Jaký podíl obnovitelných zdrojů je udržitelný z hlediska ceny a bezpečnosti?

redakce - 21 Únor 2019

Nejen politici a energetici, ale i veřejnost v poslední době řeší otázku, jaký podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE) na celkovém světovém energetickém mixu je udržitelný při současném zachování prosperity v „západních“ zemích a jejího růstu v tzv. rozvojovém světě.Budoucnost energetiky je dnes nejistá a plná otazníků. Jedno je ale jisté: podíl obnovitelných zdrojů stoupá a stoupat bude.

Budoucnost energetiky je dnes nejistá a plná otazníků. Jedno je ale jisté: podíl obnovitelných zdrojů stoupá a stoupat bude.
foto: seagul, licence Pixabay

Diskuse je to složitá a nepřehledná. Zatímco politici většinou proklamují požadavek jejich vyššího zastoupení (často aniž by definovali, co tím mají na mysli) a řada ekologických aktivistů, ale i některých vědců, teoretizuje dokonce o 100 % podílu, od mnoha energetických odborníků zaznívají skeptické a varovné hlasy.

Různé instituce uvádějí odlišná čísla o tom, jaký podíl mají OZE na současných světových energetických zdrojích. Mezinárodní energetická agentura (IEA) a americká Energy Information Agency (EIA) říkají, že 10 %, zatímco podle Organizace spojených národů a Světové banky je to už téměř 20 %.

Pětinového podílu chce do roku 2020 dosáhnout Evropské unie. Jednotlivé členské státy ovšem mají svoje národní závazky rozvrženy individuálně, podle vlastních specifik. Česká republika už svoji ambici překonala a dosáhla zhruba 15% podílu. Švédsko obnovitelnými zdroji energie už dnes uspokojuje většinu svojí spotřeby.

V dalším desetiletí má podíl OZE stoupat, přičemž roku 2030 má v celé Evropské unii dosáhnout aspoň 32 %. Evropský parlament přitom navrhoval až 35 % a tuto hranici podporovaly i některé velké energetické společnosti: například portugalská EDP, italská Enel, německá EnBw, španělská Iberdrola, dánská Ørsted a skotská SSE.

Další koncerny, mezi nimi francouzská EDF, německé Innogy a Siemens, irská EirGrid, finská Pöyry nebo polská PSE se podílejí na projektu EU-SysFlex, jehož cílem je připravit evropskou elektrizační síť tak, aby byla schopná kolem roku 2050 zajišťovat spolehlivé a bezpečné dodávky elektřiny při až 50% podílu OZE na celkových elektrárenských kapacitách.

V USA dokonce vznikl plán na 100 % pokrytí poptávky po elektřině z OZE. Kolektiv vědců Stanfordské univerzity tvrdí, že takový model není technickým ani ekonomickým problémem, jako hlavní překážku vidí nedostatečnou politickou vůli k jeho realizaci.

Na druhé straně se ozývají hlasy odpůrců rychlého přechodu světové energetiky na obnovitelné zdroje. Podle očekávání jsou mezi nimi také představitelé jaderné a uhelné energetiky. I další instituce a experti ale namítají, že velká část současných obnovitelných zdrojů nedokáže vyrábět elektřinu předvídatelně a nepřetržitě, což představuje vážné riziko především pro stabilitu sítě.

Doporučují proto vyvážený mix jádra a případně také uhlí, vysokého podílu OZE a pojistku ve formě plynu. Představitelé uhelné energetiky v USA označují jako nebezpečná prohlášení předních technologických společností (jmenovány jsou Facebook, Apple, Google, Intel, Microsoft a Cisco), že používají elektřinu, vyrobenou z velké části, nebo dokonce 100% z obnovitelných zdrojů. Zástupci tradičního průmyslu argumentují, že i zmíněné firmy využívají centrální distribuční soustavu, která funguje díky fosilním palivům.

V této souvislosti nelze přehlížet, že některé “zelené” projekty už dříve skončily neúspěchem. Google uzavřel svůj program REzkoušel vyvinout obnovitelné zdroje, které by fungovaly ekonomicky efektivněji než fosilní paliva. Také skupina dalších společností, mezi něž patří švýcarská ABB, italská Enel nebo německá E.ON, ukončily svůj projekt Desertec, jenž měl vyrábět obrovské množství elektřiny například na Sahaře.

Zastánci i odpůrci urychlování přechodu světové energetiky na obnovitelné zdroje energie se shodují, že nastoupená cesta bude velice nákladná. Německý ministr hospodářství se obává, že odchod jeho země od uhlí i jádra by mohl stát až bilion eur.

K ještě nepředstavitelnějšímu číslu došli v americké Kalifornii, která by už v roce 2020 měla získávat 50 % elektřiny z OZE a jejíž zákonodárci vážně uvažují o zmíněném návrhu vědců ze Stanfordu a chtějí uzákonit požadavek, aby kalifornská energetika byla stoprocentně „zelená“ už v roce 2045.

Tamní energetičtí experti ale spočítali, že pokud by takový zdrojový mix založený na nestabilních větrných a slunečních zdrojích měl být jištěn velkokapacitními lithium-iontovými úložišti elektřiny, vyšlo by to na astronomické dva a půl bilionu dolarů.

Jak rychle ve světě poroste podíl OZE na výrobě elektřiny a jak to v dobrém či ve zlém ovlivní bezpečnost a spolehlivost jejích dodávek, zůstává tedy stále otevřenou otázkou, na kterou je třeba rychle hledat odpověď.

Na tom nic nemění ani fakt, že dnes asi už nikdo nepochybuje, že obnovitelné zdroje energie přispívají k ochraně životního prostředí a jsou budoucností energetiky. V tom se shodují všichni, počínaje OSN, přes Evropský parlament až po papeže Františka.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Víceméně k tématu, přidám jednu pozvánku na 15. března a držím palce ať je to co největší: www. facebook.com/fridaysforfuture.cz/
Zatím Praha, Brno. Ostrava snad nezůstane pozadu.

Obrázek uživatele Radovan

Ostrava pozadu nezůstane. Jednak je diskusní setkání už 1.3. v 16 hodin v Cineportu, druhák 14-16.3.2019 běží vedle Masarykova náměstí na Černé louce výstava i-Mobilita, kam jste všichni zváni https://www.facebook.com/events/746789185674901/

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jsem zvědav, jak budete dávat červenou kartu Slunci. :-D

Obrázek uživatele Michelin

Uz se tesim az budu mit strechu nacpanou panely, garaz baterkami (pevnymi i na koleckach) a uz budu jen sledovat kolik jsme spotrebovali elektriny z vlastni vyroby.
A je mi fakt jedno jestli budu mit navratnost deset let, dvacet a nebo nikdy. Spravne veci proste clovek nesmi prepocitavat na penize.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

+1

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja to tak temer mam, ale musim vas zklamat. Cca od listopadu do unora v nasich podminkach neni realne byt energeticky sobestacny. Vyrobim za rokk cca 6mwh ale potreboval bych na ty tri mesice baterie s kapacitou cca 1-2 mwh, coz je v neblizsich x letech zcela nerealne. Stala by tolik co cely dum.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

