Lotus Elise 2011 – šetrný sporťák se spotřebou 5 l/100 km

Autosalon Ženeva přinesl záplavu novinek ve všech segmentech, sportovní auta nevyjímaje. Lotus představil nový model Elise vážící 876 kg vybavený novým 1,6l čtyřválcem VVT-I. Sporťák se chlubí spotřebou 5 l/100 km.

Lotus Elise 2011 Lotus Evora 414E Hybrid Lotus Elise 2011

Není divu, že si americká automobilka Tesla Motors vybrala jako dodavatele kastlí právě britský Lotus. Britové mají dlouholetou tradici ve výrobě lehoučkých, úsporných sportovních aut. Nový Lotus Elise se navíc může pochlubit zryclení z 0 na 100 km/h za šest sekund a emisemi 149 g/km.

Díky své nízké spotřebě má nový Lotus mezi sporťáky vynikající dojezd 800 km. Dojedete tak na jednu nádrž třeba z Paříže do Marseille. Co víc říct? Snad jen zopakovat vtipné pošťouchnutí z tiskové zprávy. „Elise váží jen 876 kg a abychom vám nabídli nějaké srovnání, posuďte, že nejmenovaný supersportovní kabriolet od jedné německé (Stuttgartské) automobilky váží 1335 kg.“

35 Comments on “Lotus Elise 2011 – šetrný sporťák se spotřebou 5 l/100 km”

  1. podobnou spotrebu jako
    podobnou spotrebu jako tenhle Lotus ma i Smart Roadster (cca. 5.5l/100km pri sportovni jizde), jen ma o neco horsi zrychleni. Na druhou stranu stoji asi 1/3 ceny Lotusu… nejakou dobu uz ho mam a je to vynikajici sportovni auto s paradnim pomerem cena/vykon/zabava-na-silnici… jen je skoda ze ho moc lidi nezna. Samozrejme ma o tridu horsi vykon, ale pro obycejneho smrtelnika to bohate staci… a da se v tom jezdit kazdy den do prace, na rozdil od Lotusu – vim o cem mluvim, jezdil jsem s Lotus Exige S a ted mam Smart Roadster… takze pokud nekdo chcete auto pro zabavu se solidni spotrebou, za dostupnou cenu, tak uz existuje ;o) Nemusite na nic cekat!

  2. Pro sportovní auto bude
    Pro sportovní auto bude velmi důležitý poměr váha/výkon (i malé lehké Lotusy byly schopny porážet mnohem objemově silnější soupeře), nízké těžiště!, aerodynamický přítlak při vysokých rychlostech (zároveň při zachování malého součinitele odporu vzduchu), malé neodpružené hmoty, dobré pneumatiky, odpružení, zpřevodování…. Americké muscle cary ze 60.tých a 70.tých let měly díky obřím V8 motorům (třeba i kolem 7000 cm3)enormní výkon (ale i spotřebu), takže i při značné hmotnosti, byly schopny velmi rychle akcelerovat. Ale v zatáčkách je díky vyššímu těžišti, značné hmotnosti, úzkým pneumatikám a měkkému pružení porazilo evropské auto s menším objemem (Lotus, Porsche,…). Stejně tak i s maximální rychlostí, kde aerodynamicky vyspělejší evropská auta (Ferrari, Maserati, Iso, Monteverdi) měla ve většině případů vyšší maximální rychlost než jejich hranatí kolegové ze států…. Lotusu fandím, je to cesta kudy jít, Colin Chapman byl vizionář a technický talent!

    1. Zavisi aj na tom, ako je ta
      Zavisi aj na tom, ako je ta vaha rozlozena. Lahsie auta by mali mat co najuzsie kolesa, aby vznikol dostatocny pritlak (na sirokych by sa na ceste nudrzali), tazsie auta maju sirsie kolesa. Sportove auta maju kolesa s velkym priemerom a sirkou, aby pri zrychlovani nepresmykovali a na to je potrebna aj urcita vaha auta. Tiez je to potrebne kvoli spomenutej stabilite v zakrutach, aby dokazali preniest dostredivu silu a auto nevyletelo zo zakruty. Tvrde pruzenie je potrebne k tomu, aby sa tazisko prilis neprenasalo a nevytvaralo tak dodatocne zatazenie na pneumatiky.

