Mercedes-Benz EQB: až sedmimístný SUV elektromobil s dojezdem 419 km

Mercedes-Benz EQB je po modelu EQA již druhým zcela elektrickým „kompaktním“ modelem značky Mercedes-EQ. Současně bude prvním sériově produkovaným elektromobilem z maďarského výrobního závodu Kecskemét. Vozidla pro Čínu budou vyráběna v Pekingu.

Elektromobil Mercedes-Benz EQB nabízí standardně pět sedadel a volitelně se dodává i v sedmimístné verzi. Elektromobil tak poskytuje prostor pro využití v mnoha rodinných konstelacích a splňuje nejrůznější požadavky na přepravu. Tím zaujímá výjimečné postavení mezi elektromobily. Obě sedadla ve třetí řadě mohou používat osoby s tělesnou výškou až 1,65 metru, a možná je i montáž dětských sedaček.

Model EQB (délka/šířka/výška: 4684/1834/1667 milimetrů) nabízí díky dlouhému rozvoru modelu GLB (2829 milimetrů) slušný vnitřní prostor. Zavazadlový prostor má objem 495 až 1710 litrů, resp. 465 až 1620 litrů (údaje pro verze s pěti, resp. sedmi sedadly). Sklon opěradel standardně dodávaných sedadel ve druhé řadě je nastavitelný v několika krocích. Volitelně je tato řada podélně posuvná v rozsahu 140 milimetrů.

Dojezd až 419 km, nové motory

Paleta zpočátku zahrnuje modely EQB 300 4MATIC s nejvyšším výkonem 168 kW a EQB 350 4MATIC s nejvyšším výkonem 215 kW. Varianta s pohonem předních kol bude následovat. Plány počítají také s verzí nabízející mimořádně dlouhý dojezd. Podle metodiky WLTP mají obě varianty dojezd 419 kilometrů. Další varianty pro speciální požadavky zákazníků budou následovat, včetně verze s mimořádně dlouhým dojezdem.

Na přední nápravě nalézá uplatnění asynchronní elektromotor, který tvoří velmi integrovanou, kompaktní jednotku – elektrický hnací řetězec (eATS) – společně s chladicí soustavou, výkonovou elektronikou a převodovkou včetně rozvodovky s diferenciálem a jedním neměnným převodem. 

Modely EQB 300 4MATIC a EQB 350 4MATIC mají navíc na zadní nápravě eATS nově vyvinutý synchronní elektromotor s permanentními magnety. Jeho konstrukce je mimořádně kompaktní. U trvale buzených synchronních elektromotorů na střídavý proud je rotor osazen permanentními magnety. Magnety – a tím i rotor – následují rotující magnetické pole vytvářené střídavým proudem přiváděným do vinutí statoru.

Tomuto elektromotoru se říká synchronní, protože se jeho rotor otáčí frekvencí magnetického pole statoru. Frekvenční měnič výkonové elektroniky přizpůsobuje frekvenci požadavkům řidiče na rychlost jízdy. Mezi výhody této konstrukce patří vysoká výkonová hustota, vysoká účinnost a vysoká výkonová stálost.

Požadavky na přenos výkonu prostřednictvím přední a zadní nápravy jsou u verzí 4MATIC inteligentně regulovány v závislosti na jízdní situaci 100krát za sekundu. Filozofie značky Mercedes-EQ spočívá v tom, že k pohonu je co nejvíce využíván zadní elektromotor z důvodu optimalizace spotřeby elektrické energie, zatímco asynchronní elektromotor na přední nápravě způsobuje při částečném zatížení jen nepatrné ztráty. 

Ke snadnému každodennímu cestování s modelem EQB přispívá standardní navigační systém s elektrickou inteligencí. Při výpočtu nejrychlejší cesty do cíle jsou zohledňovány i potřebné zastávky pro nabíjení včetně maximálního nabíjecího výkonu a doby nabíjení. Navigace s elektrickou inteligencí kromě toho zajistí, aby byla vysokonapěťová sada akumulátorů před plánovanou zastávkou pro nabíjení uvedena v případě potřeby na provozní teplotu, která je pro nabíjení optimální.

Sada akumulátorů: součást inteligentního termomanagementu

EQB má sadu lithium-iontových akumulátorů s vysokou hustotou energie. Její maximální napětí je 420 V a s nominální kapacitou cca 190 Ah disponuje využitelnou kapacitou 66,5 kWh.

