Japonští giganti zakládají společnou firmu na podporu vodíkových čerpacích stanic

11 velkých japonských firem se dohodlo, že na jaře 2018 založí novou společnost zaměřenou na budování plnohodnotné sítě vodíkových čerpacích stanic pro auta poháněná palivovými články (FCV). Cílem je urychlit tempo budování vodíkových čerpacích stanic v Japonsku.

Dohodu podepsaly tyto firmy: Toyota Motor Corporation, Nissan Motor Co Ltd., Honda Motor Co Ltd., JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Idemitsu Kosan Co Ltd., Iwatani Corporation, Tokyo Gas Co Ltd., Toho Gas Co Ltd., Air Liquide Japan Ltd., Toyota Tsusho Corporation a Development Bank of Japan Inc.
foto: Toyota

V návaznosti na tzv. „Strategický plán pro vodík a palivové články“ vydaný Kolegiem pro strategie v oblasti vodíku a palivových článků bude v první fázi podpory vozidel na vodík do konce fiskálního roku 2020 vybudováno 160 čerpacích stanic pro 40 tisíc vozidel poháněných palivovými články.

Cílem nové firmy je podpořit spolupráci mezi společnostmi zabývajícími se rozvojem infrastruktury, automobilkami a finančními institucemi, a to za účelem urychlení výstavby a rozšíření vodíkových čerpacích stanic i vozidel poháněných vodíkem v Japonsku.

Nová společnost bude působit v těchto konkrétních oblastech:

1. Strategický rozvoj vodíkových čerpacích stanic

Společnost bude usilovat o naplnění plánu v časovém horizontu 10 let. V průběhu prvních čtyř let první fáze chce nová společnost vybudovat 80 nových čerpacích stanic. Aby bylo možné tento cíl splnit, pro spolupráci jsou vítány i nové členské společnosti nad rámec aktuálně zapojených.

Nová společnost, s využitím podpory a dotací národní vlády a iniciativ orgánů místní správy, připraví svůj vlastní původní „Plán rozvoje vodíkových čerpacích stanic“, s cílem vytvořit podmínky používání vozidel poháněných palivovými články pro co nejširší spektrum motoristů v Japonsku.

2. Podpora efektivního provozu vodíkových stanic

Nová společnost se bude, s využitím informací o výstavbě a provozu vodíkových čerpacích stanic od firem zabývajících se budováním infrastruktury (které budou na provoz vodíkových čerpacích stanic také dohlížet), věnovat budování vlastních stanic v rámci celé země a napomůže k jejich efektivnímu provozu a naplnění dalších cílů strategického plánu, a to následujícími způsoby:

Zvyšování pohodlí pro uživatele vozidel poháněných palivovými články

Nová společnost, s cílem co nejvíce podpořit využívání vodíku ze strany zákazníků, zvýší pohodlí při používání čerpacích stanic ve spolupráci s Asociací pro technologie zásobování vodíkem a jeho využívání (HySUT). Ta již zahájila aktivní rozvoj trhu například zvyšováním počtu provozních dnů v týdnu, aby pokryla narůstající poptávku.

– Snižování nákladů a revidování předpisů
– Nová společnost bude spolupracovat s externími organizacemi, např. Sdružením pro obchodní využívání palivových článků (FCCJ) a HySUT, s cílem snižovat náklady např. cestou standardizace zařízení a revidováním předpisů.
– K naplnění uvedených cílů budou členské společnosti zastávat tyto klíčové role:

Společnosti zabývající se rozvojem infrastruktury jménem nové společnosti zajistí investice a budování vodíkových čerpacích stanic, včetně jejich provozu.

Automobilky finančně přispějí k fungování nové společnosti tak, aby bylo možné zajistit efektivní budování vodíkových čerpacích stanic, zvyšovat pohodlí uživatelů a zlepšovat veřejné povědomí, ale současně budou usilovat o vyšší tržní penetraci vozidel na palivové články v průběhu první fáze projektu.