My mame 9 kWp a je to tak, jak pisete v prosinci nebo lednu to muze padnout treba na 200 kW za mesic. Pokud by clovek mel treba topeni drevem, usporne spotrebice a 100 kW baterii, tak by to slo mozna preklenout, ale s elektromobil vsechny tyto teorie uplne padaji :-)

Obrázek uživatele Michelin

Jo, to mi je jasne. Muj sen je byt sobestacny alespon v letnich mesicich a ani tim si nejsem jisty. No jsem na to fakt moc zvedavej. Tlacil jsem na to aby mi dali na strechu co se tam vejde, uloziste mi daji 12kWh, ale melo by jit snad jednoduse rozsirit, k tomu resim aktualne ev pro manzelku abychom meli kam dat pripadne jeste prebytky. Jsem fakt zvedavej jak to bude v praxi vypadat.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V praxi to bude vypadat tak, že bude zavedena daň ze solárů a vyjde vás to nastejno jako standardní odběr (když započítáte investici).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za a to zakazuje energetická charta EjU, a za druhé než ji zavedou, tak ta má elektrárna už bude splacená. A vo to de. Neprodělat a mít možnost být nezávislý. Až nás nezávislých bude 10Mlidí tak nastane účtování s bandou vyžírků jmény Světlík, Mittal a jim podobné verbeži kteří dnes ústy EGÚ, ČEPS.... lamentují nad spolehlivostí dodávek. Což je pro běžného ovčana s FVE úsměvné. Zvlášť když se podívá ČEPSu pod skuru (kůži). Takže investice klidně ano,(kecy o ztrátách výroby, drahé energii a z toho důvodu krachujících firmách.....) ale za peníze těch, kteří ty investice vyžadují. Nás ovčany do toho netahejte. Nám se již dnes vyplatí mít svý jistý ;-)

Obrázek uživatele Josef

Hele, zavést daň ze slunce bude docela oříšek. Kolik se bude platit za kalkulačky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejsem pro to aby byla.

Ale problém to nebude, výroba ze slunce je statisticky přesně daná podle mapy solárního pokrytí.

Už dnes se podle toho kontroluje výroba FVE ,aby nějakého vykuka tak nenapadlo, přes trafo přepouštět proud ze sítě.

Co má kamaráda má solární elektrárnu a podle grafu to sedí +-10% podle výpočtů. Dá se říci s nadsázkou že tam je elektroměr na výrobu je pro okrasu.

Obrázek uživatele Josef

S nadsázkou ano. Ale vzhledem k tomu, že dnes nemusíte elektrárnu, která je galvanicky odpojená od sítě, nikomu ani hlásit, tak je to relativně jedno. Fakticky by stát musel porušit domovní svobodu a zavést něco jako kontrolory kotlů, kteří by chodili kontrolovat, zda člověk nemá na střeše panely a nevím, jak by to hodnotili, protože nikdo neví, jak jsou výkonné... Prostě z hlediska implementace obrovský problém.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Otázka je co si kdo představuje pod pojmem galavanicky.

Nemělo by to spíše být ostrovní odpojená od sítě úplně?

To je taková co nemusíte hlásit, ale v praxi to je mizivé procento někde na chatě.

Myslím že pokud chcete aby se Vám to alespoň z poloviny vrátilo a fungovalo to , tak Vás připojení s síti s tím spojené povolení a v budoucnu i vyšší paušál /pokuta za samovýrobu/ Vás nemine.

Chtěl bych si udělat na zastřešení bazénu takovou školní testovací elektrárničku. Jednak bych si zastínil bazén před sluncem, mohl bych tím pohánět filtraci a přihřívat vodu.

Případně je to na západ, tak si dobít elektromobil až opřijedu z práce . Máte nápad jak to udělat odddělené od sítě ? Jako na 100% nikoliv galvanicky protože i galvanicky tj. přes trafo, mechanickou soustavu to je pořád pro čez výrobna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Galvanicky je galvanicky a proto že elektrorozvodná síť NN je uzlem spojena se zemí, tak je celkem oříšek nespolupracovat se zemí (TN). IT sítě nejsou běžné a ochrana uživatele této sítě je sakra drahá - viz. nemocnice. Také jakékoli jednopólové spojení se zemí - např. porušení izolace sice člověka neohrozí, ale hnedle připojí galvanicky "ostrovní" síť k elektrorozvodné a je právní průser.
Takže zrušit zákony týkající se monopolu rozvodných závodů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%A9_odd%C4%9Blen%C3%AD

zde máte popsáně co v elektrotechnice znamená galvanicky ,ale u čezu to není podle zákonů fyziky , ale jejich vlastních.

Obrázek uživatele Josef

Víte, ČEZ a další hrají dvojí hru. Jednou za galvanicky odpojenou soustavu považují soustavu, která se přepíná přes ruční otočný přepínač a podruhé ne. Podle toho, co se mu zrovna hodí. Když prostě soustava není a nemůže být třeba pomocí přepínače 102 fyzicky spojená se sítí, jste z obliga. Nic galvanicky oddělitelnějšího neexistuje. Nicméně zrovna ČEZ distribuce některá galvanická oddělení uznává, má tam vyjmenované konkrétní měniče. Ono je to spíš o tom, že se o tom moc nechtějí bavit. Pokud člověk vytrvá a odvolává se, zpravidla zvítězí. Ostatně, vemte si, že spousta institucí provozuje bez povolení distribuce záložní generátory, včetně všech nemocnic. Mají tam běžné přepínače 102 nebo dokonce automatizovaná relé. A co na to ČEZ? Ani píp. Rozdíl proti FVE s měničem, který dovede fungovat v režimu galvanického oddělení, není fakticky žádný, je to také výrobna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak záložní zdroje jim moc nevadí z princitu nejsou výrobna na záložní zdroj poháněný naftou jin nikdo kvůli úpoře proudu nepojede.

Co jsem se osobně ptal tak hybridní měnič poháněný baterií jim jakožto UPS jim nevadí, ale jak se ta baterie bude dobíjet z jiného zdroje než ze sítě tak už to je výrobna ...

Takže mě napadá zapojit solární panely na výkoný akumulátor ideálně typu LTO něco jak v hybridním autě. Aby nějaká krátký mrak nepřerušil chod nabíjení elektro vozu, nebo chodu filtrace a využívat elektrárnu jen když svítí 50%+ procent.

Obrázek uživatele Josef

Chápete, že si tímto kladou nesmyslné požadavky, které jim nikde neobstojí? Pokud se člověk při rozhodnutí odvolá výš, musí uspět, protože argumentace ČEZu, že jedno jim vadí a druhé ne, je kravina. Musí uvést relevantní důvody. Nikde totiž není zakázáno mít domácí FVE.

Kdyz se zvlada vybirat "dan" z cisteho papiru nebo CD, tak z panelu by to zvladli urcite taky. Nebo takova dan z vlastnictvi nemovitosti, pridat tam kolonku na solarni panely urcite nebude tak tezke.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Michelin

No tak urciteeee.
Jak jsem psal vyse, navratnost je mi ukradena. Jde mi o to nepalit elektrinu ze site, kdyz si ji muzu vyrobit sam ze slunce a byt alespon castecne nezavisly.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Nemate u toho nekde potok ci vam tam nefouka vitr? Dalsi moznost.

