Ford F-150 Lightning: příští americký bestseller?

Americká automobilka Ford sesbírala už přes 200 000 rezervací na nový elektrický pick-up truck Ford F-150 Lightning. Bude to nová stálice amerického elektromobilního trhu?

Vypadá to, že Tesla Cybertruck bude muset být pořádná bomba, aby si poradil s přicházející konkurencí. Aktuální další odklad na rok 2023 tomu asi moc nepomůže, stejně jako ohánění se údajným milionem rezervací. Rivian začal svůj elektromobil už úspěšně začal vyrábět a dodává ho zákazníkům, Ford už dvakrát navýšil plánovanou výrobní kapacitu pro F-150 Lightning. A to na 150 000 kusů ročně (původně to bylo 40 000, pak 80 000). Bude to ale stačit? Jen za prvních 12 hodin po oznámení auta v květnu 2021 přišlo 20 000 rezervací.

Počátkem ledna 2022 otevřel Ford on-line konfigurátor, kde si zájemci mohou vybrat ze čtyř výbavových stupňů nového elektromobilu: Pro, XLT, Lariat a Platinum. Ceny začínají na velmi slušných $39 974, Platinum začíná na $90 874. Pokaždé je to čtyřkolka. Verze Pro je jediná dostupná s baterií „Standard Range“, tedy 98 kWh využitelných pro dojezd asi 370 km, ostatní mají baterii o kapacitě 131 kWh využitelných pro dojezd až 483 km (EPA). Auto je vybaveno 19,2kW palubní nabíječkou (80 A), případně je možné nabíjet až 150 kW u rychlonabíječek.

Už na jaře se elektromobilu Ford F-150 Lightning dočkají první zákazníci. foto: Ford

Výkonnější verze elektromobilu nabídnou až 420 kW/1050 Nm. Auto uveze až 907 kg nákladu, nebo může táhnout přívěs o hmotnosti až 4,53 tuny. Ford F-150 Lightning je větší, než Rivian R1T, jehož korba je proti ostatním pick-up truckům na americkém trhu přeci jen poněkud menší. Zároveň nabízí Ford také obří přední frunk („Mega Power Frunk„).

Ale co víc, elektromobil od Fordu může posloužit také jako baterie pro váš (americký) dům. Dokáže totiž fungovat jako generátor elektřiny o výkonu až 9,6 kW. Takže když vám náhodou vypadne proud, hodí se mít auto zaparkované poblíž domu. Samozřejmě to nepůjde jen tak a bude potřeba nejvýkonnější 80A nástěnná nabíječka Ford Charge Station Pro plus správné napojední na elektrický rozvod.

Auto do nepohody. foto: Ford
Přední „mega frunk“ nabídne spoustu prostoru. foto: Ford

I tak je možnost pořídit si domů 131kWh záložní baterii za cenu auta a výkonné nabíječky poměrně dost lákavá a nejspíš trochu nabourá byznys se stacionárními domácími bateriemi, protože ty vás narozdíl od elektromobilu Ford F-150 Lightning, nikam neodvezou. Bohužel zatím není jasné, zda a za jakou cenu se auto objeví také v Evropě. Ford bude mít co dělat, aby pokryl domácí poptávku.

zdroj: Ford, vlastní

19 komentářů u “Ford F-150 Lightning: příští americký bestseller?”

  1. na tom aute vidim vesmes jen 3 chyby, pomale nabijeni, ze je to pickup a ze nebude asi v Evrope, pokud se jim ale povede z F150 na elektriku, tak neni asi zadnej problem tu techniku postupne evolucne nacpat do mensich modelu ktere se prodavaji i v Evrope, a do te doby by jiz mohli zapracovat i na nabijeni rekneme ke 250kW, proste me prijde takove „usmevne“ si v dobe 350kW nabijecek porizovat BEV ktere umi nabijet az 150 kW