Finanční instituce svými investicemi zajistí částečné pokrytí nákladů na vodíkové čerpací stanice. Poskytováním nezbytných prostředků až do doby, než budou vodíkové čerpací stanice komerčně udržitelné, napomohou finanční instituce během první fáze omezit finanční zátěž na straně firem budujících infrastrukturu, čímž zároveň napomohou přilákat nové účastníky.

Nová společnost bude usilovat o širší účast firem provozujících vodíkové čerpací stanice a dalších investorů, aby bylo možné co nejdříve zajistit komerčně udržitelný provoz vodíkových čerpacích stanic i vozidel poháněných vodíkem, a tak v Japonsku přispět k vybudování plnohodnotné vodíkové společnosti.

tisková zpráva

24 Comments on “Japonští giganti zakládají společnou firmu na podporu vodíkových čerpacích stanic”

  1. Az bude dostupne vodikove auto, tak si ho koupim a dam do
    Az bude dostupne vodikove auto, tak si ho koupim a dam do sklepa jako domaci elektrarnu. V lete FVE, v zime a v noci elektrina z vodiku. A ten si vyrobim v lete take sam. Akorat se nesmi moc rychle vytracet 🙁
    To bude bomba. Aspon doufam ze to nebude doslova bomba.

    1. Možná to bereme chybně z naší logiky. Oni už mají
      Možná to bereme chybně z naší logiky. Oni už mají CHAdeMO rychlonabíječek více, než klasických čerpacích stanic. Pokud se stejně jako u CHadeMO stanic zachovají s vodíkem, pak Evropu zaplácají stejně, jako to udělali s CHadeMO rychlonabíječkami. Na to jsou silní a umí to. A místní automobilky rychle zaletí do Brusele a vymyslí Mennekes plynový konektor, aby ochránili evropský trh před japonskými vodíkomobily. A historie se krásně zopakuje.

      1. neviem dohľadať, mali „čerpacie stanice“, kde sa vodík
        neviem dohľadať, mali „čerpacie stanice“, kde sa vodík „vyrábal“ na mieste, nedovážal sa, výroba pre dvaapol auta trvala dosť dlho, čo zapríčinilo, že autá „na vodík“ mohli predať iba pár …
        takže, ak budú mať veľa čerpačiek, budú môcť konečne prestať brzdiť výrobu!

        1. Mennekes je v tom nevinně, v žaludku mi leží
          Mennekes je v tom nevinně, v žaludku mi leží protekcionisté zemí EU, kteří vymyslí cokoliv, aby zastavili nástup elektromobility. Na jednu stranu to vypadá hezky, že vymysleli evropský standard, ale jaksi ho nikdo z nich ve velkém nezačal montovat do nabíječek a rychlonabíječek, takže vlastně zůstal na papíře. Zatímco CHAdeMO bez keců jelo ve velkém. Výsledky známe.

            1. Nemohly! 🙂 Když už nic jiného tak je to zhůvěřilost.
              Nemohly! 🙂 Když už nic jiného tak je to zhůvěřilost. Jak přirovnání občas pokulhávají tak tady to celkem sedí. Je to jako mít dvě pistole pro benzín, jednu pro evropské auta a druhou pro japonské. Přitom bych se nedivil kdyby na „počátku věků“ spalováků se něco podobného událo a běžně se sebou vozil trychtýř. Dva konektory jednak prodražují výstavbu stanic, ale hlavně pak jejich údržbu. Měl jsme možnost vidět jak vypadají konektory CCS, Tesla i CHAdeMO po nějaké době intenzivního užívání. Kde ta intenzita je dnes v uvozovkách a do budoucna to bude násobně horší. Tzn. musíte držet na skladě náhradní konektor/díly pro oba standardy.