Obrázek uživatele Michelin

Potok s rybnikem je asi 500m daleko a uz jsem o nej usiloval (byval tam kdysi mlyn), ale jak jsem pozadal na meste, kdosi si toho vsiml a zacali silne tlaky abych svou nabidku stahl. Kdyz jsem tak neucinil mesto nahle vyberko bezduvodne zrusilo a nadelilo rybnik lesum...
Vitr tu bohuzel nemame, jsme na skorosamote ze dvou stran u lesa.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ono i mala jednoducha turbinka treba 500w po dobu 24hodin trvale udela prekvapive hodne.

Obrázek uživatele Michelin

Jj, to by se mi libilo. Sice bych zase nechtel pocitat tu navratnost, ale uz jen pro ten pocit bych do toho sel.
Jenze jak jsem napsal, rybnik padl do oka i nekomu jinemu, kdo ma na meste evidentne lepsi vztahy.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano přesně o té nezávislosti to celé bude.

Obrázek uživatele Kuk

Přesně tak.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsou (nejenom) u nás lidé, kteří přemýšlejí, jestli si můžou dovolit ledničku, nebo jim stačí okno. Ne každý si může dovolit to nepřepočítávat.

Obrázek uživatele Michelin

Taky musim pocitat jestli si to muzu dovolit a mnohem radeji bych si treba koupil toho elektrickeho Harleye, ale nekoupim. Vrazim to do FVE a manzelky ev abychom to maximalne vyuzili, a na Harleye na baterky si necham na peknych par let, mozna navzdy zajit chut.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Kuk

Dneska panely stojí pár šupů proti tomu co kdysi a elektronika okolo taky klesla na ceně, nebo připlatíš dle chuti. Baterie se dá postavit z modulů použitýho EV.
Pokud to budeš pořizovat na klíč tak se holt prohneš.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Michelin

Zase na klic mi k tomu daji docela propracovanej system rizeni, dostanu dotaci a zaruku. Navic tvrdi, ze maji ted nejakou akci. No uvidim. Stale cekam na nabidku. Mela prijit v utery.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A na co potřebuješ systém řízení? Na chlubení se v hospodě? Nejsi už na takové nesmysly dost starý? O co se nemusím starat - stará se to samo o sebe - to je to pravé.

Obrázek uživatele Kuk

No a porovnal sis kolik tě vyjde tedle systém na klíč i s dotací a cenou v akci a systém, kterej by sis poskládal sám? By mě zajímalo, jakej moc velkej je to rozdíl?

A ten systém řízení je od tý dodavatelský firmy nebo od firmy co vyrábí tu řídící jednotku?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Michelin

Přiznám se bez mučení, neporovnával.
Prostě se mi nechce celou problematiku studovat, pak to nějak bastlit a nakonec zjistit, že jsem udělal nějakou hloupou chybu.
Už takhle je manželka hotová, že kdyby se se mnou něco stalo tak jí doma nikdo nic neopraví. Například regulaci topení a kotelny jsem si dělal sám. Funguje to výborně, bylo to za půlku ceny, ale sám se bojím, že až to za pár let zdechne budu i já v háji...
A hlavně ta aplikace v telefonu, přes kterou si budu moct na dálku změnit třeba prioritu nabíjení auta, protože zjistím, že musím neplánovaně odpoledne někam dál odjet se mi moc líbí.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak prioritu nabíjení auta? To jako že babě na dálku vypneš troubu ve které peče buchtu? Tak to jsi si ucvrnknul. Baba Tě donutí moci používat cokoli kdykoli. O tom se s Tebou klidně vsadím!

Obrázek uživatele Michelin

Ne.
Treba nastavim aby to prednostne nabilo auto a az pak stacionarni uloziste. A nebo nastavim aby to nenabijelo auto jen z FVE a menicu 10kW, ale aby si to “pricuclo” ze site a pustilo do auta celych 17kW co zvladne palubni nabijecka.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Kuk

-

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Skuste byt primej a duslednej v tomhle konani. Tzn kdyz uz tvrdite za vas navratnost nezajima a ze byste si chtel vybudovat nezavislost - coz je chvalihodny a fandim vam. Tak si ji nebudujte na ukor nekoho jineho co ma daleko hur do kapsy nez vy. Tzn nezadejte o dotaci na kterou se vam v konecnem dusledku budou skladat chudi danovy poplatnici ktery si o takovem snu co si vy chcete zrealizovat mohou jenom zdat. A na kterem si instalacni firma vydela penize.
Meli jsme moznost si poridit DC nabijecku pro EV s dotaci 75%. Jedna z podminek byla ze po dobu 3 let nesmime nikoho nechat na ni nabijet a ze ji nemuzeme poskytnout verejnosti treba pouze za rezijni cenu. Tzn ze bychom jim uctovali jenom cenu elektriny co stoji na vstupu bez jakekoliv marze ci ziskove casti.
Proto si ji porizujeme za sve, ez toho ze bychom o dotaci zadali a podporovali uredniky a dojili verejny rozpocet. Na druhou stranu ji pak muzeme udelat jako verejnou, zaclenit do EV map do systemu a nabidnout ji potrebnym co budou projizdet kolem.
Skuste se i zamyslet nad instalaci. Je tu hodne fandu co maji sofistikovane reseni a pomohou vam s minimalnim marzi jen pro dobry pocit.
Sehnat napriklad cca 12kw baterii z Citroen c zero nebo vetsi z Leafa bude stat daleko mene nez sofistikovany novy system a pospojovat to s fotovoltaickymi panely neni problem. Navic vas pak muze hrat i pocit ze se zrecyklivala a dala do opetovneho pouziti baterie ktera nejde doslouzila a zde udela heste kus prace a nebude se muset vyrabet nova. Mozna ze by to za to stalo. Uz jenom pro ten pocit nebyt v rukou uredniku a nedojit sve spoluobcany na prispevku na dotaci aby vy ste mohl byt tzv nezavisly. A pak treba v lete kdy budete mit prebytky a domaci nabijeni pro 2EV tak nabidnout svuj point pro verejnost a podelit se s nimi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Větší pikačovinu jsem neslyšel. Ale je pravda, že tato je celkem častá a není z úst těch co nemají. Naopak.
Ale k věci. Stát ústy svých vyhulených v prdlamentě a vládě (pravicové) se zavázal k vybudování. Tak mi nevyčítejte že využívám pobídky k tomu aby STÁT dostál svým závazkům. Klidně si to stát může dělat sám. Jenže jaksi nestíhá a to nestíhání se díky takovýmto kecům neustále zvyšuje. Takže běžte se svými kecy, do doby než načrtnete jinou variantu jak do XY dosáhnout ZZ% změny, do zadele. Nikdo na ty kecy není zvědavý. Ledatak teplárenské sdružení včele s Tupolánkem obhajující neustále své jisté zisky.

Obrázek uživatele Kuk

"...nezadejte o dotaci na kterou se vam v konecnem dusledku budou skladat chudi danovy poplatnici ktery si o takovem snu co si vy chcete zrealizovat mohou jenom zdat."

