LPG, propan-butan nebo jen čistý propan, autoplyn, ale i bio LPG nebo biopropan. To vše jsou názvy používané pro zkapalněný ropný plyn, tedy Liquified Petroleum Gas. Díky nezávislosti na distribuční síti se s ním setkáme v širokém spektru aplikací, často také ve sportu. Obvykle slouží i jako palivo pro olympijský oheň a nejinak tomu bude na letních olympijských hrách 2024 v Paříži.
LPG je nejrozšířenějším alternativním palivem, které má uplatnění od pohonu automobilů nebo manipulační techniky, přes vytápění domácností a zajištění energie pro firmy až po využití LPG v tlakových láhvích v mnoha oborech či aktivitách.
SOUVISEJÍCÍ: Objem bio LPG dodaného na český trh výrazně roste
Podle České asociace LPG jezdí v Česku na autoplyn asi 170 000 automobilů a poslední tři roky patří z hlediska registrací nových LPG vozidel k těm vůbec nejsilnějším. Roste i spotřeba topného propanu, a to zejména díky vyššímu zájmu domácností, které opouštějí tuhá paliva. LPG je i tradičním palivem olympijského ohně. Jaká další využití má LPG ve sportu?
Doprava na golfovém hřišti i jeho údržba
Plyn v láhvích využívají karavanisté, kutilové i řemeslníci, firmy pro pohon manipulační i další techniky. LPG však také pohání například golfové vozíky, které během hracího dne najezdí dlouhé kilometry a plynový pohon je ekonomicky i ekologicky úsporný. Existují ovšem i plynové sekačky na trávník. Podobnými možnostmi uplatnění LPG jsou štěpkovače, štípačky, speciální děla k plašení ptáků a predátorů nebo čerpadla a elektrocentrály.
Úprava ledu na zimních stadionech
Na LPG funguje opravdu různorodá technika, například ledové rolby. „V pražské O2 aréně nebo sportovní hale Fortuna by se bez nich neobešlo jediné hokejové utkání. Jejich pohon zajišťujeme pravidelnou dodávkou čistého propanu v moderních kompozitních láhvích,“ popisuje Jiří Karlík, odborník na LPG a generální ředitel společnosti Primagas. Kompozitní láhve jsou lehčí než klasické ocelové i bezpečnější. Ze stejného materiálu například česká firma HPC Research vyvinula kompozitovou palivovou nádrž pro pohon satelitu na oběžné dráze.
Nedílná součást balónového létání
Horkovzdušný balón se k nebi poprvé vznesl na konci 18. století a dodnes je balonové létání populární adrenalinovou zábavou. Česko dokonce patří k balonovým velmocím. Například brněnská firma Kubíček Factory dodává horkovzdušné balóny do celého světa a její zakladatel Aleš Kubíček letos získá nejprestižnější ocenění ve světě balooningu. Na Albuquerque International Balloon Fiesta v Novém Mexiku mu bude uděleno členství v Hall of Fame FAI neboli síni slávy balónového létání.
Ke vzletu balonu je nutné dostatečně ohřát vzduch uvnitř. Dnes už není nutné rozdělávat oheň, ohřev vzduchu zajišťují hořáky, které spalují LPG, respektive čistý propan. Nutnou součástí každého balonu jsou proto i speciální tlakové palivové láhve. Plyn umožňuje rychlou regulaci teploty stejně jako například na plynovém vařiči, a tedy pohodlné a rychlé vystoupání do potřebné letové hladiny pro správný směr větru.
Hnací plyn například u airsoftových zbraní
Čistý propan i další uhlovodíky se využívají také jako tzv. hnací plyn při výrobě aerosolových sprejů. Zajímavostí je, že ve sprejích se nejprve zakázaly freony kvůli jejich negativnímu dopadu na ozonovou vrstvu. Byly nahrazeny tzv. F-plyny, které ale mají výrazně vyšší potenciál globálního oteplování než CO2, a proto byly následně také zakázány.
