Hyundai ukázal dva nové odvážné koncepty aut na vodík

N Vision 74 je vysokovýkonný hybridní model s vodíkovým palivovým článkem inspirovaný koncepty Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo a Hyundai Pony Coupe z roku 1974
N Vision 74 je vysokovýkonný hybridní model s vodíkovým palivovým článkem inspirovaný koncepty Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo a Hyundai Pony Coupe z roku 1974. foto: Hyundai

První plně elektrický vysokovýkonný model Ioniq 5 N bude představen v roce 2023. Nyní značka Hyundai představuje v premiéře dva vysokovýkonné koncepční vozy — RN22e a N Vision 74.

Koncepty RN22e a N Vision 74 jsou příklady vize elektrifikace dílčí značky N. Oba vozy v roli „pojízdných laboratoří“ jsou ztělesněním ambicí značky Hyundai stát se lídrem budoucí mobility s nulovými emisemi. Značka Hyundai ve svých výzkumných konceptech testuje a ověřuje vyspělé technologie, aby je mohla využívat ve svých budoucích sériově vyráběných modelech.

RN22e kombinuje karoserii zcela nového modelu IONIQ 6 s globální modulární platformou pro elektromobily, E-GMP (Electric-Global Modular Platform), a nastavuje laťku pro budoucí vysokovýkonné elektromobily. N Vision 74 používá EV technologii ve spojení s vyspělým systémem palivových článků na vodík, a je tak první pojízdnou vodíkovou hybridní laboratoří značky Hyundai N, sloužící k průzkumu „potěšení z jízdy“, jež si budou zákazníci moci dopřávat dokonce i v éře elektrifikace.

Inženýři společnosti Hyundai budou prototypy RN22e a N Vision 74 i nadále testovat a ověřovat, aby jejich vyspělými technologiemi pro praktické využití mohly být vybaveny budoucí sériově vyráběné vozy N.

Vize elektrifikace značky Hyundai N

Značka N posouvá limity sportovních výkonů od roku 2017, kdy představila svůj první sériově vyráběný vysokovýkonný model Hyundai i30 N, a zákazníkům umožňuje objevovat, jak mimořádně zábavné může být řízení automobilu. Sloganem značky Hyundai N je „Never just drive“ („Jen řídit nestačí“), protože přeprava z bodu A do bodu B by nikdy neměla být nudná.

Dokonce i v elektrické budoucnosti bude značka N stát na svých třech pilířích: lovec zatáček (dokonale vyvážený vůz se sportovním nastavením pro dravou jízdu zatáčkami), připravenost na jízdu na závodním okruhu (všechny modely N jsou konstruovány pro podávání vysokých výkonů na závodních okruzích) a schopnost být sportovním vozem pro každodenní provoz (pro každého a pro všechny požadavky, nejen pro jízdu na závodním okruhu nebo na dálnici).

RN22e, první pohled na připravovaný elektromobil N

Prototyp RN22e je testován s cílem maximalizovat tři pilíře sportovních výkonů značky N v čele s koncepcí vozu jako „lovce zatáček“. N již od uvedení značky na trh systematicky rozvíjí jízdní vlastnosti svých vozů v zatáčkách a pro většinu modelů N poskytuje systémy e-LSD a Corner Carving Differential pro optimalizaci trakce při ostrém sportovním nasazení. RN22e navzdory vyšší hmotnosti umocňuje zážitky z precizního průjezdu zatáčkou díky systému cíleného rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola prostřednictvím dvou spojek.

Na úspoře hmotnosti se podílejí díly vyráběné aditivní metodou, které navíc zvyšují tuhost příslušných konstrukčních celků pro ještě dravější průjezdy zatáčkami. Prototyp RN22e vybavený pohonem všech kol optimalizuje rozdělování točivého momentu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Řidič si tak může zvolit poměr přenosu hnací síly mezi přední a zadní kola.

Značka N se při vylepšování jízdních vlastností prototypu RN22e na závodních okruzích zaměřila na chlazení a brzdovou soustavu s cílem zvýšit odolnost systémů pohonu a brzd. RN22e poskytuje optimalizovaná nastavení pro závodní okruhy, aby si zákazníci mohli užívat sportovní jízdu bez omezování výkonu. Vzhledem k hmotnosti systému elektrického pohonu je prototyp RN22e vybaven čtyřpístovými jednodílnými třmeny a brzdovými kotouči hybridní konstrukce o průměru 400 mm. Hyundai N navíc využije prototyp RN22e k nalezení způsobu, jak nabídnout dynamickou jízdu s rekuperací, při níž bude precizně řízena míra otáčení vozu kolem svislé osy při sportovním průjezdu zatáčkou.

