Problematika bezpečnosti provozu ve spojení s elektromobily začíná být čím dál tím ožehavější. Společně s tím, jak se blíží jejich masový nástup. Nissan se i tímto problémem zabývá a sezval zástupce médií na prezentaci na testovacím okruhu Oppama.
Nejenže si tam zástupci médií, vlády, akcionáři a další budou moct zcela poprvé otestovat jízdu v elektromobilu Nissan Leaf. Automobilka navíc představí své řešení pro bezpečný provoz auta v ulicích, zejména s ohledem na chodce.
Související články:
Elektromobily totiž mají tu (ne)výhodu, že jsou téměř zcela tiché. Pomalu se blížící elektromobil proto může chodce i cyklistu velmi překvapit, podobně jako pomalu, na elektřinu jedoucí hybrid.
Nissan proto zapracoval do Leafu speciální akustický výstražný systém. Ten případné chodce v okolí upozorní, že se elektrické auto blíží. Zvuk se bude měnit spolu s tím, zda auto bude zpomalovat nebo zrychlovat. Jakmile rychlost přesáhne 30 km/h, zvuky se vypnou, jakmile poklesne pod 25 km/h, opět se zapnou.
Reproduktor je umístěn u samotného elektromotoru. Audiosystém je kontrolován počítačem a syntetizérem. Nissan na jeho vývoji pracoval s kognitivními a akustickými psychology. Vyluzované zvuky budou mít frekvenci od 600 Hz do 2,5 KHz. Přitom se ale Nissan snažil vyhnout zvukům, které by zbytečně audiálně znečišťovaly okolí (kolem 1000 Hz).
To je zvrátenosť – radšej
To je zvrátenosť – radšej budeme vyrábať zvuky pre elektromobily, ako vymýšľať „ticho pre konvenšné vozidlá“.
A bezpečnosť? Tá závisí od toho, kto riadi vozidlo.
Pokiaľ je to hlava „vygumovaná“ ani kravál nezabráni nehode.
Zde najdete zvuk
Zde najdete zvuk projíždějícího a couvajícího Nissanu Leaf
Stáhněte si nové zvuky
Stáhněte si nové zvuky motoru do svého Leafu. Myslím, že není důvod, proč nutit zakazníkovi jeden zvuk. Konečně budu mít auto se zvukem vozu Japonce Uko Ješity z filmu Jáchyme hoď ho do stroje.
Je nekde mozne poslechnout
Je nekde mozne poslechnout si, jak tento zvuk bude znit? Nejake video nebo tak?
V magazínu Bloomberg je o
V magazínu Bloomberg je o tom vynikající článek. Nissan se prý v této věci mimo jiné obrátil na hudební skladatele a teoretiky. Toshiyuki Tabata, který v Nissanu 30 let zajišťoval to, aby benzinové motory tolik nehlučely, dostal najednou úkol přesně opačný: zajistit, aby elektromobil Nissan Leaf „hlučel“. Rozhodl se odvrátit od zažitého stereotypu vrnění benzinového motoru a směřoval raději do budoucnosti. „Rozhodli jsme se, že jestli do toho půjdeme, uděláme tomu krásný futuristický zvuk,“ komentoval Tabata. Následně říká, že zvuk nového Leafu se nejvíce podobá létajícím autům z filmu Blade Runner. Poslechnout si můžete v ukázce (čas 0:31).