Irsko plánuje od roku 2030 zakázat registrace čistě fosilních aut

Irská vláda aktuálně vydala Akční klimatický plán. Jedním ze 180 bodů je i zákaz registrace nových čistě benzinových a dieselových aut od roku 2030.

Nový elektromobil Nissan Leaf u nabíjecí stanice. Irská vláda si představuje, že než začne nové nařízení o zákazu registrace fosilních aut platit, bude už na silnicích alespoň 950 000 elektrických aut. Pro srovnání, za minulý rok se tam prodalo asi 5000 elektromobilů a plug-in hybridů. Na celkových prodejích ale mají už zhruba 4% podíl.
foto: Nissan

Ministr životního prostředí Irské republiky Richard Bruton při odhalení klimatického plánu řekl, že „Irsko je z 85 % závislé na fosilních palivech“.

Cílem země je pokrýt letos 16 % veškerých energetických potřeb z obnovitelných zdrojů (elektřina, doprava, vytápění). Do roku 2050 pak chce Irsko dosáhnout uhlíkové neutrality.

Vláda proto v klimatickém akčním plánu navrhuje mimo jiné investovat do národní sítě nabíjecích stanic a od roku 2045 dokonce přestat vydávat technická osvědčení pro fosilní auta. Kromě toho plánuje také energetickou renovaci minimálně 500 000 domů.

38 Comments on “Irsko plánuje od roku 2030 zakázat registrace čistě fosilních aut”

  1. O.T.
    Môže mi nejaký skúsený majiteľ Leaa2, vysvetliť z

    O.T.
    Môže mi nejaký skúsený majiteľ Leaa2, vysvetliť z čoho palubný počítač vypočitava dojazd? Dnes sa ma na to pýtal jeden majiteľ, ktorý si nevedel vysvetliť, prečo mu jeden deň ukazuje dojazd pri 100% nabití 270km a inokedy 220km?
    Ak je to z nejakého predchádzajúceho priemeru, tak z akej vzdialenosti?
    Ďakujem.

    1. Me by to same zajimalo i i-Mieva. Poslednich 15 km domu to mam
      Me by to same zajimalo i i-Mieva. Poslednich 15 km domu to mam do kopce (cesta do Trebice vezme mene nez z Trebice) i presto to po nabyti ukazuje 140 km, i kdyz bez topeni bych ted ujel cca 90 km. Toto uz trva 2 mesice, co mam zimni gumy a stale to pri dojedi tomu ukazuje na 4 carky 36 km, ktere jsou naprosto nerealne. Je pravda, ze poslednich 200 metru to mam domu z kopce, tak snad to nepocita za psolednich 1 km jizdy. Libi se mi zminena vypocet Soulu, ze se jedna o dlouhodoby prumer, to mi z malo predikovanych algoritmu (kde s enepocita s terenim profilem, druhem komunikace, povetrnostnima podminkama) prijde jako nejlepsi.

        1. Diky. Zapocitava do te spotreby i topeni, nebo je zvlast?
          Kdyz

          Diky. Zapocitava do te spotreby i topeni, nebo je zvlast?
          Kdyz jsem byl pred Vanoci na srazu v Ostrovacicich, kam to mam 60 km, tak i pres cestu tam, kde z ukazanych 130 km dojezdu (auto nebylo plne nabite) po dojeti s ukazanim 33 km, nabitim na 77 % (nabijecka pri tom vypnula), ukazanym dojezdem 95 km, tak jsme pred jizdou jen zapnul topeni na odmlzeni celniho skla a zbytek jel jen na ofuk skla na zeleno (bez topeni ci klimatizace), stejne jsem dojel domu s 9 km zbytkem. Vyskovy profil 495 doma, 330 Ostrovacice.
          Aby si auto myslelo, ze jsme ujel vice, nez jsme ve skutecnosti ujel, musely by mit zimni gumy (stejny rozmer jak letni) mensi prumer a to se mi moc u novych gum nezda.

