Nová Toyota Mirai přichází na evropský trh, Německo zdvojnásobuje vodíkovou infrastrukturu

Vodíková Toyota Mirai druhé generace bude mít v roce 2020 premiéru na japonském, evropském a americkém trhu.

Vodíkové auto Toyota Mirai
foto: Toyota

Do té doby německá vláda společně s organizací H2 Mobility Germany, jíž je Toyota partnerem, vybuduje v Německu 100 nových vodíkových čerpacích stanic. Do roku 2021 tedy vznikne 130 stanic, každá s trojnásobnou propustností, než mají stanice současné.

Německá vláda sází na vodíkové technologie v automobilovém průmyslu a pouští se do dalšího rozšíření infrastruktury vodíkových čerpacích stanic.

Ministerstvo dopravy a H2 Mobility Germany společně podepsaly během konference v Berlíně věnované národní vodíkové strategii dohodu o společném záměru. Automobily na vodík jsou elektromobily, které neemitují CO2 ani zplodiny, pouze vodu.

Vodíkové auto Toyota Mirai u vodíkové čerpací stanice

Vodíkové auto Toyota Mirai u vodíkové čerpací stanice
foto: Toyota

V první fázi, do poloviny roku 2020, vznikne 100 vodíkových stanic v sedmi metropolitních regionech a na trasách, které je spojují. Do konce roku 2021 pak bude vybudováno dalších 30 stanic.

Nové objekty budou větší než stávající a každý z nich bude moct obsloužit třikrát více vozů denně. Rozšiřování infrastruktury pro čerpání vodíku zásadně zvýší atraktivitu nákupu a provozu vozů na palivové články.

V Německu je v současné době 76 veřejných vodíkových stanic. Díky plánovanému rozšiřování bude síť do konce roku 2021 schopna obsloužit více než 60 000 vodíkových osobních automobilů a 500 užitkových vozidel.

Nová generace vodíkového auta Toyota Mirai

Nová generace vodíkového auta Toyota Mirai
foto: Toyota

Distributory určené k tankování do lehkých dodávek a velkých nákladních vozů budou k dispozici ve vybraných čerpacích stanicích. Toyota, stejně jako další výrobci, vidí potenciál v rozvoji těžkého transportu založeného na vodíkové technologii.

Pohon pomocí palivových článků napájených vodíkem je často lehčí než trakční baterie, a proto mají vodíkové nákladní vozy mnohem větší užitečnou hmotnost než srovnatelné elektromobily na baterie. Významnou roli hraje i velmi krátká doba tankování vodíku ve srovnání s nabíjením baterií.

Toyota produkuje mimo jiné i vodíkové městské autobusy v Japonsku a dodává elektropohony na palivové články autobusům portugalské značky CaetanoBus, které se v evropských metropolích objeví v příštím roce.

V Kalifornii Toyota zavádí provoz prototypových dodávkových automobilů pro síť obchodů 7-Eleven. Pro Toyotu hraje vodík zásadní roli při realizaci cílů ohledně ochrany životního prostředí a klimatu, k nimž se firma zavázala ve strategii Toyota Environmental Challenge 2050.

Čerpání vodíku

Čerpání vodíku
foto: Toyota

Aktuální Toyota Mirai má dojezd okolo 500 kilometrů na jedno natankování, které trvá zhruba 3 minuty. Její pohon se skládá z elektromotoru o výkonu 154 koní, palivových článků, řídící jednotky a vodíkových nádrží z uhlíkového vlákna. Automobil spotřebuje 0,76 kg vodíku na 100 km a neemituje do ovzduší žádné zplodiny ani CO2.

Druhé generaci Mirai, která se bude od příštího roku prodávat v Evropě, Japonsku a Spojených státech, umožní vylepšená pohonná soustava zvýšení dojezdové vzdálenosti o cca 30 %.

Nový model je větší než jeho předchůdce a vychází z platformy TNGA, podobně jako nové generace Corolly, Camry, RAV4, Priusu, a Toyoty C-HR.

tisková zpráva

43 Comments on “Nová Toyota Mirai přichází na evropský trh, Německo zdvojnásobuje vodíkovou infrastrukturu”

  1. Pálení peněz v přímém přenosu, ovšem nejsou to peníze
    Pálení peněz v přímém přenosu, ovšem nejsou to peníze Toyoty ale ropného průmyslu. Postavím elektromobil a narvu do něj vodíkový článek abych mohl přeměnit vodík vyrobený z ropy. A zajímavé že nikoho nezajímá kde vezmeme tolik platiny?
    Jakou to má stopu co2 taky nikoho nezajímá.
    Budu jezdit za 300kč za kilometr a cena auta 2000000 a to se vyplatí….
    Potřebují mít jitrničku pro hlupáky že tohle je budoucnost…..

