Nová Dacia Duster: hybrid i LPG

Dacia představuje 3. generaci modelu Dacia Duster, sága kultovního bestselleru pokračuje. Přináší velký skok díky nové platformě.

Design nové generace Dacia Duster, který je výrazný a jde s dobou, v sobě snoubí outdoorovou přitažlivost a robustnost s udržitelnějším přístupem. Například přední a zadní spodní nárazníky nejsou lakovány. Skutečnost, že se nepoužívá barva, je nejen výhodou pro životní prostředí, ale také pro zákazníky: nárazníky tak nikdy neztratí svou původní barvu, ani když jsou poškrábané nebo odřené.

Ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou vyrobeny z nového robustního materiálu navrženého inženýry společnosti Dacia a chemickou společností LyondellBasell: Starkle®.

Materiál Starkle®, který byl představen na koncepčním voze Manifesto, obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu. Výsledkem tohoto složení jsou bílé částice vytvářející skvrnitý efekt, který chtěla Dacia zvýraznit tím, že se vyhnula použití jakéhokoli dalšího laku (více informací níže).

Nový Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:

  • AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti
  • SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
  • MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty. – OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
  • ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.
    Světlá výška v terénu: 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4×4, nejlepší na trhu. Přední a zadní nájezdové úhly ještě příznivější, až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4×4.
    Nájezdové a výjezdové úhly jsou u verzí 4×4 ještě příznivější pro překonávání překážek, a to až 31° vpředu a 36° vzadu a spodní úhel 24°.

V souladu s hodnotami značky Dacia nabízí nový Duster udržitelnější přístup k motorizaci díky novým mild-hybridním a hybridním pohonným jednotkám a většímu využití recyklovaných materiálů. 

NOVÉ HYBRIDNÍ POHONNÉ JEDNOTKY 

– Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, kterou Dacia použila na začátku roku  2023 pro model Jogger, se nyní dostává i do nového modelu Duster. Je založeno na osvědčených technologiích používaných v rámci skupiny Renault a skládá se z 1,6litrového  benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky.  

Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky. Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je  využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v  městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu. 

SOUVISEJÍCÍ: Dacia Jogger bude nejlevnější sedmimístný hybrid na trhu, nabídne i LPG verzi

– Duster TCe 130. Tato pohonná jednotka je první, která zákazníkům poskytne počáteční  úroveň elektrifikace, kterou Dacia nabízí. Kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor  nové generace o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem.

Ten podporuje spalovací motor při  rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %*.  Potěšení z jízdy (zrychlení, akcelerace) je u modelu TCe 130 vyšší než u současného modelu  TCe 130 díky podpoře, kterou tento systém poskytuje: vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda  je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro  řidiče zcela transparentní. 

TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4. 

– A také: Duster ECO-G 100. Dacia, lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem,  který u všech svých modelů s vnitřním spalováním nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G. Také nový Duster těží z technologie přímo z výroby, což je zárukou  bezpečnosti a spolehlivosti. 

Při provozu na LPG vypouští nový Duster ECO-G 100 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 300 km díky dvěma nádržím s  kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod  podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru). Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale  integrovanému do palubní desky.

zdroj: tisková zpráva

3 Comments on “Nová Dacia Duster: hybrid i LPG”

  1. Bravo. Dacia od roku 2010 opravdu poctivě zamakala. Když porovnáme model Dusteru z roku 2010 a toto auto, je naprosto zřejmé, jak obrovský kus cesty k pěknému, funkčnímu a dosažitelnému autu Dacia urazila.
    Když se podíváme na ID.3, je naprosto zřejmé, jak obrovský kus cesty do prdele urazil Volkswagen.

Napsat komentář