Hyundai N vyvíjí a testuje nejmodernější technologie pro budoucí sériově vyráběné modely N. RN22e přitom hraje důležitou roli pojízdné laboratoře pro nadcházející elektricky poháněné modely N. Značka N s vědomím toho, co přináší radost nadšeným řidičům, současně vyvíjí nové funkce, které zajistí emocionální zážitky z řízení elektrifikovaných modelů.

RN22e nabízí mimo jiné zvukovou funkci N Sound+, která vytváří podmanivou atmosféru při dynamické jízdě zvukem z reproduktorů v interiéru a exteriéru. N e-shift navíc doplňuje N Sound+ vibracemi a napodobováním řazení. Emocionální zážitky z jízdy budou v pojízdné laboratoři RN22e dále rozvíjeny. Hyundai N v tomto prototypu nepřetržitě vyvíjí vyspělé technologie, a to v různých verzích, aby si řidiči mohli vybrat požitky z jízdy přesně podle svých představ.

RN22e přebírá aerodynamický design modelu IONIQ 6 a přidává k němu další aerodynamické funkce pro nové elektromobily. Značka Hyundai N obohatila celkové tvarové řešení o řadu detailů inspirovaných motorsportem s cílem maximalizovat sportovní výkony. Designéři značky Hyundai N vytvořili nízkou světlou výškou a zvýrazněnou ramenní oblastí design, vyvolávající dojem stability a robustnosti. Základní design modelu IONIQ 6 doplňuje sportovně pojatá spodní část nárazníku, která vyzařuje až neočekávaný šarm. Díky těmto funkčním estetickým prvkům se podařilo vylepšit chlazení a aerodynamiku prototypu RN22e.

RN22e. foto: Hyundai

RN22e má při rozvoru náprav 2950 mm vnější délku 4915 mm, šířku 2023 mm a výšku 1479 mm. Vývoj tohoto prototypu bude pokračovat s využitím znalostí a zkušeností z motoristického sportu. Hyundai tak může zdokonalovat své vyspělé technologie, s nimiž uvede na trh velkosériově vyráběný model N s elektrickým pohonem, který bude maximálně využívat potenciál platformy E-GMP.

Představení konceptu N Vision 74

Koncept N Vision 74, inspirovaný historií značky Hyundai, je pojízdnou laboratoří s technikou vysokovýkonného hybridního automobilu vybaveného vodíkovým palivovým článkem. Hyundai tímto vozem umocňuje své vedoucí postavení v oblasti trvale udržitelných technologií poskytujících vysoké výkony. Koncepční vůz N Vision 74 je inspirován technologiemi i designem a vychází z trvale udržitelné vize značky N oznámené v roce 2015 a vášně pro vysoké výkony, která provází společnost Hyundai již od roku 1974.

Z hlediska designu je N Vision 74 vzpomínkou na koncepční vůz Hyundai Pony Coupe z roku 1974, který byl navržen legendárním automobilovým designérem Giorgettem Giugiarem. Na základě tohoto koncepčního vozu byly následně vyrobeny prototypy prvního sériově vyráběného sportovního vozu Hyundai. Přestože se nakonec výroby nedočkal, předurčil tento odvážný plán charakter celé společnosti.

Studie N Vision 74 zdědila po koncepčním voze Pony Coupe z roku 1974 čistě tvarované plochy, profil s dynamickými proporcemi a jedinečné střešní sloupky B. Historie designu značky Hyundai zde proniká do éry elektrifikace s vysokými výkony a dává prototypu N Vision 74 nezaměnitelnou podobu. Futuristickou auru vozu navíc poskytuje osvětlení s parametrickými pixely.

N Vision 74 přenáší a pozvedává odvážný charakter koncepčního vozu Pony Coupe do budoucího designu značky Hyundai a současně reinterpretuje interiér jako místo pro zábavu, aniž by došlo ke ztrátě stylistické čistoty, jímž se vyznačovala studie Pony Coupe. Přístrojová deska prototypu N Vision 74 je zaměřena na řidiče a kombinuje historické prvky s moderním designem, například digitální panel sdružených přístrojů a analogová tlačítka.

Vůz s vnější délkou 4952 mm, šířkou 1995 mm a výškou 1331 mm na rozvoru náprav 2905 mm je první vysokovýkonnou laboratoří na kolech využívající nejvyspělejší systém palivových článků na vodík, který doposud značka Hyundai N vytvořila. Pro značku N to není první případ využití technologie palivových článků. Prototyp N Vision 74 je inspirován také konceptem Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, který byl odhalen v roce 2015 jako vize budoucnosti vysokých výkonů na základě vodíku u příležitosti představení značky N.