    1. Máte pravdu pouze v tom, že vodík v osobákách moc smysl
      Máte pravdu pouze v tom, že vodík v osobákách moc smysl nedává z důvodů kt. jmenujete, to ale vůbec neplatí o technologii jako takové, protože každý nahrazený spalovák se počítá a baterie nevycházejí dobře všude. Kamiony, kombajny, bagry, letadla, lodě, všude tady použití baterií kvůli jejich váze, ceně a době nabíjení v současnosti není možný a čas utíká. Proto mi ani nevadí když se někdo pokouší komerčne prodávat auťáky na vodík, protože na nich můžou vyvynou technologii, kt. se pak přesune spíš jinam, ale ta technologie je potřeba, navíc skladování přebytečné energie z obnovitelných zdrojů dává větší smysl ve vodíku, než v drahých bateriích. V daleký budoucnosti to může být zase jinak, ale například bych řekl, že v nejbližších 20ti letech velké letadlo na elektřinu létat nezačne, taže tam ten vodík může dávat smysl.

      1. S tím souhlasím, v průmyslu to může dávat smysl na
        S tím souhlasím, v průmyslu to může dávat smysl na uskladnění z přebytků, ale ne výroba vodíku z ropy což je dnešní realita. Myslím si že při těch padajících cenách baterií VW prý nakupuje pod 100$ za 1KW, tak sázím na dobu bateriovou. Ono to nepřijde naráz, ale když se dnes rozhlédnu tak je baterie pomalu všude, ruční nářadí, kola, skútry, auta, zahradní stroje….začínají se zkoušet velké záložní zdroje…..

  2. Šéf prodejů a marketingu v Toyota USA říká, že o
    Šéf prodejů a marketingu v Toyota USA říká, že o elktroauta není zájem. :)))))))))))))))))))))
    Majzněte ho někdo palicí do hlavy ať se probere z kómatu 😀

    https://electrek.co/2019/11/25/interview-toyotas-sales-and-marketing-chief-says-theres-no-demand-for-evs/

    Takto bankrotují velké společnosti, pěstují si sveřepou nevědomost a soustředí se na to co bylo, místo toho co to bude. :)))

              1. Takze jak dlouho cekate na dobijeni vy? Pekne se seradite za
                Takze jak dlouho cekate na dobijeni vy? Pekne se seradite za sebe u rychlonabijecky a jeden po druhem jdete mabijet?
                Myslim ze obsluznost 8 aut za hodinu je velmi slusna, pokud to tak je, BEV muzou jenom zavidet. U stanic s vetsim vytizenim se da predpokladat vice stojanu, pripadne akumulace na pokryti spicek, tak jak to zname u CNG.

                1. Slusny matros, na druhou stranu vetsina z toho byly stare
                  Slusny matros, na druhou stranu vetsina z toho byly stare slupky, kdo vi kolik pokoutne domontovanych instalaci. Uznavam, ale ze v tom byla i nova auta, treba to VW na benzince, nebo ten peugeot.

                  Stejne tak vsak jde nalezt spoustu selhani BEV
                  https://www.youtube.com/results?search_query=electric+vehicle+fire

                  Benzinove a dieselove auta sem nema smysl snad ani davat.
                  Ted co na to statistika?

                2. :)))))) seš trapnej tvl 😉 víc studuj
                  :)))))) seš trapnej tvl 😉 víc studuj

                3. Tak zrovna od Koudelky jsem necekal nejaky hodnotny prispevek.
                  Tak zrovna od Koudelky jsem necekal nejaky hodnotny prispevek.

                4. na debilní pytel debilní záplata cos taky čekal? gratulace
                  na debilní pytel debilní záplata cos taky čekal? gratulace ?? ;))

                5. No jiste proto jsem napsal, ze nema to smysl sem ani davat,
                  No jiste proto jsem napsal, ze nema to smysl sem ani davat, protoze je toho tolik. Je to ale pochopitelne vzhledem k poctu.
                  Proto by mne zajimalo, jestli o tom existuje nejaka duveryhodna statistika.

                6. Za cenu 1 vodíkové čerpace stanice lze postavit klidně 10
                  Za cenu 1 vodíkové čerpace stanice lze postavit klidně 10 rychlonabíjecích stojanů.

  3. Auto celkem pěkný, spotřeba 0,76 je z říše snů, spíše
    Auto celkem pěkný, spotřeba 0,76 je z říše snů, spíše je 1,2-1,3 kg/100 km a podle toho i dojezd kolem 350 km. Samozřejmě naftový průmysl to hojně podporuje. Vodík skončí prvním teroristou, který obloží nádrž Semtexem a odpálí to ve městě.

