Dacia představuje 3. generaci modelu Dacia Duster, sága kultovního bestselleru pokračuje. Přináší velký skok díky nové platformě.
Design nové generace Dacia Duster, který je výrazný a jde s dobou, v sobě snoubí outdoorovou přitažlivost a robustnost s udržitelnějším přístupem. Například přední a zadní spodní nárazníky nejsou lakovány. Skutečnost, že se nepoužívá barva, je nejen výhodou pro životní prostředí, ale také pro zákazníky: nárazníky tak nikdy neztratí svou původní barvu, ani když jsou poškrábané nebo odřené.
Ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou vyrobeny z nového robustního materiálu navrženého inženýry společnosti Dacia a chemickou společností LyondellBasell: Starkle®.
Materiál Starkle®, který byl představen na koncepčním voze Manifesto, obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu. Výsledkem tohoto složení jsou bílé částice vytvářející skvrnitý efekt, který chtěla Dacia zvýraznit tím, že se vyhnula použití jakéhokoli dalšího laku (více informací níže).
Nový Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:
- AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti
- SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
- MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty. – OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
- ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.
Světlá výška v terénu: 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4×4, nejlepší na trhu. Přední a zadní nájezdové úhly ještě příznivější, až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4×4.
Nájezdové a výjezdové úhly jsou u verzí 4×4 ještě příznivější pro překonávání překážek, a to až 31° vpředu a 36° vzadu a spodní úhel 24°.
V souladu s hodnotami značky Dacia nabízí nový Duster udržitelnější přístup k motorizaci díky novým mild-hybridním a hybridním pohonným jednotkám a většímu využití recyklovaných materiálů.
NOVÉ HYBRIDNÍ POHONNÉ JEDNOTKY
– Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, kterou Dacia použila na začátku roku 2023 pro model Jogger, se nyní dostává i do nového modelu Duster. Je založeno na osvědčených technologiích používaných v rámci skupiny Renault a skládá se z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky.
Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky. Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.
SOUVISEJÍCÍ: Dacia Jogger bude nejlevnější sedmimístný hybrid na trhu, nabídne i LPG verzi
– Duster TCe 130. Tato pohonná jednotka je první, která zákazníkům poskytne počáteční úroveň elektrifikace, kterou Dacia nabízí. Kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem.
Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %*. Potěšení z jízdy (zrychlení, akcelerace) je u modelu TCe 130 vyšší než u současného modelu TCe 130 díky podpoře, kterou tento systém poskytuje: vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela transparentní.
TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4.
– A také: Duster ECO-G 100. Dacia, lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů s vnitřním spalováním nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G. Také nový Duster těží z technologie přímo z výroby, což je zárukou bezpečnosti a spolehlivosti.
Při provozu na LPG vypouští nový Duster ECO-G 100 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 300 km díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru). Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do palubní desky.
zdroj: tisková zpráva
Bravo. Dacia od roku 2010 opravdu poctivě zamakala. Když porovnáme model Dusteru z roku 2010 a toto auto, je naprosto zřejmé, jak obrovský kus cesty k pěknému, funkčnímu a dosažitelnému autu Dacia urazila.
Když se podíváme na ID.3, je naprosto zřejmé, jak obrovský kus cesty do prdele urazil Volkswagen.
Tak utikej ho koupit. Pristi Duster bude uz jen cisty EV.
Příští Duster bude stejně jako u jiných automobilek plug-in hybrid a bude se dál jezdit na benzín, zatímco všichni budou předstírat, že jako věří tomu, že s tím zákazníci jezdí na elektřinu. Prostě EU.