Hyundai vyvíjí chytrý tempomat, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče

Nová technologie chytrého tempomatu rozpoznává a analyzuje chování řidiče, aby mu mohl chytrý tempomat poskytovat individualizované zážitky z jízdy.

Celosvětově prvními asistenčními systémy ADAS, pracujícími na základě umělé inteligence, budou vybavena budoucí vozidla skupiny Hyundai
foto: Hyundai

Společnost Hyundai Motor Group (HMG) vyvinula chytrý tempomat, pracující na základě strojového učení – SCC-ML (Machine Learning based Smart Cruise Control). První technologie svého druhu na světě zohledňuje při částečně automatickém řízení vozidla zvyklosti řidiče, který si tak může užívat individualizovanou jízdu.

Nová technologie v rámci automobilového průmyslu poprvé používá umělou inteligenci pro vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance System). Hyundai Motor Group plánuje zařazení tohoto systému do výbavy svých budoucích vozidel.

„Nový systém SCC-ML vylepšuje inteligenci předchozích technologií ADAS, a dramaticky tak zvyšuje praktičnost funkcí pro částečně autonomní jízdu,“ řekl Woongjun Jang, viceprezident společnosti Hyundai Motor Group.

„Hyundai Motor Group bude, jako lídr automobilového průmyslu v oblasti autonomní jízdy, ještě intenzivněji pokračovat ve vývoji inovativních technologií na základě umělé inteligence.“

Chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control) je zásadní technologií pro vyspělé asistenční systémy ADAS a umožňuje realizaci důležitých funkcí autonomní jízdy: udržování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a řidičem nastavené rychlosti jízdy.

SCC-ML kombinuje umělou inteligenci a SCC do systému, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče. Chytrý tempomat dokáže prostřednictvím strojového učení částečně autonomně řídit vozidlo podobným stylem jako řidič.

U dosavadního chytrého tempomatu SCC musí řidič manuálně nastavit parametry, důležité pro jízdu, jako je vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a intenzita zrychlení. Bez technologie strojového učení není možné precizně a jemně optimalizovat nastavení podle individuálních preferencí řidiče.

Řidič může v závislosti na okolnostech různě zrychlovat při jízdě vysokou, střední nebo nízkou rychlostí. Nastavení dosavadního systému tomu nelze detailně přizpůsobit. Řidiči proto někdy nechtějí tuto technologii používat.

Jakmile se totiž začne vozidlo při aktivovaném chytrém tempomatu SCC chovat jinak, než odpovídá představám řidiče, vyvolává to v osobě za volantem obavy a pocit nejistoty.

Systém SCC-ML, vyvinutý společností Hyundai Motor Group, funguje následovně: V prvním kroku získávají senzory, například kamera vpředu nebo radarové senzory, nepřetržitě informace o jízdě, které jsou přenášeny do centrální řídicí jednotky.

Elektronický systém následně vybere ze získaných informací důležité detaily, na jejichž základě určí styl řízení řidiče. Během tohoto procesu je využívána technologie umělé inteligence s algoritmy pro strojové učení.

Styl řízení lze posuzovat ze tří hledisek, která se týkají vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, zrychlení (jak intenzivně bude vůz zrychlovat) a reakcí (jak rychle bude vůz reagovat na změny provozních podmínek). Kromě toho jsou zohledňovány také provozní podmínky a průběžné rychlosti jízdy.

Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla během pomalé jízdy ve městě a větší odstup při jízdě v rychlém jízdním pruhu. SCC-ML uskutečňuje s přihlédnutím k různým podmínkám nezbytné analýzy a dokáže rozlišovat mezi více než 10 tisíci různými způsoby řízení. Technologie chytrého tempomatu SCC je díky tomu schopna přizpůsobit se jakémukoli stylu řízení.

Informace o stylu řízení jsou pravidelně aktualizovány na základě dat ze senzorů. SCC-ML je navíc specificky naprogramován tak, aby se „neučil“ nebezpečnému způsobu jízdy, což zvyšuje jeho spolehlivost a bezpečnost.

