Mercedes-Benz eActros LongHaul: elektrický tahač s 600kWh baterií

Mercedes-Benz Trucks vystavuje na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru poprvé model eActros LongHaul pro dálkovou dopravu.

Těžká dálková doprava je z hlediska užitečné hmotnosti, vzdálenosti a tras nejnáročnějším segmentem silniční nákladní dopravy. Současně v ní existuje velký potenciál pro snižování emisí CO2. Po uvedení modelu eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu na trh v roce 2021 činí Mercedes-Benz Trucks nyní další krok a na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru poprvé prezentuje již v roce 2020 ohlášený model Mercedes-Benz eActros LongHaul pro těžkou dálkovou dopravu s elektrickým pohonem napájeným akumulátory.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul. Díky „megawattovému nabíjení“ bude možné sadu akumulátorů nabít z 20 na 80 procent za výrazně méně než 30 minut. foto: Mercedes-Benz Trucks

Toto vozidlo je svými čistými konturami a světelným pruhem LED na přídi názornou vizí designového stylu budoucího sériově vyráběného vozidla. První prototypy již absolvují intenzivní testy, a ještě letos budou zkoušeny i na veřejných silnicích. V příštím roce budou prototypy ve stavu blízkém sériové výrobě předány různým zákazníkům pro testování v praktickém provozu. 

Karin Rådströmová, předsedkyně představenstva společnosti Mercedes-Benz Trucks, řekla: „Nepřetržitě rozšiřujeme naše portfolio elektricky poháněných a akumulátory napájených nákladních vozidel. Přitom se zaměřujeme na jasné výhody pro naše zákazníky. Vozidla jsou od začátku koncipována pro elektromobilitu a nabízejí lepší zážitky z jízdy, vyšší energetickou hospodárnost a delší životnost.“  

Výhody modelu Mercedes-Benz eActros LongHaul 

Mercedes-Benz Trucks navíc zveřejnil další informace o sériově vyráběném modelu eActros LongHaul. Tři sady akumulátorů poskytnou instalovanou celkovou kapacitu více než 600 kWh. Součástí nové elektricky poháněné nápravy jsou dva elektromotory dodávající trvalý výkon 400 kW, krátkodobě i více než 600 kW. Mercedes-Benz Trucks bude kromě tahače návěsů vyrábět model eActros LongHaul ihned od jeho uvedení na trh také jako valníkový podvozek.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Zákazníci tak budou mít mnoho dalších možností využití vozidla pro zcela elektrickou dopravu. Inženýři z vývojového oddělení divize Mercedes-Benz Trucks kladli na eActros LongHaul stejné požadavky ohledně životnosti vozidla a komponentů jako na porovnatelný konvenční Actros pro těžkou dálkovou dopravu. To znamená ujetí 1,2 milionu kilometrů během deseti let provozu.

Model eActros LongHaul bude prvním zcela elektrickým vozidlem divize Mercedes-Benz Trucks, které se bude sériově vyrábět kompletně na současné montážní lince ve výrobním závodě pro nákladní vozidla ve Wörthu. A to včetně montáže všech elektrických komponentů a zprovoznění vozidla na konci montážní linky. To umožní dosáhnout vysoké kapacity výroby díky souběžné produkci jak konvenčních, tak i zcela elektrických nákladních vozidel na stejné montážní lince. Doposud probíhá „elektrifikace“ modelů eActros 300/400 a eEconic v rámci samostatného procesu ve středisku Future Truck Center ve Wörthu.

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

V modelu eActros LongHaul nalézají uplatnění sady akumulátorů s technologií lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují delší životností a větším množstvím využitelné energie. Sady akumulátorů sériově vyráběného modelu eActros LongHaul bude možné nabít z nabíjecího stojanu o výkonu cca 1 MW z 20 na 80 % kapacity za výrazně méně než 30 minut. Jádrem konceptu dálkové dopravy s elektrickým pohonem napájeným akumulátory v podání divize Mercedes-Benz Trucks je nabídka komplexního řešení dopravy složeného z automobilové techniky, poradenství, nabíjecí infrastruktury a služeb.

Mercedes-Benz eActros LongHaul tak bude pro zákazníky správnou volbou z hlediska ziskovosti, trvalé udržitelnosti i spolehlivosti. První prototypy již absolvují intenzivní testy, a ještě v letošním roce začnou testovací jízdy modelu eActros LongHaul také na veřejných silnicích. V příštím roce zahájí testovací provoz u zákazníků prototypy v podobě blízké sériově vyráběnému modelu.

