Neuronová síť od Audi generuje precizní prostorový model okolí

redakce - 04 Prosinec 2017

Audi směřuje k autonomní jízdě. Na globálně nejdůležitější odborné konferenci o umělé inteligenci – „NIPS“ v kalifornském městě Long Beach (USA) – ukazuje inovativní projekt neuronové sítě.Skupina Audi, se značkami Audi, Ducati a Lamborghini, je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém segmentu. Společnost působí globálně na více než 100 trzích a má 16 výrobních závodů ve dvanácti zemích.

Skupina Audi, se značkami Audi, Ducati a Lamborghini, je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém segmentu. Společnost působí globálně na více než 100 trzích a má 16 výrobních závodů ve dvanácti zemích.
foto: Audi

Jedná se o monokameru, která díky umělé inteligenci generuje velmi precizní prostorový model okolí vozidla. Konference, podporovaná značkou Audi, se koná od 4. do 9. prosince.

Nové Audi A8 je prvním automobilem na světě, vyvinutým pro vysoce automatizovanou jízdu úrovně 3 (dle metodiky SAE). Audi AI traffic jam pilot přebírá řízení vozidla na víceproudých silnicích s popojíždějící dopravou rychlostí až 60 km/h, pokud to legislativa na příslušném trhu povoluje a řidič tuto funkci aktivuje.

Předpokladem automatizované jízdy je maximálně přesný obraz okolí – v každém okamžiku. Klíčovou technologií pro dosažení tohoto stavu je umělá inteligence.

Projektový tým dceřiné společnosti Audi Electronics Venture (AEV) představuje nyní na konferenci NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) monokameru, která díky umělé inteligenci generuje velmi precizní prostorový model okolí. Tato technologie umožňuje precizně zaznamenávat okolí vozidla.

Jako senzor slouží běžně dostupná přední kamera, která snímá oblast před automobilem se zorným úhlem cca 120 stupňů a poskytuje 15 snímků za sekundu s rozlišením 1,3 megapixelu. Tyto snímky jsou následně zpracovány neuronovou sítí, v níž probíhá také tzv. sémantická segmentace.

Přitom je každému pixelu přiřazena jedna ze 13 kategorií objektů. Na základě toho dokáže systém rozpoznávat ostatní osobní vozy, nákladní vozidla, domy, dopravní značení na vozovce, chodce i dopravní značky a rozlišovat mezi nimi.

Systém využívá neuronové sítě také pro získávání informací o vzdálenosti objektů. Vizualizace zde probíhá prostřednictvím tzv. linií ISO, což jsou virtuální vymezení, která definují konstantní vzdálenost. Na základě této kombinace sémantické segmentace a odhadu hloubky vzniká precizní prostorový model reálného okolí.

Technici Audi předem trénovali neuronovou síť pomocí metody „unsupervised learning“ (učení bez učitele), která na rozdíl od metody „supervised learning“ (učení s učitelem) nevyžaduje žádná předem roztříděná a klasifikovaná data. Na základě tohoto přístupu probíhá učení z pozorování situace a dění.

Neuronová síť sledovala mnoho videí dopravních situací, zaznamenaných stereokamerou. Z nich se síť naučila samostatně chápat pravidla, s jejichž pomocí vytváří prostorové informace z obrazů monokamery. Projekt společnosti AEV disponuje velkým potenciálem pro interpretaci dopravního dění.

Kromě AEV prezentují v expozici Audi na letošní konferenci NIPS vlastní témata z oblasti umělé inteligence také dva partneři z koncernu Volkswagen. Oddělení Fundamental AI Research datové laboratoře Data:Lab z koncernové divize IT se zaměřuje na učení bez učitele a optimální regulaci prostřednictvím tzv. variačního vyvozování, efektivní metody reprezentace rozložení pravděpodobnosti.

Tým Audi z laboratoře pro výzkum elektroniky Electronics Research Laboratory z Belmontu (Kalifornie) ukazuje řešení pro jízdu na parkovištích a dálnicích, založenou výhradně na umělé inteligenci.

Řízení vozidla v příčném směru je přitom kompletně zajišťováno neuronovými sítěmi. Umělá inteligence se samostatně naučí generovat model okolí na základě dat z kamery a řídit automobil. Tento přístup nevyžaduje ani velmi přesnou lokalizaci, ani velmi přesné mapové podklady.

Audi při vývoji automobilů s funkcí autonomní jízdy profituje z rozsáhlé globální spolupráce v technické oblasti umělé inteligence, která zahrnuje inovativní a progresivní společnosti ze Silicon Valley, Evropy a Izraele.

Značka Audi se zúčastnila konference NIPS vlastní expozicí již v roce 2016 jako vůbec první výrobce automobilů. Audi je i v letošním roce sponzorem konference NIPS a hodlá svou síť kooperací v Kalifornii dále rozšiřovat. Specialisté na umělou inteligenci se mohou v expozici Audi na konferenci NIPS informovat také o pracovních příležitostech ve společnosti Audi.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik vyrobili M3 za listopad?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Zatím to vypadá na 345 dodaných kusů za listopad. Výroba by tedy měla být nejspíš o něco vyšší.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Děkuji za odpověď. Škoda že nemají nějaký online counter. Těch 345 dodaných není asi moc progres oproti minulým měsícům:(.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Vypadá to na zhruba dvojnásobek, ale pořád to je zlomek z původně plánovaných 5000 kusů týdně. Uvidíme jak se to rozjede v prvním čtvrtletí 2018.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zde jsou prodeje jednotlivech zásuvkovejch aut po měsících.
Ale pozor Tesla to má s hvězdičkou páč nezveřejňje měsíční čísla, ale jen 1/4 letní, tak jsou to jen nějaký přibližný odhady!
https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Ten nárůst prodeje je tam sice je, ale přijde mi to hodně pomalé, prostě na trhu není pořád auto (auta) o které by byl větší zájem.

off

Bjornovi náhle zmizeli dveře. Nepůjčil si je náhodou Mercedes? :)))))))))))))))))))
Jeden nikdy neví co se těm jelitům vylíhne v hlavě.
https://www.facebook.com/Teslabjorn/posts/739437049582759

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ježiš, ja som myslel že fakt tam boli cigáni zo Slovenska, a to je iba obrázok.

Obrázek uživatele Radovan

Myslíte ten nejrychlejší tým mechaniků F1 na světě, co dokáže v čase výměny gum nejen komplet rozložit celý monopost F1 na součástky, ale taky je i prodat v okolních boxech? :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 64 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 22 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Kdysi jsem viděl dokument jak rumunský cikáni udělaj z kapoty žigulíka parádní kýble a lavory. Moc pěkná klempířina na louce na koleni. Bohužel už si nepamatuju jak se to jmenovalo.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Radovan

Dacia? :-)))

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 64 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 22 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů Circontrol

Newsletter