      1. mate pravdu ze rozlozeni
        mate pravdu ze rozlozeni hmotnosti je dulezite.
        nesmyslem je ale tvrdit obecne, ze lehka auta musi mit uzka kola. pokud jde o spotrebu stava se to prioritou. pokud ale jde o lehka sportovni auta nebo o obecne o dobre manevrovani tak to uz priorita neni a nic nestoji v ceste aby se pouzily siroke pneumatiky. pokud jsem Vas nepresvedcil psanim tak se mrknete na obrazek toho Lotusu nahore. muzete si poznani rozsirit i na lehka miniauta jako treba Vami zmineny SMART urceny pro mestkou jzdu. ten taky ma pomerne siroke gumy! takze lehke sportaky a miniauta NEMUSI mit uzka kola.
        pritlak ve vetsich rychlostech vytvari aerodynamika. sila tezkosti ktera tlaci gumy na vozovku je konstatntni (kdyz pomineme rozdily mezi jednotlivymi koly pri dynamickych zmenach – soucet bude porad stejny)
        pri male hmotnosti vznika v zatacce proporcionalne mensi odstrediva sila. kdyz auto je tezke ta sila je velka a to tak ze i ty nejsirsi gumy z nejvetsim prumerem neudrzi na vozovce. zas Lotus a auta F1 jsou dukazem. tady jednoznacne KAZDY GRAM NAVIC JE PROTI STABILITE. kdyby bylo jinak tak by jste mohl radit tem co jezdi na motokarach at pprezuji na kola s velkym prumerem a vozi zavazi. jen to zkuste, co Vam asi reknou? :D:D:D

        a uz nechte toho hlasani bludu ze velka stabilita = velka hmotnost PROSIM!

        1. Hmmm, ak neviete dobre
          Hmmm, ak neviete dobre citat, tak sa nema zmysel bavit o autach. Do fyziky sa uz radsej vobec nepustajte, lebo by sa vam mohlo stat, ze by ste na motorke vysli na nejaku nerovnost, alebo by popri vas presiel kamion, popripade zafukal silnejsi vietor a vase uvahy o stabilite nizkej hmotnosti by sa dockali rychleho konca.

          1. trochu si nevidite do
            trochu si nevidite do obliceje – argumenty:

            vadily Vam priklady o F1, ale motorky, trabanty SMARTY jsou uplne v pohode – cistokrevne sportovni auta, ze jo :D:D:D? me to nevadi, jenom Vy jste nedusledny.

            pak jste uvedl priklad – jak jinak – o motorkach!!! budiz, jenomze ze zas tvrdite nesmysly. plati, ze stabilita zavisi hlavne na navrhu konstrukce ne na jeji hmotnosti. pri vetsich rychlostech nejdulezitejsi jsou: aerodynamika, pneumatiky, odpruzeni a MALA HMOTNOST!

            mrknete (treba na youtube) na superlehkou uz otestovanou supermotorku ACABION (pri tech gabaritech a objemu motoru je to az neuveritelne lehka konstrukce). ta motorka smi na bezne komunikace, kamarade!!! :D:D:D kdyby nebyla stabilni tak proste temi testy neprojde…

            700 lb – takze pouze nejakych… 317.5 kg!!!
            1300 cc turbo
            800 hp – to snad nemusim prekladat 😀
            0-300 mph za 30 s – 482.8 km/h za 30 vterin
            max rychlost 340 mph – 547.2 km/h
            dojezd 1000 mil – 1 609.3 km

            pak, ze neumim cist, nerozumim fyzice :D:D:D – na zaklade ceho? nic o tom…

            prestante uz mlet nesmysly o tom ze stabilitu sportovnich aut zarucuje velka hmotnost pokud nejde o sportovni tanky a tryskove parni valce :D:D:D:D:D:D:D:D

            1. S vami sa nema vobec cenu
              S vami sa nema vobec cenu hadat. Skusim vam to este raz vysvetlit. Formula je nieco uplne ine ako auto a aj motorka. Vy asi zijete vo svete bez nerovnosti, vytlkov, prevyseni a zakrut. Takisto je nieco ine sportove auto na horsku rely a na dialnicu. Vy tu vsetko jednoducho zovseobecnujete. S 300-400kg autom by ste pri rychlosti 100 km/h uleteli z cesty hned na prvom kanaly a marne by ste rocili volantom dolava-doprava, zastali by ste az na prvom strome, alebo vacsom krovy a to by ste mohli mat aerodynamiku, ako formula. Nemyslite, ze keby to bolo tak, ako hovorite, tak by sa uz davno robili podvozky z dreva a karoseria z laminatu?

              Este raz vam to teda zopakujem a potom to vzdavam. Auto musi mat urcitu hmotnost kvoli stabilite. Nikde netvrdim, ze sa hmotnost musi zvysovat donekonecna a auto bude stabilnejsie a stabilnejsie. Ak tomu nerozumiete, tak si nabuduce zapnem velke pismena a vypisem vam to tu s medzerami.