SCC-ML v kombinaci s budoucím asistentem pro jízdu na dálnici, který disponuje asistenční funkcí pro automatickou změnu jízdního pruhu, splňuje požadavky na autonomní jízdu úrovně 2,5.

tisková zpráva

24 Comments on “Hyundai vyvíjí chytrý tempomat, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče”

  1. Ta umela inteligence se musi jeste hodne ucit. O vikendu ridic
    Ta umela inteligence se musi jeste hodne ucit. O vikendu ridic jezdi jinak nez kdyz specha do prace nebo na schuzky. Kdyz je manzelka v aute, meni se vsechny parametry. To same, ale presne obracene se odehrava, kdyz je spolujezdec nejaka nova slecna. Dokonce behem jizdy se muzou parametry zmenit. Kdyz kvuli zacpe najednou tlaci cas. Jezdeni neni takovy stereotyp jak si v Hnujdaj mysli.

  2. „Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu
    „Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla během pomalé jízdy ve městě a větší odstup při jízdě v rychlém jízdním pruhu.“

    Toto se mi nezdá jako něco „smart“, vždyť takto funguje klasický adaptivní tempomat v každém autě… nebo by aspoň měl. Dá se navolit vzdálenost od vozidla předemnou v několika stupních s tím, že ta vzdálenost samozřejmě není v metrech, ale ve vteřinách. Takže to potom funguje stejně jako ten smart tempomat Hyundai.

    1. Pisou tam o intenzite zrychlovani. Nektere tempomaty zacnou
      Pisou tam o intenzite zrychlovani. Nektere tempomaty zacnou brutalne zrychlovat a neni to vzdy vhodne. Nebo kdyz vpredu jedouci auto jede pomalu, tak lze bud uz s vetsim odstupem zpomalovat, nebo dojet ho a pak to razne pribrzdit. No a podobne rozdilne zrychlovani muze nastat, kdyz vpredu jedouci auto uhne do praveho pruhu a silnice je volna. Kazdy ma jinou strategii a to chteji v Hnujdaj podchytit.

      1. To ano, to beru. Já jenom vypíchl tu jednu vlastnost, kterou
        To ano, to beru. Já jenom vypíchl tu jednu vlastnost, kterou oni uvádějí, ale která je standardní vlastností ad. tempomatu. To, co jste zmiňoval (a je to i v článku) už lze považovat za nějaký pokrok oproti stávajícímu stavu.

      2. Dle Vaseho prispevku se domnivam, ze si pletete umelou
        Dle Vaseho prispevku se domnivam, ze si pletete umelou inteligenci (strojove uceni) s algoritmizaci (tj. prave podchyceni veskerych moznych stavu – naprogramovani prechodu ze vstupnich dat na ta vystupni. Na druhou stranu strojove uceni zna pouze vstupni a vystupni dat a z nich se snazi pomoci uceni „odhadnout“ algoritmus. Ten samozrejme nemusi byt tak presny, jak by pro konkretni situace napsal programator, ale postihne i situace, ktere programator nealgoritmizoval (mimo vstupni a vystupni mnozsinu dat). Takze ve Vasem pripade programator nepodchyti to,ze v patek 13. mate jiny jizdni styl, ale po par patcich 13. se to muze naucit „umela inteligence“.

        1. Je uplne jedno, pod jakym pojmem to Hnujdaj resi. Muj komentar
          Je uplne jedno, pod jakym pojmem to Hnujdaj resi. Muj komentar je o tom, ze jizda je pokazde jina a neda se nacpat do nejakych mantinelu. A clovek je takovy, ze zrovna ten styl toho stroje se mu vzprici, protoze clovek ma rad zmenu.
          A nespletl jste si moje prispevky na ktere reagujete? Ja to vidim vhodnejsi na komentar vic nahore.

          1. Nejsem psycholog, takze se muzu v nasledujicim plest. Vsiml
            Nejsem psycholog, takze se muzu v nasledujicim plest. Vsiml jsme si ve spouste komentarich i clancich, ze lide obecne prave tu zmenu (velkou zasadni, co meni algoritmy) nemaji. Lide radeji postupuji ve smyslu evoluce ne revoluce. Podivejte se, jaky odpor je k BEV ci OZE, protoze by lide museli menit mysleni. Vlastne i u cloveka nejaka zmena, ktera se vymyka jeho zkusenostem, je neobvykla. Clovek je inteligence (ne umela), ktera se rozhoduje na zaklade predchozich zkusenosti a reflexu, jen tomu rozhdovani nerika polynom ale intuice.
            Tim chci rict, ze Vami popsana zmena je jen malilinkata zmena vystupnich dat na stejne vstupni. Umele inteligenci staci jen najit vzorec toho chovani, te zmeny.