              CHAdeMO principiálně diskvalifikuje to že není kombinovaný systém. V počátcích rozvoje rychlonabíjení, tj. kolem roku 2010 to byla i výhoda, ale od roku 2020 již nemá ve své současné podobě v EU co dělat. Jedině, že by co nejdříve přišli na trh s nějakým novým zázračným kombinovaným systémem, který by totálně převálcoval CCS a vyplatilo by se ho tak přijmout jako jednotný celosvětový standard.

              1. Jenže fungují. A CHAdeMO lépe, než CCS. Až bude Evropa
                Jenže fungují. A CHAdeMO lépe, než CCS. Až bude Evropa chrlit elektromobily jak Baťa cvičky a ty tak počtem převálcují Japonce či Korejce a donutí je přejít počtem aut i nabíjecích míst na Mennekes/CCS, pak prosím. Do té doby je to jen klasická bruselská europakárna, jak lobisticky legislativou ochránit trh před dovozem zvenčí, avšak současně občanům EU elektormobilitu zcela upřít. Čili nejde o to mít prostor pro evropské elektromobily potlačením zámořské konkurence, ale dále dělat sračkomety, sem tam plynoprdy. A to mne vytáčí.

                1. Radovane já mám také rád spiklenecké teorie a tak vám
                  Radovane já mám také rád spiklenecké teorie a tak vám povím pohádku o tom jak dokáže jedna nekompetentní, dá se říci naprosto debilní myšlenka negativně ovlivnit celé odvětví. Ta myšlenka vznikla někdy kolem roku 2009, tedy na počátku toho co se dá nazvat novodobý boom elektromobility. V té době někdo přišel s převratnou myšlenkou: „Proč se hnát za dojezdem běžných spalováků, když podle statistik 160km dojezdu stačí všem a těm co to jako nestačí vyhoví 30min dobíjení..“. Já si na tu dobu moc dobře pamatuji. Většina oficiálních autorit, populárních časopisů a dokonce i vědeckých článků tenkrát adorovala tuto doktrínu.

                  V té době Japonsko bylo skutečným lídrem (avšak nikoliv technologickým) v elektromobilitě, který zároveň nejvíce adoroval onu doktrínu výše. Přesně dle této doktríny vznikly konektory Yazaki a především standard CHAdeMO, které tu s námi měly zůstat na věčné časy a nikdy jinak. Protože přeci „100miles of range ought to be enough for anybody“. USA se v té době probouzelo a Evropští výrobci spali hlubokým spánkem.

                  Konektor Yazaki, který následně převzaly i USA je pouze jednofázový, neboť odpovídá běžným rozvodům v JP, USA a končil tenkrát na neuvěřitelných 70A. Neuvěřitelných proto, že dle doktríny je možné těch 160km dobít pohodlně přes noc (6-8h) proudem 10A, maximálně pak 16A, který poskytne 99% zásuvek bez nutnosti použití wallboxů.

                  CHAdeMO je pak dítě této doktríny, kde 50kW mělo stačit na věčné časy. A především se počítalo s tím že mnohá vozidla CHAdeMO (DC dobíjení) vůbec mít nebudou! Takže kombinovaný systém se v tomto duchu jevil jako overkill. Ostatně stačí se podívat do původní specifikace CHAdeMO 0.9.1, kde se ani na papíře s vyšším výkonem nikdy nepočítalo.
                  __

                  Mennekes tak není nic jiného než vynucené technické řešení respektující 3fázové EU rozvody. Navíc samotný standard Mennekes již v sobě nesl myšlenku kombinovaného sytému (jedné zásuvky), kterou nakonec dopracovala a využila Tesla.

                  Tvůrci CCS standardu a Tesla si pak dovolili kacířsky uvažovat, že ta Japonci podporovaná doktrína tu možná nebude navždy a nějací kacíři nakonec přeci jen budou uvažovat o dojezdu odpovídajícím spalovákům s dobíjením alespoň během 15minut (což je současný technologický limit přenosové nabíjecí cesty pomocí pohyblivého přívodu) tzn již. v roce 2011 ve standardu CCS 1.0 bylo uvedeno maximum 400A/1000V. No a samozřejmě si zde tvůrci uvědomili, že v podstatě všechny vozy budou mít DC dobíjení, tudíž jiné než kombinované řešení zásuvky nedává smysl.