            1. To mate pravdu, zapnuti na nejpomalejsi vventilator cca 25 %,
              To mate pravdu, zapnuti na nejpomalejsi vventilator cca 25 %, na max vebntilator ukazuje polovicni dojezd. Tady je obrovska chyba, ze nejde zapnout topeni, kdyz jste na rychlonabijecce a to ani prilozenym radiovym DO. Pokud by slo topit na nabijecce, hodne by to pomohlo (jako pomaha si predtopit auto pripojene na 220 V).
              Pockam si tedy na teple pocasi a porovnam pak dojezd ukazovany versus realny. Snad nekdy dojedu > 100 km

  2. Malorka
    Poslanci nechtějí na Baleárských ostrovech auta se

    Malorka
    Poslanci nechtějí na Baleárských ostrovech auta se spalovacími motory! Tamní parlament vyhlásil na rok 2025 konec nových dieselů a o deset let později i vozů spalujících benzín. V rámci boje se změnami klimatu mají dostat jednoznačnou přednost elektromobily.
    Nejdřív tak přijdou na řadu půjčovny, které vydělávají velké peníze na turistech. Při pravidelném obnovování vozového parku budou muset vsadit na elektromobily.
    Tento rok začína obměna vozového parku kdy mají tvořit elektrické vozy minimélně dvě procenta jejich flotil (původní návrh zněl na 10 %). Během následujících 15 let se podíl postupně zvýší na 100 %.
    http://www.hybrid.cz/mallorca-postupne-zakaze-prodej-novych-fosilnich-aut-bmw-tam-buduje-sit-nabijecek

    Irsko
    Navíc chtějí od roku 2025 fungovat bez uhlí
    ttps://www.obnovitelne.cz/cz/clanek/424/irsko-konci-suhlim-a-to-hodne-rychle-uz-od-roku-2025-se-chce-obejit-bez-nej/
    Čím se Irsko nechlubí. V největší elektárně pálí „krvavé“ uhlí z Kolumbie
    https://www.euro.cz/byznys/zeleni-kritizuji-vladu-irsko-pali-krvave-uhli-z-kolumbie-1426955

  3. Pokud Irsko osazuje střechy fotovoltaikami, na kopcích a na
    Pokud Irsko osazuje střechy fotovoltaikami, na kopcích a na moři má větrné elektrárny, na březích přílivové, pak je to velmi rozumná cesta k čistému vzduchu, životnímu prostředí a energetické nezávislosti.
    Ale zateplovat domy ostrovy potřebují jako sůl. Moje žena tam dělala au pair po roce 1990 a bylo běžné, že domy neměly dvojskla, prahy pod dveřmi včetně vstupních, odpadní potrubí se tahalo venkem po fasádě, někdy i voda jen tak zabalená v kusu hadru a pak když trochu přimrzlo, tak se sprchovala v koupelně bez radiátoru a voda co přistála na kachličkách normálně namrzala. Taky tam i doma chodí navlečení a pokud topili, tak v jednom pokoji a otevřenými dveřmi pouštěli dále. Topení elektro nebo olejový radiátor.

        1. Leo, už to není tak docela pravda. Sice v obchodech stále
          Leo, už to není tak docela pravda. Sice v obchodech stále prodávají takové gumové Y co nasadíš na ty kohoutky, často jsem to viděl hlavně ve vaně a tím si udělají mísící baterii.
          Našinec z toho těžce nechápe :)) nicméně, už dávno lidi kupují jen normální mísící baterie jako máme my v čr. Oni jsou ve spoustě věcí naopak, nejen s ježděním v levo, s tou vodou to mají hodně jinak než my. Jako dobrej českej instalatér jsem tam byl za kokonuta. V každým baráku mají na půdě 300Lt bečku, do té přitíká pitná voda a ta se samospádem rozvádí po domě. V celé UK a IRL je běžný beztlaký a samospádový rozvod vody a termostatické vodo baterie mají speciální co pracují s minimálním tlakem.
          Ještě nedávno se u nich plyn nesměl dávat do země, všude bomby. Katastrofa, prádelna s 5ti sušičkama prádla napojená na propanbutan bomby.
          Jiný kraj, jiný mrav

