Freeride Electric Concept: extrémní české elektrokolo

Společnost E-Pohony Šikula se specializuje na přestavby jízdních kol na elektrokola. Myšlenka na stavbu vlastního elektrického kola přišla proto zcela zákonitě. Terénní celoodpružené kolo Freeride Electric Concept zatím není v prodeji. Hybrid.cz dostal exkluzivní možnost si předprodukční koncept otestovat.

Freeride Electric Concept – pro borce, kteří se rychlosti nebojí a na předpisy nedbají
foto: Táňa Singrová

Na první pohled zaujme rám kola, který je velmi robustní. To proto, aby pojmul akumulátory i řídicí elektroniku. „Chtěli jsme udělat celoodpružené elektrokolo, kde bychom schovali veškerou elektroniku a akumulátor přímo do rámu,“ vysvětluje Lukáš Straka vzhled bicyklu.

Rám i kyvná vidlice jsou z oceli, přední vidlice a zadní tlumič jsou Suntour, měnič Shimano Deore (nově), ráfky Remerx a pláště Schwable. Design rámu i kyvné vidlice pak navrhoval Leoš Novák z Chlumce nad Cidlinou, který přišel i se samotným nápadem.

Robustní rám ukrývá vše podstatné

Nedá se ale říct, že by pro něj byla oblast elektrokol nová, protože se sám v oboru angažuje s firmou Novakola. Výroba celého kola včetně výroby rámu a sestavení akumulátoru na míru trvá prý zhruba týden.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

Jan Modrák a elektrokolo Freeride Electric Concept
foto: Táňa Singrová

„Na míru je vyrobený rám, kyvná vidlice a speciální výplet elektromotoru. Dále je na míru vyrobený akumulátor z jednotlivých článků a příslušného BMS obvodu. Zbytek jsou běžně používané cyklokomponenty,“ vysvětluje Straka.

Bezkartáčový elektromotor s vysokou účinností je vyladěn speciální elektronikou na výkon 2000 W nominálně. Při brzdění motor rekuperuje energii a prodlužuje dojezd. O výkon se stará řídící jednotka od firmy Kelly Controller s plynulou regulací otočným akcelerátorem.

Nejsilnější elektrokolo

„Je to studie nejsilnějšího elektrokola, které má ve špičce tři a půl kilowatty, stálý výkon 2 kW. Je osazen nejmodernější baterií LiFePo4,“ vysvětluje Jan Modrák ze společnosti E-pohony a k maximální rychlosti říká: „Tohle kolo pojede téměř 50 km/h rychlostí bez šlapání a je prakticky do jakéhokoliv terénu.“

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Se šlapáním lze na kole dojet do vzdálenosti 40 – 45 km, bez příšlapu okolo 25 kilometrů. Vzhledem k rekuperaci hodně záleží na jízdním stylu majitele. Baterie bude nabitá se standardní nabíječkou za 3 hodiny, rychlonabíjení umí čas o třetinu zkrátit.

Vyšší hmotnost? Žádný problém

První model kola váží asi 33 kilogramů a to zejména proto, že prototyp je vyroben z oceli. Do budoucna se plánuje výroba z hliníku a ten pomůže dostat se s hmotností pod třicet kilogramů. Rozložení váhy je skvělé, baterie je uprostřed a tak vyšší váha není překážkou.

„Předpokládáme hmotnost pod 30 Kg. Rádi bychom se dalšími úpravami dostali na 28 Kg. Hodně by se dále ušetřilo použitím Li-pol článků akumulátoru, které jsou na stejnou kapacitu lehčí,“ uvažuje Straka, ale dodává: „To je ale kompromisní řešení po stránce celkové životnosti akumulátoru.“

Kolo pro mladé

Kolo je jednoznačně pro mladší účastníky terénních radovánek, kde obzvláště ocení optimální vyváženost a vynikající jízdní vlastnosti. Je hlavně do terénu a do kopců, voda ani bláto by nemělo nijak ohrozit funkčnost bicyklu. Jako u každého jiného elektrokola je pouze třeba se vyvarovat čištění tlakovou vodou.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Je zajímavé, že Freeride Electric Concept není určen díky značnému výkonu motoru pro provoz na pozemních komunikacích. Ale pokuta by snad cyklistům hrozit neměla, mnoho silničních kol ani MTB nesplňuje vyhlášku a nikdo je nezastavuje. Nelze na to však spoléhat.

Jak ale prozrazuje Lukáš Straka, uvažuje se také o „legální“ verzi s 250W motorem, která by směla na běžné komunikace a bude navíc lehčí.