                2. No my dva nejsme v rozporu Pajdo, technicky je to opravdu
                  No my dva nejsme v rozporu Pajdo, technicky je to opravdu někde jinde, rozvoj tam také může být, jen to nikde nestojí (přeháním, ale v porovnání s rychlonabíječkami CHAdeMO nikde, a pokud ano, tak to více než 50 kW nedává). A prodává se minimum aut, co to využijí. Jak říkám, mně nevadí, že se Evropa legislativně postará o sjednocení standardu, pokud ovšem pak ten standard je houfně v Evropě zákazníkům nabízen a výrobci využíván. Když si vezmete že Mennekes má třeba Mercedes Benz B a jeho palubní nabíječka zvládne jen 11 kW, stejně jako u Smartu ED ve standardní nepříplatkové verzi, tak k čemu to pak je, že?
                  Zatím to vypadá tak, že po dobu životnosti aut s Yazaki a CHAdeMO tady budou 2 standardy stále. A to je +-15 let určitě (třeba podle průměrného stáří auta v ČR). A jelikož se prodávají i v nových BEV a PHEV (minimálně Mitsubishi Outlander PHEV má rychlonabíjení CHAdeMO), tak minimálně ještě v roce 2032 s námi budou.

          1. Výsledky opravdu známe a jsou takové, že od roku 2010 na
            Výsledky opravdu známe a jsou takové, že od roku 2010 na CHAdeMO konektor nikdo v podstatě nesáhl a tak dodnes máme k dispozici pouze 125A konektor a zásuvky do 500V, tedy 50kW max. Žádné z vozidel tak dodnes nemůžeme přes CHAdeMO nabíjet rychleji, kde baterie Kia Soul by pravděpodobně 200A/70kW zvládla stejně jako ta u Ioniqu. Ani bych se nedivil, kdyby Leaf 2 měl také stále 125A zásuvku a ani do tak budoucna neumožnil nabíjení víc než 50kW. Uvidíme jak si povede 60kW baterie Leaf 2, jestli už nabídne rovnou 120kW, osobně očekávám nějakých 70-80kW. Tesla redukce je mimochodem také omezena 125A.

            No a pak tu máme CCS, které už pěknou řádku let je běžně k dispozici v 125A nebo 200A verzi, obě od začátku pro 1000V (pravda US verze byla dosud jen do 600V) a nedávno byla představena sériová verze CCS 500A/1000V tedy umožňující nabíjení až 200kW na 400V, což je podle mne jednoznačná výzva pro Teslu definitivně přejít na CCS. Přitom se nesmí zapomínat na pro běžný provoz zásadní maličkosti jako výměnné silové piny a celé zásuvkové části v případě jejich poškození. V neposlední řadě i ten modernizovaný design je na hony vzdálen té původní Japonské prasečině od Yazaki.