Jako pardon, ale todle mi připadá jako hroznej populistickej blábol. Kdo je největším plátcem daní v ČR, chudí daňový poplatníci nebo autoprůmysl potažmo Škodovka či jiné podniky? Jak k tomu příde ta Škodovka, že si někdo za její prachy pořizuje FVE aby si nabíjel svoje EV, které ani není Škoda a už vůbec nepodporuje jejich hlavní produkt a to jsou spalováky?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Celou dobu tady piseme o porizeni FVE z pomoci dotaci. A ne o nakupu elektroauta. Staci cist. A mimochodem nejvetsi platce dani neni fakt skodovka ale danovi poplatnici. Skodovka v ramci dane ze zisku zadne velke penize neodvadi. Ano dava praci a vyplaci mzdy, az z tech mezd kazdy zamestnanec odvadi dane pro tenhle stat. DPH, dane zbpohonnych hmot, z alkoholu, z tabakovych vyrobku.

Obrázek uživatele Kuk

-

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Michelin

To je pekna idea. Vsechno ma sva “ale”.
Napriklad vyrobou novych clanku se da tento prumysl podporit a tato vyroba diky vetsi masovosti zlevnit, cili zdostupnit treba ev tem co na nej zatim nemaji.
Co se tyka dotace. Aby to cele davalo vetsi smysl tak kupuji manzelce take ev (soukrome bez dotaci) a tedy muj rozpocet je napnuty k prasknuti, takze na FVE i s vyuzitim dotace si budu brat uz tak uver. Tedy udelat gesto a na tu dotaci se vykaslat znamena cele to (opet) o dalsi rok odlozit a tedy dalsi rok palit elektrinu ze site a benzin v manzelky aute.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

To chapu. Skuste si jeste misto draheho reseni pres dotaci od nekoho nechat vypracovat levne bez dotace. Jde hlavne o velikost baterky ktera bude klicova.

Obrázek uživatele Michelin

kdyz jsem pred 7 lety zacal stavet barak, tak jsem ho situoval zamerne nejvetsi plochou strechy na jih abych tam mohl jednou instalovat FVE. Od te doby jezdim na For Arch a Amper a sleduji co kdo ma. Ani ne tak proto jake panely nebo menice se daji poridit, ale hlavne jake rizeni k tomu kdo ma, aby ten system byl schopen ridit automatizovane co s prebytky, napriklad jestli se ma auto nabijet jen z prebytku nebo z baterek, ci ze site a baterky setrit nebo nejakou kombinaci, pripadne abych byl schopen z aplikace jednoduse toto schema zmenit, kdyz zjistim, ze musim nekam neplanovane odpoledne jet a auto by se jen z prebytku nestihlo nabit.
Predloni me na For Archu zaujal vyrobek Ceske firmy, ktera to tak presne zmakle mela. Mluvili o tom, ze jsou aktualne na namluvach s Cezem a skutecne mi odpoved na mou poptavku, kterou jsem zadal na jejich webu prisla asi za mesic uz z Cezu.
Loni na podzim jsem si nechal udelat jeste jednu od jine Ceske firmy, pak jsem absolvoval navstevu projektanta Cezu a tento tyden obdrzel finalni nabidku Cezu, ktera je kupodivu lepsi nez ta od druhe firmy.
Navic Cez mi k tomu rovnou nabizi financovani, ktere s ohledem na vymenu manzelky auta budu muset vyuzit. Tedy jsem presvedceny, ze to splnuje vse co jsem chtel a uz jen resim zda a za co priplacet, aby to nebyli vyhozene penize a pritom mi to treba v budoucnu umoznilo se posunout k vetsi sobestacnosti.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Tak to se dost divím, já sleduji nabídky čezu už přes rok a vždy za úplně stejnou sestavu mají o minimálně 1/4 větší ceny.
Je fakt, že tam mají monitoring ale nejsem si jist, zda se dá ovládat jak vy uvažujete a wallbox mají neskutečné drahý.

Naposled jsem viděl jejich nabídku a instalaci starou pár měsíců. Jeden zákazník od nich má už dvě a teď mu budu dělat další FVE na firmě asi já.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Michelin

Ano, pry maji nove implementovan typ2 kabel s moznosti prepinat v aplikaci prifily nabijeni.
Ta cena nejlepsi neni, ale taky mi to ta druha firma vubec nenacenila podle mych pozadavku. Dali tam jen 8kWp a 10kWh uloziste. Od Cezu budu mit nakonec 10kWp a 19,2kWh LiFePo4 asi za 530tis. po odecteni dotace.
Skoda, ze jsem na vas nenarazil, ale nakonec jste psal sam, ze to mate daleko.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ano to vím, ale taky mi ten majitel říkal, že se jim to doposud nepodařilo (to řízení) rozchodit, chtěl to po mně ale to jsem zase nechtěl já, zasahovat do systému čezu, který je v záruce. Doporučil jsem jen další urgování. Příští týden s nim budu mluvit na té stavbě, tak se zase pozeptám, jak čezáci pokročili (nejsou moc operativní). Taky mu ten jeho systém na místě celý prolezu a podívám se na parametry jak mu to seštelovali a jak to chodí (kolik spotřebuje doma a kolik jde ven).

Těch 10kWp je nutnost a na dvě EV bych se nebál jít i do většího výkonu. Jak se dřív říkalo, že obsah ničím nenahradíš (u spalováků), tak já dnes s ohledem na cenu panelů tvrdím, že u FVE výkon v panelech ničím nenahradíš.

Podle uvedeného výkonu Vám daly 48V baterie a to maximum co jde do serie dát datově, takový výkon už mám také nainstalovaný. Ale to už jsou pořádné dráty, spíš bych šel do těch vysokonapěťových. A to právě s ohledem na to, že brzy budete mít potřebu to alespoň v bateriích výkonem dorovnat (navýšit).

My jsme spolu už mluvili a to ohledně nabíječky na EV o FVE jsme nic neřešili, ale ano jste pro mne daleko.
Pokud to nemáte už podepsané tak zkuste mi napsat.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Michelin

Nejsem si teď jistý s kým vším jsem mluvil o nabíječce.
Asi bych to spíš probral po telefonu. Pošlete mi ho případně na michelinx zavinac email.cz
Diky

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Tak asi by se usetrilo na vetsi baterku pomoci "vymeny manzelky" a absenci auta pro ni.

Obrázek uživatele Michelin

A kdo se bude starat o deti a domacnost? A vlastne i o me?

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

No to je dilema.

Tak se pak určitě pochlubte, alespoň procentuelní rozdíl mezi klíčem a vlastní stavbu. Kolik je "přepal" za razítko a rádoby dotaci.
Záruka na jednotlivé komponenty je tak jako tak ne ?
Ale chápu že na systém jako fungující celek je samozřejmě lepší když to ten koho si platím zná a patří to mezi jeho standartní produkty.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

Ja jsem si to sam ani nezkousel spocitat. Mam zatim jednu nabidku (ta, ale uplne nesplnuje moje pozadavky) a na druhou cekam.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ano, je pravda že nerjadši bych si vše navrhl, zbastlil sám a na dotace se vyprdl ale... je to další obor co bych musel důkladně prostudovat a být jediný servisák. Chápu lákavost na klíč a proto mě to také zajímá :)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

Jako by jste mi mluvil z duse.
Manzelka se uz takhle desi co by delala kdyby se se mnou neco stalo, ze na tom baraku nikdo nic neudela.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nebude se Ti to líbit, ale holt se napíchne na jinej kolík. Baby se sériovými vztahy nemají problém. Vadí jim pouze ty paralelní.

