GF7 – Hybrid elektromobilu a tryskového letadla

Slovní spojení elektromobil a tryskové letadlo zní přinejmenším zvláštně. Nikoliv však pro Grega Browna a Dave Fawcetta. Oba pánové pracují na konceptu létajícího auta (resp. jezdícího letadla) GF7. Pohon na zemi GF7 zajišťuje elektromotor, ve vzduchu pak malý proudový motor.

Létající elektromobil GF7
foto: Dave Fawcetta

Designer Brown a konstruktér Fawcetta nejsou ve svých oborech žádnými nováčky. Oba pánové pracovali například na projektech lehkých tryskových letadel Murphy Maverick nebo Viper Jet.

Ostatně jejich nejnovější projekt létajícího elektromobilu GF7 má být především tryskové letadlo. Je zde však rozdíl, s GF7 není problém opustit přistávací dráhu letiště a vydat se po zemi do běžného silničního provozu.

GF7 je automobil/letadlo pro čtyři pasažéry. Stroj se nejlépe cítí ve vzduchu, kde ho pohání malý proudový motor. Počítačové simulace ukázaly maximální rychlost GF7 na 885 km/h a dolet až 1600 km. Dostup je omezen výškou 12 000 metrů, letová hladina však bude na úrovni 8500 metrů.

GF7

GF7 má být ve skutečnosti především proudové letadlo.
foto: Dave Fawcetta

Naopak pro pohyb na zemi GF7 využije elektromotor a 50kWh baterii. Výhodou je možnost dobíjet baterii za letu díky přebytku výkonu proudového motoru. Po zemi lze s GF7 uhánět rychlostí až 160 km/h na vzdálenost 190 km.

Létající automobil GF7 je určen především k překonávání dlouhých vzdáleností mezi letišti. Jízda po zemi se využije především v rámci pohybu na a z letiště do cílové destinace.

Projekt nemusí být nutně nereálnou sci-fi, jak se na první pohled zdá. Důkazem nechť je koncepčně podobný a fungující slovenský létající automobil Aeromobil 2.5. Ostatně slovenský stroj je také spíše letadlem, které se dokáže pohybovat v silničním provozu.

GF7

Letová konfigurace GF7
foto: Dave Fawcetta

Hlavním rozdílem amerického projektu GF7 je použití proudového motoru a elektrického pohonu. Tato kombinace dává podle konstruktérů létajícímu autu GF7 jedinečné vlastnosti.

„Čím více jsme se dostávali do systému, tím více jsme si uvědomovali, jak výhodný je,“ říká Brown. „Můžete ušetřit tryskové palivo tím, že dostanete letadlo pomocí elektromotoru na dráhu a tryskový motor zapnete, až budete potřebovat. Elektromotor s vysokým krouticím momentem pomáhá rozjet letadlo a zkracuje startovací dráhu.“

Start prvního prototypu je naplánován již za čtyři roky. Pokud se GF7 dostane někdy do prodeje, jeho cena je odhadována na 3 až 5 milionů dolarů (až 100 milionů Kč). O technické stránce lze mít pochybnosti, ale cenovka se zda býti reálná.

Geniální koncept nebo snaha přitáhnout pozornost? Budoucnost ukáže. Jisté však je, že vývoj přijde na desítky milionů dolarů a konstruktéři se setkají s velkými technickými problémy. Navíc jak ví všichni konstruktéři a technici: “Čert tkví v detailech.“

Napsat komentář