V rámci projektu OpEneR pracují evropské firmy a vědecké instituce na technikách prodloužení dojezdu elektrických aut. Tentokrát však není řešením nižší hmotnost auta nebo lepší baterie. Většího dojezdu je dosaženo kombinací využívání pokročilých asistenčních systémů auta a energicky efektivní jízdní strategie.
foto: Bosch
Projekt OpEneR odstartoval v roce 2011. Na projektu spolupracují rakouský výrobce pohonných systémů AVL List GmbH, španělský výzkumný institut Centro Tecnológico de Automoción, německý výzkumný institut Forschungszentrum Informatik Karlsruhe, francouzská automobilka Peugeot a německá firma Bosch.
Vedoucím projektu je Bosch. Projekt pracuje s rozpočtem 7,7 milionu euro, z toho 4,4 milionu poskytla Evropská komise. Technickým cílem projektu OpEneR je vytvořit pokročilý centrální řídící a kontrolní systém elektrického auta, odlehčeně řečeno „CML“ elektromobilu.
V rámci projektu OpEneR (OPtimal ENErgy consumption and Recovery based on a system network) upravili inženýři dva prototypy elektrických vozidel Peugeot 3008 e-4WD.
„Inženýři a vědci pracovali na vylepšení elektrického pohonného ústroji, regeneračního brzdového systému, navigačního systému a senzorů, stejně tak i na funkcích propojující jednotlivé součástí,“ dočteme se na oficiálních stránkách projektu OpEneR.
Kromě technických úprav řeší OpEneR i jízdní strategii. Pokud řidič plánuje dosáhnout nízké spotřeby energie, musí se řídit pokyny systému a připravit se na některá omezení.
foto: Bosch
Jednou z možností, jak snížit spotřebu elektrické energie, je volba optimální trasy podle navigace. Řídicí systém OpEneR bere na vědomí všechny omezení rychlostí, městskou zástavbu, počty křižovatek, semaforů i odboček, aby volil trasu s nejmenšími nároky na spotřebu elektrické energie.
Na nižší spotřebě se podílí také elektrický horizont a data z navigace ukazující stoupání nebo klesání. Při klesání tak řidič, podle pokynů, sundá nohu z plynu a auto jede na volnoběh.
Stejně tak navigační systém hlídá hranice měst i omezení rychlosti. Pokud se blíží úsek s nižší rychlostí, řidič dostane s předstihem pokyn, aby ubral plyn.
Jedním z úkolů OpEneR je rovněž vypracování nového rozhraní člověk-stroj. Peugeot e-4WD získal obří displej, na kterém jsou všechny informace a pokyny jasně zřetelné, včetně velké digitální mapy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Rady a tipy pro úspornou jízdu
Shell Fuelsave Challenge 2013: jezdit úsporně může opravdu každý
Jistě všichni cítíme, že šetření elektrické energie není zadarmo. V rámci technických úprav a dodržování pokynů vypracovaných v projektu OpEneR klesla spotřeba elektrické energie elektromobilu Peugeot e-4WD o 27 až 36 %, oproti běžné „sportovní“ jízdě.
Avšak doba jízdy stoupla o 8 až 21 % podle toho, jak byl řidič ochoten řídit se radami systému. Pokud se nechtěl řidič nijak časově omezovat, spotřeba elektrické energie klesla o 5 %.
taku somarinu som uz davno
taku somarinu som uz davno necital. ked chcem byt usporny, sadnem na elektricky bicykel a nebudem vozit svoju vahu v s jednou tonou a tvarit sa ze kazdy krok s autom prepocitam na kalkulacke a doslednom francuzkom uvazovani pri pojedani bagety a opakovani poucky, konzeretravu.
Mám obyčejný mozek,
Mám obyčejný mozek, který je asi lepší, než jakýkoli počítač. Dokáži s ním jet autem o hmotnosti 1500 kg za 10 kWh/100 km.
Jezdit úsporně lze a mnohdy to je zábavné a člověka to uspokojí víc, než něco, do čeho nemůže ani zasáhnout. Je pravda, že se na to někdo dívá jinak a použije počítače. možná ten, kterému na to jeho mozek nestačí. Profil tratě moc neřeším, vždy se musím vrátit do stejné nadmořské výšky.
V autě mám nezávislé topení, ale to auto je z doby, kdy se v PSA snažili o to, aby to bylo použitelné v praxi.(r.v. 1996)
Nyní ani nevyužijí vlastních zkušeností a nechají si auta stavět v Japonsku. P106 nemá po 18ti letech známky koroze, po upgrade baterií ujede 500 km a nejsem si jist, zda jej mám vyměnit. Možná až si dám dohromady něco opravdu lepšího.
Ako to teraz vyzera s
Ako to teraz vyzera s elektromotormi v disku kolies pre osobne auta ?
Hmmm CML – centrální mozek
Hmmm CML – centrální mozek lidstva. Vždyť tohle už vymysleli návštěvníci.
Plytvanie, plytvanie. Dôkaz
Plytvanie, plytvanie. Dôkaz kde dáva EU peniaze. Co v tomto stalo 8 milionov Eur?
Bože, to je stupidita
Bože, to je stupidita
hmm, hledání lepší trasy
hmm, hledání lepší trasy pomocí GPS a pár softwarových udělátek říkajících, teď jeď pomaleji… Mě to připadá jako další příklad plýtvání peněz z EU
27 až 36 %, oproti běžné
27 až 36 %, oproti běžné „sportovní“ jízdě. Nevím, jestli sportovní jízda je u elektromobilů běžná, ale chápu, že oproti klasické „nesportovní“ jízdě by ta čísla byla horší a projekt by vapadal jako vyhazování paněz. Ale každá kapka v moři rozvoji elektromobility je dobrá.
Nebolo by efektivnejsie
Nebolo by efektivnejsie pridat do elektromobilov nezavisle vykurovanie, ktore by usetrilo energiu hlavne v chladnom obdobi? To by bolo asi lepsie nez tento „vyskum“.
Fíjó, to je peněz.
Snad
Fíjó, to je peněz.
Snad nejsem jediný komu se zdá tenhle výzkum zbytečný?
Kdyby raději těch 7 milionů eur dali na výzkum lehčích a levnějších baterií. Tak bysme tu měli nové baterie daleko dříve.
Neříkám, že by nebylo dobré mít lepší řídící systém, snad ale důležitější dnes je baterie.
Nikdo se nechce nechat omezovat. S obyčejnou Fabii jsem taky udělal spotřebu 3,6 litrů nafty na 100 km a žádný článek jsem k tomu nepotřeboval! Ale doba jízdy byla skoro dvojnásobná a ostatní řidiče jsem pěkně štval a brzdil.