Pokud jste právě v Tel Avivu a potkáte tam zcela netypický oranžový autobus, který na druhé největší město Izraele ještě více netypicky jezdí na elektřinu, nebuďte překvapeni. Rušné středomořské letovisko se stalo prvním městem v Izraeli, které začalo provozovat elektrobus.
foto: BYD
Cestující mohou vyzkoušet tuto novinku od úterý 6. srpna, kdy vozidlo poprvé vyjelo do provozu s cestujícími, a to v rámci zkušebních jízd na linku číslu 5, kterou provozuje dopravce Dan. Lidé se tak najednou v dopravou přetíženém Tel Avivu setkávají s mnohem tišší a čistší jízdou.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Jihokorejské elektrobusy získávají energii ze silnice
Zářivě oranžový autobus pochází z produkce čínské automobilky BYD a dovezen byl do státu s osmi miliony obyvatel prostřednictvím dealera Clal Motors. Jak jsme již uvedli několikrát v minulosti, jedná se o dvanáctimetrové nízkopodlažní vozidlo s dojezdem až 250 km a dopravce Dan jej dobíjí přes noc do plné kapacity 4 až 5 hodin.
Společnost Dan si klade za cíl prostřednictvím elektrobusů inovovat 25 % svého vozového parku do pěti let, což znamená pořídit 200 elektrických autobusů za 400 milionů izraelských šekelů (cca 2,157 miliard Kč).
Ačkoli tyto ekologičtější autobusy stojí dvakrát tolik než standardní dieselové autobusy, a dokonce uvezou méně cestujících, dopravce uvádí, že v dlouhodobém horizontu se mu provoz vyplatí. „Za 12 let, což je uváděná životnost elektrobusu BYD, se tato investice v porovnání s naftovým autobusem mnohonásobně vrátí,“ píše se v deníku Ha’aretz.
V Tel Avivu si vypočítali, že údržba elektrobusů je asi o 25% méně nákladná než údržba naftových autobusů, které dnes izraelské veřejné dopravě dominují. Náklady na jeden ujetý kilometr elektrobusů jsou pak podle Danu asi jen třtinové v porovnání s naftovým vozidlem.
Dan v současné době provozuje zhruba 1300 autobusů a stovky minibusů v metropolitní oblasti Tel Avivu. BYD je největším světovým výrobcem baterií a v minulých letech začal vyrábět i elektrické automobily a autobusy.
Elektrobusy BYD se od roku 2010 hojně vyskytují v několika čínských městech, ale dnes už i v Nizozemsku, Finsku, Dánsku, Uruguaji, Kolumbii, Kanadě a Spojených státech.
Tak toto je výborné.
Tak toto je výborné. Firma, ktorá sa preslávila plagiátorskou minulosťou teraz dobíja svet svojim výrobkom 😀 Nie, držím im palce, nech sa im darí. A celkom by ma zaujímalo, ako je to s uvedením modelu BYD E6 v Európe. Nevie o tom niekto viac?