Během letošního roku chce americký výrobce křupavých pochoutek Frito-Lay nasadit do provozu 21 elektrických nákladních aut Newton. Radovat se může i česká Avia. Jde totiž o produkty společnosti Smith Electric Vehicles, která na jejich vývoji spolupracovala právě letňanská továrna.
Konečně se firmy chopily příležitosti. Elektrická nákladní auta nejen že šetří přírodu a zejména ovzduší ve městech, ale především firmám ušetří značné náklady na provoz. Frito-Lay zdá se, tohle jako jedna z prvních velkých společností chápe. Nejspíš také díky tomu, že už má šest elektrických nákladních aut v provozu v Kanadě.
Během letošního roku přidá Frito-Lay do své firemní flotily 21 elektrických náklaďáků. První z nich v New Yorku. Během roku 2011 jich pak přibude dalších 155. „Ve prospěch elektrických nákladních aut mluví skutečné ekonomické i environmentální výhody,“ komentoval jejich nasazení Mike O’Connell, šéf firemní flotily Frito Lay. Ročně jim 176 těchto strojů ušetří 500 000 galonů paliva. Při ceně kolem 2,5 dolaru za galon to znamená 1 250 000 dolarů ročně ušetřených nákladů.
Newtona pohání 120 kW indukční elektromotor. Využívá lithium-ion železo fosfátové baterie se životností 5000 nabíjecích cyklů. Plně se dobijí zhruba za 8,5 hodiny při napětí 380 V 32 A. Kapacita baterií je 80 kWh (dojezd 160 km), lze ale pořídit i lepší verzi s kapacitou 120 kWh (250 km). Užitečné zatížení Newtona je 3230 kg, hmotnost automobilu 7490 kg.
Navícj jsou elektrické náklaďáky mnohem méně hlučné než diesely a produkují při jízdě nulové emise čehokoliv. Celkově mají o 75% nižší emise než dieselové náklaďáky.
A co emise při výrobě
A co emise při výrobě elektřiny, která pohání auto a co výroba baterií? Polopravda je horší než lež.
Vzdit ty mas i pri vyrobe
Vzdit ty mas i pri vyrobe nafty tak co resis ? Tady se mluvi o emisich pri provozu vozidla 😉
Emise při výrobě
Emise při výrobě elektřiny jsou podle EIA v USA cca 608g / kWh, v Německu 640g / kWh (ztráty ve vedení už jsou započítané).
Spotřeba el. vozidla je typicky 15kWh/100km tj. cca 95g CO2 /km.
Nové os. auto (Fabia) má cca 120g CO2/km, diesel náklaďák 150-200g/km.
Baterie a jejich výroba se podílí na emisích z výroby cca 2-5% z celkového objemu emisí z výroby vozidla (tedy zanedbatelně).
Odkazy na zdroje v násl. poznámce.
http://www.eia.doe.gov/electr
http://www.eia.doe.gov/electricity/page/co2_report/co2report.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car sekce Carbon dioxide emissions
Life Cycle Assessment of Greenhouse Gas Emissions from Plug-in Hybrid Vehicles: Implications for Policy
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es702178s
Při krmení EV sluneční energií z FV jsou emise cca 30g /km, a při dobíjení z větru, vody nebo jádra cca 5g /km. (údaje z roku 2007).
http://nejedly.blog.idnes.cz/c/87497/Vyroba-elektriny-versus-emise-CO2-schizofrenie-a-brouseni-sekyry.html
Přesně tak – uvádějí se
Přesně tak – uvádějí se emise při spotřebovávání paliva, ale zapomíná se, že i při rafinování ropy jsou emise. Je to někde spočítané?