        1. koupit si vodikovou nadrz s vodikem a mnohem vetsi nez ma
          koupit si vodikovou nadrz s vodikem a mnohem vetsi nez ma Mirai a klidne nekolik jde i dnes, a podstartne levneji nez kvuli tomu kupovat Mirai 😉 mnohem levnejsi by tedy pro teroristu bylo koupit starsi dodavku, dat tam klidne 10 tanku s vodikem a udelalo by to 10x vetsi skodu 😉

          pojizdne naloze to spise budou pak jako ojetiny, az se o to 3-4 majitel nebude moc starat a starim materialu to pak muze rachnout vesmes kdykoliv, od tankovani po beznou jizdu

          1. koupit si vodikovou nadrz s vodikem a mnohem vetsi nez ma
            koupit si vodikovou nadrz s vodikem a mnohem vetsi nez ma Mirai je pro téroristu daleko těžší než jednu miraj za pár minut šlohnout na ulici !! 🙂 co jednu? pak rovnou 5 a koordinovaně pěkně ze všech stran a s jedním pojistným navrch ízy :)))

        2. Tak pokud na nádž PB dojedu 350 km a na nádrž vodíku
          Tak pokud na nádž PB dojedu 350 km a na nádrž vodíku také 350km, musí být energie v palivu stejná.

          Ve vodíku možná nižší, protože bude mít vyšší účinnost než spalovací motor.

          Takže nějaké výbuchy celého centra se konat nebudou. Není tam na to prostě dostatečná energie.

            1. Ani tak neporovnávám pohony, jako energii schovanou v
              Ani tak neporovnávám pohony, jako energii schovanou v palivu.
              Pokud má něco bouchnout, tak maximálně se uvolní kolik energie kolik je tam schované.
              A energii schovanou v palivu můžeme na hrubo porovnat podle dojezdu. Prostě základní fyzika.

              1. A ještě je potřeba brát do úvahy účinnost. Takže té
                A ještě je potřeba brát do úvahy účinnost. Takže té energie v PB (nebo v LPG nebo v CNG) bude muset být ve srovnání s vodíkem tak cca. 2x tolik. Protože ten vodíkový pohon bude mít dvojnásobnou účinnost. A tedy pro stejný dojezd spalovacího auta na plyn vs. stejný dojezd vodíkového auta, bude muset být té energie v plynu dvojnásobek, ne?

                1. Stačí si přečíst příspěvek z 2019-11-26 09:21, kde to
                  Stačí si přečíst příspěvek z 2019-11-26 09:21, kde to zmiňuji, že energie v nádrži vodíku bude nejspíš ještě menší.

              2. -Jedna cast je energie v palivu ktere bude v H asi 3x min, nez
                -Jedna cast je energie v palivu ktere bude v H asi 3x min, nez v LPG, ci CNG pri stejnem dojezdu.

                -Druha cast je energie stlaceni, kdy nadrze maji 700 bar, coz je 3,5x vice, nez u CNG. Vzhledem k tomu, ze CNGcek jezdi docela dost a tech nehod, kdy exploduje nadrz, je naproste minimum, tak bych se nebal ani v tomto pripade.

                1. Pridam se ke spekulacim. Selskym rozumem mi vychazi, ze nadoba
                  Pridam se ke spekulacim. Selskym rozumem mi vychazi, ze nadoba natlakovana na nizsi tlak bude mit vyssi odolnost nez ta natlakovana na vyssi tlak. Samozrejem vse s prihlednutim nazoru uzivatele PeaK, ze v automotive se vse dela „na krev“.
                  Ja osobne bych mel blby pocit sedet na jakekoliv bombe (ve smyslu tlakove lahve). Ja mam blby pocit, i kdyz sedim v aute a vidim ve svem okoli, kde vsude se da predjizdet. Tam si prave rikam, ze slovo „nemozne“ znamena jen to, zedanou vec neni konkretni clovek schopny nebo ochotny udelat, ne ze to neni proveditelne.

          1. Opravdu to takhle funguje?
            V kusovem dreve je cca 15 Mj / kg,

            Opravdu to takhle funguje?
            V kusovem dreve je cca 15 Mj / kg, v PB 46 MJ / kg. Chodivam cely zivot na kopec palit carodejnice, kde je rok nakupena hromada drevenho odpadu. At to zjednodusim, jedna se o kuzel s prumerem 10 m, vyskou 4 m. Objem vychazi na neco malo pres 100 m3. Budu pocitat, ze jsou v hromade mezery, takz eje tam tak 40 m3 dreva. Budu pocitat 600 kg na 1 m3, tj 24 tun dreva = 360 Gj energie. To mate v 7,8 m3 PB. Od spalovane hromady stojim tak 20 metru (aspon hodinu) a je mi moc prijemne. Dokazal byste ve chvili zapaleni stat 20 metru od 7 m3 PB? A i par vterin po zapaleni? 🙂
            Tim chci rici, ze se dost tezko daji porovnavat mrkev s jablkama (z kazdeho ziskate jine mnozstvi stavy). Uz prvni omyl je ve vyuziti te energie (PB bude v nadrzi vice), hodne zalezi na tlaku a hustote (kvalita horeni je zavisla na promichani kysliku s palivem) a i samotnych vlastnostech horeni materialu.

Napsat komentář