Na stejném principu jsou poháněny rovněž airsoftové plynové zbraně. U nich se používá oxid uhličitý (CO2) nebo tzv. Green Gas, což není nic jiného než propan s eventuální příměsí nějakého dalšího plynu a maziva. Doplňuje se stejně jako plyn do zapalovače – ventilek se přiloží k zásobníku a během několika vteřin je zbraň připravena. Zelený plyn si airsoftoví hráči oblíbili hlavně díky snadnému doplňování, ale i nižší ceně a stabilnímu výkonu.
Olympijský oheň spaluje obnovitelný plyn
LPG udržuje při životě nejznámější symbol olympiád: olympijskou pochodeň. K zapálení jejího plamene bylo historicky použito mnohé od střelného prachu až po olivový olej. Palivo ze zkapalněného plynu se k udržení olympijského ohně používá od roku 1972.
Historicky na Olympiádách hořel propan-butan i čistý propan. Novinkou letních olympijských her 2024 v Paříži je, že poprvé v historii je palivem olympijského ohně biopropan.
„Bio LPG je jednou z cest, jak omezit produkci skleníkových plynů bez nutnosti rozsáhlých investic do nové infrastruktury. Lze jej okamžitě využívat ve stávajících zařízeních, tedy motorech či plynových kotlích i dalších spotřebičích, takže i v olympijské pochodni,“ říká Jiří Karlík z Primagasu, který je průkopníkem bio LPG na českém trhu.
„Letos dodáme na trh rekordních 2000 tun bio LPG. Nahradíme-li 10 tun fosilního LPG biopropanem dodávaným nyní na český trh, ušetříme emise CO2 o váze šesti afrických slonů, z nichž každý váží 5,5 tuny, nebo uhlíkový ekvivalent čtyř obletů letadlem kolem celé zeměkoule,“ ilustruje přínos obnovitelných zdrojů LPG paliva Jiří Karlík.
zdroj: tisková zpráva
Pánové, čeká mě dovolená s elektromobilem. V pondělí vyrážíme s přáteli na výlet a protože je kámoš trochu lempl, včas si nezajistil v práci auto pro heteráky a zůstal na něj jako poslední auto co nikdo nechtěl elektromobil pro teplouše. Před námi dva a půl tisíce kilometrů..
Tak to se těším co potom napíšeš. Neměli byste trénovat napřed kratší trasy? Pokud nejste zvyklí tak se z toho dlouhého ticha můžete i zbláznit. Radši jeďte za náklaďákem abyste nedostali absťák z nedostatku vůně ropných produktů.
Jedeme ve skupině, tři auta, tak neboj. Myslím si, že trasa Polsko-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko bude dost adrenalin. Je to chcípák ID3.
Nechápu, proč někdo chce absolvovat dovolenou „nedodělaným autem a chcípákem“ ID3.
Výsledek je dopředu tady všem jasný.
Proč jste si nevybrali Teslu 3 nebo Y, a nebo alespoň BMW, Mercedes ale také i Ionig 5 případně 6.
Jo ty chceš napsat, že vaše cesta skončila, ještě před Slovenskem.
Je to firemní auto, které si půjčuje na dovolenou. Jiné nemá. Ale možná elektrický chcípák zůstane v Praze a půjčí si ode mě.
Každý dobrý prodejce EV ti za poplatek půjčí jakékoliv EV na zkoušku, tedy i na dovolenou.
Takže výběr je jen, se musí chtít!
Mám určité pochybnosti, že půjčí auto na 2,5 tisíce kilometrů. Pokud už bychom řešili půjčovnu, a to je zbytečné, ten nájezd bude nějmíň za desítku, spíš víc. A určitě si nebude půjčovat elektromobil.