Hyundai N o pouhých sedm let později představuje N Vision 74 s ještě většími ambicemi jako realizaci své vášně pro „radost z jízdy“ a vynalézavost. Inženýři značky Hyundai vyvinuli hybridní konstrukci sestávající z kombinace bateriového elektrického pohonu a vodíkového palivového článku se zcela novým uspořádáním. Společným napájením elektrického pohonu palivovými články a baterií se u prototypu N Vision 74 podařilo zvýšit účinnost chlazení.

V závislosti na provozních podmínkách pak lze používat dva různé zdroje energie. Optimalizovaný systém elektronického řízení pohonu umožňuje lépe rozdělovat točivý moment prostřednictvím dvou elektromotorů na zadní nápravě. Výsledkem jsou precizní průjezdy zatáčkami s pohotovými reakcemi vozu na pokyny řidiče a jízdní situace. N Vision 74 navíc zajišťuje vyváženost výkonů „tříokruhovou“ chladicí soustavou.

Vysokovýkonná technologie je kompletně zohledněna v designu, který rovněž splňuje požadavky na chlazení systému palivových článků a udržování vhodných provozních teplot ostatních komponentů. N Vision 74 vytváří svým funkčním estetickým pojetím harmonii mezi nejmodernější technologií a ikonickým designem. N Vision 74 zaručuje využitím špičkových technologií radost z jízdy s trvale udržitelným zdrojem hnací síly a současně umožňuje cestování na dlouhé vzdálenosti s rychlým doplňováním paliva – vodíku.

Historie a budoucnost pojízdných laboratoří Hyundai

Hyundai spustil v roce 2012 „Project RM“, který se stal výkladní skříní know-how společnosti ve vývoji nových technologií a inovací. Společnost Hyundai v rámci tohoto projektu vyvíjí nové vysokovýkonné technologie a z motorsportu je přenáší do budoucích modelů N. Název projektu odkazuje na prototyp značky N, který má uprostřed uložený motor pohánějící zadní kola („Racing Midship“). Hlavním přínosem této konstrukce je ideální charakteristika ovladatelnosti a agility díky nízkému polárnímu momentu setrvačnosti.

Řadu prototypů RM postupně rozšiřovaly vozy RM14, RM15, RM16 a RM19. Platforma RM je konstrukční pojízdnou laboratoří pro testování vysokovýkonných technologií, které zajišťují maximálně pevné spojení vozu s povrchem vozovky ve všech rychlostech a provozních podmínkách. Modely RM postupně absolvovaly rozsáhlé testy zaměřené na ověřování vyspělých technologií a jejich přínosů pro efektivní zvyšování úrovně sportovních výkonů. Součástí testů bylo také další zlepšování příslušných technologií pro využití v budoucích modelech N.

Hyundai před dvěma roky představil elektrifikovaný sportovní vůz nové generace, RM20e, který byl v rámci řady RM prvním vysokovýkonným akumulátorovým elektromobilem. K prohlédnutí byl v roce 2022 také v centru e-mobiliy Hyundai Electrified na pražských Stodůlkách. Hyundai díky němu poprvé dokázal využít potenciál pohonu s nulovými emisemi ve svých vysokovýkonných vozech.

Prototypy RN22e a N Vision 74 jsou proto testovány tak, aby byly maximálně připraveny na ostré nasazení na závodních okruzích, ale také na roli sportovního vozu pro každodenní provoz s charakterem „dravce do zatáček“. Značka N těmito kroky potvrzuje, že zůstává věrná své filozofii i v éře elektrifikace. Prvním velkým krokem tímto směrem bude první elektrický model N značky Hyundai, IONIQ 5 N, který vstoupí na globální trh v roce 2023. Podrobnější informace o prvním elektromobilu N budou zveřejněny později.

Inspirace motoristickým sportem

Výměna zkušeností mezi světy motorsportu a sériově vyráběných automobilů probíhá oběma směry. Nejlepší prvky jednoho druhu vozidel jsou využívány ke zlepšování druhého. Tento přenos znalostí přímo ovlivňuje budoucnost sériově vyráběných modelů Hyundai N. Nové technologie jsou testovány v motoristickém sportu. Příkladem je i20 N.