Sada akumulátorů zahrnuje pět modulů a je uložena v podlaze uprostřed vozu pod prostorem pro cestující. Proti poškození zespodu jsou akumulátory chráněny hliníkovou schránkou a skeletem karoserie. Schránka sady akumulátorů je součástí skeletu karoserie, a tím i konceptu pasivní bezpečnosti (viz kapitola „Ochrana cestujících a partnerská ochrana“).

Sada akumulátorů je součástí inteligentního termomanagementu modelu EQB. V případě potřeby dochází k jejímu chlazení nebo ohřívání prostřednictvím desky s proudící chladicí kapalinou pod sadou akumulátorů. Tím je zajištěno udržování optimální provozní teploty, pokud možno za všech provozních podmínek. 

Je-li aktivován navigační systém s elektrickou inteligencí, může za jízdy dojít k ohřátí nebo ochlazení sady akumulátorů, aby se při příjezdu na rychlonabíjecí stanici nacházela v ideálním teplotním rozsahu. Pokud však vůz přijede na rychlonabíjecí stanici s chladnou sadou akumulátorů, využije se většina dostupného nabíjecího výkonu nejprve k jejímu zahřátí. Tím dojde k celkové optimalizaci doby nabíjení, což je důležité, má-li se zastávka pro nabíjení výrazně zkrátit.

Mercedes-Benz vystavuje, stejně jako u všech ostatních vysokonapěťových sad akumulátorů, akumulátorový certifikát jako záruku výkonnosti. Certifikát platí po dobu až osmi let nebo do ujetí 160 000 kilometrů a zaručuje bezvadnou funkci vysokonapěťové sady akumulátorů. Certifikát kryje také ztrátu kapacity sady akumulátorů.

Systém řízení nabíjení: max. 100 kW DC

EQB lze komfortně nabíjet střídavým elektrickým proudem pomocí palubní nabíječky o výkonu až 11 kW, a to jak doma, tak na veřejných nabíjecích stanicích. Příslušná doba nabíjení pro maximální nabití závisí na dostupné infrastruktuře a specifické výbavě vozidla v dané zemi. Mnohem rychleji než z domácí elektrické zásuvky probíhá nabíjení z nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox. A ještě rychlejší je nabíjení stejnosměrným proudem na rychlonabíjecích stanicích. V

V závislosti na stavu nabití a teplotě vysokonapěťové sady akumulátorů se EQB nabíjí z příslušného nabíjecího stojanu maximálním výkonem až 100 kW. Doba nabíjení z 10 na 80 procent maximální kapacity je pak 32 minut. A již po 15 minutách je doplněno dostatečné množství elektrické energie pro ujetí dalších až 150 kilometrů (WLTP). Model EQB je v Evropě a USA standardně vybaven kombinovanou zásuvkou CCS (Combined Charging Systems) na pravé boční stěně, která umožňuje nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem.

EQB lze nabíjet střídavým elektrickým proudem pomocí palubní nabíječky o výkonu až 11 kW, a to jak doma, tak na veřejných nabíjecích stanicích. Příslušná doba nabíjení pro maximální nabití závisí na dostupné infrastruktuře a specifické výbavě vozidla v dané zemi. Mnohem rychleji než z běžné domácí elektrické zásuvky probíhá nabíjení z nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox.

Karoserie modelu EQB vychází z odolného skeletu modelu GLB, a navíc byla přizpůsobena mimořádným požadavkům elektromobilu. Sada akumulátorů je umístěna v rámu z výtlačně lisovaných profilů s nosnou funkcí, kterou doposud zajišťovaly příčné nosníky v podlaze. Přední část sady akumulátorů je vybavena tzv. ochranným štítem, který dokáže ochránit zásobník energie před poškozením cizími tělesy.

Model EQB musel samozřejmě absolvovat rozsáhlý interní program nárazových testů značky Mercedes-Benz. Kromě toho platí pro sadu akumulátorů a všechny díly, jimiž protéká elektrický proud, další přísné bezpečnostní předpisy.

EQB se „chlubí“ součinitelem aerodynamického odporu vzduchu, cx = 0,28 (pro srovnání, Tesla Model Y se může opravdu chlubit hodnotou 0,23). Čelní plocha A je 2,53 m2. Mezi nejdůležitější aerodynamická opatření patří v horní části zcela uzavřený systém regulace přívodu chladicího vzduchu, aerodynamicky optimalizovaný přední a zadní nárazník, velmi plochá, téměř kompletně zakrytá spodní část vozu a speciálně optimalizovaná aerodynamická kola, před nimiž jsou vpředu i vzadu patřičně přizpůsobené spoilery.

zdroj: tisková zpráva, foto: Mercedes-Benz

Napsat komentář