A proc je to nedodelany a chcipak? Nejake argumenty budou?
je to tichy bezpecny auto
160 to jede, zrychluje vic nez dobre, v lete nabiji rychle pokud na nabijecku prijedes vybity pod 20%,
snad to bude vetsi baterka, pak to ujede po dalnici vic jak 300km ze 100%
pokud stredni tak 260 ze 100% pak nabijet 30 minut do 80% a dalsich 200km,
pro rychlou jizdu je potreba to zbytecne neprebijet (aby neztracet cas pomalym nabijenim)
na prvni pokus nejspis budete bat a jeste k tomu to auto zbytecne panikuje ze nedojede ve skutecnosti je ale v poradku, tak to chce trochu zkusenosti z dalkami pro optimalni jizdu
No tak já myslím, že je to „nedodělané“ auto jako všechna EV od VW.
Odpověděl jsi skoro sám na vše na co se ptáš.
Ještě ti nezhasíná displej po cestě, tak buď rád.
Ani ti nikdo neřekne jakou tam máš baterii a že tam dávají od 3 výrobců je asi fajn.
Pokud to neujede bez problémů alespoň 450 km, tak to na dálky fakt není i kdyby nabíječky byla co 50 km.
To jsi fakt specialista na EV a na auta. Zvlast od VW.
A ne display nezhasina. Pokud to dela, je to zavada a s tim musis do servisu. Je to jednoduchy.
Co je na tom ze jsou tam baterky od 3 vyrobcu?
Ono cokoliv muze byt od ruznych vyrobcu. A co? I kola i brzdy i sterace na jakem koliv aute.
Ono malo ktery EV ujede 450 km na jednu baterku dalnicni rychosti. Nicmene dalky lidi jezdi i s nejmensi baterkou v ID.3
pro Xden…. Jen k těm baterkám od různých výrobců:
Četl jsem drby, že BMW zrušil objednávku od evropského výrobce baterií Northvolt (asi jediný v Evropě kdo dělá opravdu svoje články)…
A nebylo to, že by nepotřebovali v BMW baterky, ale že prý ty články od Northvoltu zdaleka nedosahují nominálních hodnot. Na rozdíl od čínských, které jsou reálně nad nominálem.
Nevím, třeba to není úplně pravda, ale ani bych se nedivil 😐
Tak VW pouziva clanky od LG a od CATL. Mozna jeste neco. LG vyrabeji dokonce v Polsku. Stavi take vlastni vyrobu clanku.
Maji vlastni duvody co pouzit se tyce kapacity vyroby, vykonu, ceny a t.d.
Tesla take dava ruzne clanky od Panasoniku, LG, CATL, BYD a vlastni. Zalezi na logistice, cene a vykonu a kdo vi jeste cem.
Nejake zavery delat z toho ze pouziva 3 ruzne druhy je proste divny. Je jasny ze novejsi jsou asi lepsi (otazka ale v cem, mozna jen v cene) – vyvoj pokracuje.
Tady popis 3 měsíce „utrpení“ s ID3:
//youtu.be/lwWjt96W1k0
Ještě, že nejede v Tesle, to by mohl utrpět úraz elektrickým proudem jako tito pánové, kteří zjistili, že je denní ježdění rachotinami už nebaví:
//youtu.be/asc8Zidlw8M?t=1159
Snad uz vite ze ve skupine nema smysl jezdit za sebou. Nejlepe oznacit nejake klicove body a tam se potkavat. Kazdy ridic ma sve tempo. Na EV budete samozrejme cekat – na kazdych 500km bude mit spozdeni oproti spalovakum kolem hodiny (+- 30min zalezi na zkusenosti ridice EV), pokud spalovaky nebudou delat prestavky
My za sebou při dlouhých přejezdech jezdíme, ustálenou stodvacítkou. Je to pohodlnější. Ve vedení se střídáme po zastávkách. Na nárazník lepím Véčko ze žluté reflexní pásky jako rozlišovač.
Jezdil jsem „retezem“ nekolikrat a pro me je to naopak vic na nervy. Coz „Aliis alia placent“.
Pro ID.3 je 120ka dobra rychlost na dalnici. Nad to uz zere zbytecne moc.