Elektrické náklaďáky Smith/Avia budou jezdit v New Yorku

Během letošního roku chce americký výrobce křupavých pochoutek Frito-Lay nasadit do provozu 21 elektrických nákladních aut Newton. Radovat se může i česká . Jde totiž o produkty společnosti , která na jejich vývoji spolupracovala právě letňanská továrna.   


Konečně se firmy chopily příležitosti. Elektrická nákladní auta nejen že šetří přírodu a zejména ve městech, ale především firmám ušetří značné náklady na provoz. Frito-Lay zdá se, tohle jako jedna z prvních velkých společností chápe. Nejspíš také díky tomu, že už má šest elektrických v provozu v .

Během letošního roku přidá Frito-Lay do své firemní flotily 21 elektrických náklaďáků. První z nich v . Během roku 2011 jich pak přibude dalších 155. „Ve prospěch elektrických nákladních aut mluví skutečné ekonomické i environmentální výhody,“ komentoval jejich nasazení Mike O’Connell, šéf firemní flotily Frito Lay. Ročně jim 176 těchto strojů ušetří 500 000 galonů paliva. Při ceně kolem 2,5 dolaru za galon to znamená 1 250 000 dolarů ročně ušetřených nákladů.

Newtona pohání 120 kW indukční elektromotor. Využívá lithium-ion železo fosfátové baterie se životností 5000 nabíjecích cyklů. Plně se dobijí zhruba za 8,5 hodiny při napětí 380 V 32 A. Kapacita je 80 kWh (dojezd 160 km), lze ale pořídit i lepší verzi s kapacitou 120 kWh (250 km). Užitečné zatížení Newtona je 3230 kg, hmotnost automobilu 7490 kg.

Navícj jsou elektrické náklaďáky mnohem méně hlučné než a produkují při jízdě nulové emise čehokoliv. Celkově mají o 75% nižší emise než dieselové náklaďáky.

5 Comments on “Elektrické náklaďáky Smith/Avia budou jezdit v New Yorku”

      1. Emise při výrobě
        Emise při výrobě elektřiny jsou podle EIA v USA cca 608g / kWh, v Německu 640g / kWh (ztráty ve vedení už jsou započítané).
        Spotřeba el. vozidla je typicky 15kWh/100km tj. cca 95g CO2 /km.
        Nové os. auto (Fabia) má cca 120g CO2/km, diesel náklaďák 150-200g/km.
        Baterie a jejich výroba se podílí na emisích z výroby cca 2-5% z celkového objemu emisí z výroby vozidla (tedy zanedbatelně).
        Odkazy na zdroje v násl. poznámce.

        1. http://www.eia.doe.gov/electr
          http://www.eia.doe.gov/electricity/page/co2_report/co2report.html
          http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car sekce Carbon dioxide emissions
          Life Cycle Assessment of Greenhouse Gas Emissions from Plug-in Hybrid Vehicles: Implications for Policy
          http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es702178s

          Při krmení EV sluneční energií z FV jsou emise cca 30g /km, a při dobíjení z větru, vody nebo jádra cca 5g /km. (údaje z roku 2007).

          http://nejedly.blog.idnes.cz/c/87497/Vyroba-elektriny-versus-emise-CO2-schizofrenie-a-brouseni-sekyry.html

Napsat komentář