Studenti z univerzit v Curychu a Lucernu postavili elektromobil s největším zrychlením na světě. Elektrická formule Grimsel dokáže dosáhnout z klidu rychlosti 100 km/h za 1,785 vteřiny, a to na dráze kratší než 30 metrů.
foto: ETH Curych
Formula Student
Před pár týdny automobilka Tesla Motors představila nejnovější elektromobil Tesla Model S P85D. Auto s dvěma elektromotory dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy.
Novináři při testovacích jízdách neskrývali nadšení. Oproti elektrické formuli Grimsel je však nejnovější verze elektromobilu Model S téměř dvakrát pomalejší!
Elektrický závodní vůz Grimsel vznikl v rámci sdružení Academic Motorsports Club Zurich (AMZ), které v roce 2006 založili studenti z ETH Curych. Cílem sdružení je vyvíjet závodní automobily pro studentskou konstrukční soutěž Formula Student.
V soutěži Formula Student se vozy bodově hodnotí nejen po stránce návrhu, marketingu nebo analýzy nákladů, ale především podle dosahovaných výkonů. Boduje se ovladatelnost vozu (jízda v osmičce, autokros), výdrž, spotřeba a také akcelerace.
video: YouTube
V současné době se konstrukční soutěže účastní na 500 studenských týmů z celého světa. Mezi nimi nechybí ani čeští zástupci – tým CTU CarTech z ČVUT Praha a TU Brno Racing z VUT Brno.
Grimsel
Rekordní jízda elektrického speciálu Grimsel se uskutečnila na vojenském letišti Dübendorf ve Švýcarsku. Studenti jízdou překonali rok starý rekord svých kolegů z nizozemské univerzity Delft University of Technology. Nizozemští studenti tehdy s elektrickým vozem DUT12 dokázali zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,134 sekundy.
Elektromobil Grimsel vyvinulo 30 studentů během 12 měsíců. Tajemství úspěchu vozu Grimsel je v nízké hmotnosti – celková hmotnost vozidla je pouze 168 kg.
video: YouTube
Samonosná karoserie je vyrobená z uhlíkových vláken a váží pouze 18,4 kg. Největší podíl na hmotnosti auta mají baterie. Jejich hmotnost ani kapacita však nebyla zveřejněná. Avšak jedno z bodovaných kritérií (resp. nejvíce bodované) soutěže Formula Student je jízda na 22 kilometrů.
Celkový výkon pohonné jednotky elektromobilu Grimsel je 148 kW (200 koní). Pohon auta zajišťuje čtveřice elektromotorů AMZ M4 v nábojích kol o jednotkovém výkonu 37 kW (50 koní).
Točivý moment elektromotorů dosahuje 1630 Nm. O přenos točivého momentu na vozovku se starají 190 mm široká kola. Nejvyšší rychlost vozidla je 110 km/h (maximální rychlost se neboduje).
Studenti se museli vypořádat s řadou technických potíží. Největší vyzvou byla výkonová synchronizace všech motorů (kol) tak, aby nedocházelo k protáčení kol a maximalizovala se akcelerace.
Soutěže Formula Student se
Soutěže Formula Student se účastní i tým eForce FEE Prague Formula a směle konkuruje dalším 86 elektrickým monopostům. Omlouváme se za reklamu, ale jistě rádi podpoříte studentský projekt ;-).
Kde se dají koupit podobné
Kde se dají koupit podobné elektromotory a měniče apod? Klidně vezmu podobné použité za rozumnou cenu.
podobne elektromotory jsou
podobne elektromotory jsou od specializovanych firem na zakazku (studentum to vyrobili sponzori) precijen 30kW synchnonni motor stoji kolem 20 000kč za kus. A měniče na tento vykon take vyjdou na nejakych 10-15 tisic korun za kus, to mate 80+60K jen za pohon 🙂
A to je ještě kolega z
A to je ještě kolega z hodně levného kraje. Zajímavé je také cenová propast mezi pohony do 150V (postavený na MOSFETech) a 400V (postavený na IGBT), který pro stejný výkon často vychází i 3x dražší.