Autosalon Detroit 2015: nová baterie pro systémy Stop-Start

Společnost Johnson Controls aktuálně na autosalonu v Detroitu představila novou lithium-titanát baterii pro automobily s pokročilým systémem start-stop.

Lithium-titanát baterie najde uplatnění v automobilech využívajících pokročilého systému start-stop.
foto: Johnson Controls

Systém start-stop dokáže inteligentně vypínat spalovací motor v situacích, kdy jeho výkonu není potřeba. Typickým příkladem je pojíždění v koleně nebo stání na křižovatce.

Možnosti technologie start-stop jsou však mnohem širší. Pokročilé verze systému start-stop dokáží vypínat motor častěji, ideálně tak, aby si toho řidič vůbec nevšiml. Uvažuje se o vypínání motoru při brzdění, nebo dokonce i tehdy, když řidič sundá nohu z plynového pedálu.

Podle firmy Bosch lze například pomocí pokročilého systému start-stop ušetřit až 10 % paliva. Má to však jeden háček – automobil musí být vybaven dostatečně výkonným zdrojem elektrické energie. Při vypnutém motoru musí fungovat posilovač řízení, brzdy, světla ale i veškeré elektrické a elektronické přistroje uvnitř auta.

Právě pro automobily s pokročilou funkcí start-stop firma Johnson Controls vyvinula zcela novou 12V lithium-titanát baterii. Při vývoji Američané spolupracovali s japonskou Toshibou. Lithium-titanát baterie je údajně efektivní při rychlém nabíjení, pracuje v širokém rozsahu teplot a lze ji snadno začlenit do 12V elektrické soustavy auta.

.„Johnson Controls hledá příležitosti k evolučním vývoji nízkonapěťových systémů akumulace energie, které pomáhají naším zákazníkům splnit rostoucí potřeby po snižování spotřeby paliva, za nižší cenu než hybridy nebo elektrická vozidla,“ říká Lisa Bahash, viceprezident a generální manažér Johnson Controls Power Solutions.

Podle vize Johnson Control získají auta vybavená pokročilým systémem start-stop hned dvě baterie. První baterie bude využívat moderní „olověné“ baterie využívající současné technologie EFB (Enhanced Flooded Battery) nebo AGM (Absorbent Glass Mat). Baterie budou určeny k okamžitém spuštění motoru a k pohonu všech zařízení auta vyžívajících elektřinu.

Druhým do páru bude právě kompaktní lithium-titanát baterie. Lithium-titanát baterie poslouží pro ukládání elektrické energie díky rekuperaci brzdné energie.

Nové baterie pro ukládaní elektrické energie v pokročilých systémech start-stop se dostanou na trh v roce 2018. Výhodou dvoj-baterií je snadné zavedení do pohonného systému auta, neboť nejsou nutné žádné složité konstrukční úpravy.

Johnson Controls

15 komentářů u “Autosalon Detroit 2015: nová baterie pro systémy Stop-Start”

  1. Podla mna nema podmienene
    Podla mna nema podmienene vypinanie motoru ked sa netocia kolesa, s inteligenciou nic spolocne. Ked tak nad tym uvazujem mam inteligentny monitor s inteligentnym pocitacom a inteligentny televizor ktory sa sam vypne ked nic nedavaju. Dokonca mam aj inteligentnu pracku, lebo ma inteligentny casovac (rozumej spinacie rotacne releeee), a inteligentnu umyvacku riadu. Mam aj inteligentny zachod, lebo splachne len trochu ked len trochu potlacim na splachovadlo. A pritom mu je uplne jedno ze to tam potom este plave. Na zachode mam aj inteligentne svetlo a inteligentny vysavac (ventilator), lebo sa inteligentne zapne po 3 minutach (kriticky cas odhadu siriaceho sa smradu 5 minut som musel inteligentne prestavit na 3 inteligentne minuty).

  2. „Uvažuje se o vypínání
    „Uvažuje se o vypínání motoru při brzdění, nebo dokonce i tehdy, když řidič sundá nohu z plynového pedálu.“

    Co je to za blbost? Při sundání nohy z plynu, aniž bych vyřadil na neutrál, přeci motor nespotřebovává ani kapku benzínu, akorát se logicky přes kvalt točí dál, takže jakékoliv vypínání postrádá smysl.

  3. Nemůžu si pomoct, ale
    Nemůžu si pomoct, ale systém start-stop je podle mě slepá větev. Přináší to víc komplikací než užitku. A to ještě nikdo neví jak na tom bude motor ojetiny s tímto systémem po 100000 km najetých po městě. Obávám se, že bude i hůř prodejná. Přitom kdyby lidé jezdili s mozkem a né brzda-plyn, tak ušetří víc než systém start-stop.

    1. Včera byl nějaký
      Včera byl nějaký zvláštní den, popojížděl jsem po Ostravě a F.-M. elektromobilem a výskyt bezmozků byl doslova alarmující. Od klasiků, uhánějících kolem mne v 50ce 80 a více, abych je pak v klidu dojel stojící nervózně na nejbližší křižovatce na červenou, až po ty, co brzdí z předepsané rychlosti jen 10 metrů před semaforem stylem vygumuji asfalt. Místo, aby dojeli ke zdálky viděným světlům, pouhou setrvačností.
      Dneska je asi méně skvrn na slunci, tak jim to přemýšlení šlo lépe. Zato hned po ránu 2 sanitky, jeden přejetý chodec a havárka o kus dále s potlučenými řidiči. Tam měli systém stop všichni.

      1. Já vidím bezmozky vlastně
        Já vidím bezmozky vlastně vždy když jedu autem. Zatím jsem snad nikdy při žádné jízdě na žádného nenarazil.
        Nejlepší jsou ty co se přilepí na kufr v úzkých uličkách, zatáčkách s tím, že vidí přede mnou ty 3 auta a před nimi ten náklaďák. Ale musí jet na kufru za mnou a vystrkovat čumák do protisměru jestli náhodou nemůže předjet tu plnou čáru na silnici, která se táhne 5 kilometrů….

        Nejlepší na to je když se vyskytne možnost předjet ten náklaďák, tak najednou ten bezmozek, už předjíždět vlastně nechce a zůstane za ním…

Napsat komentář