„Nicméně chceme jít i jinou cestou a do kola montovat inteligentní elektroniku s omezovačem, přes kterou bude možné přímo volit plný nebo výkonově a rychlostně omezený – legální režim. Dovybavit pak kolo odrazkami, blatníky a světly bude už to nejmenší,“ poodhaluje Straka.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Zatím je v provozu pouze pět kusů v různých variantách výkonu a výbavy. S masovější produkcí, která bude podpořena i odpovídající propagací, se počítá až od příštího roku. Kdo nechce čekat, může si ale bicykl za cenu od 39 000 Kč do 55 000 Kč koupit již letos.

„Z dosavadních prezentací (polovina května, pozn. aut.) máme velice kladné ohlasy, protože je to úplně něco jiného, než nabízí současný trh s elektrokoly. Největší zájem je o nejvýkonnější variantu s nejlepší výbavou,“ uvádí Straka.

24 Comments on “Freeride Electric Concept: extrémní české elektrokolo”

  1. Ja sa myšlienkou prerobiť
    Ja sa myšlienkou prerobiť bicykel na elektropohon zaoberám už 2 roky (teoreticky) a dospel som k záveru že lepší pohon ako motor v náboji je sprevodovaný motor v blízkosti pedálov. Výhody ktoré vidím sú:
    – podstatne nižšia neodpružená hmotnosť (na kolese),
    – možnosť využívať prehadzovač,
    – používanie el. motora v optimálnejšom pásme otáčok (vďaka prevodu),
    – lepšie uložené ťažisko.
    Značne ma zneisťuje že viac ako 95% všetkých el. bicyklov ktoré vidím používajú motor v náboji. Viete mi dať rozumné dôvody prečo je to lepšie? Viete niečo čo ja neviem?
    Vďaka za odpoveď.

      1. Vďaka za odpoveď, ale nie
        Vďaka za odpoveď, ale nie je v nej to, čo som čakal. S elegantne integrovaným malým motorom v blízkosti pedálov je bicykel rozhodne vzhľadnejší ako ten čo to má v náboji. Očakával som skôr technické zdôvodnenie, keďže podľa mne dostupných informácií s MID motorom dosiahnem podobné výsledky ako s HUB motorom pri jeho podstatne nižšom príkone. Ako napríklad „gngebike bodka com“ (keďže nemôžem zaslať odkaz).

    1. Osobne by som tam dal
      Osobne by som tam dal stredovy motor typu ego kit

      Hub motory su lahko inštalovatelne , no do kopcov je to varič

      Stredove retazové motory može prehadzovat rýchlosti a tak motor držat v otačkach aby sa nestal s neho varič ..

      Nevyhody stredovych motorov by som povedal že je tažšia inštálacia a u niektorych typov sú to kartáče ktoré sa opotrebuju či idú vymenit lahko a kolko stojí ich vymena- neviem
      ale ak stredový motor je bezkartáčovy -brushless tak neni problem s nimi

      doma mám 8fun 36V 500W 50km dojazd a rýchlost zatal mi plne stači

        1. Mna tam zaujal ten 450W
          Mna tam zaujal ten 450W brushless motor ak je ten gen2 bezkartačovy tak by som povedal že je lepší ako ten 450W čo zaujal mna ..
          Ego kit vyzera kvalitne zevraj to robia nemci(či len skladaju komponenty z číny alebo to vyrabaju uplne cele)
          kvalitu ja posudit neviem ..

    2. Co se týká výčtu výhod,
      Co se týká výčtu výhod, tak máš sice pravdu a dali by s ejistě jmenovat i další (třeba snadná demontáž kola při defektu), nicméně proti tomu stojí nevýhody: složitější, menší životnost, dříve vytahaný řetěz, u většiny systémů jen jednotác, problematičtější řazení vlivem sil v řetězu, u některých systémů nutnost atypického rámu, vyšší cena…

    3. motor v naboji je nevhodny
      motor v naboji je nevhodny pre strmšie kopce. nad 20% stupania treba pomáhať. pr nízkej rýchlosti do kopca sa energia meni na teplo.stredový motor je vyrazne lepsie riešenie. rám vyzera byť dobrý, spotreba toho motora je vysoka,nedokaže využivať prevody, taky typ motora je už prakticky minulosť…výhoda je nízka cena a bezporuchovosť

  2. S tímto kolem jste se mohli
    S tímto kolem jste se mohli lépe seznámit na Rallye Českou Kanadou, kde jsme si mohli vyzkoušet hned dva kusy. Více info najdete na http://www.elektromobily-os.cz
    nejedná se však o nejsilnější kolo. To, prozatím vlastní pan ing. Petr Kortánek a ustanovili jsme s ním na 7.mém srazu elektrických vozidel rekord na 200 m, kdy tuto vzdálenost urazil za 10 sekund a dosáhl rychlosti 85 km/hodinu.

