            Včera jsem se vrátil do Ostravy večer, pěkně mrzlo. vyzvedl si auto z nadzemních automatických garáží. A hezky zásobil plíce dýzlovým sajrajtem. O den dříve byl totiž na garážích takový nával, že to borec musel nechávat stát venku, na parkovišťátku, příjezdové cestě, dokonce i na trávníku. No a se mnou dorazili ještě 4 lidi a 3 to měli podél cesty. Otevřeli, nastartovali, dýmu jak z lokomotivy a dusivý smrad, kravál jak v JZD. A začali škrábat okna od ledu….

          2. Netřeba inzultovat, stačí bejt argumentačně důrazný
            Netřeba inzultovat, stačí bejt argumentačně důrazný (tím nemyslím na něko řvát) a i s relativně nezvýšeným hlasem dokážete vytvořit v provinilci nepříjemný pocit.
            V nejhorším co jsem vypozoroval tak lidem se dost težko polyká když jim řeknete, že provozujou rakovinomet, zvlášte když maj vlastní děti. Spousta si myslí že jsou celkem spořádaní občané, ale tohle je staví do dost nepříjemnýho světla.

  6. Koukám,že se někdo ne a ne poučit z chyb ostatních. Kolik
    Koukám,že se někdo ne a ne poučit z chyb ostatních. Kolik takových společností,byť i s podporou města nakonec skončilo v mínusu zavřeli krám. Ale u nás nééé. U nás to jistě bude fungovat. Takový e-Můj to taky po pár letech zavřel. Když už chtějí provozovat elektroauta,tak ať k tomu postaví odpovídající počet nabíjecích stanic.Připadá mi to,že se chce zase jen někdo dostat k státním nebo městským penězům a pak sorry,nevyšlo to. To si snad někdo myslí,že ty auta nedopadnou jako ty koloběžky? Rozbité a stojící všude možně?

Napsat komentář