          1. To s těma bečkama vody na půdě sedí, nedávno jsem
            To s těma bečkama vody na půdě sedí, nedávno jsem řešil, zda si udělat při zachycování dešťové vody i vyžití pro splachování a borec z firmy říkal: Ano, jde to, ale dře to. Jednak je nutno se zbavit veškerého svinstva, co ucpává trysky nátoků do WC, jinak odejdou během chvilky. Druhák řešit to samospádem jako tlakové splachování – dokud držím teče na maximum – ale pak to chce dovézt z Irska vodovodní baterie a nemusí se tolik řešit ten binec z okapů. 🙂

    1. Jenže Rado, ono tam mrzne jen 2-3 dny v roce a to potrubí
      Jenže Rado, ono tam mrzne jen 2-3 dny v roce a to potrubí venku prakticky nikdy nezamrzne, možná i díky unikům tepla skrz papírové stěny. Ty okna máš pravdu, jednoduchý zasklení a škvíry šílený, jenže to má svoje pro. IRL je ostrov, prší několikrát denně a vlhkost vzduchu je vysoká, starý baráky jsou vlhký až mokrý a všude samá plíseň, topí se topným olejem-každý má na zahradě tank a v něm olej na topení (podřadná nafta-LTO) a normálně přijede cisterna a maník ti natáhne skrz barák až do dvora k tanku požární hadici a doplní olej, že zamastí půl baráku, fleky od nafty na kobercích- normálka, stejně chodí ti keltové doma v botech a nezouvají se. Z toho olejového topení je takový divný vlhký teplo, ta vlhkost je všude a kdyby nebyla těmi netěsnými okny zajištěna provzdušnost tak by jim baráky zplesnivěli a shnili.
      Nové domy už jsou v evropském standartu, plastová okna, izolace pod fasádou odvětraná vzduch mezera, rekuperace, odvlhčovače a plynové kondenzační kotle. ale na farmě stejně dál topí pneumatikama z traktoru.

            1. To já donedávna vůbec nevěděl, co to je, myslel jsem, že
              To já donedávna vůbec nevěděl, co to je, myslel jsem, že whiskey se značí jenom ta americká. Ale ono to prý do USA přišlo od irských imigrantů, takže nejenom americká, ale i irská whisky je whiskey.

              Myslím, že spousta lidí to taky nezná, takže rozšířit jim obzory není špatné, nemyslíte? 🙂

          1. Myslíte tu Kubu jako ten ostrov?? Na tom ostrově mají
            Myslíte tu Kubu jako ten ostrov?? Na tom ostrově mají jinou výchozí pozici. Na silnicích není sníh, nesolí tam. Jejich auta jsou montována z několika vozů současně a není problém tam narazit na karoserii v níž najdete motor z Moskviče, jenž má převodovku z Toyoty, přední kola menší,než ty zadní a sedačky jsou Lady. To že ty auta kouří nikdo neřeší. Tohle v Irsku ani u nás neprojde.

            1. No u nás prochází ročně 10 tis. veteránů „kontrolou“ a
              No u nás prochází ročně 10 tis. veteránů „kontrolou“ a vesele jezdí i když nesplňují standardní podmínky provozu běžných aut. Somozřejmě Irsko je na to úplně jinak, u nás je nesmysl, 80% lidí nemá na nové auto a už vůbec ne na elektro.

    1. V Česku by se moc předem neradoval, budeme určitě mezi
      V Česku by se moc předem neradoval, budeme určitě mezi posledními, co něco takového zavedou. Bureš poslouchá hlas důchodců a ti ekologii neřeší.

      Mimochodem to zateplení domů je další významný prvek. Vidím to sám v naší ulici. Já v deset let „novém“ domě s kvalitním zateplením topím od listopadu do cca dubna. Starší nezateplený dům topí od poloviny září do konce května a to nemluvím o tom, že protopí 3x možná 5x tolik.

Napsat komentář