Rostoucí cena benzínu a často i nestabilita jeho dodávek nutí konstruktéry hledat alternativní způsoby dopravy. Z řady různých konceptů nás zaujala trojkolka Human Electric Vehicle, která unikátním způsobem kombinuje hybridní auto, kolo a podle tvůrců i… kajak.
foto: Human Electric Vehicle blog
Hybridní vozidla poháněná elektřinou a lidskou silou (angl. termín: human-electric hybrid vehicle) je kategorie vozidel, jejichž pohonné ústrojí se skládá z člověka, elektromotoru/generátoru a nějakého akumulátoru elektrické energie (baterie, superkapacitatoru).
Jde často o velmi jednoduchá a levná vozidla, jejichž jediným úkolem je co nejlevněji dopravovat lidi z místa na místo. Do stejné kategorie patří i tříkolka Human Electric Vehicle.
„Je to hybridní automobil, motocykl, kolo a kajak,“ vysvětluje umělec a designér Lyon Smith, tvůrce a konstruktér Human Electric Vehicle. „Může to být revoluční vozidlo. Myslím, že jsme vytvořili něco opravdu zajímavého.“
Základem vozidla je karosérie z karbonových vláken, kterou navrhl a postavil výrobce kajaků We-no-nah Canoe. Karosérie je vyztužena speciální „strukturální“ pěnou, podobně jako v letadlech.
foto: Human Electric Vehicle blog
Díky hliníkovému rámu a jednoduché konstrukci je hmotnost trojkolky pouze 318 kilogramů. Palubní deska uvnitř vozidla neexistuje, veškeré informace o jízdě získává řidič skrze odnímatelný tablet nebo chytrý telefon.
Nejzajímavější na celé konstrukci je však pohonný systém. Základem je elektromotor a malá li-ion baterie. Řidič má ve vozidle navíc šlapadla, díky kterým může skrze elektrický generátor dobíjet baterie.
Vozidlo je také vybaveno regenerativními brzdami, jenž zpětně dobíjejí baterie. Počítá se také s instalací solárních článků na karosérii trojkolky.
Ano, jízda v Human Electric Vehicle stojí řidiče fyzické úsilí. Na druhou stranu, maximální rychlost trojkolky 160 kilometrů a dojezd 120 kilometrů jsou více než slušné hodnoty pro vozidlo, s kterým jezdíte prakticky zadarmo.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V USA lidé používají golfové vozíky jako levnější variantu elektromobilu
První prototyp byl představen v březnu minulého roku v Minnesota Marine Art Museum. Muzeum nebylo zvoleno náhodně, protože Lyon Smith je povoláním sochař. „Jsem designér, jsem sochař, a myslím, že se to docela hodí,“ řekl Smith. „V podstatě jsem jen stavil obě profese dohromady.“
V současné době Smith pracuje na vylepšení trojkolky, jak po designové, tak po konstrukční stránce. Prototyp nového vozítka se má vydat na cesty v červnu. Následně Smith doufá, že díky investorům sestrojí komerčně prodejnou verzi Human Electric Vehicle.
a pre koho to je ? vsade kde
a pre koho to je ? vsade kde to necham o samote, a takych miest vela nieje, ved je to velke, to asi dlho o samote nevydrzi. prilezitost robi zlodeja. je to neskladne a neparkovatelne, este k tomu otvorene, je to totalny nezmysel, len hobby.
pokud je průměrná
pokud je průměrná spotřeba energie cca 1kW, tak pomocí šlapání získáme prodloužení dojezdu o cca 20%, což není mnoho, ale ani málo…cca 20km…zároven nebude pasažérovi zima a nudno 😀 No hmotnost generátoru a pedálů teoretické zvýšení dojezdu asi anuluje. Navíc pokud se vozidlo v zatáčkách nenaklápí, tak je použití motocyklového profilu pneu dost neštastné (vysoká spotřeba pneu) Jinak kapotovaný lehoped je super nápad – dobrá aerodynamika výrazně snižuje spotřebu energie, která je u kola či motorky mnohem vyšší 🙂
budete šľapať ako o
budete šľapať ako o život a vyrobíte si energiu akurát na osvetlenie 😀 to sa oplatí. Radšej si kúpiť normálny bicykel, ktorý má hmotnosť 15kg a nie sa snažiť poháňať vlastnou silou 300kg. Je mi však jasné, že tie pedále sú tam len pre efekt aby to vozidlo bolo zaujímavé.
Tento zázrak sa mi nejak
Tento zázrak sa mi nejak nepáči.
Radšej by som bral niečo ľahšie – už asi pred 5 rokmi niečo zmysluplné vytvoril jeden týpek z CZ…
tu je link:
http://inhabitat.com/human-powered-velomobile-bikes-over-land-or-sea/
Nedává smysl dávat
Nedává smysl dávat šlapky do vozu o hmotnosti více než 300kg. Beztak s ním „na šlapky“ nedokáže běžný člověk protáhnout dojezd o více než pár km.
Trénovaný člověk dokáže dlouhodobě dávat výkon tak 100W, v ležící poloze spíše ještě méné. To znamená 0.1kWh . U vozu o spotřebě odhadem 3-4kWh/100km zvednou šlapky dojezd o necelé 3km. To když tam šlapky nedáte tak ušetřením hmotnosti dosáhnete téměř toho samého benefitu.
S tím výkonem cyklisty
S tím výkonem cyklisty dost přidejte. Průměrný cyklista „ve formě“ může podávat výkon zhruba 3 watty na každý kilogram své váhy po dobu jedné hodiny, tedy okolo 200 wattů v případě sedmdesátikilového cyklisty. Špičkoví amatérští cyklisté jsou schopni až 5 wattů a profesionální ckylisté dokáži podávat hodinu výkon až 6 wattů, tedy v případě sedmdesátikilového cyklisty 400 wattů. Na lehokole se amatérský cyklista krátkodobě vyrovná profíkovi na normálním kole. Má totiž podepřená záda a může se tedy opírat do pedálu daleko větší silou.
Hm. 200w po dobu jedné
Hm. 200w po dobu jedné hodiny a pak odvoz na JIPku. A protože špičkových cyklistů není o mnoho více než jeden peloton Tour DF, a výrobce bude jistě chtít prodávat i běźným zákazníkům, tak těch 100W které dá průměrný cyklista, ne za hodinu, ale po dobu celodenního výletu, v podstatě sedí.
Na lehokole se možná vyrovná amatér profíkovi na rovince. V okamžiku, kdy se cyklista postaví v kopci do pedálů a nechá za sebe pracovat gravitaci, nemá lehocyklista šanci.
Kdyz bude i cena hezka, tak
Kdyz bude i cena hezka, tak proc ne 🙂