            1. Člověk změnu vítá. Ale musí to být změna jednoznačně
              Člověk změnu vítá. Ale musí to být změna jednoznačně individuálně pozitivní.
              Individuální prospěch uvítá i za cenu kolektivní ztráty.
              Změna působící individuální ztrátu je nepřijatelná, bez ohledu na kolektivní prospěch.

              BEV nemají sebemenší naději, protože individuální ztráta v podobě různých omezení je jednoznačně větší, než diskutabilní společenský prospěch.

              Lze pochopitelně nastavit prostředí tak, že se individuální prospěch zvětší. Například kdo si koupí elektromobil, nebude popraven. Ovšem za všechno se platí a tento tlak bude mít další důsledky.

              1. Vite, ze to, co pisete, mi pripomina princip kultu osobnosti
                Vite, ze to, co pisete, mi pripomina princip kultu osobnosti (Kim, Mao, Stalin, Hitler, Napoleon, Caesar, Alexandr Makedonsky) nez princip vesobecneho blaha?
                Vy, znaly prava, jiste napisete paragraf (ktery neumim ale pojmenovat, ale pokusim se vysvetlit obsah, jak ho selskym rozumem chapu). Pokud hrozi nejake vetsi nebezpeci, je mozno spachat prestupek ci trestny cin, ktery odvrati vetsi rozsah skod. Chapu to tak, ze pokud Vam hori dum a znicim Vam okno, abych do nej mohl lit vodu, pak me za rozbiti okna nemuzete hnat k zodpovednosti. To same kdyz sestrelite letadlo s 300 lidmi na palube mirici na stadion s 50 000 lidmi. Dalsi zakony se tykaji verejneho zajmu, apod.
                Z predchoziho a i minulosti vime, ze i nejdokonalejsi individualista nic nedokazla proti davu, pokud si jej neumel naklonit na svou stranu. Ze blaho (klidne i jen domnele) urcite spolecnosti v minulosti bylo a v dnesnich zakonech (v rovnostarskych zemich, nemam na mysli zakaz kritizovat vladu, apod.) stale je nadrazeno jednotlivcum.
                Vas priklad se mi jevi zrovna jako „pokrokovy“ a bez radneho vysvetleni jsem clovek, ktery by tuto zmenu bojkotoval. V mem zajmu je se lacine zbavit odpadu – tak, ze jej dam na verejne prostranstvi. Je to muj prospech vuci prospechu vsech (ti jej budou muset zlikvidovat), je to dle Vas v poradku? Nebo mate na mysli jen nejake dilci (ne obecne) priklady, ktere me ted nenapadaji?

                1. Chodíte často do Zoo?… Pokud ano tak chudáci
                  Chodíte často do Zoo?… Pokud ano tak chudáci zvířátka…
                  Ale já vím máte dobré srdce a není vám lhostejný troll žadonici o kus žvance…

                2. Myslíte případ krajní nouze, ovšem pozor, ten rozhodně
                  Myslíte případ krajní nouze, ovšem pozor, ten rozhodně takto snadno aplikovat nelze. Zbavit života pasažéra uneseného letadla je v podstatě neřešitelný problém. S ním si poradí jen totalitní systém.

                  Společnost jedninců se skutečně spojuje pro prosazení společenského zájmu vůči zajmům jednotlivce – bezpečnost, daně, zdraví apod.

                  Nicméně, a to je potřeba zdůraznit, i svobodu jednotlivce je třeba chránit a jejím omezením jsou charakterizovány právě ty nejzrůdnější totalitní systémy.

                  Proto označuji soudobé ekologisty za rudozelené bolševiky. Jejich neschopnost prosadit společenský ekologický zájem, formou akceptovatelnou pro jedince, je vede ke zkratkovitému jednání, kdy se snaží prosazovat „správná řešení“ silou. Pokřivení trhu, dotace vs sankce, to je prosazování síly proti svobodě jednotlivce.

                  Odpad neházite na náměstí, protože tam taky chodíte (1. individuální přínos) a nechcete rozvolňovat společenskou dohodu o nakládání s odpadem, protože pak někdo může začít házet odpad k vám přes plot (2. individuální přínos).

                  Pokud by tyto individální přínosy nebyly a bylo by vám to jedno, tak by to nikdo neřešil, stejně jako to neřeší cigošové v Chanově.