A slo by se podelit o ty nabidky? :-)

Obrázek uživatele Michelin

Tak zrovna dorazila i ta druha. Je to oboje kolem 500tis. pred odectenim dotace.
Jedna ma osm a druha necelych deset kWp, prvni ma 10kWh a druha 12kWh uloziste.
Oboje by meli mit ostrovni menice.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud mi neunikla nějaká podstatná informace tak je brutální nepoměr výkonu k velikosti úložiště. Na 7KWp je ideální aku tak 40kWh. Možná pokud budeš nabíjet každý den v době svitu ten elektromobil a jezdit s ním v noci což pochybuji. Už jen ty nabídky svědčí o neprofesionalitě.

Obrázek uživatele Michelin

Snad do konce tydne budu mit dve elektroauta. Jedno se 100kWh a druhe se 40kWh baterii. Mohu je tedy stridat...
K tomu budu dohrejvat z prebytku 320l vody a uloziste jsem nechal nakonec rozsirit na 19,2kWh.
Jeste nejake pripominky pane profesional?

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

No možná jen to že mít dvě auta jen proto aby mi neuteklo pár kWh... to bych si na zahrádce radši nainstaloval Tesla Coil diskotéku :-D

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

To druhe bych manzelce stejne drive ci pozdeji koupil.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Jde mi o to že jedno bude vždy stát přes den doma.
Kdybych ho nepotřeboval tak bych si asi zřídil půjčovnu a i tak ho dobíjel za noční...

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nebyl by jste ochoten nabidky preposlat ? Zajimalo by mne navržené rešení a moznost zhodnotit jestli má smysl si to bastlit sám. Dekuji.

Další otravný zájemce o nabídku :-)
jmeno@prijmeni.cz

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Radovan

Už je to virus. Taky poprosím. podkrovnibyt zavináč volny.cz. Děkuji předem.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Michelin

No je to v pdf i s moji adresou a vy ani nejste registrovany.
Zkusim z toho nejak vypreparovat tu hlavicku a pak bych to poslal. Dejte mail.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Smím se také přidat?
kwe(zav)riska.cz

Děkuji

EDIT: Jinak mám Adobe Profesional, čili jsem schopen Vám to anonymizovat (ale já bych adresu samozřejmě viděl).

asi se také přidám - dolgy zavináč seznam.cz

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Předem velmi děkuji :)
mail: lada.kalous@centrum.cz

---

Nissan eNV-200 150tis km po Čr 40tis. po Evropě, domácí FVE, sol. kolektory, slabost pro obnov. zdroje.

Obrázek uživatele Josef

No, tak svépomocí lze udělat 10 kWp elektrárnu s dvěma 5 kW měniči Studer (špička, nic lepšího neexistuje) schopnými spolupracovat na dvou fázích (lze dokoupit i třetí, ale nedává to finanční smysl) a zhruba 35 kWh baterií z druhé ruky asi za polovinu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ta spolupráce na dvou fázích - k čemu? Podstatně lepší je jejich spolupráce na jedné fázi a s tím související přechod domácnosti na jednu fázi. Měniče se vypínají a mají celkově menší spotřebu.

Obrázek uživatele Josef

Jde o to, že někdy máte vícefázové spotřebiče, které nejde jednoduše (levně) vyměnit za jednofázové. Třeba právě nabíječku v autě nebo varnou desku, průtokové ohřívače... Studery mají velmi nízkou spotřebu i tak.

Obrázek uživatele Michelin

Ja budu mit trifazove menice 3x16A a smysl to dava, kdyz ma moje auto trifazovou palubni nabijecku a dum je rovnomerne rozdelen mezi vsechny tri faze. Nebo to chapu spatne, ze bych mel jen 2x230V 20A?
Baterie z druhe ruky jsou fajn, ale predpokladam, ze bez zaruky a jak moc budou jete je loterie, nebo se takto daji poridit s nejakou garanci?

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ty co vam daji tzv garanci uz stejne za 10let nebudou fungovat a nebo vam tu garanci shodi ze stolu. Nebudte naivni.

Obrázek uživatele Michelin

Ta druha nabidka je od Cezu...

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Vim ze od Cezu to je dost natazene. Pocital jste take model, ze kdybyste mel levny NT nocni ze by se mohlo i v zime v noci levne spotrebovavat ze site a dobijet auta?

Obrázek uživatele Michelin

Mam d45d, takze levny tarif 20h denne.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Strašně drahý tarif, ale asi to vychází ze slabého TČ nebo nedostatečné tepelně akumulační kapacity.

Obrázek uživatele Michelin

Strasne drahy tarif? 20h denne 1kWh za 2,3Kc a 4h denne za 2,7Kc se vsim vsudy vcetne dane?

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Radovan

Anonym je zřejmě bretharián nebo žije z prány, z níž vyrábí i elektřinu na svícení a spol. :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Michelin

To bude spis proste jen nejakej prudic nebo jak se tu rika troll.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

No pres zimu na nem.budete stejne zavisly, v lete vam zase bude vadit ze ne vsechen vyrobeny proud zuzitkujete. Da se to zaridit obdarovanim souseda

Obrázek uživatele Josef

Ne, bez garance. Co se týče nabíječky v autě, máte tam 3x26A, že? Ty 5 kW měniče udrží krátkodobě až 20 kW, dlouhodobě určitě kolem 6 kW dají. Jinak to chápete správně. Pro třífáz by to bylo dalších asi 50 navrch.

Do baterii dostanete proud jednofazove a do auta pro domaci nabijeni a pres noc nepotrebujete honit 3fazovou nabijecku pokud ji budete mit v aute. Navic pokud uvazujete o 12kw ulozisti treba do 60kw baterie v aute tak je to padly na hlavu navic jeste se spotrebou domu.
Musite hodit co nejvic cinnosti domu do doby svitu slunce a do akumulace teple vody a nabijeni suta pokud je pres den doma a ne nekde v praci a s temi 12kw v baterii musite setrit.
Zkratka drahe reseni.
Lepsi je sehnat si treba 2baterie z Leafa po 24kw a vybudovat si v ramci investice 500t uloziste 48kw. Pak uz by stridace trifazove jak pro dum tak pro nabijeni auta mely smysl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

třífáz pokud není nějaký fakt dobrý důvod je v domě absolutní nesmysl. Raději ty tři měniče posadit na jednu fázi. Spotřeba domu v noci bývá tak kolem 400W. Dva měniče se vypnou a jeden jede z 10%. To co kreslíš Ty tak furt musí jet všechny 3 měniče. Brutální spotřeba na nic.