            1. Dokonalost není potřeba měnit. Každá změna je stejně k
              Dokonalost není potřeba měnit. Každá změna je stejně k horšímu, jak řekne každý konzervativec. 🙂
              Víte, mne technické fičury Mennekesu jaksi nezajímají. Není to tím, že sám mám auto s Yazaki a CHAdeMO. Je to tím, že nikdo z ochranářských Evropanů tady nepřišel ani s budováním sítě nabíječek Mennekes/Combo, ani s mraky vozidel s tímto systémem. Pouze legislativně papírově prudil, to jediné mu jde. Zato auta s CHAdeMO se tu prodávají ve velkém a i Vámi zmíněná Kia Soul ho má. A nabíjecí stojany rostou jako houby po dešti. CCS a Mennekes se pak obvykle na původních místech přidávají až se změnou stojanu a jeho přeměnou z jedno na třísystémový. Taková jsou fakta.
              Tesla redukce je 125A od počátku a je to trochu jiná liga. Včetně budování sítě SC pro většinu majitelů jejich aut zdarma a oproti jedináčkům CHAdeMO i CCS nabíjecím stanicím vždy s několika nabíjecími stojany SC, často se blížícím číslu 10.
              K čemu je nám elektromobilistů, že už roky je tu CCS 125A nebo 200A, když k tomu nejsou ani auta, ani nabíjecí stojany? K ničemu. Máme tu „primitivní“ výkonově omezenou japonskou věc, ale skvěle fungující a hojně rozšířenou. A pak technicky vymazlené evropské cosi, co funguje buď v reálu jen ve verzi 22 kW na pomalém stojanu nebo i v 50 kW, ale na stojanu, kde je i CHAdeMO.

  2. óbóže, předlužený
    óbóže, předlužený japka…

    byznys.ihned.cz/c1-64374660-japonsky-dluh-je-neudrzitelny-varuje-mmf-v-roce-2030-dosahne-trojnasobku-tamni-ekonomiky

    … v bitcoinový křeči …

    novinky.cz/internet-a-pc/450906-japonsko-usnadni-obchody-s-kryptomenami-korea-je-zprisni.html

    … jako tonoucí se vodíku chytá a trumpeta jim to navrch posvětí hej?? A máme tu 2003 Bušův Hydrogen aneb jak zabít elektromobil podruhéé 😉

    youtube.com/watch?v=Bcy5HHU2Q6E

    kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

  3. japonští gigantičtí idi*ti už neví, co dělat, aby
    japonští gigantičtí idi*ti už neví, co dělat, aby čistý elektro auta zastavili ve jménu statu quo, abychom zůstali neustále závislí na podobných nacistických ideologiích jako ropný terorismus… chtějí vodíkový terorismus, ale lidi nejsou blbí, to už kupovat nebudou krom nacistů a hlupáků, co rádi páchají sebevraždu 🙂

    1. No je to opravdu tak. Znamej si koupil Mirai a az potom (sic!)
      No je to opravdu tak. Znamej si koupil Mirai a az potom (sic!) zjistil ze vetsina plnicek nepremava o vikendech. Takze kdyz si chtel udelat vejlet fakt nekam daleko, musel si vypujcit spalovak, protoze ani Budouncost (未来=Mirai) nema neomezenej dojezd. Nechtel sem tomu verit. Navic to auto je jen ctyrmistny. WTF? Sam clovek od Toyoty mi rikal ze je to zatim statusova zalezitost a ze je taky problem ze ty plnicky nemuzou obsluhovat brigadnici (to je tu velmi rozsirenej fenomen), takze to musi delat proskolenej zamestnanec coz se samozrejme prodrazi. Ale abych byl ferovej, to s tou oteviraci dobou se uz udajne zlepsilo a jen tady kde bydlim (uz 20 let, Okazaki) vim pobliz o dvou plnickach. Ja to zatim vyresil Prius PHV (prvni generace), super stav, ojetina 5 let najeto 64500km za asi 250 000 Kc. Coz je skoro zadarmo proti Teslam a novejm Leafum. V lete dojezd az 23km, v zime 17. Po mestech a primestke poskakovani mezi nakupnimy centry s dobijenim vetsinou zdarma tamtez (vetsina nabijedi za penize doma) pokryje z 90% elektrickej pohon. Musi se nabijet kazdej vecer ale v pohode. Zbytek jako klasickej Prius. Zatim si to nemuzu vynachvalit. Proti Prius Prime ma vetsi kufr a je 5-ti mistnej. Ale zaplat panbuh ze se ten novej Prime (v Japonsku se mu rika jen novy Prius PHV) se prodava dobre. Vcera jsem jich za den videl 5, docela uroda.

Napsat komentář