              1. …vidite, a ja se s Vama
                …vidite, a ja se s Vama vubec nehadam, jenom Vam predkladam konkretni argumenty, proc pri dosahovani maximalni stability je treba minimalizovat i hmotnost.

                ze se F1 lisi od osobniho auta a motorky, to jste se nemusel obtezovat vysvetlovat. to uz tady davno vime :D:D:D akorat snazte se pochopit, jake principy byly vysvetlovane s pouzitim prikladu F1, osobniho auta, nebo motorky a uz se nezesmesnujte.

                lehka sportovni auta hrave zvladaji nerovnosti, samozrejme podle toho, na jakou trat jsou projektovana lisi se odpruzenim, zprevodovanim, pneumatikami a aerodynamikou. drzme se reality: Lotus Elise a jina lehka sportovni auta, o kterych je ta diskuze svou stabilitou prekonavaji tezsi soupere pri stejnem povrchu, pro ktery jsou urcena (zvlaste v zatackach!). pokud si myslite, ze je projektovali pro cesty o idealnim povrchu, tak vas ujistuji, ze to je absurdni presvedceni. obecne – pokud hmotnost nemuze jit pod urcitou hranici z duvodu predpisu, jak v pripade F1, konstrukteri snazi se ji minimalizovat kolik to jen jde. dolni hranici neurcuje stabilita. je to hranice technologicka. je v tom pokrok a tak se ta hranice stale znizuje – to jsou fakta. staci se podivat na hmotnost sportovnich aut za nekolik poslednich let.

                zas jste mimo realitu: sportovni auta s karoserii z laminatu dokonce a ze dreva se uza davno delaji. bohuzel, cena laminatu a nektere technologicke vlastnosti dreva omezuji pouziti tech materialu v seriove vyrobe. pokud si myslite, ze je tomu tak z duvodu prilis male hmotnosti, tak se hrube mylite. zvlaste laminaty jsou velmi rozsirene v konstrukci sportovnich aut prave pro svou nizkou hmotnost.

                ja jsem nikde nezminil o nejakem zvetsovani hmotnosti do nekonecna. jde jenom o to, ze danych, stejnych podminek, lehci auto bude vzdycky stabilnejsi nez tezsi, pokud je spravne nevrzene (geometrie, aerodynamika, pneumatiky, odpruzeni, zprevodovani…)

                1. Keby ste trochu rozumeli
                  Keby ste trochu rozumeli argumentom, tak by ste vedeli, ze u sportovych aut je ovela dolezitejsi pomer vykon/hmotnost, ako samotna hmotnost. Samotna hmotnost o sportovych vlastnostiach auta skoro nic nevypoveda.

                2. no konečně Vám došlo,
                  no konečně Vám došlo, že pro každou hmotnost se dá navrhnout konstrukci, která nabídne úplně stejnou pokud ne lepší stabilitu sportovního auta. lehké auto totiž o hmotností soustředěné co nejblíž těžiště má malou setrvačnost. to velice pomáhá při zrychlování, brzdění a v zatáčkách. také auto o malé setrvačností nepotřebují robustní a komplikované odpružení. v případě, že by nějaká překážka chtěla je vystřelit z trati, nedojde tomu snadně, protože při své malé hmotnosti poslušně zareaguje na sily od aerodynamických ploch, které je zpátky přimáčknou k vozovce.

                  tedy, určitou minimální hodnotu hmotnosti neurčuje v žádné míře stabilita sama o sobě, ale požadavky bezpečnosti jako třeba pevnost podvozku, malá únava materiálu a jiné parametry – hranici tedy diktuji technologické možnosti a přísnost norem pro konstruktéry. jakmile technologie nabídne materiály o menší hmotnosti a lepších vlastnostech a lepší řešení konstrukce, které nabídnou stejné bezpečí, hmotnost automaticky bude klesat a změní se také vzhled sportovních aut.

                  ovšem pěkně jste se vyjádřil o poměru výkon/hmotnost – že jeho co největší hodnota je nesmírně důležitá u sportovních aut. všechno, co jsem doposud napsal je v souladu s tou zásadou. to znamená, že třeba při stejném výkonu a menších hodnotách hmotností ten poměr roste. a to u sporťáků chceme. to ale protiřečí poslední Vaše větě, že samotná hmotnost nic nevypovídá. naopak, vypovídá 🙂 pokud budete hýbat se samotnou hmotnosti a zbytek necháte jak je, budete měnit ten velmi důležitý poměr výkon/hmotnost. čím hmotnost bude menší, tím ten poměr bude lepší, a lepší, a lepší… samozřejmě hranici diktuje zmíněna mnou pevnost konstrukce a s tím spojená bezpečnost. stabilita také bude lepší při menších hodnotách hmotnosti. jenže Vy to asi neuznáte :D:D:D

                3. Jazdil ste uz niekedy v
                  Jazdil ste uz niekedy v sportovom aute? Alebo lepsie, jazdil ste uz niekedy v aute?