Ještě delší dojezd umožní návěs „eTrailer“

Elektrifikované návěsy mohou výrazně prodloužit dojezd elektricky poháněných nákladních vozidel. Například technologická společnost Trailer Dynamics vyvinula společně s výrobcem návěsů Krone „eTrailer“. Jeho nejdůležitější částí je elektrická náprava včetně sady akumulátorů, která podporuje tažné vozidlo dodatečným výkonem. V závislosti na kapacitě akumulátorů návěsu eTrailer bude možné se sériově vyráběnou variantou modelu eActros LongHaul ujet na jedno nabití více než 800 km. 

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Zapojení, společně s partnery, do výstavby nabíjecí infrastruktury 

Co se týká veřejného nabíjení pro dálkovou dopravu, založily společnosti Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group letos v červenci společný podnik. Jeho cílem je výstavba a provoz veřejné vysokovýkonné nabíjecí sítě v Evropě pro těžká nákladní vozidla pro dálkovou dopravu a dálkové autobusy s elektrickým pohonem napájeným akumulátory. Nabíjecí síť uvedených tří partnerů bude v Evropě k dispozici provozovatelům vozových parků nezávisle na značce. V oblasti nabíjení v depu spolupracuje Mercedes-Benz Trucks s firmami Siemens Smart Infrastructure a ENGIE. 

Mercedes-Benz eActros LongHaul
Mercedes-Benz eActros LongHaul Mercedes-Benz eActros LongHaul

Daimler Truck se kromě toho podílí na projektu „HoLa“ (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr), tedy vysokovýkonného nabíjení nákladních vozidel v dálkové dopravě. Cílem projektu zastřešeného sdružením VDA je plánování, výstavba a provozování specializované infrastruktury pro vysokovýkonné nabíjení elektricky poháněných a akumulátory napájených nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. V Německu vzniknou ve čtyřech lokalitách vždy dvě vysokovýkonné nabíjecí přípojky se systémem „megawattového nabíjení“, MCS (Megawatt Charging System), pro testování v reálném praktickém provozu. Projektu se účastní další různí partneři z průmyslu a výzkumu, kteří jsou členy konsorcia.

Kompetentní poradenství pro elektromobilitu střiženou na míru

Vzhledem k tomu, že je elektromobilita mnohem víc než jen novým pohonem, začlení Mercedes-Benz Trucks model eActros LongHaul, stejně jako již dostupná elektrická nákladní vozidla, do komplexního ekosystému, který zahrnuje také nabídky poradenství pro efektivní používání vozidla a optimalizaci celkových nákladů na vlastnictví TCO (Total Cost of Ownership). Například na základě současných tras je pro příslušného zákazníka sestaven co nejrealističtější a nejvýstižnější profil používání elektrického nákladního vozidla, aby bylo možné definovat trasy, po nichž lze jezdit s elektrickým nákladním vozidlem.

Součástí tzv. eConsultingu jsou kromě elektrifikace podnikového provozního areálu také – v závislosti na přání zákazníka – všechny otázky týkající se plánování, podmínek podávání nejrůznějších žádostí a realizace nabíjecí infrastruktury a nezbytného připojení k elektrické síti. Výsledkem je komplexní řešení dopravy složené z automobilové techniky, poradenství, nabíjecí infrastruktury a individuálně přizpůsobených služeb.

zdroj: tisková zpráva, foto: Mercedes-Benz Trucks

7 Comments on “Mercedes-Benz eActros LongHaul: elektrický tahač s 600kWh baterií”

  1. Pěkné. Jenom pro zajímavost: Dojezd 500 km na baterii s využitelnou kapacitou 600 kWh? To je 120 kWh / 100 km. 6x víc než osobní EV s průměrnou spotřebou 20 kWh / 100 km.

    Dieselový moderní tahač s návěsem má spotřebu kolem 30 – 35 litrů nafty / 100 km. To je cca 6x až 7x víc než osobní auto s dieselovým motorem.

    1. To docela pasuje. Pokud započteme účinnou rekuperaci (docela se mi líbí brzdná náprava návěsu, ty baterky na návěsu už méně), tak to opravdu může mít dojezd těch 500 km i naložené. A řidič stejně musí po čtyřech hodinách zastavit, akorát nechci vidět ty nabíječky.
      No, tak to my, nákladní železničáři už můžeme asi zabalit, protože si myslím, že kamióny minimálně na dálnici už hodně brzo začnou jezdit i bez řidiče…

        1. Nemáte nějaké podrobnosti k bateriím LFP? Rozměry, hmotnosti, ceny, možnosti využití a kdo je už komerčně dělá v kapacitách pro nákladní dopravu?
          Do našich lokomotiv pro posun potřebujeme cca 800 kWh, takže dvě sady po 400 kWh by se docela hodily, hmotnost nás nezajímá a rozměrově co se vejde do kamiónu, to se k nám vejde taky.

Napsat komentář