Bylo nebylo, v kanadském Calgary ještě donedávna fungovala společnost Motive Industries. Přišla s geniálním nápadem: vyrobit elektrické auto z konopí. Elektromobil Kestrel EV se nakonec nepodařilo realizovat, ale nápad zaujal řadu lidí na celém světě.
foto: Motive Industries
Konopí má až neuvěřitelně široké možnosti využití. Lze z něj vyrábět prakticky cokoliv – potraviny, textil, paliva, maziva, bioplasty, stavební materiály, lana, léčiva, papír. Může také čistit vodu. Naopak nepotřebuje příliš mnoho vody k zalévání ani pesticidů. Zasadíte, sklidíte. Slunce se postará o to, aby rostliny vyrostly co nejvýš.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BMW i: karbonová revoluce se blíží
Nissan odlehčí autům, bude je vyrábět z vysokopevnostní oceli
Žádný div, že z něj už začátkem 40. let 20. století sám Henry Ford auto vyrobil. Jenže to bylo předtím, než se zjistilo, že těžit, zpracovávat a prodávat ropu a ropné produkty je pro určitou skupinu průmyslníků přeci mnohem výhodnější. Protože, ksakru, zasadit na poli konopí, vždyť to by mohl udělat každý!
Henry Ford považoval zemedělství za klíčového souputníka automobilového průmyslu budoucnosti. Představoval si, že většina paliv bude založena na bázi alkoholu a bude se získávat prakticky z jakýchkoliv zemědělských plodin. Včetně konopí.
Jakkoliv byl Ford vizionářem, tahle vize mu prostě nevyšla. Konopí bylo na celá desetiletí prakticky odsunuto ze zorného pole tzv. „moderního“ zemědělství. Anebo dokonce postaveno mimo zákon, jako v USA v roce 1937. Vrací se teprve na počátku 21. století, a to ještě s nemalými bolestmi.
Kanadská vláda naštěstí narozdíl od mnoha jiných vlád pěstování konopí neomezuje – naopak. I díky tomu mohl projekt konopného vozu Kestrel vůbec vzniknout. Elektromobil s dojezdem 160 km na jedno nabití, max. rychlostí 90 km/h a hmotností 1130 kg (některé zdroje říkají 850 kg, možná myslí bez baterie o kapacitě 16 kWh) měl pojmout až čtyři pasažéry. O pohyb se staral elektromotor od quebecké společnosti TM4 Electrodynamic Systems.
Karoserie elektromobilu Kestrel EV byla kompletně vyrobena z konopí. Auto bylo představeno poprvé v roce 2010 na Konferenci o elektromobilech ve Vancouveru. Od té doby se o Kestrelu ještě párkrát psalo, naposledy koncem roku 2013. Od té doby je ale ticho po pěšině a oficiální stránky společnosti Motive Industries jsou mrtvé.
Nathan Armstrong, bývalý šéf Motive Industries, dnes pracuje pro nadnárodní společnost PwC Canada (PricewaterhouseCoopers) a mimo to funguje také ve výboru pro pokročilé technologie v Calgary a Albertě.
no…stalo by za to si
no…stalo by za to si prostudovat, o cem pisu do novin….Konopna proghibice v USA byla zrusena po dobu valky a dokonce nahrazena nejen doporucenim a prosbou vlady, konopi pestovat, ale dokonce i povinnosti!! Farmari chodili povinne na vyukoe filmy o pestovani konopi, kde podepisovali dochazku, ze film videli a dostali semena, ktera pak na urcite casti pudy museli zasadit. Jinak by amici nemeli z ceho sit uniformy. Do ilegality se vratilo zase az po valce, kdy pan DuPont potreboval zaridit, aby jeho chemicka a papirny nekrachly….a protoze byl senator a kamos se spoustou dalsich paseraku a zlodeju (DuPontovic rodina postavila jmeni na pasovani otroku z afriky), tak to prosadil, jakkoliv dementni a pokrytecky to vuci valecny dobe bylo…..
vic nemam chut psat, snad jen….nectete kraviny, prectete si fakta. Tim myslim pany novinare…