                4. hahahahaha!!! :D:D:D:D jo,
                  hahahahaha!!! :D:D:D:D jo, jezdil jsem autem a dokonce jsem jezdil i sportovním autem!!!

                  jo, pár let jsem vlastnil promíštědlo FabiaRS, ale to není sportovní auto

                  můj bratranec je opravdový nadšenec a předělával auta pro rally a startoval na nich. rád jsem se s ním vždycky svezl.

                  pak jsem ještě lítal ve větroních, na paraglidech, spáchal jsem jednou amatérskou leteckou konstrukci, plaval kanoí…

                  ještě se mě na něco zeptejte. docela legrace 😀

                5. Tak vidite. Popri tom, ako
                  Tak vidite. Popri tom, ako ste stavali lietadlo a plachtili vo vetroni, ste asi uplne zabudli na auta.

                6. jenom jsem odpověděl na
                  jenom jsem odpověděl na Vaší otázku, ve které Vám šlo pouze o to, zdá jsem nějakým sporťákem jezdil. o tom, zdá dostatečně rozumím dynamice sportovních aut nelze posoudit z mé odpovědi a vůbec nestačí se sportovním autem svést. Vy bez dostatečných informaci a porozumění máte hotový „názor“ – tomu se říká předpojatost. na předpojatost také poukazuje fakt, že odmítáte se věcně vyjadřovat k tématu a utíkáte se pořád k argumentaci proti mé osobě. zatím jste neprokázal, že diskutované problematice rozumíte, takže přestaňte prohlašovat svoje dogmatické závěry a nadšeně obracet lidí na Vaše přesvědčení. takže zpátky k argumentům… máte ještě nějaký argument, který by podpořil Vaše hypotézy?

                7. Co to tu melete za nezmysly.
                  Co to tu melete za nezmysly. Nastastie o tom, ci niekto problemu rozumie tu nerozhodujete vy.

                8. nesmysly? tak uveďte aspoň
                  nesmysly? tak uveďte aspoň jeden, jediný nesmysl.

                  o tom zdá něčemu rozumíme svědči nejlépe argumenty, tak laskavě se předveďte místo se urážet. nemůžu se dočkat.

  3. Taky znám jeden supersport
    Taky znám jeden supersport od jedné nejmenované mladoboleslavské automobilky, který má hmotnost 875kg. Už je sice 20let starý,ale pořád je to favorit.

    Proč se vlastně auta dělají těžší a těžší? Favorit 875kg, felicia 935kg a fabie 1064kg. Velká jsou stejně, jen ta fabia má oproti favoritu o 189kg víc. Prostě 3 holky nebo 2 pořádní chlapi navíc. Je to kvůli bezpečnosti nebo výbavě nebo kvůli šetření za lepší materiály?

      1. mily kolego, budme dobre
        mily kolego, budme dobre mysli 🙂 nezapominejme, ze po uvedeni nove technologie a novych materialu do velkovyroby, jejich cena pochopitelne klesne a bude stjna jak tzv klasickych. tise a silne doufam, ze brzy se to projevi na cene baterek novych generaci. asi bude jen lip a lip 🙂

    1. Vaha nie je u aut zase az
      Vaha nie je u aut zase az taky problem. Cim je auto tazsie a nizsie (ma nizsie tazisko), popripade sirsie, tym ma lepsiu stabilitu. Fabia je z tohoto pohladu vynikajuce auto. Problemom je skor to, ze sa do nej davaju slabsie motory a aj vaha a aj tieto motory potom velmi zvysuju spotrebu. U hybridov a elektromobilov by sa mal tento problem stratit. U sportovych cestnych aut je vacsia vaha skor vyhodou. Zavisi ale aj na tom,po akych cestach sa ma jazdit.

