Nový systém tlumičů Audi snižuje spotřebu paliva a zvyšuje komfort

Zpětné získávání energie bude hrát v mobilitě budoucnosti stále významnější roli, a to dokonce i v oblasti podvozku automobilu. Audi pracuje na prototypu s označením „eROT“, u něhož nahrazují elektromechanické rotační tlumiče dosavadní hydraulické tlumiče

Horizontálně uložené točivé elektromotory nahrazují teleskopické tlumiče. Systém v budoucnosti umožní rekuperaci energie v rámci podvozku.
foto: Audi

Princip systému eROT je jednoduchý: „Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo,“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj.

„Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V. Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku,“ dodává.

Systém eROT reaguje rychle a s minimální setrvačností. Jako aktivně řízený systém tlumení se ideálně přizpůsobuje nerovnostem vozovky a jízdnímu stylu řidiče.

Charakteristiku tlumičů lze libovolně definovat prostřednictvím softwaru, čímž se rozšiřuje rozsah funkčnosti. Přitom je vyřešen problém vzájemné závislosti mezi fázemi stlačování a roztahování tlumiče, která limituje možnosti běžných hydraulických tlumičů.

U systému Audi eROT je charakteristika tlumení při pohybu kola nahoru komfortně měkká, aniž by to negativně ovlivňovalo tuhé tlumení ve fázi, kdy se kolo pohybuje dolů. Další výhodou nového systému tlumičů je jeho geometrie.

Horizontálně uložené točivé elektrické stroje nahrazují svislé teleskopické tlumiče zadní nápravy, z čehož plyne výhoda i pro zavazadlový prostor.

Systém eROT umožňuje kromě libovolně programovatelné charakteristiky tlumičů ještě jednu funkci, protože dokáže přeměňovat kinetickou energii kol při pohybu nahoru a dolů během propružení na elektrickou energii.

Za tím účelem je pohyb kola převáděn prostřednictvím ramena. Zachycený pohyb je následně přenášen prostřednictvím převodovky do točivého elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii.

Během testů na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu 100 až 150 W, přičemž hodnoty se pohybovaly od 3 W na nově vyasfaltované dálnici do 613 W na hrbolaté silnici nižší třídy. V reálném provozu zákazníků to odpovídá snížení emisí CO2 až o 3 gramy na kilometr.

Základem nové technologie eROT je palubní elektrická síť s napětím 48 V, která poskytuje vysoký výkon. V prvním evolučním stupni nabízí její lithium-iontový akumulátor kapacitu 0,5 kWh a nejvyšší výkon 13 kW.

Stejnosměrný měnič propojuje 48V vedlejší palubní elektrickou síť s 12V hlavní palubní elektrickou sítí, v níž pracuje velmi účinný generátor se zvýšeným výkonem.

První výsledky testů technologie eROT jsou velmi slibné, a proto si lze velmi dobře představit její použití v budoucích sériově vyráběných modelech Audi. Podmínkou k tomu je 48V palubní elektrická síť, která tvoří základ elektrifikační strategie značky Audi.

Pro rok 2017 je plánováno uvedení druhého evolučního stupně v novém modelu Audi, u něhož bude 48V síť plnit funkci hlavní palubní elektrické sítě, která bude mimo jiné napájet výkonnou hybridní soustavu bez režimu výhradně elektrického pohonu (tzv. „mild hybrid“). Její potenciál úspory paliva činí až 0,7 litru na 100 kilometrů.

tisková zpráva

43 Comments on “Nový systém tlumičů Audi snižuje spotřebu paliva a zvyšuje komfort”

  1. Na těchto tlumičích se mi
    Na těchto tlumičích se mi líbí jejich dynamika, kterou lze ladit ve velkém rozsahu. K tomu jejich horizontální uložení, to by se šiklo i Tesle. Otázkou je spolehlivost, na kterou dá odpověď až čas. Pokud to však neosekají na materiálu, tak by to mohlo být ok.

  2. Btw přepočítejte si to.
    Btw přepočítejte si to. Když by to dávalo průměrně 125W. Při rychlosti 60Km/h je to 125Wh tj. i max ceně el. energie 5kč/kWh je to 0,625 Kč/100Km. Přepočítáno na benzín 9Kwh na 1L je to 0,013 l na 100Km. Tj. na celé životnosti auta třeba 300.000Km to ušetří 39l paliva. Tj. cca 11.000 Kč 🙂

    Jo fandím tomu, levné, bezporuchové a praktické.

