Kamionová doprava představuje pro Českou republiku obrovský problém, ale zároveň příležitost. Výhodná poloha ČR ve středu Evropy ji předurčuje k tomu být tranzitní zemí. Vláda zavedla mýtné, ale kamiony místo toho volí objízdné trasy. Mapu obcí postižených zvýšenou kamionovou dopravou zveřejnila aktuálně Dopravní federace.
Dopravní federace sdružuje ekologické organizace, které si kladou za cíl prosadit moderní koncepci dopravy. V současné době je hlavním tématem potřeba zásadního zdokonalení systému mýtného pro nákladní silniční dopravu. S tím souvisí také renesance železniční dopravy.
Poslanci schválili mýtné pro dodávky a vážení kamionů
Nákladní doprava na železnici? Sníží se poplatky, rozšíří mýto
Kamiony ničí například skanzen v Zubrnicích. Obrovská hmota často přetížených kamionů ničí silnice, zdi domů, vytváří obrovský hluk. Místní úřady jsou však bezmocné. Dopravní federace proto vytvořila mapu obcí postižených nadměrnou kamionovou dopravou, najdete ji na adrese dopravnifederace.cz/mapa.
Mapa byla vytvořena a je stále aktualizována na základě informací z médií či od samotných starostů. V současnosti zahrnuje stovku obcí, kde kamionová doprava ztěžuje obyvatelům život. Mýtné se v České republice vybírá na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy.
Není na škodu si také připomenout, že od začátku letošního roku se mýtné zvyšuje o čtvrtinu. Lze proto očekávat další významné zhoršení už tak špatné situace. “ Prioritou proto musí být co nejrychlejší rozšíření výběru mýtného i na silnice nižších tříd, pro které se již vyslovily obce a jejich sdružení v Memorandu za rozšíření mýta,“ píše se v tiskové zprávě Dopravní federace.
O možnosti rozšíření mýta se nedávno vyjadřoval také ministr dopravy Vít Bárta. V současné době probíhají tímto směrem podle informací některých médií na miniterstvu intenzivní přípravy.