  3. Tak tomuto výrobci fandím,
    Tak tomuto výrobci fandím, totiž dle mého názoru postavili to kolo funkčně i designově tak, jak má elektrokolo standardně vypadat(pokud tedy nechci vysloveně silniční speciál) Navíc s dostatečným výkonem motoru a především úžasnou cenovkou. Pokud se podívám na srovnatelné stroje ze zahraničí, tak tam cenovka začíná od 100tis výše.

    Těší mně i slib do budoucna o hliníkovém rámu (CFRP by bylo samozřejmě ještě hezčí, ale s ohledem na cenu bezvýznamná anabáze)

    V podstatě jedinou výtku bych měl k použité baterii, za prvé nejsou v článku uvedeny její parametry (napětí, kapacita, hmotnost) a za druhé by si kolo zasloužilo dojezd 50km bez příšlapu, což už dnes lze realizovat bez zásadně vyšších nákladů, jen to chce opustit zaběhnuté cestičky (tak jak se podařilo u koncepce kola) a udělat to tedy tak, jak současná technologie dovoluje a žádá 🙂

    1. Díky za reakci a přízeň.
      Díky za reakci a přízeň. Doplnění k akumulátoru. Osazen je 48V/10Ah LiFePO4 s hmotností cca 5Kg. Články jsou napojeny na BMS s aktivním balancerem. Do rámu se vejde pohodlně v případě potřeby 48V/15Ah Li-pol (nebo 72V/10Ah Li-pol) a pokud dojde k masovější výrobě, budou akumulátory skládané přesně na míru vnitřního rozměru rámu (aktuálně byly použity články standardních rozměrů, které používáme)a vejde se tam ještě větší kapacita. Lze tedy vyrobit i variantu s dojezdem 50km.

      1. Dobrý den,
        rád bych se

        Dobrý den,

        rád bych se zeptal, jakou značku lifepo článků jste v tomto kole použili? Při výkonu 2kW je vybijecí proud 4C což je na standartní lifepo vcelku dost, ledaže by se jednalo o nějaké kvalitní články (třeba A123?:-)

        S Lipol by mohl být výkon ještě mnohem vyšší, ale kvůli životnosti a i relativní nebezpečnosti bych je do kola nechtěl. Raději přežiju vyšší váhu a nižší výkon a odměnou mi budiž dlouhá životnost lifepo akumulátoru…

        1. Jsou tam články vždy
          Jsou tam články vždy 2x5Ah 2C paralelně, takže to není problém. Pravda je, že jednotka i motor zvládnou (krátkodobě)ještě vyšší výkon, ale to by se opravdu musely použít už jiné články. Články nám dělá už tři roky stejná firma (do klasických aku packů pro běžná elektrokola) a víme z reálného provozu, že solidní životnost při nízkém úbytku kapacity mají i u aplikací s vyšším vybíjecím proudem.
          Li-pol mají při vysokých C opravdu relativně krátkou životnost a musí se dobře zabezpečit, ale jsou zase levnější, lehčí a na stejnou kapacitu mají menší objem. Do výkonných speciálů se o nich dá vážně uvažovat, ale do běžných elektrokol samozřejmě preferujeme LiFePO4.

          1. ale tato uvedená kombinace
            ale tato uvedená kombinace přeci problém neřeší.

            Jestli to chápu dobře, tak tam máte zapojení 15s2p (30čl celkem) a pokud chcete příkon 2kW při 48V tak potřebujete odběr 40A a to lze řešit:

            a) 15s 10Ah článků se 4C
            b) 15s2p 5Ah článků, každý také se 4C! (při uváděném odběru 2C Vám jeden 5Ah článek dá 10A a dva paralelně ve větvi pak dohromady 20A, jenže vy pořád potřebujete 40A).

            .. tím ovšem nijak nespochybňuji, že Vám ta baterie spolehlivě funguje.

            1. Omluvte nepřesnost,
              Omluvte nepřesnost, zapomněl jsem dodat, že to jsou články 2C nominálně (2×16článků, 58V při plném nabití), 4C peak. V provozu reálně potřebujeme 2kW výkonu jen při zátahu v rámci sekund a příkon rychle klesá. Je ale pravda, že když jednotku nastavíme na výkon ve špičkách 3500W, tak při tomto nastavení je přetěžujeme. Ale to jsou milisekundy a víme, že to naše články vydrží.
              Do sériové výroby počítáme s články 4C nominálně LiFePO4 a experimentujeme také s články Li-pol 2x5Ah – 25C.

Napsat komentář