    1. zivotnost auta 300.000Km?
      zivotnost auta 300.000Km? tak malo? ja sve posledni auto prodaval s najezdem prez 750 tisic km a svoje posledni slovo to auto pokud se o nej dalsi majitel bude starat urcite nerekne a jeste klidne dalsich 750 tisic najezdi

      a „39l paliva. Tj. cca 11.000 Kč“ ? nemelo to bejt spis 1100Kč? tedy naprosto smesna suma kterou u Audi das za lehci cepicky na ventilkach, nebo za jedno poradne vycisteni auta 🙂

    2. Jak jste to počítal s tím
      Jak jste to počítal s tím benzinem, je tam započítaná i účinnost ? Favorit při rychlosti po dálnici 100 km/h potřebuje výkon asi 20 KW a spotřebuje plus minus 7 litrů benzinu. Tedy na 1 KW spotřebuje 7/20 = 0,35 Litrů benzinu. Píšete tam 9 KW že je to 0.013 litrů benzinu, ale podle spotřeby Favorita by to tedy bylo 9KW x 0,35 = 3,15 litru, to se mně zdá zas moc.Někde v tom výpočtu je chyba.

    3. Taky máte ve svém
      Taky máte ve svém výpočtu chybu.
      125W, za hodinu je to (bez ohledu na rychlost) 125Wh – až potud je to řekněme správně.
      Ovšem dál už to máte špatně – při rychlosti 60km/h auto ujede za hodinu 60km (nikoli 100km), takže za hodinu při ceně 5Kč/kWh je to 0,625Kč/60km, čili 1,042Kč/100km.
      Dál je celkem nepochopitelný a zbytečný přepočet přes litry benzínu. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?
      Prostě při uváděné životnosti auta 300.000km je to 3.125Kč.

                1. Ono totiž většina lidí
                  Ono totiž většina lidí nikdy v EV nejela. Já jsem se kdysi projel poprvé v P 106 E a to jsem byl taky odpůrce EV. Od té doby jsem naopak příznivec a už jsem otestoval elektrického Smarta, Nisana Leav i Teslu S. Je v tom jiná jízda, než ve spalovači.Nádherná. Bohužel na EV nemám peníze.

                2. ja se svezl nekolika EV
                  ja se svezl nekolika EV vcetne Tesly S, Iona jsem mel na vikend, Leaf na tyden, ano EV dobudoucna chci, ale zaroven se me libej i velke atmosfericke benziny, proste a jednoduse 100 lidi 100 chuti a nelze rici ze vsichni chtej EV, protoze je to blbost 🙂

                3. tak jinak, všichni s mozkem
                  tak jinak, všichni s mozkem chtějí EV, kde se nemá téměř co porouchat a nedáš za servis takový horentní sumy 😉
                  Model S má proto už 25% podíl ve své kategorii a Model 3 bude taky vládnout za chviličku. Protože lidi mají mozek….. někteří

                4. Model S nema 25% ve sve
                  Model S nema 25% ve sve kategorii, nem jde o auto stredni tridy, je to konkuret autum jako BMW 5, Mercedes E, Audi 6 a dalsich, a tam 25% opravdu nema a pri vyrobe do 50-60 tisic kusu rocne ani mit nemuze 😉

                  ale jako urazeni ti jde na vybornou, to te ucili takto urazet doma, nebo ses to naucil jako samouk?

                5. lžeš, tady máš
                  lžeš, tady máš důkazy:
                  proč lžeš? Tobě za to být hloupý někdo platí?
                  goo.gl/FqpNWB

                6. Pred pár rokmi som čítal
                  Pred pár rokmi som čítal plamenné diskusie o tom, aké sú digitálne fotoaparáty drahé, nekvalitné a pomalé voči vtedajšej klasike. A ako sa nemajú šancu uchytiť.
                  Skúsme počkať ešte pár rokov.

                7. Jenze ony „drahé,
                  Jenze ony „drahé, nekvalitné a pomalé“ (a pro nadsence) oproti klasice tenkrat opravdu byly – v roce 2001 jsem za 2Mpix kompakt (C-2040, pokud to nekomu neco rekne) dal s kartou (64MB, SmartMedia) skoro 30 tisic, cele leto (tri mesice) na brigade. Jeho 1.3Mpix predchudce (takova Tesla S :-)) byl bratru za 70. Teprve s prichodem levnych modelu se to zlomilo, bezni lide zacali byt ochotni akceptovat kompromisy.

                8. nevzdělanci a lidé mdlí
                  nevzdělanci a lidé mdlí rozumem totiž nechápou a nevědí, že první auta byly právě pouze EV, všechny závody EV vyhrávaly, ale konstruktéři byli vražděni a vše se rušilo ve prospěch teroristů

                9. kecas castecne blbosti,
                  kecas castecne blbosti, vrazdeny nikdo nebyl, proste a jednoduse v dobe kdy kralovali Ev byli prislis drahe a elektrina nebyla zdaleka vsude, tak jako jsou dnes bezne dobijeci stojany na ulicich, tak v pocatcich fosilnich aut byli v urcitych zemich male samoobsluzne cerpaci stanice podobne stojanum

                  tyhle zvasty o nevzdelancich co nasledne ukazujou jak jsou sami nevzdelani v dane oblasti Ev jen skodi, argumentuj necim poradnym a ne vymyslama 🙂

                10. tvá tupost je neomzená,
                  tvá tupost je neomzená, jistě, ty máš pravdu, nějaký anonymní blb, ne dokumeteristé, kteří mají už tunu materiálu o historii EV 😉