          1. nekecej čert aby se ftom vyznal, no tak dobrý nemusí mega tesel fyzicky do servisu 😉 ted ešče ten soud s Mlaskem v březnu za keci 2018 o stáhnutí tesly z burzy převedením do soukromýho vlastnictví díky prachům arabskýmu státnímu ropnýmu fondu (nikdy nevěř araboj) že mlask poškodil investóry 😉 ps: málem sem to tehdá taky koupil 😀 No vidišto a dyž mu to bouchlo nakonec mlask sehnal prachy u komančí fčíně 2019 to ešče další story … a pak ta Morgenovic banda nevrenýng stóry 😀

    1. čert ví možná ftom někdo bude mít prsty …. pamatuješ na bajdenovu/herisový total ignoraci tezly za mlaskovi tvíťácký vylomeniny nejen na politiky … 😉 vonehdá tak půl roku tomu je ve fordí fabrice hlásali do tíva : vy jste ti nejlepší, největší, vy polepšíte svět a nikdo jiný … 😀

    2. dlouhodobe kontrakty z nejakeho obdobi, atd…. bude toho urcite vic co se promita do cen tech aut

      proste automobilka aby si zajistila treba baterky tak podepsala v roce XXX ze od LG nebo nekoho jineho odebere takovej a makovej pocet batterypacku nebo celeho sasy nebo jak to u Boltu maj, a tim si vesmes zajisti i ze dokud ty kusy neodebere tak ma proste tu danou cenu, a ve chvili kdy se jim Bolt neprodava tak maj holt smulu a natahuje se jim to o dane roky dokud neodebereou potrebne kusy, u novejsiho modelu v dalsich letech jiz mohli mit jine ceny pro ty nove komponenty vcetne baterek, a tady ve srovnani Bolt vs F150 to bude i souboj automobilek z ruznych koncernu, tedy realne naprosot rozdilne ceny kontraktu za dane komponenty, Ford si proste mohl vydupat u dodavatelu baterek uplne jine ceny, realne za ty roky taky postoupila i technologie baterek, a baterky ktere se dali objednat pred 6-7 lety jsou uplne jine nez co jde objednat dnes, levnejsi, lepsi……

        1. za Q4 meli prumernou vyrobni cenu na Teslu 36 tisic dolaru, baterky v Q4 byli od 54 do 103kWh, od Q1 -2022 pak budou jiz jen baterky 60 az 103kWh, kdy drtiva vetsina z nich bude pravdepodobne v rozmezi 62-75kWh ktere maji Model 3 a Y

          u Fordu coby velke automobilky verim ze vyrobu vseho krom baterii ma zmaknutou natolik, ze vyrobne to auto bez baterky bude max nekde na urovni 10-15 tisic dolaru at se jedna o jakoukoliv vybavu, a zbytek z ceny pripadne na baterie a pak bude zalezet kolik z toho jeste bude marze, rekneme tedy zaklad s cenou 40 tisic, vyroba vseho krom baterky 15 a na baterky zbejva 25 tisic, to mame 250 dolaru na kWh kdyby marze na aute byla nulova, a verim ze se budouc schopni dostat pod 200 dolaru na kWh, tedy ta cena by mohla odpovidat

          i zakladni F150 XL se spalovakem s 3.3 sesti valcem se dostavaj na cenu 30 tisic dolaru pri prodeji, a kdys si clovek projde diskuze, tak i na nej je bezne sleva okolo 2-3 tisic dolaru, tedy nove F150 „social edition“ se da vesmes poridit od 27 tisic dolaru

          1. Pro Saman… Zrovna teď probíhá v továrně Ford v Almusafes ( Španělsko- Valencie) bitva mezi majitelem a odbory… To není nic mimořádného… Ale zde problémy továrny odůvodňují přechodem na elektromobilitu a požadují zkrácení dovolené, delší pracovní dobu a snížení platů😱…Jak rádi tam asi budou mít elektro… Docela sviňárna od Fordu 👎

Napsat komentář