General Motors a Ford, dvě ze tří největších amerických automobilek se sídlem v Detroitu, na první pohled působí jako odvěcí rivalové. Ale stejně jako je tomu se mnoha nadnárodními konglomeráty, i Ford a GM mnohem raději spolupracují než aby spolu soupeřili. Nově připravují 9- a 10stupňové automatické převodovky.
foto: Land Rover
V současné době automobilky na celém světě masivně nasazují šestirychlostní automatické převodovky, někdy už i sedmi- a osmirychlostní. Na devítirychlostních se teprve pracuje. GM i Ford v nově ohlášené spolupráci na vývoji 9- a 10rychlostních převodovek zjevně sázejí na budoucnost.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nový Chevrolet Volt dostane malý tříválec
Oba dva giganti chtějí mít náskok – a to jim nelze mít za zlé. V USA, Evropě i Asii sílí tlak na snižování spotřeby napříč automobilovým průmyslem a nové automatické převodovky jsou jednou z cest, která k tomuto cíli vede. Navíc, GM i Ford už mají v této oblasti bohaté zkušenosti.
Společně totiž začátkem prvního desetiletí nového tisicíletí pracovali na vývoji právě šestirychlostních převodovek. Jejich nasazení do praxe pak trvalo zhruba tři roky. Dá se očekávat, že stejnou dobu bude trvat nástup nových vícerychlostních typů. Devítirychlostní převodovka by měla proti šestirychlostnímu automatu ušetřit až 5 % paliva.
Světově první značkou která nabídne devítistupňové převodovky však bude Land Rover, a to už letos. Nově vybavený model Range Rover Evoque představila na autosalonu v Ženevě 2013. Převodovka pochází z dílny slavné společnosti ZF, která se specializuje právě na vývoj převodovek. Podobný typ by měla využít i automobilka Chrysler.
Zajímavé je, že podle šéfa severoamerické divize ZF Julia Caspariho jsou devítistupňové převodovky optimálním řešením. Vše nad nimi už je prý jen marketingová honba za senzací. Zejména z toho důvodu, že už aktuální 9stupňová převodovka ZF pracuje pouze 11 % pod 100% hranicí účinnosti.
Devítirychlostní převodovky Ford/GM se budou montovat do aut s předním náhonem, 10rychlostní do aut se zadním. Celosvětově půjde o miliony vozidel – osobní auta, crossovery, SUV i trucky. Obě automobilky si budou převodovky vyrábět ve vlastních továrnách, sdílet budou pouze náklady na výzkum a vývoj.
Skutečnost, že převodovky GM a Ford budou sdílet stejné součástky umožní výrobu převodovek výrazně zlevnit. Zároveň nijak nenaruší “konkurenceschopnost” automobilek, protože spotřebitelům je veskrze jedno jaké převodovky jejich auta používají. Dále také zjednoduší jejich servisovatelnost.
10 je pořád málo, já
10 je pořád málo, já bych tam rval rovnou šestnáctikvalty z tahačů 🙂
Není lepší prostě
Není lepší prostě bezestupnový automat CVT s řetězem?
http://www.automobilrevue.cz/rubriky/automobily/technika/samocinne-bezestupnove-prevodovky-plynule-a-bez-zubu_40397.htm
Z pohledu numerických
Z pohledu numerických výpočtů je to bezdebat a CVT/eCVT je ideálem, problém ale nastává s realizací.
Nároky na akční členy soustrojí jsou velmi vysoké, schopnost přenášet výkon je oproti ozubeným soukolím omezena. Je vyžadováno speciálních olejů, řetěz také nemůže být z běžných slitin. Ve výsledku je toto řešení drahé, komplikované a se složitou údržbou.
Elektromobil nepotřebije
Elektromobil nepotřebije převodovku a už vůbec ne devítirychlostní…
Čiastočne súhlasím, ale
Čiastočne súhlasím, ale osobne si myslím že dvojstupňová by mu neuškodila: 1- do 60-80 km/h, 2- pre vyššie rýchlosti.
A já souhlasím s vámi ze
A já souhlasím s vámi ze 2/3 🙂 Záleží na provozu a charakteru vozidla a hlavně jeho motoru.
Vozidla s těžším rozjezdem (velká, př. nákladní) budou těch stupňů potřebovat prostě víc, aby měli snazší rozjezd a snížil se záběrný proud motorem.
Osobní vozidla by si s tou 2st měla vystačit, ikdyž i nad 100km/h by se asi další stupeň hodil také…
Někdo to tu už psal.
Někdo to tu už psal. Místo 2 stupňů převodovky mít 2 motory. Ten 2. by se připojil po určitých otáčkách toho 1.
Sice to nepovažuji za
Sice to nepovažuji za technicky nejefektivnější, ale zajímalo by mě to…
Ale vždyť to se běžně
Ale vždyť to se běžně používá – má to tak Chevrolet Volt a myslím že v nějaké zaákladní formě i Toyota Prius. Dva motory tam jsou hlavně proto, aby mohl jeden fungovat jako motor a druhý jako generátor. To co popisuje předřečník je jen jakýsi pozitivní vedlejší efekt – druhý motor se zapojí až při vyšších otáčkách a díky připojení přes planetovou převodovku umožní snížit otáčky hlavního motoru, který pak pracuje v optimálních otáčkách i ve vyšší rychlosti.
Hledejte Googlem „Chevrolet Volt powertrain“ a najdete spoustu popisů, obrázků a animací.
Proč já mám dojem, že ve
Proč já mám dojem, že ve vysokých rychlostech se u Toyoty připojuje spalovací motor přímo na hřídel a u Volt/Ampery je to děje taky…
Ano, tak to je. Což ovšem
Ano, tak to je. Což ovšem nic nemění na výše napsaném. Dokonce máte 3 motory, nejen 2, jak jste chtěl 🙂
Ve výsledku máme velice
Ve výsledku máme velice komplikovaný systém vyžadující několik spojek a planetových soukolí.
Nevím, osobně bych hledal spíše jednodušší řešení.
dva motory? ved len
dva motory? ved len konstrukcia a vyroba jedneho motoru je podstatne drahsia a narocnejsia, ako pridat hoci aj dva prevodove stupne. Plus ak mas dva motory, medzi ktorymi prepinas na zaklade rychlosti vozidla, aj tak musis mat k nim nejake vypinacie – zaradovacie prevody. nie je jednoduchsie pridat iba prevody?
Pardon, nějak jsem si
Pardon, nějak jsem si neuvědomil, že se tu bavíte o ropácích. Samozřejmě jsem myslel 2 elektromotory. 😉 Takže to je bezpředmětné…
Co takhle jeden motor s
Co takhle jeden motor s dvojím vinutím která se zapojí postupně