                11. jj jsem desne anonymni a
                  jj jsem desne anonymni a proto jsem zde registrovanej narozdil od tebe ktery pise stale anonymne, a navic ja zde nekolikrat zverejnil sve portfolio a s nekteryma uzivatelama zde jsem se i setkal 😉

                  ja prave vychazim z hystorie automobilizmu kam spada i EV, muzu cerpat jak z knih ktere o tom coby fanda mamtak z internetu kde si to muze kazdy dohledat 😉

                12. být registorovaný
                  být registorovaný znamená být neanonymní? Tobě fakt musí být pět let 😀
                  tak už vím, že s malým Šamánkem nemá cenu diskuse 🙂

                13. aha, koukam ze ctes asi jen
                  aha, koukam ze ctes asi jen neco vid? napsal jsem ti ze moje CV tu nekolikrat bylo stejne jako jsem na nekolika serech o autech a HW mel jiz nekolik zprav/clanku http://www.stepanprokop.cz/StepanProkopCV.pdf

                  toliko k anonymite, ja se za sebe stydet nemusim, ty za sebe zjevne ano 😉

                14. ááá, „umělec“, co si
                  ááá, „umělec“, co si potřebuje něcoc dokazovat 🙂
                  umělce jsem vždy považoval za podřané, vždy jen jako pomocný personál pro skutečné vědce a vývojáře

                15. K akému účelu slúži
                  K akému účelu slúži tento komentár (a podobné)?! Osobné urážky zbytočne zaplevujú diskusiu.

                16. A zase „spousta lidi EV
                  A zase „spousta lidi EV chce“. Už sa teším na poriadnu konkurenciu EV voči klasike. A keď sa ešte zdvihne cena benzínu či nafty…

        1. Ktera data se ti konkretne
          Ktera data se ti konkretne nelibi?
          ze TS stoji E60k se vi.
          Ze udrzba po 20.000km (nebo roce) stoji cca 1000E se taky vi. Za 500.000km to mame 25krat (jasne, muzu se na to vykaslat).
          Ze cena benzinu je cca 2.5Kc/km (10E/100km) se taky vi.

          Tak co je spatne?

          EDIT: duvod proc jsem ten prispevek zparodoval viz vys (doufal jsem, ze to vyvola reakci).

          1. Asi vsetko.
            Napr:
            -ze TS

            Asi vsetko.

            Napr:

            -ze TS stoji E60k se vi. A kolko ze stoji porovnatelne Audi? Asi nie tych 3000 o ktorych pisal clovek pred tebou.

            -Ze udrzba po 20.000km (nebo roce) stoji cca 1000E se taky vi. Za 500.000km
            To mas odkial ze ide o 1000Eur a preco by som ho mal robit 25krat, kedze pocitam ze pises o garancnom servise? Ja viem o inych sumach a naviac grancne sa daju predplatit cim sa ciastka znizuje na cca 550Eur/rok. Teraz sem pastni cisla pre to audi za rok a 20000km, inak budes za uplneho trola!!!

            -Ze cena benzinu je cca 2.5Kc/km (10E/100km) se taky vi. Ze je to ani ale ze ci bude to nie, co myslis ako dlho vydrzia tie ceny takto nizko? Myslis, ze tych 500 000km?

            -Navyse si v tej kalkulacii zabudol spomenut, ze to audi ma x-krat viac suciastok ktore sa mozu na rozdiel od Tesly pokazit a ich vymena nie je prave lacna. Do tych 500 000 bude len rozvody vymienat tak 5x. A to nehovorim o turbe, filtroch (aj benziny uz budu mat) atd.

            Cize ano, reakciu to vyvolalo ale skor usmevnu na teba. V argumentacii si tak 2 roky pozadu oproti ostatnym trolom, takze mas co robit.

      1. Když pominu relevantnost
        Když pominu relevantnost těch čísel. Tak i tak je to úplně mimo mísu argument. Lidé kupující si Model S(luxusní limuzína s parametry sporťáku) si ho nekupují, aby ušetřili.
        Tenhle systém vzhledem složitosti a pravděpodobným zvýšeným nárokům na servis nemůže v konečném výsledku nic ušetřit. Takže jedině že by byl z hlediska jízdních vlastností znatelně lepší než klasické tlumiče. Jinak se to nikdy neujme.
        Lidi nemají ani moc zájem o start/stop systémy, které jsou jednodušší a dokážou ušetřit víc než stojí.

        1. Stejne tak si ty tlumice
          Stejne tak si ty tlumice zakaznici mozna „nekoupi, aby ušetřili“ (stejne jako cele Audi :)). Ale protoze jim to prijde zajimave, ekologicke, prinosne nebo ja nevim co.

          Proste vyrobce neco nabidne, zakaznici to bud akceptuji nebo ne. To neni dovod to apriori oznacovat za blbost (somarinu) jen proto, ze to neni od T-bozstva ale zle rakoviny.

Napsat komentář