Asi ano. Dokonce si myslim ze by mohl stacit jednofaz jeden pokud se s proudem bude efektivne nakladat a nabijeni auta pojede kdyz se jde spat. Stejne z baterky planovany 8wkh nic moc nedostane. To je pomalu lepsi chodit do prace na odpoledni a auto nabijet rano rovnou ze slunocka. A nebo vzit nocniho vratnyho.

Mě by spíš zajímalo jak se bastlí baterka.
Když seženu třeba packy z Leafa a dva z něj budou mít větší degradaci, jde to nějak vykompenzovat přes BMS že budou na separátním okruhu nebo je to prostě pase a vyměnit je za lepší ?

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

na youtube těch navodů je...
na ebay je BMSek mraky a tady je nabizí prodejci s už i reálnými zkušenostmi.

Obrázek uživatele Josef

Ostatně bateriové packy bývají běžně složené z různých typů baterií. Mrkněte na mypower, spousta lidí to tam má. Když staví z li-ionek, běžně mají zcela různé velikosti článků a někteří za to navíc posadí ještě záložní olovo, které se začne vybíjet až ve chvíli, kdy je li-ion prakticky vybité. Funguje to jako ochrana proti totálnímu vybití li-ion a je to taková poslední záchrana.

Obrázek uživatele Josef

Lze použít aktivní balancéry, lze to řešit pomocí BMS, a u těch lepších článků nechat tu kapacitu ležet částečně ladem, nebo se těch pár horších článků vyřadí a třeba prodá nebo použije jinde. Různá kapacita jednotlivých baterií není problém, bateriový pack se chová tak, že články s větší kapacitou a tedy tvrdší, mají větší proudový odběr a také se rychleji nabíjí.

Obrázek uživatele Kuk

Australské Batrium dělá aktivní balancéry a má monitorovací obvody přímo pro Leaf články.
https://www.batrium.com/collections/starter-kit
https://www.batrium.com/collections/cell-monitor

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Viděl jsem. Dokonce jsem nedávno viděl, že se využívají balancéry přímo z auta, jenom jim někdo flashnul firmware. To je už vyšší dívčí.

Obrázek uživatele Michelin

Uz me svrbi prazdna strecha. Tahle nabidka je finalni po navsteve projektanta, takze uz se doufam posunu co nejdrive k realizaci.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Josef

Tak držím palce. Jenom jedna věc. Doporučuji jít po co nejvýkonnějších panelech na co nejmenší ploše, ideálně 330 Wp nebo víc. Byť by byly o něco dražší. Budou totiž výrazně účinnější (nejlepší panely teď mají kolem 20 %) a budou pak něco (něco docela dost) dávat i při nepřímém osvětlení. Zaměřte se také na automatizaci, respektive, jak bude v systému nastaveno přepínání ze sítě na FVE, jak bude provedeno logování, zda bude možné systém bezpečně rychle vypnout tlačítkem apod. Taky by mě zajímalo napětí panelů na střeše, protože on je pro hasiče docela rozdíl, když tam máte stringy panelů po třech kusech v sérii s napětím 100 V DC a nebo všechno v jednom 600 V DC stringu, což je v případě katastrofického selhání i zabije. Navíc vyšší DC napětí rádo dělá oblouky a obecně s ním zařízení špatně pracují. Určitě bych se zaměřil i na další věci, ale víc na mypower.cz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hasiči dnes umí fve hasit a nemají s tim výrazné problémy. Zařízení pod napětím hasí práškem a je to pohodlnějši jak tahat kilometry hadic. Panely pokud už hoři se nechají častéji odhořet a netrvá to dlouho, nosný plast se rychle borti a je po elektřině. U požárů castěji jde spís o to Fve před požárem co hoří pod nimi uchránit. Jinak vodiče pro fve mají izolaci na 10 kV a ty přeskoky a oblouky jsou spíš vzácnost tedy pokud někdo nezkouší odpojit panely co dávají proud od měniče nebo měnič od zátěže.

Obrázek uživatele Michelin

Diky za tipy. Poptam se.
Panely mi nacenili 315Wp (30ks) s tim, ze si mohu priplatit 100tis.Kc za 360Wp (26ks).
Ten priplatek mi uz prijde dost. Radeji bych neco navic vrazil do bat. modulu. Tam mi nabidli za necelych 29tis.Kc s dani 2,4kWh.
Automatizaci maji co jsem videl a slysel zmaklou vyborne.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Tu baterku byste mel sehnat z neceho cca dvojnasobnou kaoacitu za ty penize. Nebi jdete klidne do olova, www.ostrovnielektrarny.cz
Jiz umi 3800cyklu a jsou podstatne levnejsi. Vydrti vam 15lwt a za 15let uz je vymenite zase podstatne levneji. Ale baterie z auta by byla nejlepsi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

olovo je nanic, maximálně jeté za cenu šrotu. Dnes jsme již dávno jinde.

Nemas pravdu. Koukni na ostrovni elektrarny. 100A - 12V - 3800 cyklu. Cpeme to do lode. Vyjde to na mene nez polovinu oproti lifepo. A ty 2V baterky jsou neprekonatelny zatim

Obrázek uživatele Radovan

Olovo nám mezitím trošíčku dost popoběhlo dopředu. A říkejte si Anonyme co chcete, jsou prostě matadoři a špičky v oboru a tam já pana Kolaříka už dlouho řadím.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Josef

Ten příplatek je velký. Rozdíl mezi 315 a 330 by ale tak velký být neměl. Taky si zjistěte využitelnou kapacitu a účinnost cyklu. 12kWh baterka utáhne ve větším domě tak noc. V zimě to bude opruz.

Obrázek uživatele Michelin

Ten priplatek je na 360Wp panely.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

No jo, ale za ten příplatek dostáváte jen menší plochu, nebo se pletu ?

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

Jj. Je to stejny celkovy vykon, ale o 4ks mene panelu. Nicmene po tom co mi radil Josef (radeji vykonnejsi panely na mensi plochu) se mi to rozlezelo a asi ma pravdu. Uloziste muzu rozsirit kdykoli, ale kdyz si zaplacnu strechu horsimi panely tak uz je menit nebudu a dalsich se mi vejde mene, takze asi se vyprdnu na priplaceni za baterky a vezmu ty lepsi panely. Menice by meli mit na vstupu jeste 5kWp rezervu, takze muzu casem prikoupit dalsich 14ks techto 360Wp panelu, k tomu dokoupim bat. moduly a mam 1,5nasobek puvodniho stavu.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Josef

Sorry, že jsem pak už nereagoval, ale příplatek 100 tisíc za panely 360 Wp místo 315 Wp je kravina, do toho určitě nejít, nevyplatí se to. Co bych zjistil je příplatek za 330 Wp panely, protože bude na těch 10 kWp relativně za hubičku, rozdíl v cenách těch panelů je běžně v řádu stokorun, takže příklatek třeba 2000–3000 Kč. A rozdíl při malém osvitu udělá ve výrobě na jednom panelu mezi 315 a 330 Wp asi 5 W, což je docela dost a v zimě se to pozná, minimálně to vykryje režii měniče, vrátí se to.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Panely 360 kWp ale asi budou amorfní a 330 kWp budou polykrystalické. Myslim, že u jižně orientované střechy by byly polykrystalické panely vhodnější. Pokud však dodavatel slibuje 360 kWp jako poly tak to budou ty samé panely jako 330 kWp. V laboratořích lze měření provádět rúzně.
Zkušenějši snad budou mit podobný názor.