Tento oceňovaný model N byl inspirován soutěžním vozem i20 Coupe WRC. Hyundai využívá všechny poznatky a zkušenosti z motoristického sportu ve výzkumném a vývojovém procesu při vývoji budoucích modelů N nebo projektů vysokovýkonných vozů. Účast v ETCR jednoznačně potvrzuje vášeň značky Hyundai pro trvale udržitelné sportovní výkony.

zdroj: tisková práva

8 komentářů u “Hyundai ukázal dva nové odvážné koncepty aut na vodík”

  1. vodik ma budoucnost v jedinem pripade, teda ve dvou pripadech
    prvnim je vlastni vyroba, kdo si sam vodik vyrabi, a ta vyroba ho stoji nejake male fixni naklady bez vnejsich vlivu, tak ma levne palivo a to se mu vyplati, je to stejne jako s elektrinou, pokud mam vlastni zdroj elektriny tak se me vyplati na tu elektrinu i jezdit, pokuid ji tedy vyrobim dost aby stacila i na to jezdeni a zaroven mam takovy profil jizd ze velkou cast te elektriny i projezdim
    druhym je diktatura, a silne pochybuju ze nekdo v dnesni dobe naridi ciste vodik, tedy vodik skonci na ekonomicke uvaze a to te, ze se ekonomicky nevyplati

    1. Aj v pripade, ze si ho dokazes vyrabat sam, nema zmysel. Nevyriesenym (a zrejme aj nevyriesitelnym) problemom je prilis zlozita (a teda draha) instalacia a infrastruktura okolo toho „cisteho“ vodika.
      Dajme tomu, ze si ho dokazes vyrabat sam. A nech je to hoci aj zadarmo. A dalej? Stale ho musis ucinne vycistit/filtrovat, aby bol dostatocne cisty na velmi citlive membrany palivovych clankov. A taketo filtre nie su ani jednoduche, ani lacne.
      Ale dajme tomu ze to cistit nepotrebujes a si stale schopny spracovat „spinavy“ vodik (napr. na kurenie). Takze podme dalej. Co s nim? Musis ho uskladnit. A to bezpecne. Uz to samo o sebe je vyzva. Znamena to bud obrovske (nizkotlake) mnohovrstvove nadrze, alebo pri vysokom tlaku opat specialne mnohovrstvove nadrze. Plus kompresory a prislusnu instalaciu. Pri vysokom tlaku ale vyrazne narasta poskodzovanie kovovych dielov tzv. vodikovym krehnutim (hydrogen embrittlement). A ci chces alebo nie, tieto diely musis pravidelne kontrolovat, vymienat, servisovat. Takze opat naklady a naklady. A nie male, taketo diely nekupis v Baumaxe ci Hornbachu.
      A kedze vodik je daleko zaludnejsi nez take LPG ci PNG, monitorovacie a zabezpecovacie zariadenia takej instalacie budu tiez o poznanie narocnejsie a teda drahsie. Ako to je alebo bude s legislativou, je uplne na inu debatu. Tak ako plynove kotle a rozvody vyzaduju zo zakona povinne prehliadky a testy (a platis za to), tak aj vodikove budu vyzadovat to iste a vdaka narocnosti to bude opat drahsie. Osobne by som rozhodne nechcel mat suseda, co si vyraba vodik sam a ma za barakom vodikovu nadrz.
      Atd. Ten „cisty“ vodik na seba viaze strasne vela komplikacii, ktore ho v konecnom dosledku robia ekonomicky nepriechodnym pre malych spotrebitelov. Jediny, kto ho presadzuje, su velke korporacie, ktore v nom vidia zisky. Iny benefit tohoto paliva nie je a pre konecneho spotrebitela nema pozitivny prinos ci vyhody oproti priamemu vyuzitiu vyrobenej elektriny uz vobec.

  2. พีจีสล็อต ยืนยันเบอร์ รับเครดิตฟรี 1 user เล่นได้ทุกเกม เล่นได้ในทุกแพลตฟอร์ม ไม่ว่าจะบนมือถือ และ คอมพิวเตอร์ ก็เล่นได้แล้ววันนี้ผ่านหน้าเว็บได้ตลอด 24 ชั่วโมง ไม่ต้องแชร์

  3. Nákup autobusů na vodík v Ostravě se komplikuje, primátor mluví o zrušení tendru
    „ÚOHS nám zrušil tendr na vodíkové autobusy, protože jsme si dovolili dát do zadávacích podmínek požadavek, aby potenciální uchazeč již někdy nějaký vodíkový bus vyrobil. Dle úřadu jde o podmínku diskriminační. V téhle zemi se ‚skvěle‘ soutěží :-(,“ napsal Macura na Twitter. Později se opravil.

    „Pro nás to nicméně nejspíš znamená zrušení současného tendru, nakolik máme vodíkovou plničku ‚na cestě‘ a než riskovat, že na ní nebudeme mít co plnit, je asi jistější cestou, než ‚bojovat‘ s úřadem, tendr zrušit a vyhlásit znovu,“ dodal Ostravský primator Macura. .
    Zdroj: https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/nakup-autobusu-na-vodik-v-ostrave-primator-soutez202205.html

    Vodíkové fiasko v Ostravě: další tendr byl zrušen, DPO přepracuje zadání
    Zdroj: https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/soutez-na-vodikove-autobusy-v-ostrave-nevysla-dpo-prepracuje-zadani-20220625.html

Napsat komentář