                3. Ano, krajni nouzi myslim, diky.
                  Svoboda jednotlivce je

                  Ano, krajni nouzi myslim, diky.
                  Svoboda jednotlivce je omezovana ve vsech zemich sveta. V demokratickych treba tim, ze konci tam, kde zacina svoboda druheho cloveka.
                  Jestli jsem Vas spravne pochopil, tak jste uderil hrebicek na halvicku. Problem nas rudozelenych bolseviku (zastancu nespalovani) je v tom, ze nedokazeme milovnikum spalovani vysvetlit, ze spalovani je spatne, takze i kdyz nespalovat je drazsi, mene pohodlne, je to pro ne individualni prinos.
                  Dekuji za priklady. individualni prinos nespalovani je nevypoustnei zdravi skodlivych latek a zmenu klimatu nechat na prirozene rovine a neprispivat k nemu (do doby, nez na to budeme mit technologii a bude vseobecna shoda a dukazy, ze to je ku prospechu, ale to se netyka tohoto stoleti), nedporovat nestabilni zeme, odkud fosilni suroviny dovazime, snizeni hluku ve mestech a snad i spotrebniho kolotoce (prodlouzeni zivotnosti vyrobku, snizeni narocnosti na udrzbu).
                  Ti, co nechapou vyhody v predchozim odstavci jsou na tom stejne jako cigosove v Chanove, kteri vidi okamzity vlastni prospech ve vyhozeni odpadku z okna pred dlouhodobejsim neprospechem ze zamoreni a „skrasleni“ sveho zivotniho prostoru. To, zda je to chyba cigosu (spalovacu) nebo elit, ktere jim to nedokazou vysvetlit, nehodlam ted posuzovat.

              2. Vskočím do diskuse 🙂
                Člověk jako takový je egoista od

                Vskočím do diskuse 🙂
                Člověk jako takový je egoista od začátku života do konce, liší se to jen mírou uvědomění a aktuálním stavem (př ve stáří je člověk více rezistentní ke změnám i kdyby měly přinést prospěch jemu samému – ego pohodlnosti).

                (odbočení)
                Jediné řešení (kromě lobotomie hned po narození, vymývání mozků a kontrolních čipů) vidím v kombinaci výchovy směrem k uvědomění společnosti, následované komunismem s technologicky dokonalým velkým bratrem.
                (/odbočení)

                BEV ale nejsou jen o ztrátách nebo to vážně vidíte tak černě ?
                Proč by nemohla technologie koexistovat s ostatními (i bez dotací atd) ?
                Čert vem ekologii, člověk se téměř vždy rozhoduje ekonomicky (respektive prospěchářsky) takže když si spočítá že se cena srovnatelného auta srovná za 4-6 let (včetně ušlých příležitostí kvůli vynaloženému kapitálu na začátku) – co je TA velká překážka proč by se BEVka neměla prodávat – dlouhé nabíjení ?
                A kdo tvrdí že si jej musí moct koupit každý z paneláku. Pro prokázání životaschopnosti stačí aby každý kdo má vhodné podmínky „podlehl“ kouzlu osobního prospěchu. Nebo se pletu ?

  3. off
    Mazda MX-30 pro Evropu bude pouzivat CCS.
    A ma

    off
    Mazda MX-30 pro Evropu bude pouzivat CCS.
    A ma sebevrazedny dvere.

    https://www.mazda.com/ja/new-generation/mx-30/
    https://www.mazda.com/en/new-generation/mx-30/

    Jesi nekdo vite spotrebu pri chodu toho wankelu, tak sem s ni.

    Tak jaky budou mit zdejsi diskutujici nazory k wankelovemu prodluzovaci dojezdu?

    Chtel jsem do toho Tokia zajet ale v jednom a Sinkansenem se to sakra prodrazi (pres 20k jenu a ja jsem totalni vrtkoleno) a tak se chystam na Nagojsky autosalon za mesic kterej mam podstatne bliz.

    1. To auto museli vyvinout nekdy pred 5ti nebo vice lety. Tenkrat
      To auto museli vyvinout nekdy pred 5ti nebo vice lety. Tenkrat mel i3 jeste Range extender a stejne dvere ukazuji na tu dobu slavy i3. Jinde jsem videl video a tam je ten styl reklamy pro EV take z roku 2014. Chudak koncept lezel dlouho v supliku a ted je docela nanic.

Napsat komentář