Společnost Nokian Tyres podepsala smlouvu o výzkumu týkající se mezinárodního projektu zaměřeného na zlepšení kvality a výnosu recyklovaných sazí z pneumatik na konci životnosti. Ta umožní využívat větší množství recyklovaných sazí v pryžových směsích, díky čemuž dokáží výrobci pneumatik a produktů z pryže vytvářet více udržitelných výrobků.
Saze se v pneumatikách používají jako zesilující plnivo, které zlepšuje jejich fyzikální vlastnosti, jako jsou síla a odolnost. Recyklované saze mohou zčásti nahradit nové fosilní saze.
Účelem tohoto výzkumného projektu je zlepšení vlastností recyklovaných sazí natolik, aby bylo možné jejich rozsáhlejší využití. Úlohou Nokian Tyres v rámci tohoto projektu je stanovení cílových vlastností pro zlepšení recyklovaných sazí a zkoušky vyrobených materiálů.
„Nokian Tyres vyvíjí udržitelnější pneumatiky již roky a jako společnost chceme zvýšit naše pochopení využívání recyklovaných sazí. Množství recyklovaných sazí ve výrobním měřítku umožní jejich testování v pneumatikách a porovnání jak s novými, tak s běžně recyklovanými sazemi,“ říká Heini Siekkinen, hlavní manažer Nokian Tyres pro výzkum a udržitelnost.
Nokian Tyres využívá recyklované saze v komerčních produktech od roku 2022. Jednalo se o krok směrem k dosažení cíle 50% podílu recyklovaných a obnovitelných surovin v pneumatikách do roku 2030.
Při zavádění nových surovin při výrobě pneumatik je jedním z nejnáročnějších úkolů nalezení správné rovnováhy mezi výběrem suroviny a vlastnostmi pneumatik.
„Použití nových surovin vyžaduje velké úsilí při vývoji a testování výrobků, aby byla nalezena ta správná kombinace, protože nové suroviny mohou ovlivnit různé vlastnosti směsi. Používání recyklovaných nebo obnovitelných materiálů nesmí zhoršovat bezpečnostní vlastnosti pneumatiky“, uvádí Siekkinen.
Tento dvouletý vývojový projekt koordinuje Windspace Group A/S a spolufinancuje Dánský program ekologické inovace a účastníci, mezi něž kromě Nokian Tyres patří Environmental Waste International, Kiso A/S a Dánský technologický ústav.
„Rozsáhlejší využívání recyklovaných sazí při výrobě pneumatik a dalších produktů z pryže rovněž odpovídá cílů udržitelného rozvoje EU, podle nichž se musí zvýšit využívání materiálu z ojetých pneumatik a omezit jejich spalování,“ uzavírá Siekkinen.
zdroj: tisková zpráva
Ty recyklovane saze se asi budou vyrabet spalovanim starych pneumatik pri omezenem pristupu vzduchu. Zrejme to neni uplne sexy tema a proto o tom nepisou. Ale slovo recyklovane je asi dostatecne sexy.
Stejně jako když EKO-KOM mluví o spalování 70 % obsahu žlutých kontejnerů na plast jako o recyklaci plastů… :)))
Akcionáři společnosti EKO-KOM :
Ball Beverage Packaging Czech Republic s.r.o. 10 %
Ball Packaging Europe Handelsgesellschaft m.b.H 10 %
Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, s.r.o. 10 %
Hamé s.r.o. 10 %
KMV BEV CZ s.r.o. 10 %
Opavia – LU, a.s. 10 %
Procter & Gamble Czech Republic, s.r.o. 10 %
SIG Combibloc s.r.o. 10 %
Tetra Pak Česká republika s.r.o. 10 %
UNILEVER ČR, spol. s r.o. 10 %
To snad není problém při poctivém procesu výroby… Elektrostatické lapače sazí jsou v provozu dekády..
Je možnost použít staré gumy v celku, nebo nadrobno sekané, ale když vidíš ty hromady ojetin, které občas někdo zapálí pro zisk, tak je jasné, že ekonomika pneumatik nefunguje…
Pokud bude výsledek spalování: energie, rec. ocel, uhlík ve formě sazí, a emise škodlivin 0,0 skoronic nevidím problém..
1. na exkurzii 64/5 sme v gottwaldove videli ako sadze v papierových vreciach primiešavajú do prírodného kaučuku.
podobné pracovné podmienky som videl až vo výrobe duroplastových dielov na trabiho.
2. o pneumatikách a reklame k nim je zmienka v H+Z tamza riekou je argentína – milenecký pár jazdil svojímautom (toyota?) mesiac(e?) džungľou, po ostrých kameňoch a potom ako sa vrátili do civilizácie boli pneu auta lepšie ako za novoti.
a ešte „douška“ lepšie zlepšuje „Lepšík“!