      1. vaha neni u aut az tak
        vaha neni u aut az tak dulezita…? blbost! jeste vetsi blbost je stejne tvrzeni u sportovnich aut. zvlaste v meste pri castem zrychlovani vaha ma markantni vliv na spotrebu. u sportaku mensi vaha zarucuje vetsi zrychleni. lotus je svetlou ukazkou, ze stabilita a bezpecnost se da zajistit spravnym navrhem konstrukce. mily kolego, opakujete nicim nepodlozene dogmy. bohuzel kvuli takovemu uvazovani ekologicke technologie a jich prodej tak dlouho stagnovaly.

        1. Dovolte aby som trochu
          Dovolte aby som trochu ozrejmil ucel sportoveho auta. Sportove auto je auto, ktore sa pouziva na rychlu jazdu. Preto vyzaduje stabilitu pri riadeni, nerovnostiach a dalsich okolnostiach jazdy. Osobne sa Vam musim priznat, ze ak auto jazdi po meste a stoji kazdych 20 metrov na semaforoch, tak to nie je sportove auto a moze to byt aj Ferrari, lebo je sportove len nazvom, ale nie jazdou. Spotreba nie je u sportoveho auta vobec prioritou a nie je ani podstatna. Vaha je podstatna a to v tom zmysle, ze kvoli zrychleniu by mala byt co najmensia, ale kvoli stabilite musi byt dostatocne velka.

          1. takze jste zacal definici
            takze jste zacal definici sportovniho auta. tak to vam gratuluji 😀
            mate v tom gulas. pokud si myslite, ze pro zajisteni stability staci mit velkou vahu tak jste uplne, ale to uplne mimo…
            v zatacce pri velke rychlosti jste okamzite mimo trat s tezkym autem clovece 😀 takze o jake stabilite to placate?
            a myslite ze asi jako proc se treba u F1, coz take jsou sportovni auta (prisaham!!!) omezuje dolni hranici hmotnosti??? protoze ten, kdo ma lehci autak ma automaticky mnohem vetsi sance, kamarade! a co zarucuje stabilitu takovych extremn esportovnich aut??? no prece aerodynamika, specielni gumy, zvlastni odpruzeni 😀

            jo, a ze mi neslo o sportovni jizdu v meste, a o malou spotrebu sportovnich aut i kdyz svet uz i to resi (jen vam to unika), to vam asi nikdy nedojde, takze se a to vykaslu a nebudu to vysvetlovat. proste tomu nerozumite, takze aspon nerozsirujte ty bludy, prosiiiiiim 😀

              1. děláte si legraci nebo
                děláte si legraci nebo skutečně ještě nechápete? už jsem Vám psal, že při malé hmotnosti stabilitu se dosahuje mnohem lépe: zvláštní aerodynamikou, odpružením, pneumatikami… je podle Vás aerodynamika SMARTa a trabanta navržená pro dosahování velkých rychlosti? mají ta auta pneumatiky pro sportovní jízdu a velkou rychlost?

                Vás přece nenapadne uvést jako příklad nesmírně lehké monoposty F1, které dosahují obrovských rychlosti a přece mají ještě větší stabilitu než běžná auta a to v celém rozsahu rychlosti. žádné jiné auto nezvládne zatáčky lépe než lehké vozy F1 – tak nemůžete tvrdit, že mají malou stabilitu!

                stabilita auta s nárůstem hmotnosti a rychlosti klesá. až se jednou v nějakém těžkém, naloženém SUVu vysekáte při nezvládnuté zatáčce, tak Vám to MOŽNÁ dojde :D:D:D

                stabilita = velká hmotnost JE NESMYSL!

    2. vysoka hmotnost beznych aut
      vysoka hmotnost beznych aut je vylucne zalezitost bezpecnosti a ciastocne vybavy. pre sportove vyuzitie je ziaduca co najnizsia hmotnost(preco formule maju 600kg?), co najlepsi pomer aerodynamickeho pritlaku vs odpor vzduchu, co najlepsie gumy(uzke gumy vykon neprenesu), zavesenie kolies a motor.

        1. nevischni pisi o formulich.
          nevischni pisi o formulich. nekteri uvadeji jako priklad trabanty a SMARTY… 😀 ale to nevadi.
          jde o princip, aby jste pochopil ze vetsi hmotnost zvlaste u sportovnich aut neni zadouci a uz vubec ne pro stabilitu.
          proste jde stabilitu dosahnout jinymi prostredky a auto, ktereho se tyka ta diskuze je svetlou ukazkou. Lotus, kamarade, je revoluci pro sportovni auta – na stale prekonal chybne uvazovani. jeste mala skupinka tech co flakali hodiny fyziky krouti nad tim hlavou. ale maji smulu, no… :D:D:D

Napsat komentář