S tak velkým výkonem se nedělají amorfní a ani polykrystalcké, nad 300Wp to jsou jen monokrystalické a ty se opravdu hodí na jižní stranu ale není to tak zásadní rozdíl. Lepší je dnes s baterkou mít panely východ-západ ale jih je vždy výkonnější.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není vždy výkonnější, ale je energeticky výnosnější. Když svítí z východu výkon východních panelů bude větší než jižně orientovaných.

Tak samozřejmě.
Proto jsem to psal, že je to takto někdy i lepší.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Radovan

A jak víme, tak sladění výroby se spotřebou, to je ideálně pár panelů východ (ranní vyrážení škola/práce), pár západ (odpolední příjezd ze školy/práce) a mezitím jih do baterek (protože obvykle v tu dobu mimo rodiče malých dětí nebo důchodce nebo pracující z domu v baráku nikdo není) je ideál úplný. A protože maximalizujeme, dáme ještě panely na sever na rozptýlené světlo, které s vysokým letním sluncem budou vyrábět taky. Jistě, budou přebytky. No a co?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Josef

Amorfy se s takovým výkonem skutečně nedělají, ale polykrystaly jo. Viz https://www.solar-eshop.cz/p/fv-panel-amerisolar-325wp/
Nicméně předřečník si zřejmě spletl termíny, amorfy s monokrystaly.

Existuje i forma výkonnějších amorfů, někteří výrobci to rozvíjeli, protože to byla nejlevnější technologie, v podstatě jenom sklo a napařená tenounká vrstvička materiálu. Vyráběl to třeba Avancis. ALe konkurovat to polykrystalu nebo monokrystalu nemohlo.

Hlavní výhodou nových výkonných polykrystalů je nižší cena.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

First Solar Series 6 jsou 445Wp amorfní panely s efektivitou 18%

firstsolar.com/Modules/Series-6

Obrázek uživatele Josef

Má 17%+ účinnost. Nejlepší polykrystaly dnes rozumně k zakoupení 20%+. Tenhle amorf toho dosahuje velkými rozměry panely, 2x1,2 metru. 60článkové monokrystaly či polykrystaly mají 1,6x1 metr.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jo ale vyrovná se s učinností 280Wp polykrystalům. Zatim nejučinnější amorfy

Obrázek uživatele Josef

Ok, ale je nutné vzít v úvahu i to, že naprázdno má jeden panel napětí 200 V. Takže i s vysokonapěťovým regulátorem (600 V třeba u Tristaru) nabíjení dáte max 3 do série. Prodražuje to konstrukce, prodražuje to kabely a i elektroniku, protože na normální regulátory to vůbec nepověsíte, max. na nějaký midnite 250.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Každá technologie má své pro a proti. U tohoto se mě líbí relativně malé proudy. K Těm 9-10 ampérům mám tak trochu respekt. Kebely to zvládají vpohodě ale konektory na které po instalaci nemáte dosah s tim mívají problémy.
A tyhle panely jsou stejně určeny primárně na velké instalace do 1500 volt na string.

Obrázek uživatele Josef

Vidíte. Já bych se zase bál těch 1500 voltů. 9–10 ampér je ještě relativně nic. Vždyť spousta lidí má doma jen 12V systém, tam pak někdy tečou proudy jak ve sběrnici Tesly, když zrychluje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen pro zajímavost. Když zrychluje Tesla P100D, tak tam teče 1500A ! Dost pochybuju, že má někdo 12V systém s takovým proudem.

Obrázek uživatele Josef

To byla nadsázka :-) Máte pravdu, že největší 12V měniče, co jsem viděl, byly nějaké 10 kW Číny. A ty zpravidla dají tak reálně polovinu. Ale i kdyby to bylo 10 kW, tak to bude jenom asi 833 A.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vím, proto jsem to napsal jako zajímavost pro ostatní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já neříkal, že domů bych šel na 1500V.
A proud 10A při 12V a 10A při 300V je sakramenský rozdíl.

Obrázek uživatele Josef

V čem je to rozdíl? Proud je proud. V našich mezích napětí se chová pořád stejně, kabel se stejným odporem a stejným proudem se zahřívá stejně při napětí 12 V nebo 300 V. Vnitřnímu složení kabelu je napětí do určité úrovně relativně jedno. Izolace je většinou do 1000 V u běžných FV kabelů, dneska i víc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Rozdíl bude v situaci kdy se z nějakého důvodu zvýší přechodový odpor na nějakem spoji (konektoru...) Při 12V zhasne oblouk hned jak se trochu vzdálí kontakty a při 300V to bude hořet nepoměrně dlouho a může z toho bafnout něco jiného.
Ale už zacházím do extrémů, tak to ukončím tim, že ať si to každý udělá jak chce. mě víc vyhovují menší proudy s vyšším napětím ( do 400V). Jsem takový klidnější :-)

Obrázek uživatele Josef

A vidíte, na to jsem zapomněl. Ano, to máte pravdu. Já se obecně snažím držet bezpečných proudů i napětí, pro domácí FVE považuji za nejlepší 48 V a z panelů tak do 100 V při proudech do 10 A, spíše kolem 7–8 A. Více ampér je až přímo na regulátoru. Je to relativně bezpečné, i když trochu dražší z hlediska kabeláže.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Záleží, čo si predstavujete pod pojmom slabý osvit. V zime ked pôjde celá 10kWp sústava na 1% výkonu v maxime (pri inverzii dosť často) tak tam nebude takmer žiadny rozdiel a celá sústava bude vyrábať iba 100W. Jediné, čo získa je jedno miesto po ušetrenom paneli. Tieto výkonné polykryštály majú sice účinnosť okolo 20%, ale iba pri dobrom osvite. Pri silnom zamračení a velkom percente difúzneho žiarenia slabej intenzity, účinnosť dosť klesá. Za takýchto podmienok vyrobí viac sústava zložená z amorfných panelov CIGS alebo CIS, ale nevýhoda viac ako dvojnásobnej plochy. Za rovnakých podmienok by vyrobili možno 200W, čo je tiež nič a nestačí to na pokrytie dennej spotreby meniča.
Ak by bol malý rozdiel medzi 315 a 330Wp panelmi, tak samozrejme 330Wp ale 100 000 rozdiel pri 360Wp paneloch je nezmysel a nikdy sa nevráti.

Obrázek uživatele Josef

Jenže ono se ukazuje, že ten opravdu slabý výkon není u těchto panelů zase takovou katastrofou, jako to bylo dřív zvykem u těch 180–250 Wp panelů. Fakt mrkněte na forum MyPower.cz. Konkrétně třeba uživatel Youda tam má 20 kWp pole na střeše baráku a běžně vyžije i z toho nepřímého osvitu, který u velkého pole s moderními panely není nijak tragický. Ale jsou tam i další. Ty amorfy už v tomto rozhodně nevítězí, respektive vzhledem k tomu, že by obsadily trojnásobek plochy proti 330 Wp 60článkovým panelům, ani nemohou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Priznávam, že som to vzťahoval na 250Wp panely a porovnal som to s inštaláciami mojich známych, ktorí vždy vyrobia v zlom počasí menej ako ja. Asi si urobím 1kWp z týchto panelov a budem to sledovať na jednom mieste. A mypower idem omrknúť.

Obrázek uživatele Josef

Mrkněte. Ten zlom je velký. Tyhle nové panely mají uváděné hodnoty výkonu pro různé úrovně ozáření. A ten rozdíl při nízkém ozáření je mnohem větší než při jmenovitém.

Obrázek uživatele Michelin

To jste mi zamotali hlavu.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Micheline, nejdůležitější pro rozhodování o soběstačnosti je vědět jaký máte stálý odběr.
Pokud chcete, můžeme pohovořit tel., nebo mailem. Provozuji FVE 8,4kWp na třech fázích (30x 280Wp) od roku 2009.

Obrázek uživatele Michelin

Jo to muzeme. Jste ten Lada co jsem u nej byl? :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ano, jsem :-)

Obrázek uživatele Michelin

Tak ja vecer zavolam.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

O.K.

Obrázek uživatele Josef

Je to otázka toho, co potřebujete. S 10 kWp polem a relativně malou baterkou v létě stejně většina výkonu zůstane na střeše nebo ho prakticky za pakatel někomu prodáte. V létě tedy problém s nedostatkem vlastní elektřiny řešit pravděpodobně nebudete a ta sestava by vám mohla zajistit 8–9 měsíců plné soběstačnosti i při nabíjení Modelu X.

Problém bude obecně v zimě. Malá baterka 12 kWh (otázkou je jakých, jsou to využitelné kWh?) vám ten život moc neusnadní, při trochu náročnější domácnosti je to skoro jen na jednu noc, auto z toho nabíjet už vůbec nedává smysl, to je třeba přes den když svítí, což je zase problém, protože doma třeba nebudete. Důležité tedy je, kolik vyrobí panely v zimě při nedostatečném osvitu, když je pod mrakem apod. A tohle je situace, kdy se musíte rozhodnout nad tím, zda a kolik vám stojí za to si připlácet za soběstačnost. Protože každý měsíc soběstačnosti navíc vás bude stát mnohem víc než těch prvních 8 měsíců. Takže jdete do toho, abyste ušetřil a na tom, že v zimě pojedete skoro pořád na síť vám nesejde? Tak v tom případě nedávejte na moje rady, je to totiž blbost, která se vám nikdy nevrátí. A pak použijte klidně i starší 270 Wp panely, jsou o DOST levnější.

Pokud vám sejde na té soběstačnosti a jste ochoten do toho něco nenávratně vrazit, pak je to jinak. Obecně je tohle dost složitá problematika. Na mypower najdete i propočet, zda a komu se vyplatí nabíjet baterie ze sítě v NT a následně vybíjet ve VT. Vyplatí se to držitelům tarifů D25d, D27d, kteří v NT platí minimum za distribuci.

Obrázek uživatele Michelin

S tim, ze v zime mi to bude k prdu jsem trochu pocital. No a abych v lete spotreboval maximum tak kvuli tomu mimo jine kupuju aktualne manzelce take ev. Jeji auto stoji vetsinu dne v garazi, pak zajede pro deti do skoly nebo na nakup a zase stoji v garazi. Pokud by to nespotrebovala muzu pripadne nase auta stridat, jakoze dopoledne treba budu jezdit jejim a moje nabijet a odpoledne obracene a nebo opacne.
Mame i velkou spotrebu teple vody, kterou ohrivame ekektrinou, pracka, susicka a mycka nadobi bezi denne, takze je bude poustet namisto v noci pres den a varime take na elektrine.
Tedy myslim, ze v lete dokazu spotrebovat hodne a pokud budeme 8mes. v roce sobestacni, pak budu spokojen.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

D25d NT x VT - bejvávalo :( Od března to bohužel ČEZ téměř srovnal nastejno :( ...a za Zelený bonus je letos prvně méně než loni...
....přeci si nebudeme EV nabíjet levně přes noc v NT a nepoužívat jejich DC stanice...

Zelený bonus už i předloni některým snížili !

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Josef

Kdepak. Oni sice srovnali ceny silovky, ale stále platí, že ceny distribuce se masivně liší. Za MWh v distribuci v NT se platí asi 70 Kč, kdežto za MWh v distribuci VT se platí 2000 Kč. To je zatraceně velký rozdíl, prakticky 2 Kč na kWh.

Ano..., D25d eTarif:
- silová = VT +0,16 Kč, NT +0,49 Kč (od 1.3.2019)
- distribuce = VT +0,13 Kč, NT +0,03 Kč (od 1.1.2019)
- stálá měsíční platba = +30,21 Kč (od 1.3.2019)
- jistič 3x25A = +12,10 Kč (od 1.1.2019)

Obrázek uživatele Josef

Hm, ještě že nemám ČEZ.

Jo jo jsou to hajzlici. Delaji potaji vsechno mozne aby to neslo.

Jo jasny a presny shrnuti o sobestacnosti.

Jeste si spoctete rocni nazezd kilometru v Tesle X a vynasobte spotrebou a porovnejte s vyrobou fotovoltaiky s tim, ze v lete jeji spotrebu nevyuzijete.
Ledaze vyste hwzdil do prace emalym ekonomickym EV co jezdi za 100kw/100km a teslu X tam nechal pres den nabijet a jezdil s ni vecer a v noci. Tak sobestacnost a nezavislost ma nekolik podob o kterych zatim ani netusite.

Obrázek uživatele Josef

Pozor na to, že nad 10 kW už bude problém s licencí ČEZu.

Obrázek uživatele Michelin

Aha. To jsem netusil, ze je tam nejake omezeni.
V cem je teda lepsi mit mene ucinnejsich panelu nez vice mene ucinnych, kdyz v souctu mi daji stejne kWp?

PS: To omezeni je 10kW na vystupu z menicu a nebo 10kWp na panelech? Menice maji mit na vystupu tech 10kW, ake na vstupu maji zvladnout az 15kWp.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Menší počet účinnejších panelov je výhodnejší len v tom, že zaberú menej miesta.
To obmedzenie sa vzťahuje na inštalovaný výkon na 10kWp, ale dá sa to obísť tak, že ďalší výkon budete vybavovať na ohrev vody.

Prosím tě, neposlouchej co píše Josef!

Téměř vše co psal jsou jeho výmysly a vůbec to tak není !!

Pro mne jsi daleko ale cena by byla stejná jak jsi uváděl ale na naše baterie dává výrobce 7let.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Obrázek uživatele Josef

Prosím, co jsem napsal za výmysly? 100 tisíc opravdu za ty 360 Wp panely nestojí, ale to jsem tam taky netvrdil. Tvrdil sem, že se vyplatí příplatek za 330 Wp panely.

Uveď prosím aspoň jednu věc, co jsou výmysly. Jinak si to můžem jít vyřídit ručně.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?